چاپ کد خبر: 128272
21 آذر 1402

تداوم تعطیلی بازار گناوه در اعتراض به محدودیت ته لنجی

بیشتر مغازه های بازار گناوه در اعتراض به محدودیت ته لنجی، در سومین هفته تعطیلی به سر می برند و پیگیری ها و نشست های مسئولان هم نتیجه نداده است.برای چندمین بار پیاپی طی هفته های گذشته،  بازار تجاری گناوه، به نشانه اعتراض به محدودیت های ایجاد شده برای داد و ستد لنج داران استان بوشهر و حذف قانون کالای همراه ملوان، تعطیل شد.

تداوم تعطیلی بازار گناوه در اعتراض به محدودیت ته لنجی

خلیج فارس : خواسته اصلی لنج داران و فعالان حوزه ته لنجی این است که محدودیت ۵۹ قلم کالا که عمدتا متناسب با بازار شهرهای ساحلی مثل گناوه نیست و معیار ۶۰ تن برای هر سفر جهت ترخیص ته لنجی بدون عوارض برداشته شود.

ابراهیم رییسی در نخستین سفر استانی اش به بوشهر در مهرماه ۱۴۰۰، ضرب الاجل ۱۰ روزه برای حل مشکل ته لنجی صادر کرد، اما از آن دستور ۲۶ ماه می گذرد و بازار گناوه و برخی دیگر از شهرهای ساحلی به دلیل محدودیت ته لنجی دچار تعطیلی شده است.

مشکل ته لنجی از زمانی تشدید شد که برخی مسئولان کشوری آن را قاچاق ارزیابی کرده و مشابه کولبری دیدند و خواستند نسخه واحدی برای آن ببپچند، تصمیمات و مصوباتی که بدون درک شغل آبا و اجدادی ساکنان مناطق مرزی کشور و بدون فراهم کردن زیرساخت هایی برای اشتغال جایگزین ته لنجی بوده است.

یکی از محدودیت ها در لایحه دولت که توسط مجلس هم مصوب شد، ماده ششم قانون ساماندهی مبادلات مرزی است که طبق آن «ارزش کل کالاهای قابل مبادله در مناطق مرزی بایستی سالانه معادل سه درصد مجموع صادرات کشور به ماخذ سال قبل تعیین شود»، همچنین در ماده یک این قانون اعلام شده «از زمان ابلاغ قانون، لنج ها تا سقف ۵۰۰ تن به مدت پنج سال امکان واردات دارند و پس از این زمان، ته لنجی تابع قوانین کشور می شود.» به عبارتی حذف تدریجی ته لنجی طی ۵ سال.

روز گذشته فرماندار گناوه اعلام کرد: «تجمع در گناوه پیرامون ته لنجی به‌صورت مصلحت‌آمیز در قالب اعتراض صنفی بدون هیچ گونه مشکلی برگزار شد و فعالان این حوزه خواستار تحقق مطالبات خود شدند.»

همچنین طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر نتیجه بخش بودن سفر استاندار به تهران و گشایش در ته لنجی مطرح شده، ولی هنوز خبر رسمی و نتیجه ای مشخص درخصوص ان اطلاع رسانی نشده است.

بر اساس این گزارش، ته لنجی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در جنوب ایران رواج دارد. بازارهای ته لنجی درماهشهر، آبادان، اهواز، بندر عباس و گناوه دیلم وجود دارند.

نظر بدهید

اعلام محدوده ترافیکی طرح زوج وفرد در شیراز که بزودی اجرا می شود

کلیک کنید و عضو کانال اخبار فوری اول فارس شوید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

مشکل اینکه مردم پول ندارند و بازار هم فروش ندارد????????

سالار پنجشنبه , ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

بازار گناوه باز شده اینقدر خبر دروغ نذارید

قلی پور چهارشنبه , ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

مسیولین ما متاسفانه چشمدیدن کالایی بهتراز کالاهای ایرانی راندارند با این اوضاع و احوال فقط میخوان فقط جنس ایرانی را که لسیار بی کیفیت وگران تر از نوع خارجی اش است را بخورد ملت مظلوم بدند اخه ظلم تا کی حدو حسابی هم دارد۰۰۰۰۰۰۰۰۰

عزیز چهارشنبه , ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

پس چرا استان هرمزگان داره میاد

ع سه شنبه , ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳

ته لنجی چای دبش وارد کنید گمرکی
ندارد

آخرین اخبار