چاپ کد خبر: 34828
14 شهریور 1399

جست‌وجو برای جایگزین تاجگردون/تعیین سرنوشت ۵ صندلی خالی پارلمان تا ۱۴۰۰ 

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از انتخابات یازدهمین دوره مجلس در اسفند ۱۳۹۸ و در امواج کرونا «محمدعلی رمضانی دستک» منتخب آستانه اشرفیه، «فاطمه رهبر» منتخب تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و پس از آغاز رسمی دوره جدید پارلمان، «عیسی جعفری» نماینده بهار و کبودر آهنگ با ابتلا به کووید۱۹ درگذشتند. همچنین آرای حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان به دلیل ارائه مدرک جعلی از سوی منتخب ابطال شد و «سینا کمالخانی» از ورود به پارلمان بازماند. ۱۸ تیر ماه اعتبارنامه نماینده گچساران و باشت هم رد شد و نمایندگان «غلامرضا تاجگردون» را از گردونه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خارج کردند.

پیش از خالی شدن ۵ کرسی نمایندگی در صحن مجلس، تعیین نماینده ۱۱ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شده بود. بر اساس اعلام اولیه وزارت کشور، دور دوم انتخابات باید ۲۹ فروردین امسال برگزار می‌شد، اما کرونا، تقدیر برگزاری دور دوم را به آینده موکول کرد.

از آنجا که آرای اخذ شده از حوزه‌های انتخابیه میانه (آذربایجان شرقی)، سمیرم (اصفهان)، لنجان (اصفهان)، کرج، اشتهارد و پردیس (البرز)، دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره (ایلام)، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون (خوزستان)، زنجان و طارم (زنجان)، بیجار (کردستان)، کرمانشاه (کرمانشاه)، اسلام‌آباد غرب و دالاهو (کرمانشاه)، کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان (گلستان) پایین‌تر از حد نصاب بود، در نتیجه دومین دور انتخابات آنها ۲۱ شهریور امسال انجام خواهد شد و تا زمان مشخص شدن منتخبانشان، نماینده جایگزین ندارند.

نمایندگان مُعین ۵ حوزه انتخابیه بدون نماینده چه کسانی هستند؟/ جست‌و‌جو برای جایگزین تاجگردون

تعیین سرنوشت ۵ صندلی خالی پارلمان تا ۱۴۰۰ 

اما مردمِ ۵ حوزه دیگر، برای انتخاب و شناختن نمایندگان شان باید تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شوراهای شهر و روستا و میان دوره‌ای پارلمان صبر کنند؛ تا آن زمان، مجلس باید برای هر حوزه  بدون وکیل، نماینده مُعین انتخاب کند.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تعیین نمایندگان معین در حوزه‌های انتخابیه بدون نماینده گفت: حدود دو هفته گذشته قرار بود نمایندگان معین این حوزه‌ها در جریان نشست آقای قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس پارلمان با مجمع‌های استانی حوزه‌های مذکور انتخاب شوند.

به گفته حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو هیئت رئیسه پارلمان، هر مجمع استانی که نماینده معینش را انتخاب کرده است، حکم جایگزینی آن نماینده اعلام شده است. او با توجه به ابطال رأی سینا کمالخانی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان بیان کرد که «مجمع نمایندگان استان مرکزی، «علی اکبر کریمی» را به عنوان نماینده معین انتخاب کرده‌اند.»

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده همدان و فامنین  خبر داد که خودش، نماینده معین شهرستان بهار، و حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر، نماینده معین کبودر آهنگ تعیین شده‌اند. نماینده همدان و فامنین همچنین گفت که «به علت وفات محمدعلی رمضانی دستک، رسول فرخی میکال نماینده لاهیجان و سیاهکل، نماینده معین آستانه اشرفیه خواهد بود، اما استان تهران به علت حضور ۲۹ نماینده، جایگزین موقتی برای مرحوم فاطمه رهبر ندارد.»

جست‌وجو برای جایگزین تاجگردون

باشگاه خبرنگاران جوان در جست‌و‌جوی نماینده معین حوزه انتخابیه «گچساران و باشت» با تعدادی از نمایندگان تماس گرفت، اما به نتیجه قانع کننده‌ای دست نیافت. بر اساس شیوه تعیین نماینده جایگزین، مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویر احمد که با خروج غلامرضا تاجگردون، صرفاً حجت الاسلام سید محمد موحد و مهدی روشنفکر را شامل می‌شود، باید نماینده معین حوزه باقی مانده را اعلام کند. “منبع:باشگاه خبرنگاران “

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار