چاپ کد خبر: 135947
12 اسفند 1402

تعطیلی یک رستوران چهار طبقه و ابطال پروانه ۳۰ رستوران دیگر در شیراز / مردم پول رستوران رفتن ندارند

نگاهی به منوی غذایی رستوران‌های نه چندان مطرح شیراز نشان از گرانی شدید اقلام عرضه شده دارد؛ حتی رستوران‌های پررونق سال های قبل نیز در کسادی مشتری به سر می‌برند و ترفند غذاهای نیم پرسی و یا پیتزاهای برشی برای جذب مشتری با استقبال چندانی روبه‌رو نشده است.
به گزارش اول فارس ، از سوی دیگر تورم باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده و در کنار آن در‌آمد کم مردم سبب شده است تا رستوران رفتن‌‌‌ مردم کاهش پیدا کند.

اگر تا چند سال پیش خانواده‌ها روزهای تعطیل را با هم به رستوران می‌رفتند و از خوردن غذا در محیطی خارج از خانه لذت می‌بردند؛ اما حالا این موضوع به رویا تبدیل شده است و شهروندان رستوران گردی در روزهای آخر هفته و یا وعده یکبار رستوران رفتن در ماه را حذف کرده‌اند.

تعطیلی رستوران 4 طبقه و ابطال پروانه 30 رستوران دیگر در شیراز / مردم پول رستوران رفتن ندارند

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز با بیان اینکه موضوع مالیات بر ارزش افزوده مشکلات متعددی را برای رستوران داران در شیراز ایجاد کرده است، می‌گوید: اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده بر غذا باعث شده تا شهروندان  برای هر خرید یک میلیون تومانی از رستوران‌ها مبلغی بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که این امر منطقی نیست.
علی اکبر قوی پنجه با اشاره به اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نیز افزایشی خواهد بود، می‌افزاید: با اخذ مبلغ مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها باید در پایان سال مبلغی بالغ بر بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند که این مبلغ از توان رستوران داران خارج است.

وی با بیان اینکه پرداخت بیش از حد مالیات بر ارزش افزوده باعث شده تا رستوران‌ها تعطیل شوند و یا فعالیت خود را به کافه داری تغییر دهند، ادامه می دهد: فعالیت در قالب کافه دیگر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و حدود یک چهارم کاهش می‌یابد.

توقف فعالیت رستوران‌ها و بیرون بر ها در سطح شهر شیراز

قوی پنجه با اشاره به اینکه شاهد بسته شدن و توقف فعالیت رستوران‌ها و بیرون برها در سطح شهر شیراز هستیم، می‌افزاید: اگرچه رستوران‌ها ضامن شادی و تفریح مردم هستند اما بنا به مشکلات متعدد روز به روز این رستوران‌ها در حال بسته شدن هستند.

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز به وضعیت نا به سامان اقتصاد رستوران داری در شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر درآمد رستوران‌ها نه پاسخگوی سرمایه اولیه آنها است و نه کفاف حقوق و مزایا پرسنل را می‌دهد.

تعطیلی رستوران 4 طبقه و ابطال پروانه 30 رستوران دیگر در شیراز / مردم پول رستوران رفتن ندارند

رستوران ها خالی از مشتری شده‌اند

وی با بیان اینکه رستوران‌های بزرگ حداقل باید حدود ۴۰ الی ۵۰ پرسنل به کار بگیرند، بیان می‌کند: رستوران داران با در نظر گرفتن سنوات، پاداش، عیدی و … باید حدود ۱۷ الی ۱۸ ماه به پرسنل حقوق پرداخت کنند که این هزینه‌ها پاسخگوی وضعیت رستوران داران نیست.

قوی پنجه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی افرادی که در صنف رستوران داری فعالیت می‌کنند تنها با عشق و علاقه‌ای که به این کار دارند مانده‌اند، تصریح می‌کند: وضعیت فروش و استقبال مردم از رستوران‌های سطح شیراز همانند گذشته نیست؛ در رستوران‌ها باید از قبل میز رزرو می‌شد اما در حال حاضر رستوران‌ها در بسیاری از اوقات خالی از مشتری هستند.

هزینه هر نفر در یک رستوران معمولی در شیراز ۵۰۰ هزار تومان است که یک خانواده ۴ نفری باید برای یک رستوران مبلغی بالغ بر ۲ میلیون تومان بپردازد

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قیمت غذاها پاسخگوی رستوران داران و مردم نیست،  می‌افزاید: رستوران‌ها برای پا برجا ماندن از سود خود می‌زنند تا بتوانند همچنان مشتری ها را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه قیمت یک چلو کباب با ۲۰۰ گرم گوشت گوسفندی با برنج ایرانی و دور چین غذا حدود ۳۰۰ هزار تومان است، ادامه می‌دهد: بسیاری از رستوران داران از این شغل کوچ کرده‌اند و یکی از رستوران‌های چهار طبقه در سطح شهر طی روزهای گذشته نیز تعطیل شد.

طی ۶ ماه گذشته حدود ۳۰ پروانه رستوران در شیراز باطل شده است

قوی پنجه با اشاره به اینکه طی ۶ ماه گذشته حدود ۲۵ الی ۳۰ پروانه رستوران در شیراز باطل شده است، خاطر نشان می‌کند: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بد اقتصادی باعث شده که قشر متوسط هم از رستوران استقبال نکنند؛ هزینه هر نفر در یک رستوران معمولی در شیراز ۵۰۰ هزار تومان است که یک خانواده ۴ نفری باید برای یک رستوران مبلغی بالغ بر ۲ میلیون تومان بپردازد.

عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز معتقد است نبود مشتری و افزایش قیمت محصولات و مواد اولیه شرایط را برای رستوران داران روز به روز دشوار تر می‌کند و تاکید می‌کند: افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه رستوران‌ها، صنف رستوران داران  را دچار بحران کرده است.

وی با بیان اینکه هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها به ما اعلام نشده است، می افزاید: علاوه بر این بیرون برها هم مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند. منبع: ایلنا

طرز درست کردن دیپ عدس ، خوشمزه‌ترین دیپی که تو عمرتان می خورید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

رضا سه شنبه , ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۱۱

وقتی یک کشور ریس جمهورش بی سواد و نمایندگانش بی خرد باشد وضعیت فاجعه بار هم خواهد شد

ناشناس دوشنبه , ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸

ی سری برید تو باغها که مجوز دارن ببین چه جور مشتری دارن چقدر صاحب با غها وضعشون خوبه هست اصلا ناراحت نیستن که مالیات میدن تموم باغ ها شد تفریح غذا خوری موسقی عرق خوردی

ناشناس دوشنبه , ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

آقای رییسی کلاشو بندازه بالا و حالشو ببره از این وضعیت که درست کرده.

م دوشنبه , ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۲۱

مالیات پدر مردم را درآورده به همین دلیل بستن بیرون برهان و رستوران ها به نفع مردم است مالیات وپول آب ورق گاز توان مردم رابریده

رضا یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴

متاسفانه قیمت غذا نسبت به تهران و مشهد و تبریز در شیراز بسیار گران هست.
ضمنا مالیات بر ارزش افزوده از جیب مشتری به دارایی پرداخت می شود و رستوران دار مبلغی از این بابت پرداخت نمی کند

ناشناس یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰

همش شایعه وجوسازی هست. اگرمر دش هستید. اولاکارت. خوان رابکنیدودوربیاندازیدهرکس. وجه نقدیاچک داردمیتواندغذاصرف کندو لاغیر. درثانی بااین گرانی فقط تنها کسانی رستوران استفاده میکنندکه مختص اموات هست. کومردم عادی.. .که اکثریت شان تا کمرتو سطل ذباله هستندوبعضا مشاهده شده که ته مونده غذارامیخورندچه انتظاری دارید… بلی گذشت. البته مراسم عروسی راهم به خاطرابروکه بعدادامادبخاطربدهکاری سرازدادگاه یاتیمارستان درمی‌آورد… حالا کجاشه دیدی بشین تافرداهای ..

افشار یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

برایت فارس متاسفم,این بدبخت افغانهاچه هیزم تری به توفروختند,البته بعیدمیدانم ایرانی باشی چه برسدفارس باشی,,,ایرانی مهمان نوازبوده هست خواهدبوددرضمن همه. دنیا مهاجردارداگر۶میلیون افغانی درایران هست ۱۰میلیون ایرانی هم درخارج هست,که انهاارزراازایران خارج میکنند.که بایدواردکنند!!اگرافغانی نبودکه کارگربه جای ۴۰۰و۵۰۰ باید ۲سه میلیون میدادیم,,,وشمادمارمردم رادرمی اوردیدوووجرا به جای علت اساسی که فقط وفقط وفقط تحریمهاست دلایل بی ارزش ناشی ازبیسوادی یااغده ای بودن یاگروهکی و سلطنت طلب تجزیه طلب ماهواره ای بودن جیره خواران اجنبی هست ولاغیر.دلیل فقط وفقط تحریمهاست بقیه حرفهابی ارزش هست رجوع شودبه سالهای بهشتی ورویایی ۹۴ ۹۵ ۹۶ ۸۷ ۸۸ که واقعادرکل تاریخ ایران الگوی رفاه بودند…

ایرانی بزرگ منش یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹

اقای محمدی انچه شخصا ازخارج رفته هامیشنوم ازوضعیت مالی بدونبودکاردرخارج از کشوروگرانیهای خارج هم مینالندطوری که اساتیدانهااعتراضات راه انداختندانچه من در شیراز میبینم والله تعحب میگنم حتی صبحانه شان هم بیرون برها,برایشان می اورندو گاهاازاین همه تنبلی خانواده هادرشیرازتعحب میکنم اکثرازبیرون بر,,غذا میگیرند!!!البته من شخصا ازافرادیکه میشناسم تمیزهستندگاهاچلومرغ ۸۰و۷۰میفروشندمیخرم,غذاشون عالی وتمیزهست ازقدیم الایام رستورانهابالاخص خوشاشیراز,خان سالاروووجای افرادخا ص وزمانهای خاص بوده وهست.شایسته هست سالجاری جلوتورم گرفته شودجلوگیری ازتورم باافزایش ندادن حقوق میسرخواهدشد.

گلدان یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

من با ۱۵ سال اقامت در شیراز پارسال برگشتم شهرستان
.. بر پدید آورندگان وضع موجود

ناشناس یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

سلام وعرض ادب به همکاران و آقای قوی بنجه درود بر شما

ستاره یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

بایدمسیولین بی لیا قت کنار بروند خدا جوابشون بده انشاالله که دیگران زحمت میکشند

ستاره یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

خجالت بکشید تا کی میخواهید کاسب بیچاره زحمت بکشد شما پولشو به جیب بزنید خجالت بکشید

آتل متل،توتوله یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

بله یه روزی آب رفت توی لونه مورچه دیگران گفتن بیخیال کسب و کار شکمی که رونق داره به ما چه، حالا شتر در خونه شما هم خوابیده، با سیاستهای باری به ه جهت و به من چه و به ماچه شد این حال و روز اقتصاد، با این فرمون برن دیر نیست که مردم توان خرید نون خالی هم از دست میدهند، یادتان باشد

سعید یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

کفگیر دولت به ته دیگ خورده و راه چاره را در افزایش مالیات میبیند

ناشناس یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

شکر خدا دولت مردمی کاری کرد کارستان سفره های مردم را با خاک یکسان این است کار اقتصادی گردان اقتصادی دولت مردمی

جانا یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

هرچه گرانتر برای دولت بهتر، درجا ۹٪ ودرسال آتی ۱۰٪ ه خرید میره توی صندوق دولت

ٱرش یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

بزودی همه رستوران های شیراز تعطیل میشوند

فارس یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۳۰

تا زمانی که ملت همیشه در صحنه ادامه بدن یعنی این نوع مملکت داری را قبول دارن و از مسئولان … حمایت میکنن مملکت درست نمیشه هشتاد میلیون ایران دارن واسه ده میلیون افغانی ارز آوری میکنن این هم هنر ایرانی ها.

ناشناس یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۴۴

داروغه ناتینگهام ملت را فلک زده کرده است.

نجم الدین یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۴۱

اقای قوی پنجه من هرسال حدودا ۱۰روز میومدم شیراز هم برای درمان هم برای تفریح ولی دوسال میشه توان خرید از رستورانها رو ندارم..اومدین جار زدین ای ملت بیاید شیراز همه چیز گل بلبله اخرشم شد این گرونی و بدبختی کاسبکار..البته کار اسرائیله

محمدی یکشنبه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱:۰۱

باید مسیولین. بی لیاقت کنار بروند تاکی. میخواهند دست توی جیب مردم کنند همه دارند مهاحرت میکنند خحالت بکشید با کشورداریتون

آخرین اخبار