چاپ کد خبر: 105196
7 اسفند 1401

بلافاصله بعد از ترک سیگار در بدن چه اتفاقی می افتد؟

ترک سیگار

سیگار کشنده است و در این مورد با کسی شوخی ندارد. لذا لازم است اگر شما سیگار می کشید یا در معرض دود سیگار اطرافیان و همکاران خود هستید -یا حتی اگر سیگاری هم نیستید- از مضرات آن اطلاع داشته باشید. دود سیگار نه تنها ریه، بلکه قلب و عروق و تقریبا تمام اعضای بدن را دست خوش تغییر می کند و آن ها را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف و از جمله سرطان می کند. مصرف سیگار مهم ترین عامل مرگ و میر انسان ها ست که قابل کنترل و اجتناب است.

ترک سیگار 2

این مطالب را در مورد سیگار به خاطر بسپارید:
سیگار دومین علت بیماری های قلب و عروق است، اندکی بعد از فشارخون بالا.
افراد سیگاری ۲ تا ۴ برابر بیش تر از افراد غیر سیگاری به سکته قلبی و مغزی گرفتار می شوند.
احتمال حمله حاد قلبی در افراد سیگاری ۶ برابر بقیه افراد است.
آتش سیگار قادر است به راحتی ۱۰ سال از عمر شما را بسوزاند.
استنشاق دود سیگار دیگران می تواند همان اثرات مصرف مستقیم سیگار را داشته باشد.
تنفس در هوای آلوده و پر از ریزگرد و دود ( اصطلاحا سیگار اجتماعی )، هم می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.
حتی سیگار های الکترونیکی (E-Cigarette )، که امروزه به جای سیگار عادی گاها مصرف می شود – به صورت اولیه و هم چنین برای ترک سیگار عادی – طبق یافته های علمی جدید بی ضرر نبوده و می تواند همانند دود نیکوتین مضر باشد.

خبر خوب بعد از این همه آمار و خبر بد، این است که خوش بختانه قطع مصرف سیگار حتی پس از سال ها مصرف آن جواب می دهد و این آمار به شدت کاهش پیدا می کند. اگر شما سیگار را ترک کنید سطح مونوکسید کربن خون شما بعد از فقط ۱۲ ساعت به حد نرمال برخواهد گشت. در ست بعد از یک سال از قطع سیگار خطر حمله حاد قلبی به نصف میزان قبلی کاهش پیدا می کند. همه این ها در کنار این واقعیت مهم که شما مواد مضری هم چون مونوکسید کربن، آمونیاک، آرسنیک و فرمالدئید را از بدن خود دور کرده اید، می تواند به ریکاوری بدن شما و برگشت به حالت نرمال کمک کند.

خطراتی که شما می توانید با ترک سیگار از خود و حتی اطرافیان خود دور کنید تقریبا با هیچ اقدام بهداشتی و مراقبتی قابل مقایسه نیست. کافی است بدانید چه خطری با مصرف سیگار در انتظار شما است تا متوجه شوید که فایده ترک سیگار برای شما به چه میزان است:
از هر سه مورد مرگ ناشی از بیماری های قلبی، یک مورد آن ناشی از سیگار است ( بر اساس گزارش جامعه جراحان در مورد خطرات سیگار سال ۲۰۱۴).
بهبود زخم و عفونت با دود سیگار به تعویق می افتد و به شدت مختل می شود. از این رو بسیاری از جراحان حداقل یک ماه بعد از قطع سیگار اقدام به جراحی های مهم بیماران سیگاری می کنند.
سفت شدن جدار عروق بدن، از دست دادن نرمی عروق، رسوب چربی در لایه پوشاننده داخل رگ، تشکیل پلاک چربی داخل عروق و باریک شدن مجرای رگ ، خلاصه اثرات سیگار در عروق قلب، مغز، دست و پا است.
هر مقدار از مصرف سیگار حتی انواع کم نیکوتین هم دارای این اثرات مخرب بر روی بدن می باشد. نکته مهم در مورد سیگارهای کوچک یا با نیکوتین کم که اصطلاحا لایت  نامیده می شوند این اسن که این نوع از سیگار از نظر مضرات تفاوتی با سیگارهای عادی و پر دود ندارند. در اصل موقع کشیدن یک نخ سیگار درصد بسیار کمی از نیکوتین و دود آن به بدن می رسد ( حدود یک تا دو درصد)، و بقیه آن دود شده و در هوا پراکنده می شود. لذا حتی با مصرف سیگار سایز کوچک یا با درصد نیکوتین کم هم همان میزان مضر دود به بدن خواهد رسید.
سیگاری دست دوم
استنشاق دود سیگار دیگران -که می توانید اعضای خانواده، همکاران و حتی افراد جامعه در کوچه و خیابان باشد- همانند مصرف سیگار برای سلامتی مضر است. به این افراد سیگاری دست دوم گفته می شود.(Second Hand Smokers)

از نظر علمی اثبات شده که این نوع دود دست دوم هم می تواند چربی مفید خون  HDL، را کم کند. فشارخون را افزایش دهد و موجب بیماری های قلبی، سکته مغزی و مرگ گردد. طبق گزارش مرکز مبارزه با بیماری های آمریکا CDC، خطر پیدایش سکته قلبی و مغزی با دود سیگار دست دوم ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.

این موضوع به دو دلیل باید مورد توجه قرار گیرد. یکی این که اگر شما سیگار می کشید، حتما باید توجه داشته تا اعضای خانواده به ویژه بچه ها، همکاران و دیگر افراد را در معرض خطرات ناشی از سیگار خود قرار ندهید. نکته دوم این که اگر سیگاری نیستید، به هیچ وجه اجازه ندهید تا دیگران با دود سیگار خود سلامتی شما را به خطر بیندازند. اگر شما بدانید که استنشاق حتی دود یک نخ سیگار دیگران می تواند موجب حمله حاد قلبی در انسان ها گردد، به این موضوع توجه بیشتری خواهید داشت.

تست روانشناسی تصویری| ابتدا به چه کسی کمک می کنید؟

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار