چاپ کد خبر: 112443
31 اردیبهشت 1402

 بلاتکلیفی پرونده ۴ جانباخته آتش سوزی در طبیعت استان فارس با بی توجهی مسئولان

پرونده چهار شهید مدافع طبیعت فیروزآباد در سایه بی توجهی مسئولان پس از دو سال هنوز بلاتکلیف مانده است.

آتش سوزی هایقر

خبرگزاری فارس از فیروزآبادنوشت:  وقتی آتش به هایقر افتاد، عشایر روستای چهارقاش‌ هم  به پیکار آتش رفتند.باد می‌آمد و آتشی که از دوشنبه در ارتفاعات زاگرس به پا شد، بیرحمانه پیش می‌رفت و سر راه خود همه‌ چیز را می‌سوزاند.

مردان عشایر فیروزآباد با دستان خالی به دل شعله‌های بلند آتش زدند

مردان عشایر با دستان خالی به دل شعله‌های بلند زده بودند که نه مجهز به لباس اطفای حریق بودند، نه دمنده‌های خاموش‌کننده و مثل همیشه تنها با شاخ و برگ تر به جنگ آتش رفتند.

ظهر سه‌شنبه بود که گردباد به تنگه زد دامنه مثل باروت منفجر شد اما  فرار برای خانواده بهزادی نجات‌بخش نبود.شعله‌های قطور زاگرس را چند متری جا گذاشتند اما نشد و گرفتار آتش شدند.

۶ نفر بودند اما در این میان  پدر و پسر و خواهرزاده بیست‌ساله با تنی بی‌جان برگشتند.نفس‌هایشان بند آمد از دود سیاه و شعله‌ها سوختند و خاکستر شدند و پدربزرگ رضا هم  با زخمی بر تن برگشت.

جهانبخش بهزادی برای کمک به بلندی‌های گُرگرفته  هایقر رفته بود و تا پیش از گردباد، دوشادوش خانواده‌اش بود. هجوم باد را که دید به زمین بدون گیاه و بوته پناه برد اما از آتش در امان نماند، سوخت.

او را با ۶۰ درصد سوختگی دست و پا در ظهر سوزان هایقر به  پایین آوردند و به بیمارستان صدرا بردند که پس از چندی در بیمارستان به دلیل عمق سوختگی درگذشت.

آتش پرجان‌تر از آن بود که جان ناصر، رضا و حامد در مقابلش تاب بیاورد. آنان ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه  به منطقه هایقر رفتند که در آتش می‌سوخت. سجاد بهزادی فرزند شهید جهانبخش بهزادی و فعال محیط زیست و منابع طبیعی از طایفه جبل انارویه که جزئیات حادثه را خوب می‌داند و نماینده پیگیری پرونده این چهار شهید بوده می‌گوید.

وقتی مردم روستا شعله‌های آتش را دیدند بر اساس دستور و فراخوان اداره منابع طبیعی شهرستان که یه صورت کتبی طلب کمک از نیروهای بسیج عشایر و روستائیان نموده بود داوطلبانه پا به ارتفاعات گذاشتند و بدون تجهیزات به جنگ شعله‌هایی با قطر ۴۰۰ متر رفتند.

دست‌شان خالی بود با چوب درختان تر، آتش را سرکوب می‌کردند تا ظهر نشده بود که  به همراه نیروهای منابع طبیعی به تنگه رفتند، تقسیم شدند تا از چند جهت آتش مهار شود.

یک گروه ۶ نفره از مردم محلی به سمت کوه چهپا و هایقر حرکت می‌کنند. در حال اطفای حریق بودند که ناگهان شعله‌های آتش با وزش باد شدت می‌گیرد.همه فرار می‌کنند اما  ناصر و رضا و حامد  به سمت وزش باد حرکت کردند.آتش اما سرعت بیشتری گرفته بود و همین می‌شود که این خانواده گرفتار شعله‌های جهنمی آتش می‌شوند.

آتش امان نداد، سوزاند و خاکستر کرد

آتش امان نداد آنها را سوزاند و خاکستر کرد، آتش که از آنجا گذشت، توانستند پیکرهایشان را پیدا کنند. جهانبخش هم همراه این تیم بود، پدرزن ناصر. او هم همزمان با وزش باد به نقطه‌ای خالی از گیاه می‌رود. جانش را نجات می‌دهد. اما با ۶۰درصد سوختگی وضعیت مناسبی دارد چرا که بیشتر سوختگی در ناحیه دست و پا است.

از این جهنم مرگ اما دو مرد هم جان سالم به در می‌برند. آنها جهت مخالف باد فرار کرده و در نقطه بدون پوشش گیاهی پناه گرفته بودند. او می‌گوید بادها در این منطقه‌، آتش را چنان وحشی می‌کند که جان‌ها را می‌گیرد. آنها در حلقه محاصره آتش گیر می‌کنند، جان‌شان در آتش خاکستر می‌شود.

168981205

وعده مسئولان و مدیران پیشین پوچ بود 

سجاد بهزادی  اظهار داشت: در خصوص موضوع تعیین تکلیف پرونده شهید فداکار خدمت اعمال ماده۲۰قانون ستاد مدیریت بحران کشورعلی رغم وعده مکرر مسئولان مرتبط علی الخصوص مدیر کل پیشین اداره منابع طبیعی فارس جناب مهندس صمد نژاد متاسفانه هیچ اقدامی در خصوص رسیدگی به پرونده این شهدا تا کنون صورت نگرفته و هر چه بوده در حد شعار و وعده پوچ بوده است.

وعده استاندار فارس و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در به نتیجه رسیدن پرونده

وی افزود: استاندار فعلی فارس و همچنین رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور هم در سفر اخیر به شهرستان فیروزآباد و رسیدگی و نتیجه مطلوب رسیدن پرونده را دادند.

فرزند شهید حاج جهانبخش بهزادی ادامه داد: تا پیش از ورود این دو مسئول استانی و کشوری ما بقی مسئولان مرتبط فقط با وعده های پوچ وقت رسیدگی را تلف کرده که باعث شد پرونده پس از گذشت حدود دو سال هنوز بلاتکلیف بماند.

 جانباختگان مدافع طبیعت فیروزآباد، سرپرست و نان آور خانواده بودند

بهزادی اضافه کرد: نکته قابل تامل این است که این جانباختگان سرپرست و نان آور خانواده بوده اند که طی این دوسال هیچ سازمان یا ارگانی رسیدگی معیشتی به این بازماندگان شهدا نداشته و با مشکل جدی معیشت نیز مواجه هستند.

پرونده قضایی چهار جانباخته مدافع طبیعت فیروزآباد سرگردان است

وی در خصوص پرونده قضایی و پرداخت دیه بیان داشت: مسئولان قضایی شهرستان کماکان پرونده تعیین تکلیف ننموده و متاسفانه همکاری های لازم جهت تعیین تکلیف پرونده نداشته و این پرونده سرگردان میان دادگاه فیروزآباد و شیراز فارغ از هرگونه نتیجه می‌باشد.

نماینده شهدای مدافع طبیعت شهرستان فیروزآباد ابراز داشت: طی سفر هفته پیش  نوبخت و همچنین قول مساعد استاندار فارس امید است با حرکت انقلابی مسأله را حل و دغدغه خانواده های این شهدا خاتمه دهند.

مسئولان با نیت خیرخواهانه و روی خوش با ما برخورد کنند

بهزادی با بیان اینکه ما فامیل ۹شهید دفاع مقدس ۲۰جانباز و ایثارگر هستیم خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان با نیت خیرخواهانه و روی خوش با ما برخورد کنند چرا که ما با خون ثابت کرده پای نظام و این آب و خاک ایستاده ایم.وی گفت: چه در جنگ نظامی چه منافع انفال و بیت المال، صداقت خود را اثبات نمودیم.

فرزند شهید جهانبخش بهزادی افزود: محل آتش‌سوزی جنگل‌های هایقر علاوه بر جنگل‌های خدادادی چندین حلقه چاه گاز فعال در مدار نیز وجود داشت که در صورتی که جان فشانی و تلاش این ۴شهید نبود خسارات بسیار سنگینی به تاسیسات گازی نیز وارد می‌شد.

با هیچ شبکه خارجی حاضر به مصاحبه نشده ایم

بهزادی تصریح کرد: علی رغم تلاش شبکه‌های بیگانه در زمان وقوع آتش‌سوزی و باتوجه به حساسیت موضوع که۴عزیز در این حادثه به شهادت رسیده بودند ما حاضر به مصاحبه با هیچ یک از شبکه‌های خارجی نشده ای.

بر اساس این گزارش ، با اینکه نیروهای مردمی وگروه های بسیج هر منطقه همواره در حوادث این‌چنینی زودتر از مسئولان برای حل مشکلات پا پیش گذاشته اند اما به نظر شما مسئول مهار آتش سوزی جنگل های کشور در چنین سطح وسیعی که موجب از بین رفتن منابع طبیعی ملی و نیروهای مردمی می شود چه کسی است؟

آیا با این روند پیگیری و حمایت مسئولان از خانواده‌های جانباختگان مدافع طبیعت که از زمان شهادت تا دوسال پس از آن سرتاسر با دغدغه پیگیری پرونده قضایی و مشکلات معیشتی روبرو بوده در حوادث آتش‌سوزی های اینده نیروهای مردمی که یکی از ظرفیت های پرتوان و مهم مهار اتش بوده پا پیش خواهند گذاشت؟؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار