چاپ کد خبر: 65873
8 شهریور 1400

بهترین روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی در خانه

      تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 8

اگر تا به حال از ظروف مسی استفاده کرده باشید، حتما می دانید که این ظروف برخلاف ظاهر زیبایی که دارند، خیلی زود سیاه می شوند و شفافیت خود را از دست می دهند. با چند بار استفاده از ظروف مسی اطراف آن پر از لکه های سیاه می شود. البته باید بدانید که تمیز کردن این ظروف به هیچ عنوان کار سختی نیست و روش های مختلفی برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد. از طرف دیگر اگر با روش نگهداری از ظروف مسی آشنا باشید، قطعا ظرف مسی شما دیرتر سیاه و کدر خواهد شد. در این مقاله  می توانید با بهترین روش های تمیز کردن ظروف مسی آشنا شوید.

چرا ظروف مسی سیاه می شوند؟

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 5

مس یک فلز نسبتا نرم است که سطح آن به راحتی خراشیده می شود. زمانی که مس همراه با رطوبت با اکسیژن واکنش شیمیایی نشان دهد، کربنات مس با رنگ سبز و تیره روی مس ظاهر می شود که به آن پتینه گفته می شود. جالب ترین نکته ای که در این مورد وجود دارد ان است که این لایه سبز رنگ به عنوان یک نگهدارنده از مس محافظت می کند و به هیچ عنوان موجب خوردگی آن نمی شود. از همین رو وقتی باستان شناسان ظروف مسی هزاران سال پیش را از زیر خاک بیرون می کشند، بعد از برداشتن لایه اکسید شده براق و تمیز می شوند.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن ظروف مسی بدانید

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 1

  • قبل از اینکه شروع به امتحان کردن روش های مختلف برای تمیز کردن ظروف مسی کنید، ابتدا ظرف مورد نظر را با آب و صابون بشویید. برای این کار از یک اسفنج نرم، مقداری صابون و آب گرم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خدشه دار شدن ظروف مسی بهتر است هر ۶ ماه یک بار این ظروف را با استفاده از یک روش مخصوص تمیز کردن ظروف مسی جلا دهید.
  • برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی به هیچ عنوان از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. استفاده از سفید کننده ها، شوینده های قوی و ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف مسی مناسب نیست.
  • هرگز یک ظرف مسی را به صورت خشک روی حرارت قرار ندهید. این کار موجب از بین رفتن پوشش مسی روی ظرف می شود. برای استفاده از ظروف مسی باید حتما داخل آن از روغن، آب یا غذا استفاده شود. توجه داشته باشید که برای پخت و پز با ظروف مسی بهتر است شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید.
  • در مورد ظروف تزئینی و مجسمه های مسی قدیمی می توانید آن ها را به حال خود رها کنید تا حالت پتینه داشته باشند. این کار جلوه قدیمی و جذابی به ظروف تزئینی می بخشد. به علاوه ظروف مسی که حالت پتینه پیدا می کنند، معمولا سخت تر و کارآمدتر هستند.
  • برای تمیز کردن ظروف مسی هیچ گاه از اسکاچ ضخیم یا سیم استفاده نکنید. زیرا این کار موجب خراشیده شدن لایه بیرونی مس می شود و به آن آسیب می رساند.

بهترین روش های تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 4

در این بخش می توانید با بهترین روش های خانگی برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی آشنا شوید.

۱- استفاده از آب لیمو و جوش شیرین برای برق انداختن ظروف مسی

برای برق انداختن ظروف مسی با استفاده از آب لیمو ترش و جوش شیرین باید مقداری آبلیمو را با جوش شیرین ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. سپس با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز این ترکیب را به صورت دورانی روی ظرف مسی بمالید. بعد از این که تمام بخش های ظرف را به آن آغشته کردید، می توانید ظرف را بشویید و خشک کنید.

۲- استفاده از سس کچاپ برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 3

یک روش دیگر تمیز کردن ظروف مسی قدیمی استفاده از سس کچاپ است. برای این کار باید مقداری سس کچاپ روی ظرف مورد نظر بریزید. سپس چند دقیقه صبر کنید. بعد می توانید ظرف مسی را بشویید و آن را خشک کنید.

۳- استفاده از لیمو و نمک برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 9

برای تمیز کردن ظروف مسی سوخته یا از بین بردن لکه های سیاه روی ظروف مسی می توانید یک لیمو ترش را از وسط نصف کنید. سپس مقداری نمک داخل یک ظرف بریزید و لیمو را داخل نمک فرو ببرید. حالا لیمو را روی سطح ظرف مسی بمالید. اگر مقدار نمک کم است می توانید دوباره روی لیمو نمک بریزید. لیمو ترش یک ماده اسیدی است که با اصطکاک و سایندگی نمک به راحتی لکه های روی ظروف مسی را تمیز می کند. توجه داشته باشید که لیمو را زیاد روی ظرف فشار ندهید تا موجب ایجاد خش روی آن نشود. در نهایت ظرف مسی را آبکشی و خشک کنید.

۴- استفاده از سرکه و نمک برای برق انداختن ظروف مسی

برای برق انداختن ظروف مسی با سرکه و نمک باید مقداری نمک را با سرکه ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. در واقع میزان نمک باید زیاد باشد تا ترکیب به صورت مایع نشود. سپس یک پارچه نرم و تمیز بردارید. آن را به سرکه و نمک آغشته کنید و تمام ظرف را با این ترکیب تمیز کنید.

۵- جلا دهنده خانگی برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 6

شما می توانید خودتان در خانه یک جلادهنده موثر برای تمیز کردن ظروف مسی درست کنید. برای این کار شما به آرد، نمک، پودر ماشین لباسشویی، سرکه سفید، آبلیمو و آب نیاز دارید. سپس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقدار مساوی از همه مواد را داخل یک کاسه کوچک بریزید.
  • مواد را آن قدر هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند و هیچ توده ای باقی نماند.
  • سپس یک اسفنج نرم بردارید و آن را به ترکیب آغشته کنید.
  • با کمک این اسفنج ظرف مسی را کاملا تمیز کنید.
  • در نهایت ظرف مورد نظر را آبکشی نموده و خشک کنید.

۶- جوشاندن در ترکیب سرکه و نمک برای براق شدن ظروف مسی

یکی دیگر از راحت ترین روش ها برای تمیز کردن و سفیدگری ظروف مسی این است که آن را در ترکیب سرکه بگذارید. برای این کار باید ۳ لیوان آب را بجوشانید. سپس ۱ لیوان سرکه و ۱ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا نمک حل شود. سپس ظرف مسی را برای ۲ تا ۵ دقیقه در این ترکیب قرار دهید. در نهایت ظرف را آبکشی نموده و خشک کنید.

۷- استفاده از کرم جلا سنج برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 2

برق انداختن ظروف مسی با جلا سنج یکی دیگر از بهترین روش های برق انداختن این ظروف است. برای این کار باید یک کرم جلا دهنده مس خریداری کنید. این روش برای تمیز کردن ظروف مسی سفید رنگ نیز قابل استفاده است. برای استفاده از این کرم ها باید طبق دستورالعمل آن مقداری از جلا سنج را روی ظرف بمالید و در نهایت ظرف را تمیز کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا نثار ارومیه با استفاده از پیمانه و بدون پیمانه

۸- استفاده از رب گوجه فرنگی برای جلا دادن ظروف مسی

برای برق انداختن و جلا دادن ظروف مسی با رب گوجه فرنگی باید تمام سطح ظرف را با رب بپوشانید. سپس اجازه دهید ظرف برای ۱ ساعت در همین حالت بماند. بعد از این مدت یک دستمال تمیز بردارید و ظرف را تمیز کنید. در نهایت ظرف را به خوبی آبکشی و خشک کنید.

۹- استفاده از سرکه و نمک و آرد برای تمیز کردن مس

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 7

یکی از موثرترین روش ها برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب سرکه، نمک و آرد است. برای این کار باید مقداری آرد در ظرف بریزید. سپس به همان نسبت نمک نیز به آن اضافه نمایید. سرکه را کمک کم به مواد اضافه کنید تا حالت خمیر شل پیدا کند. سپس مواد را ترکیب کنید و خمیر را روی ظرف مسی بمالید. اجازه دهید مواد برای نیم ساعت روی ظرف بماند. در نهایت ظرف را تمیز و خشک کنید.

۱۰- استفاده از سرکه و جوش شیرین برای برق انداختن ظروف مسی

برای تمیز کردن ظروف مسی می توانید مقدار مساوی جوش شیرین را با سرکه ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم این ترکیب را روی ظرف مسی بمالید. اجازه دهید ترکیب برای ۳۰ دقیقه روی ظرف بماند. در نهایت ظرف را شسته و آبکشی نمایید.

۱۱- استفاده از ماست برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 10

روش بعدی تمیز کردن ظروف مسی با استفاده از ماست است. برای این کار باید یک دستمال را به مقداری ماست آغشته کنید. سپس ظرف مورد نظر با با این دستمال تمیز نمایید. در نهایت نیز باید ظرف را آبکشی نموده و خشک کنید.

۱۲- استفاده از آبغوره و نمک برای براق کردن ظروف مسی

آبغوره حالت اسیدی دارد و می تواند به خوبی ظروف مسی را تمیز کنید. برای این کار باید مقداری آبغوره و نمک را در یک ظرف ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک دستمال نرم ظرف را با این ترکیب بشویید. در نهایت ظرف را با آب ولرم آبکشی کنید.

بهترین روش برای جلوگیری از کدر شدن مس

تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی 11

برای جلوگیری از کدر شدن ظروف مسی می توانید بعد از تمیز کردن آن، سطح ظرف را با مقداری روغن بچه با روغن معدنی تمیز کنید. این کار از کدر شدن دوباره مس جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که این کار را باید بعد از اینکه ظرف مسی شما کاملا تمیز و خشک شد انجام دهید. قرار دادن یک لایه روغنی روی مس جلوی ورود هوا را می گیرد و موجب می شود ظرف مسی شما تا مدت زمان بیشتری براق و تمیز باشد.

جمع بندی نهایی

ظروف مسی یکی از بهترین انواع ظروف هستند که نه تنها ظاهر جذابی دارند، بلکه آشپزی در آن ها نیز بسیار لذت بخش است. به یاد داشته باشید که با مراقبت درست از این ظروف و به کار بردن روش های مختلفی که برای تمیز کردن ظروف مسی ارائه شد، می توانید ظروفی همیشه تمیز و براق داشته باشید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار