چاپ کد خبر: 104647
29 بهمن 1401

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز مثل روز اول

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

اجاق گاز یکی از وسایل اصلی آشپزخانه است که به تمیز کردن مداوم نیاز دارد. شعله‌های گاز جزو قسمت‌های اصلی آن هستند که تمیز نگه داشتن شان برای بهبود عملکرد گاز ضروری است. اجاق‌های گازی برای پختن غذا مزیت‌های بسیاری نسبت به اجاق‌های برقی دارند. آشپزهای باتجربه به کنترل دقیقی که اجاق گاز توسط شعله‌ها فراهم می‌کند علاقه دارند و برخی دیگر از آشپزها هم بدون اجاق‌های گاز به هیچ عنوان با وسیله‌ی پخت‌و‌پز دیگری آشپزی نمی‌کنند. اجاق‌های گاز با بسته‌شدن دریچه‌های شعله‌هایشان کارایی کمتری پیدا می‌کنند و جریان گاز در آن‌ها مختل می‌شود. در صورتی که دریچه‌ی شعله‌ی گاز مسدود باشند، شعله‌ی گاز ضعیف خواهد شد و در برخی موارد در صورت خیلی کثیف شدن، هیچ شعله‌ای ایجاد نمی‌شود. با روش‌های ساده‌ای می‌توان شعله‌های گاز را مانند روز اول تمیز کرد.

شعله‌های اجاق گاز چگونه کار می‌کنند؟

شعله‌های روی اجاق گاز شامل یک سری مشعل هستند که به دریچه‌ی کوچک ورودی گاز در جلو یا بالای گاز متصل شده‌اند و به صورت نوبتی به خط گاز اصلی وصل می‌شوند. چرخاندن دریچه‌ی کنترل مشعل باعث باز شدن دریچه‌ی ورودی شده و گاز را در لوله‌ی ونتوری (یک لوله‌ی پهن که در وسط باریک می‌شود) به جریان می‌اندازد. گاز از یکی از طرفین وارد لوله‌ی ونتوری می‌شود و همزمان با عبور از قسمت باریک لوله، فشارش افزایش یافته و از طریق سوراخ کوچکی که در پایین لوله قرار دارد هوا را جذب می‌کند. هوا با گاز ترکیب شده و درون شعله به جریان می‌افتد.

سر شعله یک صفحه‌ی فلزی توخالی با سوراخ‌ها یا شکاف‌هایی در لبه‌ی بیرونی است. بسیاری از شعله‌ها با یک کلاه فلزی یا سرامیکی طراحی شده‌اند که بالای سر شعله قرار گرفته و شعله‌های خروجی از سر مشعل را پخش یا هدایت می‌کند. یک چراغ شمع ایستاده یا یک جرقه‌ی الکتریکی روی یک طرف شعله قرار دارد و شعله یا جرقه‌ی کوچکی را برای شعله‌ور کردن ترکیب گاز و هوا با جریان یافتن در سوراخ‌های شعله ارسال می‌کند. تنظیم دکمه‌ی کنترل روی اجاق گاز حجم مخلوط هوا و گاز و در واقع شدت شعله را مدیریت می‌کند.

هر چند مدت یکبار باید شعله‌های اجاق گاز را تمیز کنیم؟

سیستم اجاق گاز بسیار ساده و بدون مشکل است. در حقیقت زمانی مشکلات به وجود می‌آیند که جریان گاز مختل شود. این مساله اغلب توسط باقیمانده‌‌های غذا ایجاد می‌شود که در اطراف قابلمه و ماهیتابه می‌ریزند و دریچه‌های اطراف سر شعله را مسدود می‌کنند. در صورتی که این مشکل برطرف نشود، باقیمانده‌های غذا سخت می‌شوند و از بین بردنشان بسیار دشوار خواهد شد. بهترین کار این است که شعله‌های گاز را زمانی که شعله‌ی نارنجی رنگ و غیر معمول داشتند تمیز کنید. جدا از این مساله تمیز کردن شعله‌های گاز یک بار در ماه کافی است. البته تفاوت‌هایی در مورد چگونگی تمیز کردن شعله‌های گاز بر اساس دستورالعمل سازندگان وجود دارد، اما گام‌ها و موادی که در ادامه معرفی کرده‌ایم برای اغلب اجاق گازها کاربردی است.

مواد و وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

  • پارچه‌ی خشک کردن
  • مایع ظرفشویی
  • پد ساینده‌ی نرم
  • مسواک کهنه
  • جوش شیرین
  • گیره‌ی کاغذ
۱. دستورالعمل شرکت سازنده را بخوانید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

دانستن بهترین روش مراقبت از دستگاه بخش زیادی از قسمت محافظت از اجاق گاز را تشکیل می‌دهد. دفترچه‌ی راهنمایی که همراه اجاق گاز است به شما نشان خواهد داد که کدام قسمت‌ها را می‌توانید به صورت ایمن برای تمیز کردن جدا کنید و به همین ترتیب کار ساده‌تر خواهد شد. حتی ممکن است دفترچه‌ی راهنما دستورالعمل‌هایی را در رابطه با محصولات پاک‌کننده‌ای که باید یا نباید از آن‌ها استفاده کنید هم ارائه داده باشد. این می‌تواند نقطه‌ی آغاز خوبی برای یادگیری چگونگی تمیز کردن و جدا کردن شعله‌های اجاق گاز باشد. در صورتی که به دفترچه‌ی راهنما دسترسی ندارید، به احتمال زیاد ممکن است بتوانید آن را از وبسایت شرکت سازنده دانلود کنید.

۲. سرپوش شعله‌ها را جدا کنید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

در صورتی که اجاق قدیمی‌تری دارید که شمعک ایستاده دارد،‌ باید قبل از آغاز کار درپوش گاز را مسدود کنید. بسیاری از شعله‌های گاز یک صفحه‌ی سرامیکی قابل جدا شدن دارند که در بالای مشعل برای پخش کردن شعله قرار می‌گیرد. در صورتی که اجاق گاز شما به این صورت است به سادگی صفحه را از روی شعله برداشته و قبل از انجام این کار اطمینان حاصل کنید که شعله‌ها به صورت کامل خنک باشند.

۳. سرشعله‌ها را جدا کنید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

سرشعله‌ها زیر سرپوش در بالای لوله‌ی ونتوری قرار دارند. سرشعله‌ها را با بلند کردن مستقیم آن‌ها جدا کنید. مواظب باشید در صورتی که اجاق گاز شما دارای الکترود احتراق است، آن را خم نکنید یا به آن آسیب نرسانید.

۴. قطعات مختلف را در آب قرار دهید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

سرشعله‌ها را خیس کنید و در یک فنجان که ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی است به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید. این کار به کاهش آلودگی‌های سخت کمک می‌کند.

۵. سرپوش شعله‌ها و سرشعله‌ها را بسابید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

با استفاده از پد ساینده‌ی نرم و یک مسواک کهنه، لکه‌های غذا را از همه‌ی سطوح سرپوش‌ها و سرشعله‌ها پاک کنید. در صورتی که باقی‌مانده‌های غذا روی دریچه‌ی سوراخ باقی مانده بودند، از یک گیره‌ی کاغذ صاف شده برای خارج کردن آن‌ها استفاده کنید، اما مواظب باشید که آسیبی به فلز نرسانید. سعی نکنید که گیره را تا انتهای سوراخ دریچه‌ها فرو ببرید و به هیچ عنوان از خلال دندان استفاده نکنید زیرا خطر شکستن قسمت چوبی و بسته شدن دریچه وجود دارد.

برای لکه‌های سرسخت‌تر، از خمیری که نصف آن جوش شیرین و نصف آن آب است استفاده کنید. پس از تهیه‌ی خمیر آن را روی سرشعله‌ها و سرپوش شعله‌ها بگذارید. سپس با یک پد نرم و مسواک آن را بسابید. ممکن است نیاز باشد چند بار این کار را انجام دهید اما حتی سرسخت‌ترین و مقاوم‌ترین لکه‌ها را هم از بین می‌برد. هیچگاه از سفید‌کننده یا سیم ظرف‌شویی برای تمیز کردن بخش‌های مختلف شعله‌های گاز استفاده نکنید.

۶. قسمت‌های مختلف را آبکشی کنید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

همه‌ی قسمت‌ها را به صورت کامل زیر آب آبکشی کنید و برای خروج آب اضافی آن‌ها را تکان داده سپس با یک دستمال خشک کنید. سپس قبل از قرار دادن شعله‌ها در جای خود، همه‌ی قسمت‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا به صورت کامل خشک شوند. همزمان با خشک شدن شعله‌ها می‌توانید روی تمیز کردن قسمت‌های دیگر اجاق گاز تمرکز کنید.

۷. شعله‌های اجاق گاز را در جای خود قرار دهید

پس از اینکه شعله‌ها به صورت کامل خشک شدند می‌توانید قطعه‌های مختلف آن‌ها را در محل مخصوص‌شان قرار دهید. مواظب باشید که هنگام نصب دوباره‌ی سرشعله‌ها در اجاق گازهای دارای احتراق الکتریکی، الکترود احتراق را خم نکنید یا به آن ضربه نزنید.

۸. شمعک جرقه‌زن گاز را دوباره روشن کنید

روش تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

در اجاق گازهایی که شمعک ایستاده دارند برای شعله‌ور ساختن مجدد شمعک دستورالعمل‌های شرکت سازنده را دنبال کنید. برای اطمینان از عملکرد صحیح شعله‌ها آن‌ها را امتحان کنید. هر شکل یا رنگ شعله‌ی غیرمعمول ممکن است نشانه‌ای از این موضوع باشد که سرشعله‌ها به صورت کامل خشک نشده‌اند یا اینکه سرپوش‌ها به درستی روی سرشعله‌ها قرار نگرفته‌اند.

نکته‌های تمیز کردن شعله‌های اجاق گاز

  • از یک محافظ شعله‌ی اجاق گاز قابل جدا شدن که به صورت کامل روی شعله‌ها قرار می‌گیرد و از نشتی و سرریز در شعله‌ها جلوگیری می‌کند استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از زنگ زدن، همه‌ی قطعات گاز از جمله شعله‌ها را به صورت کامل خشک کنید.
  • هیچگاه از چاقو یا وسیله‌ی تیز دیگری برای جدا کردن لکه‌ها و خرده زباله‌ها از روی گاز استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از مسدود شدن شعله‌ها، میله‌های گاز را تمیز نگه دارید.

در پایان

در این مطلب با چگونگی تمیز کردن شعله‌های گاز آشنا شدیم. شما چه روشی را برای پاک کردن گاز و شعله‌های آن به کار می‌گیرید؟

منبع: The Spruce

مطلب جالب پیشنهادی برای شما که بخوانید:

روش تمیز کردن حمام که مثل روز اول برق بزند

چگونه سینک‌ آشپزخانه را مثل روز اول تمیز کنیم؟

چرا همه با من مشکل دارند و کسی مرا دوست ندارد؟  ۲۴ علت آن بدانید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۵۹

میخوام چربی زدا چند؟

منصور یکشنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

سلام عزیزان با داشتن علم تکنولوژی نانو احتیاج به این همه زحمت نبست با خرید چربی زدا … راحت زندگی کن جهت چربی زدا .. برای چربی زدا ته قابلمه وچون سر گاز وسایر قسمت های آشپزخانه

آخرین اخبار