چاپ کد خبر: 102338
30 دی 1401

بهترین و بدترین مکان‌ها برای مخفی شدن هنگام انفجار هسته ای

در عرض ۱۰ ثانیه، انفجار هسته‌ای، حبابی از موج به شعاع تقریباً ۵ کیلومتر ایجاد می‌کند که می‌تواند به انسان‌هاو ساختمان‌ها آسیب وارد کند.

انفجارهسته ای

دانشمندان در یک مطالعه جدید احتمال زنده ماندن انسان‌ها در صورت وقوع یک انفجار هسته ای را بررسی کرده‌اند. موج‌های قدرتمند ایجاد شده توسط انفجار هسته‌ای، یک تهدید جدی برای همه‌چیز و حتی افرادی که با محل حادثه فاصله دارند، محسوب می‌شود، اما دانشمندان در این مطالعه بهترین مکان‌ها برای سرپناه گرفتن در چنین شرایطی را اعلام کرده‌اند.

این مطالعه توسط دانشمندان دانشگاه نیکوزیا، قبرس انجام شده است. آن‌ها یک مدل کامپیوتری از تأثیر یک کلاهک ۷۵۰ کیلوتنی ایجاد کردند که در بالای یک شهر معمولی منفجر می‌شود.

shockwave
این مدل حداکثر سرعت هوای داخل ساختمان را در ۱۰ ثانیه پس از ورود موج انفجار به پنجره نشان می‌دهد

به گفته آن‌ها، انفجار هسته ای باعث تبخیر افرادی می‌شود که در مکان وقوع آن گیر افتاده‌اند و این امر می‌تواند برای بیش از ۸۰۰ متر اطراف بمب رخ دهد. محققان دریافتند که در عرض ۱۰ ثانیه، این انفجار، حبابی از موج انفجار به شعاع تقریباً ۵ کیلومتر ایجاد می‌کند. موج ایجاد شده می‌تواند به اندازه‌ای قدرتمند باشد که افراد را بکشد یا معلول کند و حتی برخی از ساختمان‌ها را تخریب کند.

به گفته دانشمندان، ساختمان‌های تقویت شده با بتن، در این شرایط بدون آسیب باقی خواهند ماند، اما لزوماً هیچ دلیل وجود ندارد که تمام افراد داخل آن‌ها زنده بمانند. «دیمیتریس دریکاکیس»، نویسنده این مطالعه در بیانیه‌ای گفت:

«پیش از انجام این مطالعه، میزان خطر افراد داخل یک ساختمان تقویت شده با بتون در برابر موج انفجار نامشخص بود. مطالعه ما نشان می‌دهد که سرعت هوای شدید همچنان یک خطر قابل توجه است و می‌تواند منجر به صدمات شدید یا حتی مرگ شود.»

بهترین و بدترین مکان‌ها برای مخفی شدن هنگام انفجار هسته ای

Nuclear Shockwave 1024x576 1

در ادامه این گزارش آمده که بدترین مکان برای مخفی شدن، در مجاورت مستقیم پنجره‌ها، دهانه درها و راهروها باشد، زیرا این مکان‌ها در طول موج انفجار، مهم‌ترین بادگیر محسوب می‌شوند. در مقابل، سرعت هوا در گوشه‌های اتاق به کمترین حد خود می‌رسد، بنابراین بهترین مکان برای پناه گرفتن فوری در شرایط انفجار هسته ای این مناطق هستند.

نویسندگان این مقاله در نهایت درباره اهمیت حرکت سریع به یک مکان امن تأکید کرده‌اند، زیرا بین انفجار و رسیدن موج آن فاصله زمانی بسیار کوتاهی وجود دارد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار