چاپ کد خبر: 117350
8 مرداد 1402

ببینید|کشف و حراج ۱۶۰ کیلو اشیای باستانی زرین از گنجینه ۵ هزار ساله نکاء

گنجینه زرین نکاء که به گفته ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی برآورد می‌شود که قدمت آن به هزاره سوم و دوم پیش از میلاد مسیح برسد، حدود ۴ سال قبل از تپه‌ای در شهرستان نکاء در استان مازندران توسط حفاران غیرمجاز بیرون کشیده شد و در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی فروخته شد.

گنج +محل گنج+پیدا کردن گنج +دفینه+تاریخی+گردشگری+میراث فرهنگی

صدای میراث: گروهی از دوستداران میراث فرهنگی که در حوزه مقابله با قاچاق اشیای تاریخی کشور فعالیت دارند و بازار زیرزمینی اشیای تاریخی را رصد می کنند، تصاویر تازه‌ای از آثار زرین نکاء و با هدف جلوگیری از قاچاق و فروش این آثار در حراجی‌های خارج از ایران در اختیار صدای میراث قرار داده‌اند که براساس این تصاویر قطعه‌ای مزین به اشکالی که گفته می‌شود ممکن است کهن‌ترین خط مورد استفاده بشر باشد، چون براساس خطوط و اشکال اندیشه نگاری بر این آثار حک شده‌اند، از فروش این آثار در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی ظرف سال‌های گذشته خبر داده‌اند.

به گفته این ناظران حدود ۴ سال قبل حفاران غیرمجاز به جان تپه‌ای باستانی در شهرستان نکاء در استان مازندران افتادند و با حفاری‌های متعددی که بر این تپه انجام دادند، ۱۶۰ کیلوگرم آثار مختلف شامل آثار زرین و ظروف باستانی بیرون کشیدند و این آثار را به بازار زیرزمینی اشیای عتیقه تزریق و بخشی از آن‌ها را که دارای نقوش نبودند و ورق‌های ساده طلا بودند، ذوب کرده و به قیمت روز طلا فروختند.

گنج +محل گنج+پیدا کردن گنج +دفینه+تاریخی+گردشگری+میراث فرهنگی

به گفته این گروه از دوستداران میراث فرهنگی که در مسیر مقابله با قاچاق اشیای تاریخی فعالیت می‌کنند، برخی از اشیای داخل گنجینه نکاء از همان بدو استخراج توسط حفاران غیرمجاز قطعه قطعه شده بودند و برخی دیگر له شده بودند. برهمین اساس حفاران غیرمجاز بخش زیادی از قطعات زرین ساده را ذوب کردند و به قیمت روز طلا فروختند و آثاری که دارای نقوش متعدد حیوانی و انسانی بودند وارد بازار زیرزمینی اشیای تاریخی کردند.

به گفته این گروه، حدود ۲۰ درصد از اشیای زرین موجود در این گنجینه فروخته شده سالم بودند و ۸۰ درصد دیگر آن بصرت قطعه قطعه شده و له شده توسط حفاران غیرمجاز از زیر خاک بیرون کشیده شدند. براساس اطلاعاتی که گروه دوستداران میراث فرهنگی مقابله با قاچاق اشیای تاریخی در اختیار صدای میراث قرار داده‌اند، تعداد زیادی از اشیای موجود در این گنجینه منقش به نقوش حیوانی متعدد بودند و عجیب‌ترین قطعه موجود در آن خطوطی بودند که بصورت اشکال ذهنی و به شیوه اندیشه‌ورزی بر قطعات موجود حک شده بودند.

صدای میراث البته هیچ مسئولیتی در قبال نظرات گفته شده درخصوص تصاویر موجود ندارد و اظهارنظر در مورد اصالت این اشیاء و نقوش موجود بر آن‌ها را برعهده باستان‌شناس‌ها و کارشناسان میراث فرهنگی می‌داند.  در این گزارش تنها به انتشار تصاویر ارسال شده با هدف راستی آزمایی باستان‌شناس‌ها و متخصصین و همچنین جلوگیری از  قاچاق و فروش این آثار در خارج از کشور اقدام کرده است.

گنج +محل گنج+پیدا کردن گنج +دفینه+تاریخی+گردشگری+میراث فرهنگی

براساس آنچه دوستداران میراث فرهنگی که در حوزه مقابله با قاچاق اشیای تاریخی فعالیت می‌کنند،  تعداد بالایی از اشیای یافت شده دارای نقوش حیوانی شامل پرندگان و چارپایان و گربه سانانی نظیر پلنگ، بز و… به همراه نقوش انسانی بودند. به گفته این افراد، به نظر می‌رسد این آثار در هزاره‌های گذشته و در نبرد با سکاها در شرق دریای کاسپین توسط اقوام ساکن در دوره باستان در مازندران به غنیمت گرفته شده که قطعه قطعه و له شده بودند.

به گفته این افراد، احتمال می رود اشیای موجود در این گنجینه که ظرف ۴ سال گذشته در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی معامله شده‌اند به هزاره سوم یا دوم پیش از میلاد یعنی ۴ تا ۵ هزار سال قبل تعلق داشته باشد.

دوستداران میراث فرهنگی که بازار اشیای تاریخی را رصد می کنند،  خبر داده‌اند که عیار برخی اشیای زرین موجود در گنجینه نکاء از ۲۰ بالاتر بوده است.

آن‌ها همچنین گفته‌اند جزئیات اتین حفاری غیرمجاز را به مسئولین استانی میراث‌فرهنگی و حتی یگان حفاظت میراث فرهنگی وقت در استان مازندران اطلاع داده‌اند اما آن‌ها این موضوع را باور نکرده‌اند. به هین دلیل بخشی از این آثار که ساده بودند و نقوش زیادی نداشتند توسط حفاران غیرمجاز و برخی از فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی ذوب شده و به قیمت روز طلا فروخته شد و بخشی دیگر که دارای نقوش حیوانی بودند و ارزش بالایی داشتند، تا سه برابر بیشتر از ارزش روز طلا در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی  فروخته شدند.

براساس اطلاعات ارسال شده ، گنجینه نکاء شامل ۵ دسته اشیای تاریخی بود. نخست، اشیای زرین که دارای اشکال حیوانی و انسانی سنگین و توپر بود. دوم، ورق‌های ساده طلا که از همان بدو بیرون کشیدن از خاک بصورت بریده شده و قطعه قطعه یا له شده توسط حفراان غیرمجاز خارج شد.، سوم، ورق‌های زرین ساده و با اشکال گیاهی شامل درخت، چهارم، اشکال حیوانات اسطوره‌ای و اشکال انسانی در حالت‌های مختلف آیینی و آخرین و مهمترین قطعه، قطعاتی بود که روی آن‌ها اشکال و خطوطی  ترسیم شده بود که به گفته برخی کارشناسان ممکن است قدیمی‌ترین خط جهان بوده باشد که قدمت آن از خطوط هیروگلیف مصری نیز بیشتر باشد.

۱۹ عادت‌ روزمره که باعث آسیب به چشم می‌شوند

راهکار از بین بردن برفک یخچال و علت ایجاد برفک

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

 ورود به کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

میرزا شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱

…بااین سیاستهای غلطشون اگرمثل کشورهای دیگه درصدی ازگنجوبه کاشف بدن این اتفاقهانمیافته اگه یه بدبختی یه سکه دربیاره اعدامش میکنن تادرس عبرت بشه واسه بقیه

عباس شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳

باید قاچاق رو از رو اشیا زیرخاکی بردارن چون داره قدمت ایران رو نابود میکنن
البته طبیعیه باید یه ایرانی اصیلباشه تا دلش بحال این خاک بسوزه

علی جمعه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

واقعان درسته

امیرعرب سه شنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰

در کشورهای مختلف جهان هرکی زیر خاکی پیدا کنه ازش استقبال میکنن و با قیمت استثنایی ازش خریداری میکنن برعکس کشور عزیزمون

گنج یاب کوچک سه شنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

ثروت حاصل از گنج یک درآمد آسمانی،غیرقابل ردیابی و ثبت نشده،همچنین بدون مالیات و هزینه است،هیچوقت قانونی براش تعریف نمیشه که مجبور بشن بفرستنش تو موزه بدون هیچ سودی برای گروهی خاص و از طرف دیگه مجبور باشن برای هر عتیقه ای به ملت جواب پس بدن

اردشیر دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳

وای بر ما که… آموختیم فقط دزدی و بی‌ادبی و بی‌احترامی و این است که بر ما تحمیل کردند. آثار باستانی که قسمتی از وطن ماست و تاریخ ماست را اگر همین قاچاقچی‌ها هم نفروشند فرزندان مسئولین آنها را خواهند فروخت.

ناشناس دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

اقا مجید،خودت به این دولت ..اعتماد داری؟

اسماعیل دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

کی به دولت ..اعتماد میکنه؟
اصلا بگه ۵۰درصد از ارزش دفینه واسه دفینه یاب

دفینه ای که ۱۰۰۰میلیارد ارزش داشته باشه میگن ۱ میلیارد ارزش داره….

ناشناس دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

تو کشورای دیگه ب یابنده ۷۰درصدپول میدن ولی اینجا میبرن زندان یا اعدام میکنن خاک برسرمسئولین دزد

ناشناس دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

منم پیدا کردم حدود پنج تن سکه طلا ساسانی ولی میترسم بگم

جمالو دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۰

احسنت آق مجید با یک قانون خوب تمام اشیاع تو موزه های ایران میره نه خارج از کشور قانون غلط باعث این فلاکت شده تمام آثار تاریخی و حیکلها به امید یافتن گنج تخریب شده ای وای بر ما ….

مایکل دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۰

احسنت آق مجید با یک قانون خوب تمام اشیاع تو موزه های ایران میره نه خارج از کشور قانون غلط باعث این فلاکت شده تمام آثار تاریخی و حیکلها به امید یافتن گنج تخریب شده ای وای بر ما ….

مجید دوشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۵

اگر دولت بیاد برای کاشفان یا بقول شماها …. کسانیکه که در این زمینه به طور مخفیانه در حال کاوش وحتی خرید وفروش اشیا تاریخی به صورت زیرزمینی روی به خرید وفروش مشغول هستند یک برنامه جامع پیاده کند و۳۰ تا ۴۰ درصد از ارزش مال را به کسیکه دفینه یا شی را پیدا کرده که به دولت تحویل دهد به عنوان پاداش بدهد خود بخود تمام مشکلات در این زمینه رفع میشود ولی چه کنیم که… جماعت سیر شدنی نیست ومسولین به ظاهر دلسوز در این زمینه خودشان از … سر گردنه هستن مثل لوح زرین هخامنشی وجدیدا هم قالیهای کاخ سعدآباد که بر چشم زدنی هاپولی شد

آخرین اخبار