چاپ کد خبر: 117788
14 مرداد 1402

تکمیل خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز / شما خونه تون شیراز قطعی یا اُفت فشار آب دارین؟

امسال اقدامات قابل توجهی برای تامین آب شرب شیراز با تکمیل پروژه خط دوم آبرسانی از سد درودزن به این کلانشهر صورت گرفت که موجب شد این خط با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار بهره‌برداری شود؛ اگرچه برخی معتقدند حل مشکل کم‌آبی در گرو فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده بهینه از آب و مدیریت هر چه بهتر منابع آبی است.

خسته و کلافه از گرمای هوا وارد خانه شد، کیفش را در همان نزدیکی دَرب رها کرد و کُتش را در مسیر اتاق از تَن درآورد و روی تخت انداخت.

روز خوبی را پُشت سَر نگذاشته بود، گرما از یک طرف و خستگی و دوندگی برای پیگیری کارهایش از یک طرف اَمانش را بریده بود.

لَبه تخت نشست و دستانش را روی صورت گُر گرفته‌اش گذاشت و چند نفس عمیق کشید؛ هنوز با آرامش فاصله داشت.

از جا برخاست تا آبی به دست و صورتش بزند، شاید از حرارتش کاسته شود، به سمت سرویس بهداشتی رفت، شیرآب را باز کرد اما آب نیامد، دوباره تلاش کرد و شیر را پیچاند، بی‌فایده بود.

احساس کلافگی بیشتری کرد؛ این برای چندمین بار بود که در طول هفته با قطعی آب روبرو می‌شد.

زیر لب غُر زد و در حالی که سرش را با تأسف تکان می‌داد به سمت تلفن رفت تا دلیل قطعی آب را جویا شود.

شیراز +آب +قطع آب

امسال چه اقداماتی برای رفع تنش آبی شیراز انجام شد؟

قصه تکراری قطعی و اُفت فشار آب در شیراز آن هم در گرمای تابستان سالهاست که تاب و تحمل را از مردم این شهر ستانده، معضل قطعی آب همه ساله با فرارسیدن فصول گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکان گریبان‌گیر مردم شیراز و مناطق پیرامونی این کلانشهر می‌شود.

متولیان در حوزه آب معتقدند کاهش بارندگی و عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم از مهمترین عللی است که بر میزان مصرف آب در فارس و شهر شیراز اثرگذار بوده است.

بدین‌ترتیب هر سال با فرا رسیدن فصل گرما تمهیداتی برای جلوگیری از قطعی و عدم جیره‌بندی آب اندیشیده می‌شود و اقدامات قابل‌توجهی برای حل این مشکل صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال بروز مشکلات قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف شیراز، موجب شد تا شرکت آب و فاضلاب برای گذر از تنش آبی فصل گرم در این کلانشهر چهار دستگاه حفاری چاه را بطور همزمان بکار گیرد.

توسعه و تعویض بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیراز نیز از جمله اقداماتی بود که با هدف حل مشکل تنش آبی تابستانه در این کلانشهر اجرایی شد.

همچنین شناسایی انشعاب‌های آب غیرمجاز برای کاهش تنش آبی تابستانی در این شهرستان در دستورکار قرار گرفت و با شناسایی چهارهزار و۵۸۴ فقره انشعابات غیرمجاز آب در شیراز شرایط تبدیل چهار هزار و ۱۳۹ فقره از این انشعابات به انشعاب مجاز فراهم شد.

تلاش‌ برای تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن

امسال اما خبر خوب تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز نیز از اتفاقاتی بود که امید تازه‌ای را در دل مردم شیراز زنده کرد.

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود امسال با پیگیری‌های مسئولان و حمایت‌های دولت سیزدهم به پایان رسید و مقرر شده که افتتاح این پروژه در سفر دوم رییس‌جمهور به فارس انجام گیرد.

این پروژه با طول خط انتقال ۷۷ کیلومتر تا مخازن معالی‌آباد شیراز از جنس لوله فولادی در قطرهای هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میلیمتر و دارای تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ هر کدام به ظرفیت سه متر مکعب در ثانیه و به ارتفاع ۲۵۰ متر و تونلی به طول ۱۲ کیلومتر ساخته شده است.

اگرچه تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید اما این طرح نیاز به افتتاح فازها و گام‌های تکمیلی داشت تا بتواند چرخه کاملی از آبرسانی به شیراز از سد درودزن را ایجاد کند.

روند اجرایی این پروژه در دهه ۹۰ همچنان به آهستگی پیش می‌رفت تا اینکه با شروع فعالیت‌های دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رییس‌جمهور به فارس، بر تسریع در این پروژه و بهره‌برداری از آن تأکید شد و بدین ترتیب عملیات اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفت.

پیگیری‌ها برای شتاب‌بخشی به این پروژه در دولت سیزدهم

۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس اعلام کرد برق مورد نیاز برای تأسیسات خط دوم آبرسانی به شیراز تأمین شده و در حال حاضر شرایط برای بهره‌برداری از این تأسیسات فراهم است.

همچنین طی یک اقدام با نصب ایستگاه برق جدید و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ در طول مسیر برنامه‌ریزی شد تا ایستگاه‌های تقویت فشار آب در خط دوم انتقال آب به شیراز همیشه و همواره برق دار باشند.

استاندار فارس نیز که در طول ۲سال گذشته همواره تأکید بسیاری برای به سرانجام رساندن این پروژه داشته اشت، در حاشیه بازدید رییس دیوان محاسبات کشور از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه این پروژه مراحل پایانی را طی می‌کند، اعلام کرد که یک بحث قانونی در قرارداد پیمانکار این پروژه وجود داشت که با کمک دیوان محاسبات این موضوع برطرف شد و مشکلی در ارتباط با پمپ انتقال آب و بحث تأمین برق آن بود که با مدیر توانیر کشور صحبت شد و ایشان قول دادند در جلسه‌ای این موضوع بررسی و دستورات لازم را در این زمینه صادر کنند.

هنوز مدت زمان زیادی از پیگیری استاندار فارس برای تکمیل این پروژه نگذشته بود که در روز شنبه ۲۴تیرماه ۱۴۰۲، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از تکمیل این پروژه خبر داد و اعلام کرد: خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز که از ۷۸ کیلومتر طول مسیر،چهار هزار و ۴۴۰ متر تونل انتقال،ایستگاه پمپاژ،تصفیه خانه با ظرفیت سه هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰هزار متر مکعب بهره می‌برد، تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

وی که معتقد است خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت هزار و ۱۰۰لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست، احداث خط دوم تأمین آب شرب از سد دروددزن را زمینه‌ساز انتقال سه هزار لیتر آب در ثانیه می‌داند و بر این باور است که این اقدام وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به شدت پایین می‌آورد.

با این حال تلاش‌ها برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این خط همچنان ادامه دارد.

خط دوم آبرسانی از سد درودزن با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه در مدار بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در رابطه با آخرین وضعیت این عملیات بزرگ گفت: خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز از ظهر روز پنجشنبه ۱۲ مردادماه با ظرفیت بیشتری وارد مدار بهره‌برداری شد، در واقع این خط با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار شد.

بهمن بهروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این خط کل نیاز شهر شیراز به تأمین آب شرب را پوشش خواهد داد، البته درصدد هستیم شرایطی را فراهم کنیم تا این خط مناطق جنوب و غرب شهر شیراز و بخشی از صدرا را بیش از دیگر مناطق تحت پوشش قرار دهد.

بهروزی اضافه کرد: آبی که از این خط به شهر شیراز انتقال داده می‌شود با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه که معادل ۱۳۰ هزار مترمکعب در روز می‌شود می‌تواند نیاز جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر در شهر شیراز که قبلاً در معرض قطعی و افت فشار بودند را برطرف کند.

وی ادامه داد: مخازن آب از روز پنجشنبه آبگیری شدند و از ساعت ۱۲:۳۰ ظهر همان روز آب با فشار مطلوبی وارد شهر شیراز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم تا با تعامل خوبی که با مردم و یاوران شورا داریم بسیاری از مشکلات را حل و فصل کنیم و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته جمعیت تحت پوشش این شرکت دچار افت فشار و قطعی نشوند.

مصرف بهینه راهکاری برای حل بحران کم‌آبی

در حالی با افت فشار و قطعی‌های آب در کلانشهر شیراز روبرو هستیم که به اعتقاد برخی صاحب‌نظران بخش عمده‌ای از این مشکلات به دلیل عدم فرهنگ‌سازی لازم در زمینه مصرف بهینه آب، نبود تجهیزات به روز و عدم مناسب‌سازی زیرساخت‌ها در برخی مناطق شهر است.

آن طور که مسئولان آب و فاضلاب فارس آمار می‌دهند متوسط سرانه مصرف آب در این استان حدود ۲۰۰ لیتر بر اساس تولید و تعداد مشترکان است؛ این در حالیست که گفته شده ۶۷ درصد از مشترکان بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند.

در واقع برخی معتقدند در شرایط کنونی افزایش جمعیت شهرنشین و عدم تناسب زیرساخت‌های تأسیسات شهری به همراه الگوی نامناسب مصرف آب باعث افت شبکه فشار آب شده است.

این در حالیست که هنوز هم در برخی مناطق شهر با وجود تغییر سبک زندگی، آپارتمان‌نشینی و افزایش منازل مسکونی در این مناطق نسبت به سال‌های گذشته از انشعابات قدیمی آب استفاده می‌شود.

ضرورت فرهنگ‌سازی لازم در زمینه مصرف بهینه آب

یک استاد دانشگاه‌ که معتقد است صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آب نقش بسزایی در حل مشکل کم‌آبی دارد، در این باره گفت: برای تأمین آب شُرب شیراز در طول سال‌های گذشته همواره تمهیدات بسیاری اتخاذ و اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

عزت‌اله رئیسی اردکانی پدر آب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش عمده‌ای از این اقدامات در قالب انتقال آب به این کلانشهر صورت گرفته است، به عنوان مثال حدود ۹۰میلیون مترمکعب آب از سد درودزن در ۷۸کیلومتر طول مسیر و با ۲ایستگاه پمپاژ به شیراز منتقل می‌شود، همچنین طرح انتقال آب از خلیج فارس از جمله تدابیری است که برای رفع مشکلات تأمین آب در این استان پهناور اتخاذ شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه اتخاذ تدابیر برای تأمین آب شُرب ضروری است اما نیاز است تمهیدات بلند مدت و اساسی‌تری برای تحقق این امر اندیشیده شود.

این استاد دانشگاه که بر ضرورت بکارگیری روش‌های صحیح استفاده از آب تأکید دارد، بر این باور است که با توجه به افزایش روزافزون جمعیت باید تلاش کنیم تا به جای انتقال آب، فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده بهینه از آب شکل بگیرد.

به گفته او، در حالی‌ که متوسط سرانه مصرف آب در جهان ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز بوده، سرانه مصرف آب هر نفر در کشور ما در پایان اسفند بالغ بر ۲۵۰لیتر در شبانه روز است.

برای کاهش تلفات آب در منزل چه کنیم؟

وی افزود: در حال حاضر بخشی از شبکه‌های آبرسانی در استان فارس قدیمی است و این مسئله موجب تلفات آب می‌شود، این شبکه‌ها نیاز به نوسازی دارند، همچنین مصرف خانگی آب اصلا استاندارد نیست و باید تدابیری برای مصرف بهینه آب در منازل با توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه اتخاذ شود.

این استاد دانشگاه رعایت استانداردها در ساختمان‌سازی، عایق‌بندی لوله‌های آب، استفاده از شیرآلات استاندارد، نصب سایبان برای کولرآبی و کنترل شیلنگ‌ها، اتصالات و شیرها به طور مرتب برای جلوگیری از نشتی آب را از مهمترین راهکارها برای صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و گفت: ما نمی‌توانیم آب را خلق کنیم لذا باید تمام تلاش خود را برای حفظ و نگهداری از آب شُرب و جلوگیری از تلفات آب بکار بگیریم؛ باید به سمت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب حرکت کنیم.

۲۴۰ طرح اضطراری برای مقابله با رفع تنش آبی

برای مقابله و رفع تنش آبی کشور در دولت سیزدهم، ۲۴۰ طرح اضطراری و اولویتی در وزارت نیرو تدارک دیده شده تا تابستان امسال مشکلات و موانع برای تأمین آب شرب به حداقل برسد.

در مسئله تأمین آب نیز کاهش سرانه مصرف آب شرب در شهرهای مختلف در برنامه‌ها قرار دارد، لذا ضروری است با تبیین وضعیت منابع آبی برای عموم مردم، پیگیری برنامه‌ها و سیاست‌های کاهش مصرف از جمله رفتار تعرفه‌ای متفاوت و پلکانی در رده‌های مختلف مصرفی و نیز پاداش کاهش مصرف بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا مشکل قطعی و افت فشار آب در شهری همچون شیراز برطرف شود.”منبع:ایرنا”

اگر شما در مورد این گزارش نظری دارید برای ما بنویسید

اشاره 1

عضو یکی از کانال های اخبار اول فارس شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مریم سه شنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

آنقدر که‌میگن مصرف خانگی زیاد هست که دیگر نقاط رو از یاد بردن اگه آب کم هست چه لزومی داره که امسال حتی در شهرک زیبا شهر بلوار رو چمن کاری کردن وما هر روز میبینم که چندین‌کارگر شهرداری از صبح شانگهای آب دستشون هست ودارن آبیاری میکنن درست هست که آب شرب نیست ولی بلاخره آب زیر زمینی هست که اینگونه به حدر میره الان هر ردز صبح اگه یه سر به پارک‌آزادی بزنید تمام باغچه‌ای رو غرغابی آب میدهن بیشتر اوقات‌آب سر ریز میشه وکسی نیست که رسیدگی کنه فقط چسبیدن به مصرف خانگی شاید کل مصرف خانگی به ده درصد هم‌نرسه بهتر هست جاهای دیگر را مد نظر قرار دهید

حسن یکشنبه , ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹

شیزازیهای نژاد پرست پر ادعا.اگه شهرستانها نبودن همتون به گدایی میوفتادین.

علی مؤیدی شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

سلام باید به کجا اعلام کنیم آبدرکوزه وماتشنه لبان میگردیم دریادرکنارما وما به کل ایران نامه نگاری کردیم ولی حکایت همچنان باقیست هرکسی هم میاد قوای میده تا چهار سال بعد هم خدا کریمه مردم باید زجرشو بکشند روستای تنگ تورا شهرستان بیضا

ناشناس شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

سمت شهرک ولیعصر و بلوار هرمزگانم در حال حاضر افت فشار و قطعی آب همچنان پابرجاست. گرما و بی آبی کلافه کننده است.

وحید شنبه , ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

فعلا که صبح شنبه هست و بلوار پاسارگاد طبق معمول آب از صبح قطع هست. پیگیر شدیم میگن خطوط لوله کشی اول بلوار پاسارگاد با مناطق سراج و پاییز فرق میکنه. عاجز شدیم از بس پاسخ تکراری شنیدیم.
لطفا پیگیری کنید

آخرین اخبار