چاپ کد خبر: 131574
23 دی 1402

ببینید| آواز خوانی زنان اوز با لهجه پارسی باستانی اچمی

آواز دسته جمعی زنان شهر اِوَز در جنوب استان فارس با لباس های رنگی و زیبای محلی در کنار برکه ها تقدیم به شما.مضمون کلی شعری که می خونند اینه ..

اِوَز شهری در جنوب استان فارس و مرکز شهرستان اوز است. اوز در ۳۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در دشتی میان دو رشته کوه از دنبالهٔ کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده است.

اوز در اصل نامی باستانی با ریشه‌ای ایرانی است که در قدیم به صورت اروز یا اوزار بوده و به تدریج به شکل امروزی اوز درآمده‌است.

مردم این شهر به زبان اچمی(لارستانی)(فارسی پهلوی) تکلم می‌کنند. 

زمان شکل‌گیری اوز به دقت مشخص نیست اما شواهدی وجود دارند که بر اساس آن‌ها می‌توان قدمت اوز را تا دوره ساسانی به عقب برد. از جمله این شواهد وجود بناهای تاریخی در راه اوز به شهر کوره است. گِرد گرُپ، باستان‌شناس آلمانی در سفر خود به منطقه خبر از وجود تپه‌ای با آثار دیوار سوخته می‌دهد و به مشاهده تکه سفال‌های سیاه مربوط به دوران ساسانی در نزدیکی قلعه‌تنگ شهر کوره و روستای کهنه اشاره می‌کند. گرُپ در گزارش خود به کوره و نواحی اطراف آن به عنوان محدوده حاصلخیزی که در دوران پیش از اسلام بسیار آباد و مسکونی بوده اشاره دارد

.علاوه بر آن وجود بنای قلعه پرویز (که در گویش محلی پَروِدَ تلفظ می‌شود) در اطراف اوز که به لحاظ معماری به دژهای دوران ساسانی شباهت دارد، این نظریه که منطقه اوز پیش از اسلام وجود داشته را تقویت می‌کند.

قدیمی‌ترین بنای شناخته شده در اوز با تاریخ مکتوب به گفته حمیرا کمال، پژوهشگر معماری و باستان‌شناسی اوز، آب‌انباری است که در اوز به آن برکه سَلَفی می‌گویند. تاریخ ساخت آب‌انبار ۸۹۱ هجری قمری (برابر با حدود ۱۴۸۶ میلادی) است یعنی اواخر دوره تیموریان.

زبان لاری که با نام‌های اچمی و خودمونی نیز خوانده می‌شود، زبان مردم ساکن در جنوب فارس، غرب هرمزگان و شرق بوشهر است. این زبان همچنین در میان جوامع مهاجر ایرانی کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس نیز رواج دارد. لاری زبان غالب شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در فارس و شهرستان بستک در هرمزگان است. این زبان به جاماندهٔ پارسی میانه است و دستور زبان خاص خود را دارد.

امروزه این زبان به خاطر تفاوت‌های زیادش با زبان پارسی معیار به عنوان یک زبانِ مستقل از شاخهٔ زبان‌های ایرانی‌تبار جنوب غربی قلمداد می‌شود. گویش‌های زبان لارستانی همانند فارسی و لری، نوادهٔ پارسی میانه محسوب می‌شوند. این زبان به خاطر نگه داشتن واژگان بسیاری از پارسی میانه، از فارسی نو خالص‌تر است و حتی هنوز ارتباط نزدیکی با پارسی باستان دارد

نظرتان را بنویسید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

کاوه محسنی بروجردی پنجشنبه , ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰:۳۰

آشنایی با زبانها هوش احساس در خوری می خواهد شعر امروز کاوه محسنی بروجردی

ناشناس دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴

انشاالله شادی به روی هموطنان بازشودیازهراسوختیم ازاینهمه مصیبتوغم

Amirmohammad یکشنبه , ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

یک خبر خش از آسمون __ شوهر زشتی واسه ننمون.همینه دیگه????????????

رحیم یکشنبه , ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

ما زبانی به نام اچمی نداریم اینها گویشی از زبان لارستانی است که بازمانده دوره اشکانی است و در یونسکو هم ثبت شده است

آخرین اخبار