چاپ کد خبر: 118841
27 مرداد 1402

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان+راهنمای خرید پارچه مبل

خانه‌، جایگاهی است که احساسات، خاطرات و زندگی در آن شکل می‌گیرند. در این فضای شخصی، مبلمان‌ به عنوان اجزای جدایی ناپذیر از تجربه روزانه ما حضور دارند. مبلمان‌ نه تنها نشانه‌ای از استراحت و راحتی، بلکه تکه‌ای از خودمان هستند که با گذر زمان، نیاز به تجدید حیات دارند.در اینجا به تبدیل و تجدید زندگی مبلمان‌ از طریق تعویض روکش و پارچه مبل می‌پردازیم. تعویض روکش مبلمان، علاوه بر بهبود ظاهر آنها، به عنوان راهی ارزان و ساده برای نوسازی و به روزرسانی فضای داخلی خانه به شمار می‌رود.

مبلمان یکی از پرکاربردترین وسیله‌ها در هر منزل یا محیط کاری است که تأثیر بسیار زیادی در زیباتر نشان دادن دکوراسیون دارد. اگر مبلمان خانه شما کهنه و فرسوده شده باشد، به راحتی زیبایی و جلوه دیگر اثاث خانه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شما حتی اگر گران‌ترین و بهترین مبل موجود در بازار را هم تهیه کنید، ممکن است بعد از گذشت چند سال مجبور شوید رویه مبلمان خود را عوض کنید و به فکر تعمیر مبلمان خانه خود باشید

از این رو، در این مقاله به بررسی مراحل ساده و اقتصادی تعویض روکش مبلمان در خانه می‌پردازیم. این مراحل، همچون مهارت‌هایی که توسط هر فرد تازه‌کاری قابل انجام است، به شما اجازه می‌دهد تا با بهره‌گیری از ابزارهای ساده و مواد ارزان قیمت، مبلمان خود را به یک قطعه جدید و جذاب تبدیل کنید.

در ادامه، با مراحل کاری که برای تعویض روکش مبلمان در خانه باید انجام دهید، آشنا خواهیم شد. از انتخاب مواد مناسب تا اجرای مهارت‌های اولیه، همگی در این راهنما به تصویر کشیده شده است.

خرید پارچه مبل+تعویض روکش مبل

اگر شما نیز به دنبال راهی ساده و همچنین اقتصادی برای تجدید حیات مبلمان‌های خود هستید، این مقاله برای شما بهترین انتخاب است.

فهرست موضوعات

  1. مزایای تعویض روکش

  2. نترسید و تجربه کنید

  3. مراحل تعویض روکش مبل

  4. راهنمایی برای خرید پارچه مبل

  5. تعمیرات مبل

پارچه و فوم آسیب پذیرترین قسمت های مبلمان هستند. کهنه شدن پارچه مبل و تورفتگی های فوم، زیبایی مبل را از بین می برند و ترکیب ناخوشایندی به دکوراسیون خانه می دهند. اگر مطمئن هستید اسکلت و کلاف های مبل شما سالم هستند، می توانید با تعویض روکش مبل، آن را تازه و نو کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این کار را می توانید با چند ابزار معمولی و چند مرحله ساده و ارزان، خودتان در منزل انجام دهید. در این صورت هزینه های شما تا حد زیادی کاهش می یابد.

مزایای تعویض روکش

مبل از آن دسته وسایل است که کاربرد بسیاری زیادی دارد و در میان اجزای دکوراسیون پرطرفدار است؛ از نشستن و استراحت گرفته تا دورهمی و پذیرایی. بازی و بالا و پایین پریدن کودکان را هم به آن اضافه کنید. همه این عوامل باعث می شوند که مبلمان زود کثیف شده و پارچه آن کهنه، رنگ پریده یا پاره شود.

بنابراین در بسیاری مواقع بدنه و اسکلت مبلمان سالم است اما پارچه و فوم زیرین آن کهنه و زشت شده است. در چنین مواقعی باید به فکر تعویض روکش مبل باشیم نه تعویض کل مبلمان.

البته اگر بودجه کافی برای خرید مبلمان جدید دارید، قطعا تعویض روکش، به عنوان یک گزینه مناسب به ذهن شما خطور نمی کند.

اما از آن جایی که خرید مبلمان جدید معمولا بسیار گران تمام می شود، تعویض روکش مبل در خانه برای بسیاری از خانواده ها تنها گزینه است. در این مقاله پیشنهاداتی در این زمینه ارائه خواهد شد. امید است برای شما خوانندگان عزیز مفید واقع شود.

نحوه تعویض روکش مبل

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان

نترسید و تجربه کنید

اولین نکته مهم این است که تعویض روکش مبل در خانه، برای مبلمان راحتی و یا مبل هایی که قسمت کفی آنها جدا می شود، بسیار آسان است. اگر مهارت کافی در خود نمی بینید، برای سایر انواع مبل این روش را امتحان نکنید. البته ضرری هم ندارد. اگر نتوانستید از عهده کار بر آیید می توانید از رویه کوب مبلمان کمک بگیرید. پس نگران نباشید، تجربه خوبی خواهد بود.

مراحل تعویض روکش مبل

خب شروع می کنیم. برای تعویض روکش مبل در خانه ابتدا تمام قسمت هایی که به راحتی جدا می شوند، بردارید. سپس محل های اتصال پارچه به بدنه را پیدا کنید. این قسمت ها با چسب یا منگنه متصل شده اند.

مرحله بعد نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد. باید به آرامی پارچه را جدا کنید. از ابزارهایی مانند قیچی و انبر استفاده کرده و به هیچ عنوان پارچه را بیش از حد نکشید. باید با دقت و بدون پاره شدن، پارچه مبل را جدا کنید. چون برای اندازه گیری پارچه جدید، به پارچه قدیمی به عنوان الگو نیاز دارید.

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان

تعویض روکش مبل در خانه با چند مرحله ساده و ارزان

مرحله بعد برای تعویض روکش مبل در خانه این است که وقتی تمام پارچه ها جدا شدند، می توانید برای الگو کشی روی پارچه جدید پهن کنید. برای این کار لازم است قسمت های تا شده را اتو کنید که اندازه گیری شما دقیق باشد.

در اندازه گیری و الگو کشی دقت کنید که پارچه کم نیاورید. (در قسمت بعد در مورد خرید پارچه راهنمایی های کاربردی ارائه شده است.) احتمالا لازم است برخی قطعه های پارچه را طبق الگو بدوزید.

اگر مهارت کافی برای استفاده از چرخ خیاطی ندارید، می توانید قسمت های لازم را با سوزن ته گرد به هم وصل کرده و به خیاط تحویل دهید. در غیر این صورت پارچه ها را دوخته و آماده کنید. می توانید از نوارهای مخصوص یا دوخت های تزئینی استفاده کنید.

در مرحله آخر تعویض روکش مبل در خانه، باید اجزای جدید را به مبل وصل کنید. در انجام این کار مراقب باشید که کشش پارچه متعادل باشد. اگر کشش بیش از حد باشد، پارچه زود پاره می شود و اگر کم باشد ظاهر شلخته ای به مبل می دهد.

تعویض روکش مبل در خانه

راهنمایی برای خرید پارچه مبل

برای خرید پارچه مبل باید به فروشگاه های مخصوص این نوع پارچه ها مراجعه نمایید. دقت کنید قبل از خرید حتما روکش را باز کرده و اندازه های دقیق برای خرید داشته باشید. برای مبل راحتی خود از پارچه هایی که ماندگاری بالا دارند خریداری نمایید.

یک نکته طلایی در مورد خرید پارچه مبل وجود دارد. حتما می دانید که امروزه مبل های راحتی در رنگ های مختلف وجود دارند. حتی قطعات مختلف مبل، رنگ های متفاوتی دارند. بنابراین شما هم می توانید در خرید از چند رنگ مختلف استفاده کنید. نکته طلایی این است که می توانید سراغ پارچه هایی بروید که «ته طاقه ای» نامیده می شوند.

معمولا تمام پارچه فروشی های مبل از این نوع پارچه ها در متراژ مختلف دارند. این پارچه ها کهنه یا از مد رفته نیستند، فقط در متراژهای محدود از انتهای طاقه های پارچه باقی مانده و برای سفارش های عمده مناسب نیستند. اگر بتوانید مقدار پارچه مورد نیاز خود را از میان این پارچه ها پیدا کنید، هزینه شما تا یک سوم کاهش می یابد.

مناسب ترین جنس پارچه در بازار مبل چه میباشد؟

پارچه‌های رو مبلی موجود در بازار بر اساس جنس آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ پارچه‌های ساخته شده از الیاف طبیعی، پارچه‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی و پارچه‌های ترکیبی.

در بافت پارچه‌های طبیعی به طور معمول از کتان، پشم، چرم، ابریشم و پنبه استفاده می‌شود، اما پارچه‌های مصنوعی اغلب از نایلون، پلی استر، چرم مصنوعی، میکروفایبر و… ساخته می‌شوند. دسته سوم نیز پارچه‌های ترکیبی هستند که در ساخت آن‌ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده شده است. این پارچه‌ها نرمی و راحتی پارچه‌های طبیعی و مقاومت و استحکام پارچه‌های مصنوعی را توأمان دارند.

نکات طلایی در انتخاب طرح و نقش پارچه مبل که باید بدانید!

بعد از انتخاب جنس پارچه حالا نوبت به انتخاب رنگ پارچه است. برای انتخاب رنگ و طرح پارچه رومبلی چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • هماهنگی با بقیه دکوراسیون را فراموش نکنید؛ اگر می‌خواهید یک دکور زیبا داشته باشید، باید سعی کنید المان‌های مختلف یک دکور را با هم هماهنگ کنید. رنگ مبلمان شما باید به رنگ دیوارها و دیگر اثاث خانه بیاید. به عنوان مثال اگر بر روی دیوار خانه‌تان از کاغذ دیواری طرح‌دار استفاده کرده‌اید و یا دکور خانه‌تان پر اجزاء و شلوغ است انتخاب طرح‌های ساده برای مبلمان مناسب‌تر است.
  • اگر در خانه کودک دارید و یا از حیوان خانگی استفاده می‌کنید، انتخاب رنگ‌های روشن انتخاب خوبی برای شما نیست. رنگ‌های روشن زودتر از رنگ‌های تیره کثیف می‌شوند و با وجود کودک در خانه کارتان را در تمیز کردن هر روزه مبلمان دشوار می‌کنند.
  • اگر خانه‌ی کوچکی دارید رنگ‌های روشن و شاد فضای خانه را بزرگتر نشان می‌دهند ولی اگر خانه‌ی بزرگی دارید برای انتخاب روشنی یا تیرگی رنگ مبلمان هیچ محدودیتی نداشته باشید.
  •  با توجه به روحیه خود از رنگ سرد یا گرم برای پارچه رومبلی استفاده کنید. رنگ‌های سرد غالباً آرامش‌بخش هستند و برای اتاق خواب و یا فضاسازی یک محیط آرام در خانه مناسب هستند. اما رنگ‌های گرم شادی‌بخش و انرژی آفرین هستند و می‌توانند برای اتاق کار یا اتاق نشیمن مناسب باشند. اما در هر حال انتخاب رنگ کاملاً به سلیقه و روحیه شما بستگی دارد.

با تعویض پارچه مبل، مبلمان خود را نو کنید.

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای مبلمان پیش می‌آید خراب شدن، پاره شدن یا کهنه شدن رویه آن است. چرا که رویه مبلمان بیشترین تماس را با محیط اطراف دارد و بیشتر از بدنه مبل در معرض آسیب و کثیفی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ممکن است رویه مبل شما هیچ آسیبی ندیده باشد و شما تنها به دنبال تغییر دکوراسیون در منزل خود باشید.

اما از آنجا که مبلمان کالای ارزانی نیست و برای تعویض مبلمان مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی می‌شوید، می‌توانید به جای عوض کردن مبلمان، تنها به تعویض روکش مبل خود اکتفا کنید. البته این کار در صورتی امکان پذیر و به صرفه است که کلاف مبلمان شما سالم باشد و تنها رویه آن آسیب دیده باشد.

در چه حالتی میتوانیم تعویض پارچه مبل را خودمان در خانه انجام دهیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید روکش ملبلمان خود را عوض کنید و می‌خواهید این کار را خودتان انجام دهید، پیش از آن‌که آستین بالا بزنید و دست به کار شوید، به چند نکته توجه کنید و به این سؤال‌ها پاسخ دهید:

  • آیا تشک و زیرکاری مبلمانتان سالم است یا نیاز به تعویض یا تعمیر دارد؟
  • آیا کلاف مبلمانتان سالم است یا نیاز به تعمیر توسط نجار یا مبل‌ساز دارد؟
  • مدل مبلمان شما راحتی است و یا سلطنتی؟

اگر پاسخ شما به دو سؤال اول مثبت است، یعنی زیرکاری و کلاف مبلمان شما سالم است، به سراغ سؤال سوم بروید. حال اگر مدل مبل‌تان راحتی با طراحی ساده است، می‌توانید با خیال راحت آستین بالا بزنید و دست به کار تعویض رویه مبلمان خود شوید.

بسیاری از مبل‌های راحتی دارای دوخت بسیار ساده‌ای هستند و در بسیاری از موارد دوخت تشک آن‌ها از پشتی مبل جدا ست و شما به راحتی می‌توانید رویه مبلمان را خودتان عوض کنید. اما مبلمان سلطنتی و یا مبل‌های راحتی با دوخت زیاد کار را کمی برای شما دشوار می‌کنند و علاوه بر این، ممکن است پس از تلاش بسیار نتیجه کار تمیز و زیبا از کار درنیاید و زحمات شما هدر برود.

پس اگر پاسخ شما به دو سؤال اول منفی ست و یا مبلمان‌تان سلطنتی ست و یا دوخت ساده‌ای ندارد، بهتر است عوض کردن رویه مبلمان خود را به تعمیرکار ماهر بسپارید تا نتیجه‌ای مطلوب به دست بیاورید.

وسایل لازم برای تعویض روکش مبل

وسایل لازم برای تعویض روکش مبل

برای تعویض روکش مبل در خانه نیاز به وسایلی دارید تا بتوانید روکش قبلی را جدا کرده و روکش جدید را نصب کنید. این وسایل را می‌توانید به راحتی و براساس لیست زیر تهیه کنید؛

  • منگنه‌کش
  • دستگاه منگنه‌ی بزرگ
  • پیچ‌گوشتی دو سو
  • انبر دست
  • قیچی بزرگ و محکم
  • پارچه‌ی نو
  • دفتر و مداد
  • چرخ خیاطی (اختیاری)
  • بند و نوار (اختیاری)
  • چسب پارچه (اختیاری)

مراحل تعویض روکش مبل

تعویض روکش مبل یک کار تعمیراتی ساده نیست و باید برای آن زمان بگذارید، درباره‌ی آن تحقیق کنید و بعد از تهیه‌ی لیست اقدامات لازم،‌ کار را شروع کنید. اینجا شما می‌توانید انجام همه‌ی این کارها را در ۸ مرحله‌ی ساده یاد بگیرید و خودتان دست به کار شوید.

۱. مبل را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید بهترین بازسازی را داشته باشید باید بدانید جنس مواد اولیه‌ای که مبل از آن‌ها ساخته شده است از چیست. آیا چوب است؟ از چه نوع دکمه و یراق‌آلاتی روی آن استفاده شده است؟ آیا در امتداد درزها مفتول مسی یا بندهای نخی قابل مشاهده است؟ یادداشت برداری از این نکات و حتی عکس گرفتن از نحوه‌ی قرار گرفتن روکش قدیمی روی مبل می‌تواند به ما در بازسازی آن کمک کند.

۲. پوشش زیر مبل را بردارید

بیشتر مبل‌ها در قسمت زیرین خود یک لایه‌ی پارچه‌ای سبک دارند که با عنوان روکش گرد و غبار شناخته می‌شوند. این پارچه معمولا آخرین لایه‌ای است که به مبل وصل شده است پس باید اولین پارچه‌ای باشد که برای تعویض روکش از مبل جدا می‌شود. با کمک منگنه‌کش سوزن‌های منگنه‌ی اطراف این پارچه را از چارچوب خارج کنید. اگر منگنه‌کش ندارید می‌توانید از موچین یا یک پیچ‌گوشتی دو سو استفاده کنید.

مراحل تعویض روکش مبل

۳. روکش گرد‌وغبار را جدا کنید

بعد از برداشتن این پارچه می‌توانید ببینید که قطعات داخلی مبل و پارچه‌ی روکش چطور به چارچوب متصل شده‌اند. ابتدا لایه‌ی بالایی پارچه که به پشت مبل وصل است را جدا کنید. در اینجا هم لازم است که برای جدا کردن پارچه ازچارچوب از منگنه‌کش استفاده کنید. قبل از جدا کردن هر قطعه از مبل لازم است عکس بگیرید تا بعدا بتوانید دقیق و بدون نقص قطعات را به هم وصل کنید. همچنین باید از محل وصل شدن پارچه توسط چسب و منگنه هم عکس بگیرید و اگر لازم بود درباره‌ی نحوه‌ی جدا کردن و وصل کردن آن یادداشت بردارید. مثلا اگر زیر نوارها قطعات مقوایی قرار داشته حتما یادداشت کنید تا در زمان اتصال مجدد فراموش نکنید.

۴. پارچه‌ی جدید را برش داده و آماده کنید

برای اندازه‌گیری و برش پارچه‌ی جدید می‌توانید از پارچه‌ی قدیمی روی مبل به‌عنوان الگو استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پارچه‌های غیر مبلی هم برای این کار استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که پارچه‌های نازک زودتر سائیده می‌شوند. البته چسباندن پارچه‌ی ضخیم هم به چارچوب سخت‌تر از چسباندن پارچه‌های نازک است. شما باید پس از بررسی تصمیم بگیرید چه نوع پارچه‌ای برای مبل مناسب است.

۵. پارچه‌ی جدید را نصب کنید

با استفاده از عکس‌هایی که گرفته‌اید و یادداشت‌هایی که نوشته‌اید پارچه‌ی جدید را به چارچوب وصل کنید. ترتیب وصل کردن پارچه برعکسِ زمان باز کردن آن است. یعنی آخرین قسمتی که باز کرده بودید باید اولین جایی باشد که وصل می‌کنید. برای چسباندن پارچه می‌توانید از چسب تفنگی استفاده کنید. لازم است در زمان چسباندن، پارچه را محکم بکشید تا پس از اتمام کار مبل شما ظاهری چروک نداشته باشد.

۶. روکش گردوغبار را وصل کنید

آخرین مرحله از کار تعویض روکش مبل وصل کردن پوشش گردوغبار به زیر مبل است. این پارچه علاوه بر جلوگیری از ورود خاک به داخل چارچوب، از دیده شدن فضای داخلی مبل هم جلوگیری می‌کند.

۷. در صورت نیاز یراق‌آلات را اضافه کنید

اگر مبل شما یراق‌آلاتی، مثل نوارهای گیپوری در قسمت اتصال پارچه و مبل، داشته است باید آن‌ها را تهیه کرده و به مبل وصل کنید. برای چسباندن آن هم می‌توانید از چسب پارچه استفاده کنید تا به‌راحتی به مبل وصل شود.

۸. روکش کوسن‌ها را عوض کنید

اگر کاناپه‌ی شما کوسن یا بالش پشتی صندلی جداگانه دارد باید برای آن‌ها هم روکش جدید بدوزید. مثل همان کاری که برای مبل انجام دادید برای پشتی‌های صندلی انجام دهید. روکش قدیمی را جدا کنید، از روی آن الگو بردارید و پارچه‌ی جدید را براساس آن بدوزید. سپس روکش جدید را روی کوسن و پشتی صندلی بکشید تا مبل شما کاملا جدید شود.

تعویض پارچه مبل را در خانه انجام دهیم یا کار را به تعمیر کار مبل بسپاریم؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای مبلمان پیش می‌آید خراب شدن، پاره شدن یا کهنه شدن رویه آن است. چرا که رویه مبلمان بیشترین تماس را با محیط اطراف دارد و بیشتر از بدنه مبل در معرض آسیب و کثیفی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ممکن است رویه مبل شما هیچ آسیبی ندیده باشد و شما تنها به دنبال تغییر دکوراسیون در منزل خود باشید.

اما از آنجا که مبلمان کالای ارزانی نیست و برای تعویض مبلمان مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی می‌شوید، می‌توانید به جای عوض کردن مبلمان، تنها به تعویض روکش مبل خود اکتفا کنید. البته این کار در صورتی امکان پذیر و به صرفه است که کلاف مبلمان شما سالم باشد و تنها رویه آن آسیب دیده باشد.

آیا مبلمان خانگی شما نیاز به احیا و بازیابی دارد؟ آیا به دنبال تغییر و تازه‌سازی روکش مبل خود هستید؟  شما هم میتوانید بهترین گزینه برای تعمیرات مبل و تعویض روکش مبلمان خود  براحتی پیدا کرده و از خدمات آنان بهره ببرید

تا پیش از این، برای دریافت هرگونه خدماتی در زمینه تعمیر یا رنگ‌کاری و یا تعویض روکش مبل باید مبلمان خود را به یک کارگاه مجهز منتقل می‌کردید، اما خدمات تعمیر و تعویض روکش مبل در منزل این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون انتقال مبلمان خود به بیرون از خانه مبلمان خود را نونوار کنید و نگران تحویل به موقع مبلمان نیز نباشید.

شما هم نظرتان را در این مورد برای ما بنویسید

۸ روش ساده و مؤثر برای پاک کردن انواع لکه لباس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد سه شنبه , ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۳۲

واقعا همه ش دروغ مردم تو دردسرندازه
مردم به اندازه کافی گرفتار هستن

پدرام همتیان یکشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳

باعرض سلام واحترام
باتشکر ازشما من روکش مبل منزل رو عوض کردم بسیارعالی شدسپاس از انرژی فراوان شما

رزا چهارشنبه , ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷

با سلام …این چه راهکاری هست ،فقط وقت تلف کردنه .آخه مکه میشه به تنهایی و بدون تجربه این کارها رو انجام داد .در ضمن اگر چند نفر هم باشند نیاز به مهارت داره .که خوب و نو بشه .در غیر اینصورت اون مبل یا کاناپه ای که بدون دانستن و مهارت درست بشه رو باید انداخت دور .این چه حرفیه آوا برید سراغ منگنه و چسب و …

مجتبی دوشنبه , ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۱

تعمیرات مبل مجتبی در خراسان شمالی
۰۹۳۸API3410

ناشناس جمعه , ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴

چرا چرت و پرت تحویل مردم میدی من بعد یک سال کار تو تولیدی مبل هنوز ناشی هستم
بعد شما با چندتا راهنمایی الکی میخوای به مردم تعویض پارچه مبل یاد بدی

آخرین اخبار