چاپ کد خبر: 109680
2 اردیبهشت 1402

(+تصاویر) یک زن استان فارسی اولین کاپیتان زن کشتی ایران و خاورمیانه

کاپیتان راحله طهماسبی سروستانی برگ درخشان دیگری به دفتر افتخارات استان فارس افزود.

راحله طهماسبی سروستانی 1

به گزارش اول فارس ، راحله طهماسبی سروستانی که پیش از این به عنوان اولین دریانورد زن ایران مورد توجه رسانه ها و مسئولان کشوری قرار گرفته بود ، اینبار بعنوان اولین کاپیتان زن ایرانی برای استان فارس افتخار آفرینی کرد.

کاپیتان طهماسبی دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر و فعالیت دریانوردی خویش را از سال ۸۹ با مدرک ملوان نامحدود در منطقه بندرلنگه به عنوان اولین بانوی دریانورد ایران آغاز نمود.

وی در خصوص تحصیلات دانشگاهی و چگونگی ورود به بازار کاری که شمار متخصصین آقا در آن عرصه اتفاقا کم هم نیست گفت، دورهای تخصصی را در آموزشگاه «آریا دریا» در بندر لنگه و دوره های جانبی را در موسسه «دریافرد نوین» بوشهر گذرانم. برای وارد شدن به کار نباید منتظر نشست تا دنبالمان بیایند، بلکه انسان خود باید جوینده باشد و پافشاری نماید، اما من چون تنها دختر بودم و برای همه جالب بود که سریعتر از آقایان جذب شدم و حتی آسان تر هم موقعیت کاری یافتم. اگرچه در خود توانایی انجام این کار را میبینم و تفاوتی میان زن و مرد قایل نیستم. خواستن توانستن است.

وی پس از طی ۷ سال کوشش مستمر و فعالیتهای دریانوردی موفق به دریافت مدرک افسر دومی شد و در همان سال به عنوان دریانورد نمونه ایران و اولین بانوی دریانورد در مراسم تجلیل از دریانوردان در اسکله شهید رجایی هرمزگان از وی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی‌ است بانوی شایسته کشورمان در سال ۹۶ فعالیت خویش را در زمینه تدریس دروس دریایی با دریافت مدرک tft آغاز نمود و به عنوان مدرس فنون بقا در دریا تا کنون فعالیت دارد.

برگ درخشان فعالیت این بانوی سروستانی آنجاست که در سال ۹۷در سالن همایشات تهران به عنوان چهره بانوی ماندگار انتخاب شد و اکنون در سال ۱۴۰۲ پس از طی سه ماه دوره فرماندهی موفق به اتمام دوره فرماندهی شد و در حال حاضر به عنوان اولین بانوی کاپیتان دریانورد در ایران و خاورمیانه است.

راحله طهماسبی؛ اولین زن دریانورد ایرانی از زیروبم حرفه اش می گوید

راحله طهماسبی سروستانی 11

راحله طهماسبی سروستانی کیست؟

راحله طهماسبی سروستانی هستم، سال ۱۳۶۳ در سروستان استان فارس به‌دنیا آمدم. بعد از مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رایانه در سال ۸۹ وارد کار دریانوردی شدم و با گذراندن دوره‌های ملوانی نامحدود مدرک افسری خود را گرفتم. اکنون علاوه‌بر دریانوردی مدرس دوره‌های آموزشی این حرفه هم هستم، البته دریانوردی شغل دایمی من نیست.

چطور وارد حرفه دریانوردی شدید؟

برخلاف عده‌ای که می‌گویند از کودکی به شغل‌ آینده‌شان علاقه داشته‌اند، برای من این‌گونه نبود. در دوران نوجوانی در جست‌وجوی شغلی خاص و متفاوت بودم و زمانی که برادرم قصد ورود به‌حرفه دریانوردی را داشت، من هم تصمیم گرفتم در کلاس‌های دریانوردی شرکت کنم. بعضی از اطرافیانم می‌گفتند کار سختی است و تا حالا هیچ خانمی در این حرفه وارد نشده‌است اما من به آموزشگاهی در بندر لنگه رفتم و با گذراندن کلاس‌ها و شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی، مراحل دریانوردی را طی کردم. در این بین تشویق خانواده، دوستان و رسانه‌ها من را برای پیمودن مسیری که در آن بودم، مصمم‌تر می‌کرد.

راحله طهماسبی سروستانی 2
برای دریانوردی چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باید داشته‌باشید؟

برای ورود به این حرفه در ابتدا باید کارت سلامت پزشکی شامل آزمایش خون، تست بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی داشته‌باشید. همچنین علاوه‌بر شرکت در کلاس‌های دریانوردی باید در دوره‌های چهارگانه آموزش اطفای حریق، کمک‌های اولیه، آشنایی با مسافر و آشنایی با بار شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید. درنهایت دریانوردی مانند هرحرفه دیگری نیازمند عشق، صبر، دقت و تلاش فراوان است.

شما چطور می‌توان دیرانور شد؟

پسرها می‌توانند با مدرک دیپلم تجربی یا ریاضی در دانشگاه رشته دریانوردی را دنبال کنند و دخترها با  ورود به کلاس‌های دریانوردی آموزش‌های لازم را ببینند. البته امکان تحصیل در رشته‎‌های مدیریت دریا و مهندسی دریا در دانشگاه برای خانم‌ها وجود دارد. سپس از هر طریقی که وارد شوید، با گذراندن دوره‌ها و آزمون‌های گوناگون می‌توانید درجات ملوانی، افسری، مهندسی و درنهایت کاپیتانی یا همان ناخدای کشتی را به‌دست آورید.

راحله طهماسبی سروستانی 3
سختی‌ها و شیرینی‌های این شغل چیست؟
شیرینی دریانوردی بیشتر از هرچیزی برای من این است که به‌عنوان اولین‌ نفر توانستم وارد این حرفه شوم و طی سال‌های فعالیتم راه‌ را برای سایر خانم‌ها باز کنم. از دشواری‌هایش همین بس که به‌رغم این‌که دریانوردی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، ما در آن امنیت شغلی نداریم. روند کاری ما به این شکل است که با شناورهای مختلف قرارداد می‌بندیم و این قراردادها درنهایت یک‌ساله‌اند. بعد از آن تا پیشنهادهای کاری بعدی بیمه‌مان قطع می‌شود و مجبوریم کار دیگری انجام دهیم.

راحله طهماسبی سروستانی 11
چه آینده‌ای پیش‌روی یک دریانورد است؟

همان‌طور که گفته‌شد دریانوردی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و از آن‌جایی‌که بخش عظیمی از اقتصاد کشور روی صنعت دریانور دی می‌چرخد، به‌ حمایت و امنیت شغلی بیشتری برای تمام دریانوردان اعم از خانم‌ها و آقایان نیاز داریم. برای خانم‌های دریانورد خوشبختانه هر سال وضعیت بهتر می‌شود و شرکت‌های بسیاری هستند که ملوان و افسر خانم استخدام می‌کنند. امیدوارم شما هم بعد از ورود به این حرفه با تکیه برتلاش و پشتکار بتوانید جایگاه حقیقی خود را پیدا کنید.

افسر دوم سروستانی درباره مدت حضور خود روی آب در هر ماموریت گفت: با توجه به اینکه من پسنجر کار میکنم‌ هر سفر تقریبا کوتاه است و مرتب در حال تردد هستم، اما تصمیمم بر این است تا دورهای تانکر و otf را طی نموده و در صورت اخذ مجوز مدت زمان بیشتری را صرف این کار نموده و تجربه های بیشتری را کسب خواهم کرد.

از سروستان تا اقیانوس روایت گر زندگی راحله طهماسبی سروستانی نخستین بانوی دریانوردی e1625033272635
راحله طهماسبی سروستانی افزود، بازنشستگی در این رشته بستگی به این دارد که فرد بخواهد تا چه اندازه سطح دانش خود را افزایش دهد، می بینید که فرد بیست سال به عنوان ملوان کار میکند و دیگری خود را تا مستری ارتقا میدهد. درمقطع مستری بازنشستگی از لحاظ ارتقاء دست خودمان است، اما اگر بصورت استخدامی وارد این عرصه شوند باید بیست و پنج سال کنند، همچنین برای دریافت مستری نامحدود فرد باید شانزده سال درس بخواند.

راحله طهماسبی سروستانی افزود، بازنشستگی در این رشته بستگی به این دارد که فرد بخواهد تا چه اندازه سطح دانش خود را افزایش دهد، می بینید که فرد بیست سال به عنوان ملوان کار میکند و دیگری خود را تا مستری ارتقا میدهد. درمقطع مستری بازنشستگی از لحاظ ارتقاء دست خودمان است، اما اگر بصورت استخدامی وارد این عرصه شوند باید بیست و پنج سال کنند، همچنین برای دریافت مستری نامحدود فرد باید شانزده سال درس بخواند.

قیمت های نجومی برای خرید و فروش سکه های ۲۵ تومانی قدیمی

دروغ ها علیه « کوروش کبیر » و « کمبوجیه » زیر ذره‌بین آناتومی و دیرینه‌پزشکی

کانال خبر استان فارس و سراسر ایران

 در کانال های خبر فوری اول فارس عضو شوید 

%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%87 1

کانال  واتساپ

 کانال   تلگرام

 کانال  ایتا 

 کانال  سروش

کانال  روبیکا

 کانال  بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

رفیق سه شنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵

ب عنوان رفیق،خواهرو….بهت افتخار میکنم.سربلند و سعادتمند باشی.رفیق عزیزم.همچنان پیشتاز ب سوی قله های موفقیت قدم برداری.

شهرزاد سه شنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲:۲۴

آفرین برتو??

ناشناس دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲

سلام و درود بر سرکار خانم طهماسبی سروستانی شیر زن دریا دل پر تلاش و سخت کوش از منطقه باستانی و کهن سروستان ، تلاش و همت و پشتکار و انگیزه شما قابل تحسین می باشد شما ثابت کردید کردید که زن و دختر ایرانی می تواند با رعایت حجاب و حفظ ارزش‌ها به هر پست و مقامی برسد مهم خواست وتلاش و اراده خود فرد است ، همشهری بهت افتخار می کنم ، آرزوی موفقیت و سربلندی و عزت و افتخار برایت از درگاه خداوند متعال دارم، درود بر شما

محسن کلاهی دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

با سلام خدمت تمام استان فارسی های عزیز
ما هم به عنوان ی همشهری از طرف خودم و تمام دوستان عزیز بازار مسگرها و بازار وکیل و آرامگاه نور خدمت سرکار خانم طهماسبی سروستانی به ایشان تبریک عرض میکنیم
موفق و پیروز باشید

دبیر خبر دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۱۳

احتراما در صورت امکان با اول فارس تماس داشته باشید

راحله طهماسبی دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۱۰

Rahelehtahmasebisarv@
پیج اینستگرام بنده خدمت همه عزیزان

دبیر خبر دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۵۵

احتراما در صورت امکان با اول فارس تماس داشته باشید

راحله طهماسبی دوشنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۵۳

با سلام .همه کامنتها رو خوندم ،من نه به خاطر درجه ای که گرفتم با چه سختیها و مشقتهایی،تنها و بی پناه فقط کمکهای خدا و حمایت خانوادم بدون یک تشویق از طرف مسولین بدون حمایت هیچ نهاد و ارگانی فقط با تلاش خودم ،چه بسبار افرادی که برایم کار شکنی کردن و چه سنگهایی که سر راهم انداختن ،من افتخار میکنم که در کنار شما مردم سرزمینم با حمایتها و تشویقهای شما مردم خوبم به این درجه رسیدم ،من تمام موفقیتهامو به شما مردم خوبم تقدیم میکنم ،من در کنار شما با حمایت شما کاپیتان طهماسبی هستم بدون شما هیچی نیستم هیچی ،خوشحالم که شماها در کنارم هستین ،من زنده به بودن شما هستم ،خاک پای همتون ،کوچیک همتون ،دست تک به تکتون رو میبوسم ،من در سروستان غریب هستم ،مسولین شهر سروستان کوچیکترین توجهی به من نکردن حتی شورای شهر سروستان مخالف زدن یک بنر برای من بودن ،اما شما مردم من رو تنها نزاشتید ،افتخار میکنم به همتون ،دوستتون دارم ،ممنونم از همه شما

حسيني یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵

سلام درود به شما شیرزن سروستانی باعث افتخار ما هستی احالی کوهنجان هم به شما افتخار می کند

خدای ما هم بزرگه یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹

منم ۴ سال تمام دوره هلال احمر و آتش نشانی گذروندم مدرک مربیگری گرفتم با کلی مدرک ورزشی و شنا. اطفاءحریق و بهداشت و تغذیه و اسکان وحمایت های روانی . دوره پیش بیمارستانی اما همش رفت پای کار داوطلبانه بدون حقوق بدون مدرک معتبر کاری بدون استخدامی وهیچی دیگه عمر تلف کردنی نامه هم به رئیس جمهور که برای بازدید از شهرمون اومد فرستادیم گفتن با خود مسولین صحبت کنید.کاش ما هم این ۴ سال را دانشگاه رفته بودم کسی نبود ما را راهنمایی کنه.

علیرضا یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

سلام خانم راحله خیلی دوستت دارم

کوروش یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

کوروش هم توانمندی خانم طهماسبی را به ایشان و ایرانیان عزیز تبریک می گوید

??? یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰

خیلی زحمت کشین مسولین بعد از ۴۰ سال تازه فهمیدن زنان هم آدمن و با مردها فرقی ندارن. همیشه زنان پشت صحنه بودن و با ضرب المثل های احمقانه زبون زنان رابستن. پشت هر مرد موفقی یه زن هست. تازه فهمیدن یه زن فقط آشپز و خیاط نیس خلبان،قواصی و چتر باز و حتی موتور سوار که هنوز که هنوزه نمی تونه با موتور باشه ایشالا صد سال بعدی به این زنان هم افتخار کنیم????

قشقای یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

درودبرتوزن.ایرانی.توافتخارماایرانهاهستی.احسن.به.توبزرگی.بعضی،زنهاعابرومسلمان،وایرانهابردن، ،اماشماافتخارماهستید

ناشناس یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

درودبرتوزن.ایرانی.توافتخارماایرانهاهستی.احسن.به.توبزرگی.بعضی،زنهاعابرومسلمان،وایرانهابردن، ،اماشماافتخارماهستید

عیسی یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

درود انشاالا همیشه مو فق باشید واقعا کار بسیار سختی هس من کارم ملوانی هست بچه استان فارس هستم باعث افتخار همه ما هستین

حمید یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

باعث افتخار هستن.سروستانی ها بسیار با استعداد و کوشا هستن.حقشون هم‌بیشتر از این هاست.انشاالله همیشه بدرخشید

سر آسیاب یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

ان شا الله همیشه موفق و سربلند باشید از طرف محله حسن آباد اون طرف آب?

امید صادقی یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

سرکار خانم کاپیتان راحله طهماسبی برگ زرینی دیگر را بر افتخارات خودواستان فارس وشهرستان سروستان ورق زد این بالندگی وافتخار را به ایشان وتمام بانوان سرزمینم ایران وخانواده محترمشان تبریک عرض نموده انشا الله شاهد پیشرفت روزافزون ایشان همانند گذشته باشیم

نادری یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

بهتون افتخار میکنم سرکار خانم طهماسبی سروستانی همشهری عزیز مارو سر بلند کردی عزیزم

بهنام نظراقایی یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

واقعاً جای امیدواری خوشحالی است که در کشور عزیزمان ایران خانم‌های مبتکر و خلاق زیادی وجود دارند که همه همت خود را برای سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران به کار میبرند ولی ای کاش در ظاهر خود نیز بیشتر همت میکردند این ناخن ها شایسته بانوی ایرانی نیست باید بیشترمواظب ظاهر خود باشند با آرزوی موفقیت برای همه مردم ایران زمین

کامران یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

باعث افتخار است سرکار خانم طهماسبی برای ،سرزمینم سروستان فارس

ریحانه یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

درود بر سایت اول فارس که همیشه مطالب و اخبار خوب و امیدوار کننده منتشر میکنه…من هر ساعت به سایت اول فارس سر میزنم ومطالبشو میخونم

علی یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

دریاسالار آرتمیس در زمان خشایارشاه رو یادتون رفته،هنوز هیچ بانویی در تاریخ به درجه ایشون نرسیده البته کاپیتان طهماسبی هم تاج سر ما و افتخار ایران هستند

نیلو یکشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۴۱

اسلام مخالف تلاش وکوشش مثبت اجتماعی یه دختر وزن درعرصه های مختلف نیست اسلام مخالف هرزگی وکثافت کاری وبی حیایی وبی بندوباری هست….

آخرین اخبار