چاپ کد خبر: 79025
4 فروردین 1401

تدابیر جهاد کشاورزی فارس برای تامین گوشت مرغ در تعطیلات نوروزی

ئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه مشکل کمبود مرغ در استان وجود ندارد،گفت: با تعطیلی برخی از فروشگاه‌های مرغ در ایام نوروز برخی تصور می‌کنند که کاهش عرضه اتفاق افتاده در صورتی که فعالیت‌ این فروشگاه‌ها به دلیل تعطیلات نوروز کاهش یافته است اما کمبود مرغ وجود ندارد.

به گزارش اول فارس، مجتبی دهقان‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: از اسفندماه که جوجه‌ریزی‌ها منجر به تولید مرغ شد، بازار خوبی فراهم شده و حتی در این مدت با کاهش قیمت مرغ نیز روبه رو بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: قیمت مرغ در این مدت از قیمت مصوب هم پایین‌تر آمده بود. این در حالی بود که باید شرایطی  فراهم می شد  تا تولید کننده هم از کاهش قیمت دچار ضرر و زیان نشود.

دهقان پور بیان داشت: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، سعی شده است به گونه‌ای برنامه‌ریزی گردد  که تولیدات  در حداکثر وزن ممکن به بازار عرضه شود تا با کمبودی در پایان سال ۱۴۰۰ مواجه نشویم.

وی میزان تولید مرغ در استان  فارس را بسیار خوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه میزان تولید روزانه استان در این ایام به ۶۰۰ تن در روز رسیده بود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در بهمن و اسفندماه انجام شد میزان تولید مرغ در این مدت بیش از میزان مصرف روزانه ۴۳۰ تنی استان بود و هر کیلو مرغ با قیمت ۳۰ تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نقاط مختلف شیراز عرضه می‌شد.

دهقان پور با اعتقاد به اینکه مشکل کمبود مرغ در استان وجود ندارد، افزود: با تعطیلی فروشگاه‌های مرغ در ایام نوروز ممکن است برخی تصور کنند که کاهش عرضه اتفاق افتاده است. در صورتی که اینگونه نیست چراکه فعالیت‌های فروشگاه‌های مرغ و واحدهای صنفی به دلیل تعطیلات نوروز و تمایل کارکنان و کارگران برای تعطیلی در این ایام کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، سه برابر نیاز استان کشتار مرغ انجام شد تا در ایام نوروز با کمبود مرغ در بازار مواجه نشویم. در واقع بیشتر کشتارگاه‌ها تا روز سوم فروردین ماه فعال بودند.

دهقانپور

دهقان پور در رابطه با افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در نخستین روزهای سال نو گفت: ممکن است برخی از فروشندگان مرغ قیمت خود را افزایش دهند که افزایش قیمت مرغ تخلف محسوب می‌شود. البته بازرسان  به صورت مستمر در بازار حضور دارند و در حال پیگیری این مشکلات هستند.

او یادآور شد: نظارت بر بازار کالاهای اساسی وجود دارد اما مردم هم می‌توانند مشکلات خود را در سامانه رسیدگی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی فارس ثبت کنند تا از طریق قانونی به شکایات آنها رسیدگی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: با توجه به بازدیدهایی که اخیرا از مراکز توزیع مرغ انجام شده  شاهد هیچگونه مشکلی از نظر کمبود یا افزایش قیمت مرغ نبودیم و در بازار شیراز و مناطقی مانند دروازه کازرون، اطلسی و پاسداران به صورت مستمر مرغ در حال عرضه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد از امروز در چند نقطه شهر شیراز نیز توزیع مرغ منجمد بصورت سیار را سازماندهی کردیم که در حال عرضه مرغ منجمد هستند.

دهقان پور گفت: از ۲۵ اسفندماه تاکنون حدود ۱۲۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت مصوب هر کیلوگرم  ۲۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار گرفته است و عرضه و توزیع مرغ منجمد تا پایان تعطیلات نوروز و پس از آن به منظور پشتیبانی از بازار در ایام ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس عنوان داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا دوم فروردین ماه ۳ کشتارگاه فعال بود و از سوم فروردین ماه نیز ۳ کشتارگاه‌ دیگر نیز فعال شده تا بالغ بر ۲۰۰تُن مرغ را به بازار عرضه کنند.

دهقان پور با بیان اینکه از جمعه ۵فرودین ماه کل کشتارگاه‌های استان فعال خواهند شد، گفت: استان فارس مسافرپذیری بالایی دارد و همین مسئله باعث افزایش تقاضا می‌شود و برخی تصور می‌کنند با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم در صورتی که مشکل کمبود مرغ در بازار وجود ندارد.

وی گفت: البته توزیع کنندگان و فروشندگان مرغ می‌توانند محصولات خود را در مکان های پرتردد گردشگری محسوب می‌شود به فروش برسانند تا نیاز مسافران نوروزی هم برطرف شود.

دهقان‌پور در ادامه افزود: برای حفظ آرامش بازار شب عید سعی کردیم بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی نظارت بر چند قلم کالای اساسی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: کالاهای اساسی مانند روغن، شکر و برنج را بر اساس تمهیدات و ذخیره‌سازی مناسبی که در سطح کلان کشور انجام شد در اختیار عاملین توزیع قرار دادیم.

دهقان‌پور اضافه کرد: عاملین توزیع در بحث میوه، مراکز و واحدهای صنفی، بازارچه‌های مرتبط با شهرداری و تعاونی‌های وابسته به ادارت و نهادهایی بودند که وظیفه عرضه میوه شب عید را بر عهده داشتند.

وی عنوان کرد: همچنین با همکاری اتاق اصناف چندین فروشگاه امین را شناسایی کردیم و محصولات اساسی از جمله شکر، روغن و برنج را برای توزیع در اختیار این فروشگاه‌ها قرار دادیم و این محصولات با قیمت‌های دولتی به مردم عرضه شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار