چاپ کد خبر: 105948
17 اسفند 1401

جگر بخوریم یا نه؟ فایده و ضرر خوردن جگر /طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاها با جگر

به گزارش اول فارس ، جگر یکی از خوراکی‌های خوش‌مزه و به‌شدت مفید است که افراد زیادی عاشق آن هستند. اگر شما هم یکی از طرفداران جگر هستید و دوست دارید در هر وعده جگر بخورید، باید به شما بگوییم که گاهی، دست نگه دارید. در واقع پیش از این کار، باید بدانید که بهترین زمان مصرف جگر چه زمانی است و البته خوردن جگر برای چه کسانی مفید نیست. همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی کامل جگر، خواص، مضرات و البته طرز تهیه آن بپردازیم.
جگرپخت جگر

جگر سیاه چه خواصی دارد؟

همه ما می‌دانیم که جگر به‌شدت مفید است، اما فواید جگر سیاه دقیقا چیست؟ در ادامه، مهم‌ترین خواص جگر را با هم بررسی می‌کنیم:

  • آهن: میزان آهن موجود در جگر سیاه بسیار بالا است و در هر ۱۰۰ گرم جگر، ۷۸ میلی‌گرم آهن وجود دارد. آهن باعث افزایش خون‌سازی و خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن شده، عملکرد ذهن را افزایش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد عضله‌های بدن می‌شود. با توجه به همین موضوع، بهترین زمان مصرف جگر برای زنان و دختران، در طی دوره ماهانه است.
  • ویتامین A: یکی از مهم‌ترین فواید جگر، تامین ویتامین A بدن است. ویتامین A باعث افزایش سلامت استخوان‌ها شده، از سلامت چشم‌ها محافظت کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین B12: از دیگر خواص جگر وجود ویتامین B12 در آن است. این ویتامین علاوه بر بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن، از خستگی و بی‌حالی نیز جلوگیری کرده و میزان انرژی فرد را افزایش می‌دهد. به همین خاطر بهترین زمان مصرف جگر برای افراد مختلف، پس از اتمام دوره‌های بیماری طولانی یا بعد از انجام فعالیت ورزشی و جسمانی سنگین است.
  • پروتئین: پروتئین یکی از مهم‌ترین ماده‌های لازم برای سلامت و رشد بدن است که به‌وفور در جگر یافت می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم جگر، ۳۵ گرم پروتئین وجود دارد و مصرف جگر در وعده‌های مختلف، می‌تواند میزان پروتئین لازم بدن را به‌راحتی تامین کند.

علاوه بر این مواد معدنی و ویتامین‌ها، میزان زیادی ویتامین C، فسفر و روی نیز در جگر وجود دارند. همه این مواد معدنی و مغذی، بسیار مفید هستند، ولی در برخی شرایط خاص، می‌توانند خطرات زیادی هم برای بدن انسان ایجاد کنند. به همین دلیل، همه باید بهترین زمان مصرف جگر را بدانند و با بررسی شرایط خود، از خطرات مصرف بیش از حد جگر جلوگیری نمایند.

مضرات جگر چیست؟

اگر شما هم دوست دارید که در هفته چندین بار جگر بخورید، این بخش را با دقت بیشتری بخوانید. برخی از مهم‌ترین مضرات جگر که ناشی از زیاده‌روی در مصرف این خوراکی است:

  • افزایش کلسترول: جگر سیاه سرشار از کلسترول است. مصرف غذاهای دارای کلسترول بالا در طولانی‌مدت، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. با توجه به این موضوع، باید بدانید که بهترین زمان مصرف جگر حتی برای افراد کاملا سالم، چند وعده در ماه است و مصرف روزانه و روتین آن، به‌شدت ضرر دارد.
  • احتمال مسمویت با ویتامین A: از آن‌جا که جگر حاوی میزان بسیار زیادی ویتامین A است، با زیاده‌روی در خوردن جگر، احتمال وقوع این مسمومیت به‌صورت چشم‌گیری بیشتر می‌شود. به همین خاطر، باید با وسوسه خوردن یکی دو سیخ جگر در روز مقابله کرده و بدانید که بهترین زمان مصرف جگر برای افراد عادی و سالم، حداکثر یک بار در هفته است.
  • احتمال وقوع تداخل دارویی: داروها و ویتامین‌ها، علی‌رغم فواید بسیار زیادشان، در صورت تداخل با یکدیگر ممکن است دردسرساز شوند. این موضوع برای افراد با بیماری‌های خاص بسیار مهم‌تر است. بنابراین در صورتی که از داروهای خاص استفاده می‌کنید و البته علاقه زیادی به جگر دارید، حتما با پزشک خودتان مشورت کرده و با دقت زیاد، بهترین زمان مصرف جگر را برای خود تعیین کنید.

جگر با داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، یک غذای سنگین به‌شمار می‌آید و به همین خاطر، عوارض خوردن جگر در شب بیشتر است. بهتر است این غذا را در طی روز میل کنید که تا پیش از خواب، به‌صورت کامل هضم شود.

نحوه پخت این ماده خوراکی، بر میزان فواید و یا ضررهای آن تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر، این سوال مهم همیشه وجود دارد که بهترین روش پخت جگر چیست؟

خوشمزه‌ترین روش‌های پخت جگر

در همین بخش باید چند موضوع مهم را یادآوری کنیم: لطفا از خوردن جگر خام و نیم‌پز خودداری کنید. جگر خام، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در بدن انسان شود و تنها با حرارت دیدن و پخت کامل، این خطرات از بین می‌روند. در ادامه، بهترین روش‌های پخت جگر را با هم بررسی می‌کنیم.

جگر کبابی  و ترفندهای مهم کباب‌کردن جگر

طرز تهیه جگر کبابی

در این مطلب از مجله آشپزی اول فارس  طرز تهیه جگر کبابی ، یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. یکی از دیگر کباب های محبوب در بین ایرانیان جگر کبابی است.

جگر کبابی یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی و از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی محسوب می شود و علاوه بر پرطرفدار بودن بسیار مقوی است و پیشنهاد می شود که حتما جگر گوسفند را در برنامه غذایی خود و به خصوص کودکان قرار دهید. این غذا از جگر گوسفندی تهیه می شود و روی زغال، روی گاز، در فر و یا حتی در ماهیتابه نیز قابل تهیه می باشد. اگر می خواهید خودتان یک کباب جگر حرفه ای و خوشمزه درست کنید در ادامه با ما باشید.

jigar kababi
طرز تهیه جگر کبابی

مواد لازم

جگر گوسفندی ۴۰۰ گرم
دنبه گوسفندی ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
لیمو ترش ۲ عدد
نمک به مقدار کافی

طرز تهیه

برای تهیه جگر کبابی خوشمزه ابتدا جگرها را به صورت کبابی (کمی کوچکتر از کباب چنجه) خرد می کنیم، سپس داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت درشت خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم.

در این مرحله روغن زیتون را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا به خورد جگر بروند. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم.

پس از اینکه جگر طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم و آب یکی از لیمو ترش ها را به آن اضافه می کنیم. در ادامه دنبه ها را به صورت کوچک خرد می کنیم، سپس به صورت یکی در میان جگر و دنبه را به سیخ می کشیم.

در این مرحله منقل زغال را باید به صورت یکدست روشن کنیم، سپس سیخ ها جگر را روی منقل می چینیم و اجازه می دهیم خودشان را بگیرند. در ادامه سیخ ها را به صورت مداوم می چرخانیم تا جگرها به صورت یکدست کباب شوند.

heart kidney brochetteطرز تهیه جگر کبابی

جگر کبابی در فر

برای تهیه جگر در فر باید ابتدا فر را روشن کنید و توری مخصوص را روی سینی فر قرار دهید. سپس سیخ های جگر را روی توری قرار دهید. حتما باید توری را روی سینی قرار دهید وگرنه فر را به شدت کثیف می کند. سپس فر را در دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید و هر ۱۰ دقیقه سیخ ها را بچرخانید تا جگرها پخته و برشته شوند. در انتها به همراه نان و پیاز و لیمو ترش و جعفری میل کنید.

جگر کبابی در ماهیتابه

در صورتی که بخواهیم جگرها را به صورت تابه ای درست کنیم، باید یا از سیخ چوبی استفاده کنیم یا اینکه بدون سیخ آنها را درون تابه بریزیم. ابتدا تابه را با کمی روغن چرب می کنیم، سپس سیخ های چوبی را درون تابه می چینیم.

پس از اینکه یک سمت جگرها به خوبی کباب شد، سیخ ها را بر می گردانیم تا سمت دیگر جگرها نیز کباب شود. در پایان جگرها را به صورت داغ درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه ریحان، آب لیمو ترش و نان تافتون داغ سرو می کنیم.

نکات مهم پخت

  1. حتما لایه نازک روی جگر را جدا کنید وگرنه جگر در هنگام پخت سفت می شود.
  2. سیخ ها را مدام بچرخانید تا یکدست کباب شود.
  3. در صورت تمایل می توانید از فلفل سیاه، فلفل قرمز یا پاپریکای تند هم استفاده کنید که کاملا بستگی به ذائقه شما دارد.
  4. برخی برای طعم دار کردن جگر از فلفل دلمه ای نیز استفاده می کنند.
jegar
طرز تهیه جگر کبابی

یکی از بهترین روش‌های پخت جگر، کباب‌کردن آن است. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
  • جگر را حتما بشورید و سپس به‌صورت دل‌خواه (نواری یا تکه‌های چند سانتی) برش بزنید.
  • جگرها را در آبلیمو و پیاز طعم‌دار کرده و یا تنها با کمی آب و نمک، مزه‌دار کنید.
  • همه جگرها را در توری گذاشته و یا در سیخ‌های کبابی بگذارید. اجازه دهید که جگرها روی حرارت ملایم زغال، بدون باد زدن بیش از حد، مغز پخت شوند.
  • پس از حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، جگرهای کبابی شما کاملا آماده هستند و می‌توانید با مخلفات متنوع، غذای خود را نوش جان کنید.

ترفند مهم کباب‌کردن جگر این است که زغال‌ها حتما کاملا داغ باشند و در فرآیند پخت، زغال‌ها را باد نزنید. بدین شکل، سطح خارجی جگرها نمی‌سوزد و با حرارت ملایم و یک‌دست، جگرها کاملا مغزپخت می‌شوند.

استفاده از آب و نمک به جای پاشیدن نمک روی سطح جگرها، باعث می‌شود که نمک در همه بخش‌های جگر کاملا مساوی پخش شود. بدین شکل بخشی از کباب‌ها شور و بخشی بی‌نمک نخواهد شد.

هر چند کباب‌کردن جگر و استشمام بوی دل‌انگیز آن بسیار جذاب است، اما روش‌های دیگری هم برای پخت جگر وجود دارد. یکی از بهترین روش‌های پخت این است که این ماده خوراکی مقوی را به‌صورت خوراک جگر بپزید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سه تا چهار عدد پیاز درشت را خلالی کرده و با روغن سرخ کنید.
  • پس از سبک‌شدن پیازها، تکه‌های برش‌خورده و شسته‌شده جگر را اضافه کرده، حرارت را کم کنید و با افزودن انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز، دارچین، کاری، جوز هندی و نمک، جگرها را به‌خوبی با پیاز سرخ کنید.
  • پس از بیست دقیقه الی نیم‌ساعت، رب‌گوجه را نیز افزوده و همه مواد را با هم تفت دهید.
  • به مخلوط جگرها، آب اضافه کرده و اجازه دهید خوراک شما یک الی دو ساعت و تا زمان غلیظ شدن سس، با حرارت بسیار ملایم بپزد.
  • خوراک جگر و هویج

    مواد لازم خوراک جگر و هویج

    پیاز درشت یک عدد

    دل و جگر و قلوه گوسفند ۲۰۰ گرم

    رب یک قاشق سوپ‌خوری

    سیب‌زمینی دو عدد

    هویج دو عدد

    لیموی تازه یک عدد

    نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

    طرز تهیه خوراک جگر و هویج

    ۱- پیاز را خلالی خرد کنید و به همراه جگر خرد شده و کمی روغن در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی شود.

    ۲- یک قاشق رب به مواد اضافه کرده و ادویه و نمک بزنید و مخلوط کنید.

    ۳- نصف لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه  دهید روی حرارت ملایم، رب به خورد خوراک برود سپس رویشان آبلیموی تازه بریزید و شعله را خاموش کنید.

    ۴- در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی و هویج را جداگانه سرخ کنید یا آب پز کنید و کنار خوراک سرو کنید.

    خوراک جگر

    خوراک جگر و سیب زمینی

    مواد لازم خوراک جگر و سیب زمینی

    سیب زمینی بزرگ یک عدد

    جگر ۳۰۰ گرم

    پیاز بزرگ یک عدد

    فلفل دلمه‌ای خرد شده یک قاشق غذاخوری

    نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

    طرز تهیه خوراک جگر و سیب زمینی

    ۱- سیب زمینی را پوست گرفته، نگینی خرد کنید و در تابه سرخ کنید.

    ۲- جگر را بشویید و در آبکش بگذارید آبش برود سپس به اندازه یک بند انگشت خرد کنید.

    ۳- پیاز را نگینی خرد کنید و در تابه با کمی روغن تفت دهید نرم شود سپس جگر را اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد.

    ۴- فلفل دلمه، نمک و زردچوبه را اضافه کنید.

    ۵- کمی آب به تابه اضافه کنید و درش را بگذارید تا به خوبی بپزند. و سیب زمینی‌ها را دور جگر برای تزئین قرار دهید.

    ۶- در صورت تمایل می‌توانید ریحان خرد شده به خوراک اضافه کنید.

     

    خوراک جگر و قارچ

  • خوراک جگر خوشمزه

  • مواد لازم برای ۳ نفر (مدت پخت: ۳۰ دقیقه)

    جگر گوسفندی ۱ عدد

    پیاز ۳۰۰ گرم

    کره ۵۰ گرم

    روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری

    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه

    قارچ ۱۰۰ گرم (اختیاری است)

    سرکه بالزامیک ۲ قاشق غذاخوری

    جعفری ۲ قاشق ریز ساطوری شده

    طرز تهیه خوراک جگر و قارچ

    ۱- بعد از اینکه جگر را شستید با نوک چاقوی تیز پوست نازک روی جگر را جدا کنید و به صورت تکه‌های نواری و هم اندازه به قطر یک سانتی‌متر خرد کنید.

    ۲- پیاز را خلالی خرد کنید.

    ۳- تابه‌ای را روی حرارت بگذارید و ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۴۰ گرم کره به آن اضافه کنید.

    ۴- وقتی کره ذوب شد پیاز را به تابه اضافه کنید و با شعله بسیار ملایم تفت دهید.

    ۵- قارچ را نازک خرد کنید.

    ۶- وقتی پیاز کاراملی شد، آنها را از تابه خارج کنید.

    ۷- نوارهای جگر را به تابه اضافه کنید، نمک، فلفل و زردچوبه بزنید و با جگر روی شعله زیاد تفت دهید تا آب نیندازند.

    ۸- هر دو طرف جگر را ۳ – ۴ دقیقه تفت دهید و از تابه خارج کنید.

    ۹- قارچ‌های خرد شده را به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا نرم شود سپس پیاز و جگر را به تابه برگردانید و مخلوط کنید.

    ۱۰- رویشان سرکه بالزامیک و جعفری خرد شده و نصف یک عدد آب لیموترش بزنید و مخلوط کنید.

    ایتالیایی‌ها خوراک جگر را با پوره سیب‌زمینی یا پاستا سرو می‌کنند.

    4638224

    فگاتو خوراک جگر ایتالیایی

    مواد لازم فگاتو خوراک جگر ایتالیایی (برای ۴ نفر)

    جگر گوسفندی  ۵۰۰ گرم

    پیاز ۱ عدد بزرگ

    سیر ۲ حبه

    رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپ‌خوری

    کره ۲ قاشق غذاخوری

    سرکه بالزامیک یک‌هشتم پیمانه

    آب  ۱/۲ پیمانه

    سس چیلی  ۱ قاشق غذاخوری

    پودر اورگانو به مقدار کافی

    آویشن و فلفل سفید به مقدار کافی

    نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

    طرز تهیه فگاتو خوراک جگر ایتالیایی

    ۱- جگر را به صورت نواری ۱ * ۳  سانتی‌متری برش بزنید و کنار بگذارید.

    ۲- پیاز را خلالی خرد کنید و با کمی کره در تابه تفت دهید تا طلایی شود.

    ۳- سیر را خرد کرده به پیاز اضافه کرده تفت دهید تا عطرش بلند شود.

    ۴- جگر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    ۵- وقتی رنگ جگر تغییر کرد، نمک و ادویه‌ها را اضافه کرده و مخلوط کنید.

    ۶- رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا سرخ شود.

    ۷- سرکه بالزامیک را به تابه اضافه کنید و هم بزنید.

    ۸- آب را اضافه کرده در تابه را بگذارید تا با حرارت ملایم جگرها مغزپخت شوند.

    ۹- در انتها سس چیلی را اضافه کنید و با سیب زمینی سرخ شده سرو کنید.

در این چند طرز تهیه، جگر به‌صورت کامل پخته می‌شود و به همین خاطر، هر کدام را می‌توان بهترین روش پخت جگر نامید.

برخی از افراد عقیده دارند که بافت نرم جگر، با شست‌وشو خراب می‌شود. باید به شما بگوییم که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست و پیش از مصرف جگر و هر نوع فرآورده گوشتی دیگر، حتما باید آن را با آب زیاد بشویید. البته مراقب باشید در فرآیند شست‌وشو، جگرهای نرم و تازه را له نکنید!

نکته مهم دیگر، خریدن جگر تازه و باکیفیت است. جگر به‌ دلیل بافت خاص خود، به‌سرعت خراب می‌شود و به همین خاطر، خرید این ماده خوراکی از یک محل امن و معتبر، اهمیت زیادی دارد. حمل و نقل نامناسب و یا نگهداری در شرایط غیر استاندارد هم می‌تواند باعث خرابی جگر و ایجاد مسمومیت‌ شود.

جگر برای چه کسانی ضرر دارد؟

با اینکه همه افراد باید با توجه به شرایط جسمانی‌شان بهترین زمان مصرف جگر را تعیین کنند، ولی در برخی مواقع مصرف این ماده خوراکی بسیار خوشمزه، برای بعضی از افراد به‌صورت کلی ضرر دارد. افراد مبتلا به این بیماری‌ها، بهتر است جگر نخورند:
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • افراد مبتلا به کلسترول بالا
  • افراد مبتلا به نقرس

به دلیل وجود پروتئین و کلسترول زیاد در جگر سیاه، افراد مبتلا به این بیماری‌ها با خوردن این ماده غذایی، دچار درد در نواحی مختلف بدن و البته شکم می‌شوند. مصرف داروهای تجویزشده به‌صورت مرتب و البته عدم زیاده‌روی در مصرف جگر، احتمال وقوع این دردها را کاهش می‌دهد. زنان باردار نیز بهتر است مصرف جگر را کاهش داده و یا به‌صورت کامل قطع کنند.

در غیر این صورت و اگر کاملا سالم و سلامت هستید، تنها باید به شما بگوییم که لطفا در خوردن جگر زیاده‌روی نکنید و با رعایت نکته‌های مهمی که مرور کردیم، از خوردن این غذای خوشمزه و خوش‌عطر، لذت ببرید.

جمع‌بندی نهایی

شما جگر کباب‌شده را ترجیح می‌دهید یا خوراک جگر را بیشتر دوست دارید؟ اگر روش پخت بهتری برای جگر می‌شناسید، طرز تهیه آن را برای ما بنویسید تا ما هم بتوانیم غذاهای خوشمزه‌تری را با این ماده غذایی مقوی بپزیم.

در این مطلب  به بررسی کامل جگر پرداختیم. جگر سیاه با داشتن آهن و پروتئین بالا، یکی از مهم‌ترین ماده‌های غذایی برای حفظ سلامت بدن است. بافت این ماده خوراکی، بسیار حساس است و به همین خاطر، باید جگر مورد نیاز خود را تنها از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. با وجود تمام خواص جگر سیاه، زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند و بهتر است با توجه به شرایط خود، بهترین زمان مصرف جگر را تعیین کرده و از پرخوری، پرهیز کنید. کمی سخت است، نه؟

طرز تهیه دلمه پیاز مخصوص ؛ خوشمزه‌ترین دلمه محبوب ایرانیان +ویدئو

شما هم نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار