چاپ کد خبر: 140761
31 فروردین 1403

بهترین روش‌های پیشگیری و راه درمان لک صورت در بارداری

شاید همگی در مورد زیبا و درخشان تر شدن صورت زنان در دوران بارداری آنها شنیده ایم.اما این موضوع برای همه اتفاق نمی افتد و برعکس بارداری برای برخی باعث پدید آمدن لکه هایی روی صورت می شود.

لک صورت در دوران بارداری خطرناک نیست؛ اما تغییراتی که در زیبایی پوست شما ایجاد می‌کند می‌تواند آزادهنده به نظر برسد. در این مطلب به معرفی بهترین روش‌های درمان لک صورت در بارداری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

درمان لک صورت در دوران بارداری

چرا لک بارداری به وجود می‌آید؟

یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن لک در دوران بارداری، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند روی بخش‌های مختلف بدن و به خصوص پوست، تاثیر بسیار زیادی وارد کند. این امر موجب می‌شود که لکه‌ها در دوران بارداری که با نام ملاسما نیز شناخته می‌شوند، روی پوست به وجود بیایند.

این موضوع موجب می‌شود که اعتمادبه‌نفس خانم‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند و نتوانند آن‌طورکه باید، به خود احساس خوبی داشته باشند. احساسات منفی می‌تواند روی جنین هم تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل هم قبل از این‌که به دنبال روشی برای درمان لک حاملگی باشید، باید بدانید که وجود این لکه‌ها کاملا طبیعی است و شما فقط می‌توانید برای جلوگیری از تشدید و کمرنگ‌تر شدن آن‌ها، از روش‌هایی استفاده کنید.

سوال اینجاست که آیا همه خانم‌ها در دوران بارداری درگیر لک‌های پوستی می‌شوند؟ به احتمال زیاد شما هم خانم‌هایی را دیده‌اید که در دوران بارداری خود، هیچ نشانه‌ای از لک پوستی ندارند. در این شرایط، ژنتیک می‌تواند تاثیر زیادی روی این مسئله داشته باشد. به عنوان مثال، اگر خانم‌های فامیل نزدیک مانند مادر، خاله و یا عمه شما لک حاملگی دارند، به احتمال زیاد شما هم درگیر این مشکل خواهید شد. علاوه بر این موارد، مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن لکه بارداری، عبارت‌اند از:

  • اختلالات هورمونی
  • ژنتیک و وراثت
  • اختلالات ناشی از تخمدان پلی کیستیک
  • بیماری‌های مختلف و به خصوص بیماری‌های مربوط به تیروئید
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش شدید نور خورشید
  • مصرف برخی از داروهای مرتبط با پوست

لک حاملگی از چه زمانی به وجود می‌آید؟

هیچ زمان مشخصی برای به وجود آمدن این لک‌ها وجود ندارد و نمی‌توان گفت که در یک بازه زمانی مشخص، ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها زمانی به وجود می‌آیند که میزان اختلالات هورمونی خانم‌های باردار به اوج خود برسد. به همین دلیل هم شما باید در هر دوره از بارداری خود، منتظر به وجود آمدن آن‌ها باشید تا بتوانید راحت‌تر روشی برای درمان لکه‌های هورمونی صورت پیدا کنید.

علائم لک صورت یا ملاسما

از علائم اولیه‌ی ملاسما یا بروز لک صورت در دوران بارداری می‌توان به تیره‌تر شدن پوست اشاره کرد. شما ممکن است در اطراف دهان، روی پیشانی، چانه و گونه‌های خود لکه‌های تیره‌ی غیرعادی و ریزی را مشاهده کنید. درد، خارش و قرمزی از نشانه‌های ملاسما نیستند و در صورتی که آن‌ها را تجربه کردید باید درباره‌ی هر کدام با پزشک خود صحبت کنید. درمان لک صورت در دوران بارداری به علائم شما و تشخیص متخصصتان بستگی دارد.

درمان لک صورت در دوران بارداری

پیشگیری و  راه درمان لک صورت در بارداری

برای پیشگیری و درمان لک صورت در دوران بارداری می‌توانید راه‌های امنی که در زیر آورده شده است را امتحان کنید؛ اما پیش از هر چیزی پیشنهاد می‌کنیم درباره‌ی آن‌ها با پزشک خود مشورت نمایید چرا که برخی از متخصصان درمان ملاسما در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنند.

استفاده از کرم روشن کننده و ضدلک

یکی از بهترین روش‌های درمان لک حاملگی که می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند، استفاده از کرم‌های روشن‌کننده و ضدلک است. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان نباید به‌صورت خودسرانه و بدون داشتن اطلاعات کافی، برای خرید این کرم‌ها اقدام نکنید؛ زیرا ممکن است حتی میزان لک‌های پوست شما را افزیش دهند.

به هیچ عنوان از کرم‌های روشن‌کننده‌ای که حاوی هیدروکینون هستند، استفاده نکنید. علاوه بر کرم‌های روشن‌کننده و ضد لک، ماسک‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های دیگری هم هستند که می‌توانند از بروز لک در صورت شما جلوگیری کنند. البته همان‌طورکه گفتیم، سعی کنید حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید تا مشکلی برای پوست شما به وجود نیاید.

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید

از آنجایی که نور خورشید ممکن است باعث تیره‌تر شدن پوست و تولید رنگدانه‌های بیشتر شود، بهتر است برای طولانی مدت در معرض آن قرار نگیرید. این موضوع درباره‌ی دستگاه‌های برنزه یا هر محیط دیگری که دارای اشعه‌های UVA و UVB  است هم صدق می‌کند. بنابراین، آفتاب گرفتن را محدود کنید و هنگام بیرون رفتن حتما در سایه بایستید. اگر در بیرون از خانه ورزش می‌کنید، سعی داشته باشید که به جای ظهر، در ساعاتی که خورشید در راس آسمان نیست تمرینات خود را انجام دهید.

استفاده از کرم ضدآفتاب در دوران بارداری

ممکن است در دوران بارداری، خیلی از خانم‌ها اهمیت زیادی به پوست خود ندهند و موقع بیرون رفتن از منزل، از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نکنند. در بخش ابتدایی این مقاله هم گفتیم که قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و موجب به وجود آمدن لکه پوستی شود.

به همین دلیل هم برای این‌که از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، حتما موقع بیرون رفتن از کرم‌های ضدآفتاب با spf حداقل ۵۰ استفاده کنید. لازم به ذکر است که بعد از گذشت چند ساعت، باید حتما این کرم ضد آفتاب را مجددا تمدید کنید.

درمان لک صورت در دوران بارداری

از محصولات پوستی ملایم استفاده کنید

شوینده‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌هایی که پوست شما را تحریک می‌کنند می‌توانند باعث بدتر شدن لک‌های صورت شما شوند. به جای آن‌ها بهتر است به مراقبت‌های پوست و مو در بارداری را جدی بگیرید و از محصولات ملایمی استفاده کنید که دارای برچسب‌های «غیرکومدون‌زا»، «مخصوص پوست‌های حساس»، «بدون عطر» یا «مورد تایید متخصصان پوست» هستند. برای لواز‌م آرایشی که به منظور پوشاندن نواحی تیره شده‌ی پوستتان استفاده می‌کنید هم این نکات را در نظر داشته باشید.

نوشیدن آب زیاد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی استفاده از نوشیدنی‌های زیاد در طول روز هم می‌تواند کمک زیادی در این زمینه به شما کند. شما باید هر کاری کنید که پوست‌تان کم آب نشود که رساندن مصرف نوشیدنی‌ها تا حداکثر، در این زمینه به شما کمک می‌کند.

ورزش کنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که زنان در دوران بارداری نباید هیچ گونه تحرکی داشته باشند و ورزش کردن برای آن‌ها مضر است. این در حالی است که ورزش کردن می‌تواند به بالا بردن سوخت‌وساز و سلامت بدن کمک کند و در نتیجه جلوی به وجود آمدن بسیاری از عوامل بروز لک پوستی را بگیرد.

تغذیه و خواب مناسب و کافی داشته باشید

از آنجایی که درمان لک صورت در بارداری با برقراری تعادل در میان هورمو‌ن‌های بدن ارتباط مستقیم دارد، لازم است که تغذیه‌ی خود را هم تغییر دهید. رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز و داشتن خواب کافی می‌تواند به درمان ملاسما کمک کند. برخی مطالعات به وجود آمدن لک پوستی را با کمبود آهن و ویتامین B12 مرتبط می‌دانند.

درمان لک صورت در دوران بارداری

درمان خانگی لک صورت در بارداری

اگر درمان لک صورت در بارداری حتی با پیشگیری و انجام راهکارهای دیگر به نتیجه نرسد، می‌توانید روش‌های خانگی را که بی‌خطر هم هستند امتحان کنید.

زردچوبه: 

کورکومین که یکی از ترکیبات اصلی زردچوبه است با خواص ضدالتهابی خود از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و جلوی تولید ملانین اضافی را می‌گیرد. ترکیب زردچوبه با آرد و شیر یک ماسک بسیار مفید را برای درمان لک صورت در بارداری به شما می‌دهد.

گوجه فرنگی:

لیکوپن که یکی از ترکیبات اصلی گوجه فرنگی است از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کند؛ در نتیجه برای پیشگیری از بروز ملاسما می‌توانید از ترکیب آن با روغن زیتون استفاده نمایید.

آب لیمو: 

ترکیبی از آب لیموی تازه و آب یا آب خیار می‌تواند یک لایه‌برداری ملایم برای شما انجام دهد و تغییر رنگ پوستتان را کمتر کند.

ژل آلوئه‌ورا:

همه‌ی ما می‌‌دانیم که ژل آلوئه‌ورا تا چه اندازه می‌تواند به روشن‌سازی و آبرسانی پوست کمک کند. مطالعات هم نشان می‌دهند که استفاده از آلوئه‌ورا به صورت موضعی به طرز قابل توجهی ملاسمای پوستی را بهبود می‌بخشد.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای دارای خواص روشن‌کنندگی، آبرسانی و تسکین‌دهی است و می‌تواند برای درمان لک صورت در بارداری مفید باشد. بنابراین از یک تکه‌ پنبه برای مالیدن آن روی لکه‌های تیره‌ی پوستتان استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر این کار را دو بار در روز انجام دهید.

جوی دوسر و عسل:

جوی دو سر پخته شده را با عسل خام ترکیب کنید و پیش از شست‌وشوی صورتتان ۱۰ دقیقه آن را روی پوست خود قرار دهید تا به روشن‌سازی صورتتان کمک کنید.

سخن پایانی

درمان لک پوستی در بارداری می‌تواند کار سخت و خسته‌کننده‌ای باشد، چرا که به دلیل شرایط ویژه‌ی خود نمی‌توانید به سراغ هر نوع راهکار و روشی بروید. با این حال خبر خوب این است که ملاسما بیشتر مواقع در عرض چند ماه پس از زایمان محو می‌شود و از بین می‌رود. علاوه بر این،‌ با ایجاد تغییر در شیوه‌ی زندگی خود می‌توانید تا حد زیادی از بروز این اختلال پوستی پیشگیری کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار