چاپ کد خبر: 139514
19 فروردین 1403

ببینید | مخفیگاه دختر یزدگرد سوم در کوههای سنگی و مرموز دالاهو

در پایین دست قلعه یزدگردآخرین شاهنشاه ساسانی در روستای زرده ریجاب مخفیگاهی در دل کوههای سنگی و رمز آلود وجود دارد که کاملا در استتار است و به راحتی شما نمیتوانید آن را ببینید زیرا کاملا با مصالح همرنگ محیط ساخته شده در سینه کش کوه و به هیچ عنوان راه نفوذ ندارد.

به گفته افراد بومی ادوارد کیل باستان شناس انگلیسی از داخل این مخفیگاه بازدید کرده و گفته شده فضایی اتاق مانند دارد که سی تا چهل نفر در آن جا میشوند.گفته می شود در زمان حمله اعراب به قلعه یزدگرد  اینجا تا مدتی مخفیگاه جهانشاه  دختر یزدگرد شاهنشاه ساسانی بوده که بعدها مخفیگاه او لو میرود .

قلعه یزدگرد ساسانی 1

در رابطه با قدمت قلعه یزدگرد کرمانشاه، نظریاتی بیان شده است. پس از انجام تحقیقات اولیه، باستان‌شناسان قدمت قلعه یزدگرد را به دوران ساسانیان نسبت دادند؛ اما بعد از بررسی‌های بیشتر مشخص شد تعداد زیادی از سازه‌های مجموعه قلعه، از دوران اشکانیان به‌جای مانده‌اند.

وجه تسمیه این بنا به یزدگرد بازمی گردد. اعتقاد مردم این سرزمین بر پناه‌گیری «یزدگرد»، پادشاه ایران و دخترش شهربانو، در این قلعه‌ تاریخی است.

قلعه یزدگرد، یکی از مستحکم‌ترین دژهای ایران باستان در دالاهو است و روی یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های این منطقه‌ کوهستانی زیبا و افسانه‌ای قرار دارد. هنگام حضور در این بنای ارزشمند، می‌توان به شکوه و عظمت آن را به وضوح حس کرد و زیبایی وصف‌ناشدنی دشت ریجاب را بر پای دژ، به تماشا نشست. ناحیه‌ای را که قلعه در آن جای دارد را می‌توان یکی از جاذبه‌های طبیعی در نظر گرفت.
مجموعه‌ بناهای قلعه‌ یزدگرد که دربرگیرنده‌ چند بنای تاریخی است، در دره‌ای وسیع قرار دارد که مساحت آن به ۴۰ کیلومتر مربع می‌رسد؛ دره‌ای که از سمت شمال و شرق به صخره‌های پلکانی زیبای دالاهو محدود می‌شود. همچنین از سمت شمال غرب نیز به‌واسطه‌ پرتگاهی با شیبی بسیار تند، به جلگه‌ ذهاب متصل شده است. این اثر در اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبتی ۲۲۴۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
قلعه یزدگرد 1
در این مجموعه‌ باستانی ۱۰ بنا قرار دارد که می‌توان به دیوار گچی، آشپزخانه، دروازه، جای دار، تپه رش، قلعه یزدگرد، گچ گمبد، قلعه داور، نقاره‌خانه و آشیه وا اشاره کرد.
نقش برگ کنگر یکی از منحصر‌به‌فردترین نقوش گچبری در بناهای قلعه یزگرد به شمار می‌آید که روی سرستون‌های کرنتی اتاق شماره پنج قابل‌مشاهده است. اجرای این نوع تزیینات بر سرستون‌ها را متعلق به یونان می‌دانند که قدمت آن به اواخر قرن پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد.
آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان دالاهو، بخش مرکزی، دهستان بان زرده، ۷۰۰ متری جنوب روستای زرده
زرده (به کُردی: زه‌رده) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهوی استان کرمانشاه ایران است. مردم این روستا کرد بوده و به زبان کردی هورامی صحبت می‌کنند. مردم زرده پیروی آیین یارسان هستند و این روستا به سبب قرار داشتن بارگاه‌های شخصیت‌های مقدس یارسان، از اماکن مقدس این آیین به‌شمار می‌آید و در تاریخ این آیین نقش مهمی دارد.
بیشتر بخوانید:
در روستای زرده بقایای دیوار و محوطه‌های داخلی یک قلعهٔ باستانی به نام قلعه یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران اشکانیان مربوط می‌شود. خود قلعه در نزدیکی روستا و بر روی ارتفاعات مشرف به آن قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱

تصورش را بکنید چه شرایطی بر ایران آنروز و مردمام فلک زده اش حاکم بود!!!سرم درد گرفت….احساس می کنم بعنوان یک زن در شرایط آنزمان هستم …

آخرین اخبار