چاپ کد خبر: 111047
17 اردیبهشت 1402

بی خیالی مدیران استان فارس نسبت به خام فروشی «گل محمدی » در میمند

خواستگاه گل محمدی در کشور را می‌توان شهر«میمند»از توابع شهرستان فیروزآباد در استان فارس دانست اما در سایه بی توجهی مدیران استان خام فروشی گل محمدی در فارس رواج پیدا کرده است.
خبرگزاری مهر نوشت: عرقیات سنتی که از گل محمدی شهر میمند از توابع استان فارس استخراج می‌شود در جهان بی نظیر بوده و آوازه این گل در جهان همچون عطرش پیچیده است.

شهر میمند که از توابع شهرستان فیروزآباد در استان فارس است خواستگاه طبیعی این گل بوده به گونه‌ای که می‌توان گفت بزرگترین مزرعه دیم گل محمدی در جهان در این شهر قرار دارد.

گل محمدی

خام فروشی این گل چالش نخست در تولید عرقیات در شهر میمند است که در سایه نبود صنایع تبدیلی موجب شده تا سودجویان در تلاش باشند تا خواستگاه گل محمدی خالی از این گل شود.

علاوه بر باغات دیم گل محمدی در این شهر بالغ بر یک هزار و ۵۵٠ هکتار باغ گل هم در شهر میمند وجود داشته که موجب شده آوازه شهر میمند در جهان به عنوان شهر عرقیات و گلاب گیری مطرح شود.

خام فروشی گل محمدی از میمند به سایر مناطق کشور

بر اساس اطلاعات کسب شده از فعالین محلی و بازدید میدانیبا توجه به حجم تولید قابل توجه گل محمدی در شهر میمند بسیاری از این گل‌ها به صورت خام یا به صورت عرقیات «بدون بسته بندی با نام تجاری» در حال خروج از استان فارس است.

خام فروشی در شهر میمند به پدیده‌ای رایج بدل شده و بسیاری از افرادی که نسبت به تولید گل در شهر میمند اقدام می‌کنند با فروش گل محمدی به افراد سودجو زمینه هجرت این سرمایه استان فارس را به سایر مناطق کشور فراهم می‌کنند.

رقیب اصلی شهر میمند در تولید گلاب شهر «قمصر» بوده که حجم قابل توجه‌ای از گل محمدی تولید شده در استان فارس به این شهر ارسال می‌شود.

گل محمدی تولید شده در استان فارس با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و دیم بودن بخش قابل توجهی از باغات این شهر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در کمتر منطقه‌ای از کشور مشابه آن رؤیت شده است.

گل محمدی؛ کیلویی ٣٠ هزار تومان

عضو اتحادیه عرقیات و گلاب میمند  گفت: خام فروشی در شهر میمند به پدیده‌ای رایج بدل شده و قیمت خام فروشی گل در این شهر از ٣٠ هزار تومان آغاز و در بهترین قیمت هر کیلو ٣۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسن غضنفری ادامه داد: بالغ بر یک هزار و ۵۵٠ هکتار باغ گل محمدی در شهر میمند وجود دارد علاوه بر این باغات گل محمدی دیم در کوه‌های مجاور این شهر نیز وجود داشته و سالانه از ١۵ فروردین ماه به برداشت گل محمدی در میمند آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم تولید و عرضه در این شهرستان بسیار بیشتر از تقاضا است افرادی پس از برداشت گل نسبت به خام فروشی گل محمدی برای سایر مناطق کشور اقدام می‌کنند.

غضنفری در خصوص نبود صنایع تبدیلی در شهر میمند تاکید کرد: نبود صنایع تبدیلی در این شهر موجب شده تا مشکلات متفاوتی برای تولید کنندگان ایجاد شود و بسیاری عطای تولید عرقیات را به لقای آن بخشیده و با فروش خام گل محمدی به درآمد ناچیزی می‌رسند.

وی افزود: اگر صنایع تبدیلی در شهرستان وجود داشته باشد نه تنها گل محمدی از استان خارج نمی‌شود بلکه شاهد خواهیم بود شرایط برای ایجاد نام تجاری (برند) نیز در شهر میمند فراهم است.

گلاب

خام فروشی مشکل دیرینه استان فارس

یکی از مشکلاتی که همواره در فضای اقتصادی استان وجود داشته و دارد موضوع عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب با توجه به ساختار کشاورزی در استان فارس است.

استان فارس تأمین کننده نزدیک به ۱۰ درصد از امنیت غذایی در کشور است با این حال عدم وجود صنایع تبدیلی در استان موجب شده تا خام فروشی علاوه بر حوزه کشاورزی در حوزه‌های دیگر اقتصادی نظیر معادن نیز به وفور مشاهده شود.

فعالیت‌های مختلفی در استان فارس وجود دارند که نیازمند صنایع تبدیلی هستند با این حال عدم اهتمام مدیران ذی ربط به ایجاد صنایع تبدیلی موجب شده تا بسیاری از کالاهایی که در استان فارس تولید می‌شوند به سایر استان‌های کشور یا حتی خارج از کشور به صورت خام صادر شده و این محصولات در خارج از استان با نام‌های تجاری دیگر به فروش می‌رسند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار