چاپ کد خبر: 113076
7 خرداد 1402

تصویری زیر خاکی از شهر شیراز هنگام جدایی افغانستان از ایران

در این گزارش تصویری نقاشی شده از شهر شیراز در ۱۶۶ سال پیش را مشاهده می کنید.

تصویری زیر خاکی از شهر شیراز هنگام جدایی افغانستان از ایران

هوشنگ جهانبخش| اول فارس : در این تصویر که به نظر میرسد توسط یکی از گردشگران یا جاسوسان اروپایی از اردو زدن ارتش ایران در کنار دیوارهای شیراز در سال ۱۸۵۷ کشیده شده باشد و مربوط به ۱۲۳۶ خورشیدی می باشد.

#در جنگ انگلیسی – پارسی سال‌های ۱۸۵۷-۱۸۵۸ نیروهای ایلیاتی در بوشهر شامل تفنگداران ایل قشقایی و مردان احمد خان تنگستانی در برابر اشغالگران انگلیسی صف آرایی کردند.از سوی دیگر با گشایش کانال سوئز در سال ۱۸۶۹ کالاهای انگلیسی به سوی منطقه سرازیر شد و بدین وسیله تأثیر انگلیسی‌ها بر سرزمین پارس دو چندان شد. در میان دهه‌های ۱۸۷۰ تا ۱۹۱۰ توجه ویژهٔ انگلیسی‌ها در استان فارس بیشتر به حفظ امنیت در مسیر ترابری از بوشهر به سمت شیراز و اصفهان بود. 

#نخستین اشغال بوشهر در سال ۱۲۵۴ قمری (۱۲۱۷ خورشیدی – ۱۸۳۸ میلادی) در زمان سلطنت محمدشاه قاجار بود که یک فروند کشتی انگلیسی در برابر بوشهر لنگر انداخت و ۵۰۰ نفر پیاده شدند و در کوتی که خانه بالیوز انگلیسی در آنجا بود، منزل نمودند. این اقدام انگلیس برای در تنگنا قرار دادن شاه برای رفع محاصره هرات بود. این امر منجر به پیدایش جنب‌وجوشی در بوشهر شد و به دنبال آن گروه‌های مردمی به رهبری باقرخان تنگستانی و شیخ حسن آل عصفور (مجتهد بوشهر) و عشایر جنوب(ایل قشقایی) انگلیسی‌ها را از بوشهر اخراج کردند.

آن روزگار مصادف بود با جدایی هرات از ایران و  تصرف بخش‌هایی از جنوب ایران “بنادر خرمشهر ، بوشهر و جزایر جنوب در خلیج فارس توسط انگلیس که ناصرالدین شاه قاجار را مجبور به قبول قرارداد پاریس (۱۸۵۶) کرد.

بر طبق این پیمان، ایران از ادعای خود بر هرات چشم‌پوشی کرد و هرات در ۱۸۶۳ به افغانستان ملحق گشت و ایران موجودیت کشوری به نام افغانستان را به رسمیت شناخت. همچنین ایران پذیرفت که در صورت هرگونه مناقشه با افغانستان فقط انگلستان را به عنوان میانجی‌گر بپذیرد.


Persia1808

سرزمین ایران در سال ۱۸۰۸ میلادی براساس نقشهٔ بریتانیا، پیش از شکست خوردن از روسیه و از دست‌دادن سرزمین‌های شمالی در سال ۱۸۱۳ میلادی (عهدنامه گلستان) و از دست دادن هرات توسط انگلستان (معاهده پاریس) در سال ۱۸۵۷ میلادی.


جدایی هرات از ایران
در دوران معروف به بازی بزرگ مأموران بریتانیایی در هرات فعال بودند و از جدایی هرات از حکومت ایران پشتیبانی می‌کردند.

افزایش توجه روسیه به ایران و افغانستان بیش از پیش انگلیس را نگران کرد؛ زیرا افغانستان پل ارتباطی به سوی مستعمرات این کشور یعنی هندوستان بود. از این رو حفظ هرات و نفوذ سیاسی و اقتصادی بر آن، به یکی از موضوعات محوری در سیاست انگلیس تبدیل شد که ریشه‌های آن در دوره ناصرالدین شاه کاشته شد.

تاریخچه شورشها
اما از اوایل حکومت فتحعلی شاه، شورش‌هایی در هرات توسط افغان‌ها و با حمایت انگلستان بر ضد حکومت مرکزی قاجار رخ داد که هربار سرکوب شد. در دوره محمدشاه نیز حاکم هرات از اجرای فرمان حکومت مرکزی خودداری کرده و به همین دلیل باعث شد تا شاه در پی احیای حاکمیت خود بر هرات باشد. با اینکه وزیرمختار انگلیس در نامه‌ای به دولت خود در سال ۱۲۵۲ شمسی مقصر بودن امیر هرات و محق بودن دولت ایران را تأیید کرده بود، دولت انگلیس محمدشاه را از تصرف هرات منع کرد؛ البته محمدشاه بدون توجه به نظر انگلستان، هرات را محاصره و به تصرف خود درآورد و حاکمیت ایران بر هرات را احیا کرد.

اولین دوربین جهان

پس از این قضیه، حاکمیت سیاسی ایران بر افغانستان تا زمان ناصرالدین شاه حفظ شد و حاکم هرات نیز به حکومت مرکزی ایران اعلام وفاداری نمود.

در زمان صدارت میرزا آقاخان نوری، سندی از سوی شاه امضا شد که طی آن ایران متعهد گردید تنها در صورتی که نیروهایی از قندهار و کابل یا نقاط دیگر به هرات تجاوز کنند، قشونی برای دفاع از آن شهر بفرستد و پس از دفع دشمن نیروها را به کشور بازگرداند.

این سند تا حدودی حاکمیت سیاسی ایران بر هرات را خدشه‌دار کرد، اما پس از این اتفاقات و روی کار آمدن محمدیوسف میرزا در هرات، حاکم کابل به تحریک انگلیس دست به شورش زد. در این شرایط محمدیوسف میرزا از حکومت مرکزی درخواست کمک کرد و ناصرالدین شاه هم با اعزام نیرو شورش‌ها را سرکوب کرد اما از آنجا که ایرانیان به عنوان فاتح وارد هرات شده و نسبت به اهالی شهر رفتار بدی داشتند محمدیوسف خان از کار خود پشیمان شد و به آن اعتراض کرد. به همین دلیل یوسف خان تلاش کرد با ایجاد شورش، سپاه ایران را از هرات بیرون کند که در نهایت با حمله سپاه ایران تسلیم شد و جای خود را به امیر جدید، عیسی خان داد که وی هم در نهایت به سرنوشت یوسف خان دچار شد. در چنین شرایطی انگلیس به هرات حمله کرد و ایران را در شرایط نامناسبی قرار داد. ناصرالدین شاه وقتی در عمل انجام شده قرار گرفت، به توصیه دولت‌های روسیه و فرانسه به نیروهای ایرانی دستور ترک هرات را داد و تقاضای صلح کرد.

هنگامی که دوست محمد خان حاکم وقت قندهار و کابل در سال ۱۸۵۵میلادی (۱۲۳۴ش) هرات را تصرف کرد، ناصرالدین شاه قاجار دستور لشکرکشی به هرات را صادر کرد. هرات شهر مورد مناقشه بین ایران، روس و بریتانیا بود. با تصرف هرات توسط ایران، دولت وقت انگلیس به ایران اعلام جنگ کرد. چون دولت ایران نسبت به پاسخ انگلیس بی‌تفاوت بود، انگلیس در سال ۱۸۵۶م به بوشهر حمله کرد و برای فشار بر ایران برای خروج از هرات، آن را اشغال کرد. در آن زمان محمد کریم خان کرمانی با نوشتن کتابی با عنوان «ناصریه» مردم را به مقاومت در برابر اشغال انگلیس تشویق کرد.

این اشغال با معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷ پایان یافت. ایران متعهد شد که از هرات خارج شود و افغانستان را به رسمیت بشناسد، بنابراین نیروهای انگلیس بوشهر را ترک کردند. در ۱۲ ژوئن ۱۸۵۷، کارل مارکس در حالی که در لندن اقامت داشت، مقاله ای با عنوان «پیمان پارس» نوشت و از هر دو بند عهدنامه ۱۸۵۷ پاریس و از انگلیس برای اشغال بوشهر و مناطق جنوبی ایران انتقاد کرد.

قرارداد
انگلیس در ابتدا شرایطی را برای صلح اعلام کرد که با مخالفت ایران روبرو شد. بر اساس شرایط اعلان شده از سوی انگلستان، باید شهر هرات از قوای ایران تخلیه شود و خسارات وارده به مردم این شهر جبران می‌شد. سایر شروط نیز شامل تعهد دولت ایران به دخالت نکردن در امور هرات، عزل میرزا آقاخان نوری از صدارت، مجاز بودن انگلیس به ایجاد کنسولگری در شهرهای ایران، انعقاد پیمان تجاری ایران و انگلیس و واگذاری بندرعباس به امیر مسقط و عمان بود. ناصرالدین شاه زیر بار این شروط نرفت و از فرانسه درخواست وساطت نمود تا انگلیس را مجبور به صلح کند که در نهایت با میانجیگری فرانسه، مذاکرات صلح میان انگلیس و ایران در پاریس آغاز شد و به معاهده پاریس در پانزده فصل منجر شد.

نماینده ایران در این مذاکرات فرخ خان غفاری و نماینده انگلیس لرد کاولی بود و میرزا آقاخان نوری نیز در جریان این معاهده قرار گرفت و خدمات زیادی را در راستای تحقق اهداف انگلیس به آن ارائه کرد.

Farouk Khan 1857 The Illustrated London News

تصویر فرخ خان در هفته نامه «اخبار مصور لندن»، ۱۸۵۷

با نهایی شدن معاهده پاریس و امضای آن، ایران ملزم به رعایت شروطی شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

تخلیه خاک ایران و افغانستان از طرف قوای انگلیس و ایران
عفو کسانی که تا آن تاریخ با انگلیسی‌ها همکاری داشته‌اند
ترک دعاوی ایران نسبت به افغانستان و شناختن استقلال آن کشور
در اختلافات آتی ایران و افغانستان دولت انگلیس حکم باشد
حل موضوعات کنسولی و حقوق دول کامله‌الوداد
کنترل تجارت غلام و کنیز در خلیج‌فارس توسط انگلیسی‌ها
استرداد اسیران جنگی و مداخله نکردن ایران در امور افغانستان
با امضای این معاهده هرات رسماً از خاک ایران جدا شد تا لطمه‌ای بزرگ را بر پیکره حاکمیت سیاسی ایران وارد کند؛ اگرچه لطمه اصلی و نهایی توسط استعمارگران زده شد، اما نمی‌توان منکر ضعف سیاسی سیاستمداران قاجار شد.

نظر بدهید

عکس قدیمی یک کاروانسرا در استان فارس ۱۲۰ سال پیش

 سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 ورود به کانال تلگرام  

 ورود به کانال واتساپ 

ورود به کانال ایتا 

ورود به کانال سروش 

 ورود به کانال روبیکا  

ورود به کانال بله  

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محسن جمعه , ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸

درود بر مردان فارسی زبان
چندنکته روخدمتتون عرض کنم
کسی که تاریخ خونده باشه میدونه چی به چیع
میدونه افغانستان وآذربایجان و ارمنستان چراتودوره قاجارازایران گرفته شد
اونهاآینده روپیش بینی میکنن و برنامه میریزن
اونهادیدن ایران اگه اینقدربزرگ و پهناوربمونه کم کم ابرقدرت میشه تودنیا
مثل چین وهند که الآن هستن که تازه هندم کوچیک کردن وپاکستان درست کردن

حاکمان همیشه برای تداوم ماندگاری حکومت خودشون بین مردم و ملت ها تفرقه انداختن و میندازن

شما فکر کن اگه الان افغانستان و آذربایجان و ارمنستان وبخشی از پاکستان اسمش ایران بود چه ابرقدرتی میشد
سرزمین پهناوروالبته غنی پرازمعادن ونفت و گاز
اونموقع ایران تصمیم گیرنده بود نه انگلیس و آمریکا
کمی تفکرکنید
تاریخ بخوانید
هنوزهم دیرنشده برای یکی شدن
زنده بادایران پهناور

مجید جمعه , ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

افغانها مردمی حق نشناس و … هستند که متاسفانه وارد کشور ما شدند و جز بیماری و … و خیانت چیزی برای ایران نداشته اند درست است که کشور ما نیاز به مهاجرانی داره برای انجام کارها یی که برای مردم شریف و بزرگ ایران زشت و طاقت فرساست ولی نه اینکه بیان و همه کارها و مخصوصا بازارهای ما رو در دست بگیرن و اینهمه هم طلبکار باشن باید فقط برای کارگری اجازه ورود به کشور داشته باشند انهم فقط جوانانشون نه اینهمه زن و دختر و پیرمرد و فلج

ناشناس جمعه , ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

کثیف تر از انگلیس وجود نداره وای لکه ننگ… ب ایران نمیچسبه

رضا جمعه , ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۵۰

ایران افغانستان یکی بوده قبلا

سید مجتبی حسینی جمعه , ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲:۱۶

یکی ازاین احمقها گفته اصفهان
پایتخت افقانستان بوده افقانساتان
درکجای تاریخ هست اززمان رسول
خدا اسم ایران بوده وسلمان فارسی
اینکه این غلطکرده فکرکنم
افغانی باشدیک تاریخ افقانستان
نام ببردرجنگهای باروم ایران داشته
چراغط مفط می کنیداصفهان پای
تخت افقانستان بودافقانستان گور
داشته تا ادای کفنش کنید کلی از
خاک پاکستان هم مال ایران بود
کشورروباه مکاربرای اینکه ایران
بزرگ زورش نمی رسیده باکمک
آمریکا که خودش مستمره انگل
ستان بود این انگلها جزتفرقه اندازی حرفه دیگرنداشتن تفرقه
بندازوحکومت کن شعارکدام کشور
آشغالستان بودالاً یکسری هستن
هنوزنمی فهمنداشقالستان اروپایی
چه ضربه ای به کشورهای بزرگ زد
هنوزهمدنبال کوچک کردن کشورهاست نه تنهاایران چندکشور
مسلمان افریقای راهم کوچک کردن مثل سودان وبازهم دارند
تفرقه بین کشورسودان می اندازند
باکمکرژیم ضهیونیستی شمالی
وجنوبیش کردن بازهم درجنگ
هستن همین حالاهم نمی فهمید
الکی نظردرپیتی ندهید

علیرضا جعفری پنجشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷

جالبه این همه در مورد ایران و ایرانی خیانت و جنایت کردند تازه حالا انگلیس و فرانسه و روس طلبکار هستند بجای،عذری خواهی در دخالت های بیجا و نبجا چقدر این غربی‌ها انسانهای پست و مقرور هستند

بنده خدا پنجشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

همون انگلیس روسیه همه کشور ها میدونن اگر این دوکشور پارسی متحد باشن قبر شون کنده هست دورد به تمام پارسی زبانان دونیا. زنده باد افغانستان زنده باد ایران. زنده باد انسانیت

ناشناس پنجشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶

همون انگلیس روسیه همه کشور ها میدونن اگر این دوکشور پارسی متحد باشن قبر شون کنده هست دورد به تمام پارسی زبانان دونیا. زنده باد افغانستان زنده باد ایران. زنده باد انسانیت

آخرین اخبار