چاپ کد خبر: 125698
21 آبان 1402

۸ روش کاربردی و موثر برای راحت شدن از شر کپک حمام

ایجاد قارچ و کپک در حمام یکی از مشکلات رایجی است که بیشتر افراد از آن شکایت دارند. قارچ ها در محیط مرطوب بوجود می آیند و زمانی که تهویه به درستی صورت نگیرد میزان کپک حمام افزایش می‌یابد.در این مطلب روشی را به شما آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن‌ از شر کپک‌ها در حمام خلاص خواهید شد و دیگر این آلودگی‌ها به حمام خانه تان باز نمی‌گردند.

پاک کردن کپک حمام

با توجه به اینکه قارچ و کپک منجر به بیماری های پوستی و تنفسی میشود، به همین دلیل باید هر چه سریع تر آنها را از بین برد. اما بهترین کار این است که رد و اثر هرگونه قارچ و کپک حمام و سریس بهداشتی را برای همیشه از بین برد برای این منظور چند نکته زیر را بهتر است مد نظر قرار دهید:

  • پس از استفاده از حمام و دستشویی حتما سیستم تهویه را روشن کنید تا نم و رطوبت کاملا خشک شود.
  • با باز گذاشتن پنجره حمام و دستشویی نه تنها رطوبت از بین میرود، بلکه نور بیرون مانع از رشد قارچ میشود. قارچ و کپک در محیط های تاریک با سرعت بالاتری رشد می کنند.
  • همیشه بعد از استحمام و استفاده از دستشویی تمام بخش ها را با مواد شوینده مناسب شستشو داده و ضد عفونی کنید.
  • سطح روی شیرآلات را با حوله و دستمال تمیز خشک کنید. این سطوح یکی از بهترین نقاط برای رشد قارچ و کپک به شمار می روند.

چه چیزی باعث کپک زدن حمام می‌شود؟
این یک مشکل رایج در حمام است و بی شک برای یکبار هم شده با آن روبرو شده‌اید. کپک زدن حمام به دلیل گرما و رطوبت ناشی از دوش گرفتن ایجاد می‌شود.

حتی لوله های آب، توالت و دیوارهای مرطوب هم می‌توانند میزان رشد کپک در حمام را بیشتر کنند. این یک محیط عالی برای رشد کپک به وجود می‌اورد و اگر به سرعت مشکل را برطرف نکنید؛ گسترده شده و از بین بردن آن سخت‌تر خواهد شد.

کپک حمام ترسناک است؛ اما همیشه یک راه حل آسان دارد که حتی می‌توانید به تنهایی آن را انجام دهید. فقط باید زودتر دست به کار شوید؛ چون اگر آن را برای زمان زیادی رها کنید؛ ممکن است به سقف و قسمت‌های دیگر سرایت کند و تمیز کردن آن سخت‌تر خواهد شد.

تمیز کردن کپک در حمام
هنگام استفاده از هر محصول تمیزکننده در ابتدا دستکش بپوشید و در مکانی با تهویه خوب کار کنید. استفاده از ماسک هم توصیه می‌شود.محصولات زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند بهترین روش برای از بین بردن کپک در حمام هستند، اما آب و صابون قدیمی و سرکه این کار را به خوبی انجام می‌دهند.

۱-از بین بردن کپک در حمام با سفید کننده
یک قسمت سفید کننده را با دو قسمت آب در یک بطری اسپری ترکیب کرده و به سطح موردنظر بپاشید.صبر کنید که محلول به مدت ده دقیقه بماند.بعد از  آن کپک باید شروع به محو شدن کند، اما بخش‌هایی که سرسخت‌تر هستند؛ باقی می‌مانند. بنابراین از یک برس درشت یا مسواک قدیمی استفاده کرده و کپک‌ها را از بین ببرید. سپس سطح را با آب بشویید.اگر دوست ندارید از سفید کننده استفاده کنید، سرکه سفید یا جوش شیرین جایگزین های طبیعی خوبی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۲- تمیز کردن قارچ کپک حمام با سرکه سفید
یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای تمیز کردن حمام و دستشویی و از بین بردن قارچ و کپک، استفاده از سرکه سفید است. سرکه سفید قدرت ضد عفونی کننده بسیار بالایی داشته قادر است در مدت زمان کوتاه قارچ و کپک ها را از روی سطوح مختلف از بین ببرد. کافیست آب و سرکه سفید را به یک نسبت با هم مخلوط کنید. سپس این محلول را روی قارچ و کپک بین درز کاشی و سرامیک، سقف و دیوار و کف و شیر آلات اسپری کنید. پس از حدود ۱۵ دقیقه با برس روی کاشی ها را تمیز کنید تا لکه های تیره و سیاه رنگ تمیز شوند. در نهایت با آب تمام بخش ها را بشویید و برای خشک شدن سریع کاشی ها، درب و پنجره را با ذاشته تهیه را روشن کنید.

۳-نحوه تمیز کردن کپک از سقف حمام
اگر کپک در سقف حمام تکثیر شده، باید دو کار انجام دهید. ابتدا منبع  کپک را مشخص نمایید. آیا نشتی وجود دارد؟ اگر بله، قبل از تمیز کردن، نشت را برطرف کنید. اگر کپک به دلیل رطوبت حمام ایجاد شده، برای کاهش گرما و رطوبت، یک فن اضافه کنید یا یک دستگاه رطوبت گیر بگذارید.

در مرحله بعدی با اسپری محلول سرکه شروع به کار کنید. اگر سقف رنگ یا پوشش قابل شست و شو دارد، سرکه را مستقیم روی سقف اسپری کرده و با یک پارچه پاک کنید. در غیر این صورت، باید قسمت آسیب دیده را خراشیده و سپس ترمیم کنید.

تمیز کردن کپک حمام

۴-تمیز کردن قارچ و کپک با جوش شیرین
یک فنجان جوش شیرین را با دو قاشق مایع صابون و کمی آب با هم مخلوط کنید. سپس ترکیب بدست آمده را روی سطح مورد نظر اسپری نمده و کمی صبر کنید. در آخرین مرحله با برس تمام بخش های حمام و دستشویی که این ترکیب اسپری شده است را با برس بکشید و بشویید. در بسیاری از مواقع بدون نیاز به چاه بازکن تهران با این محلول می توانید گرفتگی های لوله ها را نیز باز کنید.

۵-تمیز کردن کپک از روی دیوارهای حمام
مشابه تمیز کردن کپک از سقف، می‌توانید کپک دیوار را با آب و صابون یا سرکه اسپری کنید. اگر دیوارهای رنگ شده قابل شستشو هستند، سرکه را مستقیم روی آن‌ها بپاشید و پاک کنید. اجازه دهید منطقه موردنظر خشک شود، سپس آن را با یک رنگ بپوشانید. اگر دیوارهای حمام کاشی هستند، به مرحله بعدی بروید.

۶-تمیز کردن کپک از کاشی‌های حمام
شستشو با سرکه یک روش عالی برای تمیز کردن کپک از کاشی حمام است. داخل یک بطری محلول را بریزید و روی کاشی‌ها اسپری کرده و صبر کنید بماند. از یک دستمال یا اسفنج برای پاک کردن کپک استفاده کنید.

پاک کردن کپک حمام

۷-تمیز کردن کپک با دستمال
درصورت استفاده از سرکه نیازی به شستشو نیست. با این حال، بهتر است همه جا را خشک کنید تا رطوبت از بین برود.

۸- تمیز کردن قارچ حمام با آمونیاک
آمونیاک از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی می باشد که قدرت بسیار بالایی داشته و البته استفاده از آن نیاز به دقت بالایی دارد. چون ترکیب آن با سایر مواد شوینده و سفید کننده می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.
برای شستشوی حمام و دستشویی با آمونیک کافیست مقدار کمی از آن را روی سطوح مورد نظر اسپری کنید. سپس با برس روی سطح بکشید تا کثیفی و لک ها تمیز شده و از بین برود. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان برای بهبود قدرت تمیزکنندگی آمونیاک آن را وایتکس یا مایع سفیدکننده مخلوط نکنید.

چگونه مانع کپک زدن حمام شویم؟

وجه مشترک همه کپک ها این است که به رطوبت نیاز دارند. به همین دلیل است که حمام مکان مناسبی برای رشد آن‌هاست. اگر بین سینک و وان یا دوش، همیشه خیس است ؛ مکان مناسبی برای رشد کپک به حساب می‌آید.

کلید پیشگیری از کپک زدن، کنترل رطوبت حمام است. بررسی کنید که شیرها و دریچه های حمام نشتی نداشته باشند و لوله های فاضلاب مسدود نشده باشند. شیر آبی که همیشه چکه می‌کند؛ مکان مناسبی برای رشد کپک است. هرگونه نشتی در لوله یا دیوارها را بررسی و رفع کنید.

نکات مهم در از بین بردن قارچ و کپک حمام و دستشویی

  • ترکیب آمونیک و وایتکس بسیار خطرناک بوده و به هیچ عنوان برای تمیز کردن قارچ از آن استفاده نکنید.
  • برخی از لایه های ضخیم و قدیمی قارچ و کپک به سختی از بین میروند. به همین دلیل چند مرتبه ترکیب های فوق را روی آنها اسپری کنید تا کاملا تمیز شوند.
  • جوش شیرین و مایع سفید کننده ترکیب بسیار خطرناکی بوده و برای تمیز کردن حمام نباید از آن استفاده کنید.
  • حتما قبل از اسپری ترکیبات فوق درب و پنجره را باز گذاشته و از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • مسیر عبور آب را در اطرف چاه حمام به دقت بررسی کنید تا دچار گرفتگی نشده باشد. تجمع آب در اطراف چاه یکی از دلایل اصلی رشد قارچ و کپک حمام است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار