چاپ کد خبر: 62845
11 مرداد 1400

تمام نکات بارداری که هر زنی باید بداند

بارداری زمانی اتفاق می افتد که اسپرم تخمک را بارور کند و بعد در طی تخمک گذاری آزاد شود. تخمک بارور شده سپس به سمت پایین رحم حرکت می کند ، جایی که کاشت اتفاق می افتد. لانه گزینی موفقیت آمیز منجر به بارداری می شود.

به گزارش اول فارس، به طور متوسط ​​، بارداری ۴۰ هفته طول می کشد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که می توانند بارداری را تحت تأثیر قرار دهد. زنانی که تشخیص بارداری زودرس و مراقبت های دوران بارداری را دریافت می کنند ، به احتمال زیاد بارداری سالمی را تجربه می کنند و نوزادی سالم به دنیا می آورند.

دوران بارداری 1

علائم بارداری

حتی قبل از انجام تست بارداری ممکن است متوجه برخی علائم و نشانه ها شوید. با تغییر سطح هورمون، دیگر علائم هفته ها بعد ظاهر می شوند.

دوره قاعدگی از دست رفته

دوره قاعدگی از دست رفته یکی از علائم اولیه بارداری است (و شاید کلاسیک ترین آن). با این حال ، از دست دادن یک دوره قاعدگی لزوماً به معنای باردار بودن شما نیست ، به خصوص اگر چرخه شما نامنظم باشد.بسیاری از شرایط سلامتی به غیر از بارداری وجود دارند که می توانند باعث یک دوره دیررس یا از دست رفته شوند.

سردرد

سردرد در اوایل بارداری شایع است. معمولاً به دلیل تغییر سطح هورمون و افزایش حجم خون ایجاد می شوند. اگر سردردتان برطرف نشد یا به خصوص دردناک است با پزشک خود تماس بگیرید.

لکه بینی

برخی از خانم ها ممکن است در اوایل بارداری دچار خونریزی کم و لکه بینی شوند. این خونریزی اغلب نتیجه کاشت است. لانه گزینی معمولاً یک تا دو هفته پس از لقاح اتفاق می افتد.

خونریزی در اوایل بارداری همچنین می تواند در نتیجه شرایط نسبتاً جزئی مانند عفونت یا تحریک باشد. این مورد اغلب روی سطح دهانه رحم (که در دوران بارداری بسیار حساس است) تأثیر می گذارد.

خونریزی همچنین گاهی اوقات می تواند علامت جدی بارداری مانند سقط جنین ، حاملگی خارج رحمی یا جفت سرراهی را نشان دهد. در صورت نگرانی همیشه با پزشک خود تماس بگیرید.

افزایش وزن

شما می توانید انتظار داشته باشید که در چند ماه اول بارداری خود بین ۱ تا ۴ پوند وزن اضافه کنید. افزایش وزن در ابتدای سه ماهه دوم بارداری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

فشار خون بالا ناشی از بارداری

فشار خون بالا ، گاهی اوقات در دوران بارداری ایجاد می شود. تعدادی از عوامل می توانند خطر را درشما افزایش دهند ، از جمله:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سابقه قبلی یا سابقه خانوادگی فشار خون ناشی از بارداری

سوزش سردل

هورمون های ترشح شده در دوران بارداری می توانند دریچه بین معده و مری شما را شل کنند. هنگامی که اسید معده نشت می کند ، این می تواند منجر به سوزش معده شود.

یبوست

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می توانند سیستم هضم شما را کند کنند . در نتیجه ممکن است دچار یبوست شوید.

گرفتگی عضلات

وقتی عضلات رحم شروع به کشش و انبساط می کنند ، ممکن است احساس کشش داشته باشید که شبیه گرفتگی های قاعدگی باشد. اگر لکه بینی یا خونریزی در کنار گرفتگی عضلات رخ دهد ، می تواند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.

کمردرد

هورمون ها و استرس روی عضلات، بزرگترین دلایل کمر درد در اوایل بارداری هستند. بعداً ، افزایش وزن و تغییر وزن شما ممکن است به کمر درد شما اضافه کند. حدود نیمی از زنان باردار درد کمر را در دوران بارداری گزارش می کنند.

کم خونی

بارداری  احتمال کم خونی را افزایش می دهد که باعث علائمی مانند سبکی سر و سرگیجه می شود.

این شرایط می تواند منجر به تولد زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. مراقبت های دوران بارداری معمولاً شامل غربالگری کم خونی است.

افسردگی

بین ۱۴ تا ۲۳ درصد از کل زنان باردار، در دوران بارداری خود دچار افسردگی می شوند. بسیاری از تغییرات بیولوژیکی و عاطفی که تجربه می کنید می تواند در ایجاد آن نقش داشته باشند.

اگر احساس می کنید مثل خود معمولیتان نیستید حتماً به پزشک خود بگویید.

بیخوابی

بی خوابی یکی دیگر از علائم رایج در اوایل بارداری است. استرس ، ناراحتی جسمی و تغییرات هورمونی می تواند در ایجاد  این علل موثر باشند. یک رژیم غذایی متعادل ، عادات خوب خواب و کشش های یوگا همه می توانند به شما کمک کنند تا یک خواب خوب داشته باشید.

تغییرات پستان

تغییرات پستان یکی از اولین علائم قابل توجه بارداری است. حتی قبل از اینکه برای انجام یک آزمایش مثبت آماده باشید ، ممکن است سینه های شما احساس لطافت ، تورم و به طور کلی سنگین یا پر بودن داشته باشند. ممکن است نوک پستان شما بزرگتر و حساس تر شود و آرئول ممکن است تیره شود.

آکنه

به دلیل افزایش هورمون های آندروژن ، بسیاری از خانم ها در اوایل بارداری دچار آکنه می شوند. این هورمون ها باعث چربی پوست شما می شوند که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود. آکنه بارداری معمولاً موقتی است و پس از تولد کودک برطرف می شود.

استفراغ

استفراغ یکی از اجزای “تهوع صبحگاهی” است ، که یک علامت رایج است که معمولاً در چهار ماه اول ظاهر می شود. تهوع صبحگاهی اغلب اولین علامت بارداری است. افزایش هورمون ها در اوایل بارداری دلیل اصلی آن است.

درد لگن

درد لگن در دوران بارداری شایع است و در اواخر بارداری تمایل به افزایش دارد. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، از جمله:

  • فشار بر رباط های شما
  • سیاتیک
  • تغییرات در وضعیت بدن شما
  • رحم سنگین 
  • اسهال

اسهال و سایر مشکلات گوارشی به طور مکرر در دوران بارداری رخ می دهند. تغییر هورمون ها ، رژیم غذایی متفاوت و استرس اضافی همه توضیحات احتمالی هستند. اگر اسهال بیش از چند روز طول کشید ، برای اطمینان از کمبود آب در بدن با پزشک خود تماس بگیرید.

استرس و بارداری

در حالی که در بارداری معمولاً اوقات خوشی را سپری می کنید ، اما می تواند منبع استرس نیز باشد. نوزاد جدید به معنای تغییرات بزرگ در بدن ، روابط شخصی و حتی امور مالی شما است. اگر احساس می کنید بیش از حد احساس فشار می کنید ، تعلل نکنید و از پزشک خود کمک بگیرید.

نکته مهم:

اگر فکر می کنید باردار هستید ، برای تأیید فقط به این علائم و نشانه ها اعتماد نکنید. انجام تست بارداری در منزل یا مراجعه به پزشک برای آزمایش آزمایشگاهی می تواند بارداری احتمالی را تأیید کند.

بسیاری از این علائم و نشانه ها همچنین می توانند به دلیل سایر شرایط سلامتی مانند سندرم قبل از قاعدگی (PMS) ایجاد شوند.

هفته به هفته در زمان بارداری

هفته های بارداری در سه ماه دسته بندی می شوند ، هر کدام از مراحل هم برای شما و هم برای کودک مهم است.

سه ماه اول

کودک در سه ماه اول (هفته های ۱ تا ۱۲) به سرعت رشد می کند. جنین رشد مغز ، نخاع و اندام های خود را آغاز می کند. قلب کودک نیز شروع به تپیدن می کند.

در سه ماه اول احتمال سقط جنین نسبتاً زیاد است. طبق کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) ، تخمین زده می شود که از هر ۱۰ بارداری ۱ مورد سقط جنین میباشد و حدود ۸۵ درصد این موارد در سه ماهه اول اتفاق می افتد. اگر علائم سقط جنین را مشاهده کردید ، بلافاصله کمک بگیرید.

سه ماه دوم

در سه ماه دوم بارداری (هفته های ۱۳ تا ۲۷) ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما احتمالاً سونوگرافی اسکن آناتومی را انجام می دهد.

این آزمایش ، بدن جنین را از نظر هرگونه ناهنجاری در رشد بررسی می کند. اگر می خواهید قبل از تولد کودک، این موضوع را بدانید ، نتایج آزمایش همچنین می تواند جنسیت کودک شما را نشان دهد.

احتمالاً احساس خواهید کرد که کودک شما در رحم شما حرکت می کند ، لگد می زند و مشت میکوبد.

پس از ۲۳ هفته ، یک کودک در رحم “زنده” محسوب می شود. این بدان معنی است که می تواند در خارج از رحم شما زنده بماند. نوزادانی که این اوایل به دنیا می آیند اغلب دارای مشکلات جدی پزشکی هستند. کودک شما هرچه بیشتر بتوانید بارداری را تحمل کنید ، شانس بیشتری برای سالم به دنیا آمدن دارد.

سه ماه سوم

در طی سه ماه سوم (هفته های ۲۸ تا ۴۰) ، افزایش وزن شما تسریع می شود و ممکن است احساس خستگی بیشتری کنید. کودک شما اکنون می تواند نور را حس کند و همچنین چشمان خود را باز و بسته کند. استخوان های آنها نیز تشکیل می شوند.

با نزدیک شدن به زایمان ، ممکن است احساس ناراحتی در لگن کنید ، و پاهایتان متورم شود. انقباضاتی که منجر به زایمان نمی شوند ، معروف به انقباضات Braxton-Hicks ، ممکن است در هفته های قبل از زایمان شروع شوند.

نکته مهم:

هر بارداری متفاوت است ، اما پیشرفت ها به احتمال زیاد در این بازه زمانی کلی اتفاق می افتند.

آزمایشات بارداری

آزمایشات بارداری در منزل بعد از اولین روز از دست رفتن قاعدگی بسیار دقیق است. اگر در آزمایش بارداری خانگی نتیجه مثبتی گرفتید ، باید فوراً یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. برای تأیید و تعیین تاریخ بارداری از سونوگرافی استفاده می شود.

بارداری با اندازه گیری میزان گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) تشخیص داده می شود. hCG که به عنوان هورمون بارداری نیز شناخته می شود ، هنگام کاشت تولید می شود. با این حال ، ممکن است تا بعد از از دست دادن پریودی تشخیص داده نشود.

بعد از از دست دادن یک دوره قاعدگی، سطح hCG به سرعت افزایش می یابد. hCG از طریق ادرار یا آزمایش خون تشخیص داده می شود. آزمایش ادرار ممکن است در مطب پزشک انجام شود و همان آزمایشاتی است که می توانید در خانه انجام دهید.

آزمایش خون را می توان در آزمایشگاه انجام داد. در آزمایش خون hCG دقیقاً به اندازه آزمایش های بارداری در منزل است. تفاوت در این است که آزمایش خون ممکن است به محض شش روز پس از تخمک گذاری انجام شود.

هرچه زودتر بتوانید بارداری خود را تأیید کنید ، بهتر است. تشخیص زودهنگام به شما امکان می دهد تا از سلامت کودک خود بهتر مراقبت کنید.

بارداری و ترشحات واژن

افزایش ترشحات واژن یکی از اولین علائم بارداری است. تولید ترشحات شما ممکن است در اوایل، یک تا دو هفته پس از بارداری افزایش یابد ، حتی قبل از اینکه یک دوره قاعدگی را از دست بدهید.

با پیشرفت بارداری ، میزان ترشحات فزاینده ای ایجاد می کنید. ترشحات همچنین غلیظ شده و بیشتر اتفاق می افتند. در پایان بارداری این تزشحات  معمولاً سنگین ترین هستند.

در هفته های آخر بارداری ، ترشحات شما ممکن است دارای رگه هایی از مخاط غلیظ و خون باشند. این “نمایش خونین” نامیده می شود. این می تواند نشانه اولیه زایمان باشد. اگر خونریزی دارید باید به پزشک خود اطلاع دهید.

ترشحات طبیعی واژن یا لکوره ، نازک  یا شفاف ویا سفید شیری است. همچنین بوی ملایمی دارد.

اگر ترشحات زرد ، سبز یا خاکستری با بوی شدید و ناخوشایند باشند ، غیرطبیعی تلقی می شوند. ترشحات غیرطبیعی می تواند نشانه ای از عفونت یا مشکل در بارداری شما باشند ، به خصوص اگر قرمزی ، خارش یا تورم  وجود داشته باشد. اگر فکر می کنید ترشحات واژینال غیرطبیعی دارید ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

بارداری و عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) یکی از رایج ترین عارضه هایی است که زنان در دوران بارداری تجربه می کنند. باکتری ها می توانند به مجرای ادرار یا مجاری ادراری زن وارد شوند و می توانند به سمت مثانه حرکت کنند. جنین فشار بیشتری به مثانه وارد می کند که می تواند باعث به دام افتادن باکتری شود و باعث ایجاد عفونت شود.

علائم عفونت ادراری معمولاً شامل درد و سوزش یا تکرر ادرار است. همچنین ممکن است این علائم را تجربه کنید:

  • ادرار کدر یا خون آلود
  • درد لگن
  • درد پایین کمر
  • تب
  • تهوع و استفراغ

تقریباً ۱۸ درصد زنان باردار دچار عفونت ادراری می شوند. با تخلیه مکرر مثانه ، به خصوص قبل و بعد از رابطه جنسی ، می توانید به جلوگیری از این عفونت ها کمک کنید. آب زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید. از استفاده از دوش و صابون در ناحیه تناسلی خودداری کنید.

در صورت بروز علائم UTI با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. عفونت در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد زیرا خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

در صورت اطلاع به موقع ، بسیاری از عفونت های ادراری را می توان با آنتی بیوتیک هایی که در برابر باکتری ها موثر هستند اما هنوز هم برای استفاده در دوران بارداری ایمن هستند ، درمان کرد.

پیشگیری از بارداری

زنانی که شریک جنسی مرد دارند ، اگر علاقه ای به باردار شدن ندارند ، باید کنترل بارداری را در نظر بگیرند.

برخی از روش های پیشگیری از بارداری برای افراد خاص بهتر عمل می کند. با پزشک خود در مورد کنترل بارداری که مناسب شماست صحبت کنید. در زیر به چند مورد از متداول ترین روشهای جلوگیری از بارداری پرداخته شده است:

دستگاه های داخل رحمی (IUD)

دستگاه های داخل رحمی (آی یو دی) بیشتر با توقف لقاح کار می کنند. آنها در حال حاضر موثر ترین شکل کنترل بارداری هستند. نکته منفی این است که آنها از بیماریهای مقاربتی (STD) جلوگیری نمی کنند.

قرص و سایر روش های کنترل بارداری هورمونی:

قرص های ضد بارداری ، وصله ها و حلقه واژن با کنترل سطح هورمون ها در بدن زنان کار می کنند. آنها با نسخه پزشک در دسترس هستند.

اقداماتی که می توانند اثربخشی این روش ها را کاهش دهند شامل فراموش کردن استفاده از آنها طبق دستورالعمل است. نرخ اثربخشی که “استفاده معمولی” را ذکر می کند ، این نوع خطاهای انسانی را نشان می دهد.

اشکال دیگر کنترل بارداری هورمونی شامل وصله و حلقه واژن است. آنها همچنین با نسخه پزشک در دسترس هستند و میزان اثربخشی آنها مشابه قرص است.

کاندوم و سایر روش های مانع:

کاندوم ، دیافراگم و اسفنج اشکال مناسب و ارزان در جلوگیری از بارداری هستند که می توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد.

درصورت استفاده صحیح از آنها در هر زمان رابطه جنسی بسیار موثر است. اگر برای جلوگیری از باردار شدن به این روش های مانع تکیه می کنید ، استفاده از روش پیشگیری از بارداری مانند اسپرم کش یا قرص ضد بارداری را نیز در نظر بگیرید.

سایر روش های مانع شامل دیافراگم و اسفنج است. آنها را می توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد.

قرص پیشگیری از بارداری اضطراری:

چندین قرص بعد از صبح رابطه جنسی محافظت نشده ، چه بدون نسخه و چه با نسخه پزشک در دسترس است. این قرص ها به عنوان اشکال منظم کنترل بارداری در نظر گرفته نشده اند. در عوض، اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید یا فراموش کنید که از فرم منظم جلوگیری از بارداری استفاده کنید، آنها می توانند به عنوان یک نسخه پشتیبان عمل کنند.

آنها باید در طی ۱۲۰ ساعت (پنج روز) از تماس جنسی استفاده شوند تا موثر واقع شوند. بعضی از قرص ها در صورت مصرف در طی ۷۲ ساعت (سه روز) بیشترین تأثیر را دارند.

برنامه ریزی طبیعی خانواده (NFP)

برنامه ریزی طبیعی خانواده (NFP) یا آگاهی از باروری ، روش کنترل بارداری با بالاترین میزان شکست است. با NFP ، یک زن چرخه قاعدگی خود را پیگیری می کند تا بتواند زمان تخمک گذاری را پیش بینی کند. سپس او از رابطه جنسی در پنجره بارور خود جلوگیری خواهد کرد.

حاملگی های تصادفی می توانند رخ دهند زیرا متغیرهای زیادی بر چرخه زن ،از ماه به ماه تأثیر می گذارد.

نکته مهم:

کاندوم تنها روش جلوگیری از بارداری است که هم از بارداری جلوگیری می کند و هم در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند.

بارداری یا PMS

علائم اوایل بارداری اغلب می تواند علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را تقلید کند. ممکن است برای یک زن دشوار باشد که بفهمد باردار است یا به سادگی شروع دوره قاعدگی دیگری را تجربه می کند.

برای یک زن مهم است که در اسرع وقت باردار بودن خود را بداند تا بتواند از مراقبت های مناسب قبل از تولد برخوردار شود. او همچنین ممکن است بخواهد برخی تغییرات را مانند پرهیز از الکل ، مصرف ویتامین های قبل از تولد و بهینه سازی رژیم غذایی در سبک زندگی خودایجاد کند.

بهترین و آسان ترین راه برای تعیین اینکه آیا این سندرم پیش از قاعدگی است یا اوایل بارداری شرکت در تست بارداری میباشد.می توانید در یک آزمایش خانگی شرکت کنید و یا به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید.

برخی از علائم رایج PMS و اوایل بارداری عبارتند از:

  • درد پستان
  • خون ریزی
  • تغییرات خلق و خوی
  • خستگی
  • حساسیت های غذایی
  • گرفتگی عضلات

تشخیص اوایل بارداری و سندرم پیش از قاعدگی معمولاً دشوار است.

رژیم بارداری

رژیمبارداری

یک رژیم غذایی بارداری سالم باید تقریباً با رژیم غذایی سالم معمول شما ، فقط با ۳۴۰ تا ۴۵۰ کالری اضافی در روز باشد. ترکیب سالمی از غذاها شامل موارد زیر میباشند :

  • کربوهیدرات های پیچیده
  • پروتئین
  • سبزیجات و میوه ها
  • غلات و حبوبات
  • چربی های سالم

اگر از قبل رژیم غذایی سالمی دارید ، فقط باید تغییرات جزئی در آن ایجاد کنید. مایعات ، فیبر و غذاهای غنی از آهن به ویژه در دوران بارداری مهم هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی

دوران بارداری 2

زنان باردار به مقدار بیشتری ویتامین و مواد معدنی نسبت به زنانی که باردار نیستند ، نیاز دارند. اسید فولیک و روی فقط دو نمونه هستند.

هنگامی که متوجه شدید باردار هستید ، ممکن است بخواهید ویتامین و مواد معدنی خود را با کمک مکمل ها افزایش دهید. قبل از استفاده از مکمل ها یا داروهای بدون نسخه (OTC) حتما برچسب های تغذیه ای را بخوانید و از مشاوره پزشک خود استفاده کنید.

اگرچه نادر است ، اما مصرف مکمل ها می تواند منجر به سمیت ویتامین یا مصرف بیش از حد آن شود. با این حال ، یک ویتامین کامل ،قبل از تولد احتمالاً حاوی ترکیب خوبی از مواد مغذی مورد نیاز شما برای یک بارداری سالم خواهد بود.

نکته مهم: مراقبت از خود یکی از بهترین راههای مراقبت از کودک در حال رشد است.

بارداری و ورزش

ورزش برای داشتن تناسب اندام ، آرامش و آمادگی لازم برای زایمان ضروری است. به ویژه کشش های یوگا به شما کمک می کنند تا منعطف بمانید. با این حال مهم است که در کشش های خود زیاده روی نکنید ، زیرا ممکن است آسیب دیدگی داشته باشید.تمرینات خوب دیگر برای بارداری پیلاتس ملایم ، پیاده روی و شنا است.

ممکن است لازم باشد که روال تناسب اندام فعلی خود را تغییر دهید تا بدن شما تغییر کند و سطح انرژی کمتری داشته باشد. برای اطمینان از اینکه بیش از حد از خود ورزش  نمی کنید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا مربی شخصی خود کار کنید.

ماساژ بارداری

تمرین تکنیک های آرام سازی می تواند به کاهش استرس و اضطرابی که در طول بارداری احساس می کنید کمک کند.

اگر به دنبال راه هایی برای حفظ آرامش هستید ، ماساژ قبل از تولد را امتحان کنید. ماساژ قبل از تولد برای رفع تنش خفیف مفید است. همچنین ممکن است به تسکین دردهای بدن و عضلات کمک کند.

ماساژ به طور کلی در هر زمان از بارداری بی خطر است. برخی از انجام آنها در سه ماهه اول خودداری می کنند زیرا در این دوره خطر سقط جنین بیشتر است.

گرفتن تأیید پزشک قبل از ماساژ دادن ایده خوبی است ، به خصوص اگر در ناحیه ساق پا یا سایر قسمت های پایتان درد داشته باشید.

روغن های گیاهی(اسانس)

استفاده از  روغن ها در دوران بارداری بحث برانگیز است. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی می گویند که برخی روغن ها می توانند برای آرام سازی و تسکین درد در دوران بارداری و زایمان بی خطر و مفید باشند. با این حال ، آنها همچنین در مورد استفاده از روغن ها در سه ماهه اول هشدار می دهند.

نکته اصلی بحث این است که آیا روغن هایی که در دوران بارداری استفاده می شوند در صورت عبور از جفت می توانند به کودک در حال رشد آسیب برسانند یا خیر.

تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از روغنهای گیاهی در دوران بارداری و زایمان لازم است. اگر قصد استفاده از آنها را دارید ، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود راهنمایی بگیرید.

نکته مهم: ماساژ قبل از زایمان می تواند بخشی تسکین دهنده و آرامش بخش از روند بارداری شما ، با روغنهای ضروری یا بدون آن باشد.

چه موقع باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

بیشتر خانم های ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی احتمال بارداری بدون مشکل را دارند. نوجوانان و زنان بالای ۳۵ سال در معرض خطر بیشتری برای عوارض سلامتی هستند.

شرایط زمینه ای

بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا ، دیابت یا بیماری های قلبی _عروقی خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش می دهند.مثالهای دیگر عبارتند از:

  • سرطان
  • بیماری کلیوی
  • صرع

اگر یکی از این شرایط را دارید ، اطمینان حاصل کنید که در تمام دوران بارداری به درستی کنترل و تحت درمان قرار گرفته است. در غیر این صورت ، می تواند منجر به سقط جنین ، رشد ضعیف جنین و نقایص مادرزادی شود.

سایر عواملی که می توانند بارداری سالم را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

  • بارداری های چند قلو ، مانند دوقلوها یا سه قلوها
  • عفونت ها ، از جمله STDs
  • اضافه وزن یا چاقی
  • کم خونی

عوارض بارداری

عوارض بارداری می تواند شامل سلامتی کودک ، سلامت مادر یا هر دو باشد. آنها می توانند در دوران بارداری یا زایمان رخ دهند.

عوارض شایع بارداری عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی
  • زایمان زودرس
  • سقط جنین

پرداختن به موقع به آنها می تواند آسیب های وارد شده به مادر یا نوزاد را به حداقل برسانند.

بارداری و زایمان

مدتی پس از ماه چهارم بارداری ، ممکن است شما دچار انقباضات Braxton-Hicks یا زایمان کاذب شوید. آنها کاملا طبیعی هستند و در خدمت آماده سازی رحم شما برای کار قبل از زایمان واقعی هستند.

انقباضات Braxton-Hicks در فواصل منظم اتفاق نمی افتند و شدت آنها افزایش نمی یابد. اگر قبل از هفته ۳۷ انقباضات منظمی را تجربه کنید ، این می تواند زایمان زودرس باشد. در صورت بروز این مشکل ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

زایمان زودرس

انقباضات زایمان معمولاً به عنوان انقباضات زایمان زودرس و انقباضات زایمان فعال طبقه بندی می شوند. انقباضات اولیه زایمان بین ۳۰ تا ۴۵ ثانیه طول می کشند. ممکن است در ابتدا فاصله زیادی داشته باشند ، اما در پایان زایمان اولیه ، انقباضات حدود پنج دقیقه از یکدیگر فاصله خواهند داشت.

ممکن است کیسه آب شما در حین زایمان زود پاره شود ، یا ممکن است پزشک بعداً در حین زایمان آن را برای شما پاره کند. هنگامی که دهانه رحم شروع به باز شدن می کند ، ترشحات مایع خون را مشاهده می کنید که پلاگین مخاط شما را پوشانده است.

زایمان فعال

در زایمان فعال ، دهانه رحم گشاد می شود و انقباضات به هم نزدیکتر می شوند و شدت می گیرند. اگر در زایمان فعال هستید ، باید با پزشک خود تماس گرفته و به محل زایمان بروید.

درد زایمان

درد ،هنگام زایمان فعال در اوج خواهد بود. در مورد روش ترجیحی خود برای مقابله با درد با دکتر خود صحبت کنید.شما می توانید اقدامات بدون دارو مانند مراقبه ، یوگا ، یا گوش دادن به موسیقی را انتخاب کنید.

اگر تصمیم دارید درد خود را با دارو کنترل کنید ، پزشک باید بداند که آیا از داروهای ضد درد یا بیهوشی استفاده می کنید.

مسکن ها مانند مپریدین (دمرول) درد را کم تر می کنند اما به شما امکان می دهند تا حدی احساس خود را حفظ کنید. داروهای بیهوشی مانند اپیدورال از حرکت عضلانی خاص جلوگیری کرده و درد را کاملاً مسدود می کنند.

نکته مهم: چه قصد زایمان واژینال و چه سزارین را داشته باشید ، با نزدیک شدن به موعد مقرر ممکن است احساس عصبی بودن کنید.

پیش بینی

شما احتمالاً هر هفته از بارداری خود را بدون دردسر زیاد طی خواهید کرد. بارداری تغییرات زیادی را در بدن شما به وجود می آورد ، اما این تغییرات همیشه تأثیر جدی بر سلامتی شما ندارند.

با این حال ، برخی از انتخاب های سبک زندگی می توانند به رشد کودک شما کمک کنند یا به طور فعال آسیب ببینند.

برخی اقدامات که می تواند سلامت شما و کودک شما را حفظ کنند شامل موارد زیر است:

  • مصرف مولتی ویتامین
  • خواب کافی
  • تمرین رابطه جنسی ایمن
  • تزریق واکسن آنفولانزا
  • مراجعه به دندانپزشک

برخی از مواردی که باید از آن اجتناب کنید شامل موارد زیر است:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • خوردن گوشت خام ، گوشت غذاهای آماده ، یا محصولات لبنی غیر پاستوریزه
  • نشستن در وان آب داغ یا سونا
  • اضافه وزن زیاد
  • داروها

تعیین اینکه چه داروهایی را می توانید در دوران بارداری مصرف کنید و از کدام داروها باید خودداری کنید ، دشوار است. شما باید مزایای سلامتی خود را در مقابل خطرات احتمالی برای کودک در حال رشد بسنجید.

در مورد هر دارویی که می توانید مصرف کنید ، حتی از داروهای OTC برای بیماری های جزئی مانند سردرد ، از پزشک خود بپرسید. طبق منبع غذا و دارو (FDA) ، هر ساله ۵۰ درصد زنان باردار در ایالات متحده حداقل یک دارو مصرف می کنند.

در دهه ۱۹۷۰ ، FDA برای طبقه بندی مواد مخدر و خطر تصور شده آنها برای زنان باردار ، یک سیستم نامه ای ایجاد کرد. با این حال ، آنها از سال ۲۰۱۵ شروع به حذف این سیستم نامه (و استفاده از برچسب گذاری به روز شده دارویی) کردند.

نکته مهم:یادگیری مجدد تمام قوانین حاملگی می تواند طاقت فرسا باشد ، به خصوص اگر اولین فرزند خود را دارید.

زمان اولین ویزیت شما قبل از تولد فرزند ممکن است به سلامت کلی شما بستگی داشته باشد. بیشتر خانم ها ممکن است اولین ویزیت خود را در هفته ۸ بارداری داشته باشند. ممکن است از زنانی که بارداری آنها پرخطر است، مانند کسانی که بیش از ۳۵ سال دارند و یا دچار بیماری مزمن هستند، زودتر بخواهند که به پزشکان مراجعه کنند.

روش های زیادی برای آمادگی ذهنی و جسمی برای زایمان وجود دارند.بسیاری از بیمارستانها کلاسهای زایمان را قبل از زایمان برگزار می کنند تا زنان، علائم و مراحل زایمان را بهتر درک کنند.

در سه ماهه سوم بارداری ممکن است بخواهید یک ساک بیمارستانی ، لباس خواب و سایر وسایل ضروری روزمره را تهیه کنید. این ساک آماده است تا با شروع زایمان با خود ببرید. در سه ماهه سوم بارداری ، شما و پزشک همچنین باید در مورد برنامه زایمان و زایمان خود با جزئیات صحبت کنید.

دانستن اینکه چه زمانی باید به محل تولد بروید ، چه کسی در زایمان کمک می کند و اینکه دکتر شما در این روند چه نقشی خواهد داشت می تواند با ورود به آن هفته های آخر به آرامش بیشتر شما کمک کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار