چاپ کد خبر: 117364
8 مرداد 1402

خواص موم زنبور عسل برای پوست و مو و نحوه‌ی استفاده از آن

خواص موم زنبور عسل برای پوست و مو و نحوه‌ی استفاده از آن

در طبیعت مواد و محصولات بسیاری وجود دارد که می‌تواند برای پوست و مو مفید و موثر باشد. افزایش آگاهی در خصوص مواد طبیعی که می‌توانند در روتین‌های مراقبت از پوست مفید واقع شوند به شما کمک می‌کند تا با صرف هزینه کمتر بتوانید مستقیما از مواد طبیعی برای افزایش سلامت پوست و موهایتان استفاده کنید. موم زنبور عسل یکی از این مواد طبیعی است که از دوران باستان به عنوان یکی از محصولات طبیعی مفید و موثر برای مبارزه با مشکلات پوستی شناخته شده است. در این مطلب ابتدا به بررسی خواص موم زنبور عسل برای پوست می‌پردازیم و سپس روش‌های استفاده از این ماده طبیعی مفید را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

موم زنبور عسل چیست؟
خواص موم زنبور عسل برای پوست و مو
روش‌های استفاده از موم زنبور عسل برای پوست و مو
و در آخر ملاحظات در مصرف موم زنبور عسل

موم زنبور عسل چیست؟

موم زنبور عسل یک ماده طبیعی است که توسط غدد موجود در بدن زنبور عسل تولید می‌شود. زنبورهای عسل از موم گیاهی و گرده‌ی گل برای تولید موم عسل استفاده می‌کنند و با استفاده از آن کندوی خود را شکل می‌دهند. موم به جای‌مانده در کندو کاربردهای فراوانی برای انسان دارد و سالیان سال است از این ماده طبیعی در تولید شمع، صنایع دستی، انواع خوردنی‌ها، جلا دادن به اشیای خانه، طب سنتی و… استفاده می‌شود.

این ماده طبیعی دارای سابقه طولانی در کاربردهای درمانیست. در مصر باستان از این ماده برای درمان سوختگی، درد و زخم مفاصل استفاده می‌شد و در طب سنتی چینی این ماده به عنوان یک ماده بسیار موثر برای سلامتی بدن و پیشگیری از پیری پوست یاد شده است. این ماده مفید به دلیل دارا بودن خواص بی نظیرش برای پوست در ساخت لوازم آرایش، محصولات مراقبت از پوست، محصولات ضدآفتاب و محصولات کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص موم زنبور عسل برای پوست و مو

خواص موم زنبور عسل برای پوست و مو و نحوه‌ی استفاده از آن

  • موم زنبور عسل سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین A است. این ویتامین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و کاری می‌کند که علائم پیری پوست (چین و چروک) کاهش پیدا کند. کلاژن یکی از مهم‌ترین مواد سازنده پوست است و پوست برای اینکه بتواند خود را ترمیم کند به آن نیاز دارد.
  • از دیگر خواصی که ویتامین A موجود در موم عسل دارد محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید است. به همین دلیل است که در تولید برخی محصولات ضدآفتاب از این ماده‌ی مفید استفاده می‌شود.
  • موم زنبور عسل به دلیل دارا بودن ویتامین A می‌تواند رطوبت را در پوست و مو محبوس کرده و از تبخیر آن جلوگیری کند. این خاصیت سبب می‌شود لایه‌ای محافظ بر روی پوست ایحاد شود. این لایه رطوبت پوست را حفظ می‌کند و علاوه بر این موضوع مثل یک مانع بین پوست و آلودگی‌های بیرونی و رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد و اثرات منفی آن را تا حد زیادی خنثی می‌کند.
  • خاصیت موم زنبور عسل در حفظ رطوبت سبب می‌شود این ماده در نرم کردن پوست و مو تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. ترک‌های کف پا، لب‌های ترک خورده و دیگر ترک‌های پوستی و هم چنین موهای خشک و زبر را می‌توان با مصرف موم زنبور عسل درمان کرد.
  • موم زنبور عسل به دلیل داشتن عوامل ضدباکتریایی و همچنین انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، سابقه‌ی طولانی در استفاده برای برخی از مشکلات پوستی دارد. همچنین خواص ضد‌عفونی کننده‌ی موم عسل می‌تواند به محافظت از پوست در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا کمک کند. پسوریازیس، آتوپیک و انواع زخم‌ها و حساسیت‌های پوستی را میتوان با استفاده از موم زنبور عسل درمان کرد.
  • موم زنبور عسل یک عنصر فوق‌العاده در برابر جوش و آکنه است. موم عسل خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد که می‌تواند در درمان جوش و آکنه موثر باشد. خواص ضدعفونی کنندگی موم زنبور عسل باعث می‌شود تا این ماده یک درمان موثر خانگی برای آکنه باشد. علاوه بر این موارد رتینول که ویتامین A دارد و یکی از مهم‌ترین درمان‌های آکنه است در موم زنبور عسل به وفور یافت می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خاص موم زنبور عسل غیرکمدوژنیک بودن آن است که باعث جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی و شدت پیدا کردن آکنه می‌شود.

روش‌های استفاده از موم زنبور عسل برای پوست و مو

خواص موم زنبور عسل برای پوست و مو و نحوه‌ی استفاده از آن

و اما چطور می‌توان از موم زنبور عسل برای حل مشکلات پوستی و افزایش سلامت و شادابی پوست و مو استفاده کرد؟

شما می‌توانید از محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که در ترکیباتشان از این ماده مفید استفاده می‌شود. محصولات مراقبتی موجود در بازار مانند کرم‌های مرطوب‌کننده، صابون‌های شست‌وشو، لوسیون‌ها و بالم‌های حاوی موم زنبور و حتی محصولات آرایشی که در ترکیباتشان از موم زنبور عسل استفاده شده می‌توانند برای کسانی که از مشکلاتی مانند خشکی پوست، ترک و غیره رنج می‌برند مفید باشند.

همچنین شما می‌توانید مستقیما موم زنبور عسل را تهیه کرده و انواع بالم، لوسیون و ماسک‌های مراقبتی را با آن در منزل تهیه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که برای استفاده از موم زنبور عسل باید آن را ذوب کنید. موم زنبور عسلی که استفاده می‌کنید باید به شکل تصفیه شده باشد. شما می‌توانید موم تصفیه شده زنبور عسل را به شکل موم‌های ورقه‌ای یا قالبی تصفیه شده و یا گرانولا (دانه‌های کوچک عدسی مانند) از بازار تهیه کنید.

در این بخش از مطلب چندین دستور مختلف برای استفاده مستقیم از موم زنبور عسل و ساخت محصولات خانگی حاوی این ماده را برایتان شرح خواهیم داد.

 طرز تهیه بالم موم زنبور عسل برای لب‌های ترک خورده

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حل مشکل لب‌های ترک‌خورده، استفاده از بالم لب حاوی موم زنبور عسل است. می‌توانید بالم لب‌های حاوی این ماده را از بازار تهیه کنید و یا این که خودتان در منزل بالم لب بسازید.

برای تهیه این بالم لب به ۲ قاشق غذاخوری موم زنبور عسل فیلتر شده، ۲ قاشق غذاخوری کره شی، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک ظرف تمیز برای ریختن بالم و پنج تا ده قطره اسانس نعنا یا هر روغن معطر دیگری احتیاج دارید.

یکی از روش‌های ذوب کردن موم زنبور عسل روش بن‌ماری است. در این روش از حرارت بخار آب برای ذوب کردن موم استفاده می‌شود. در این روش باید ۲ قاشق غذاخوری گرانولای زرد موم زنبور عسل، ۲ قاشق غذاخوری کره شی، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و چندین قطره از یک روغن یا اسانس معطر را را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت قرار داده و آن را درون یک قابلمه حاوی آب جوش قرار دهید تا مواد با حرارت بخار آب به آرامی ذوب شوند.

در مرحله بعد مواد ذوب شده را درون یک لیوان کاغذی قرار داده سر لیوان را تا کنید تا یک مجرای مناسب برای ریختن مایع درون ظرف بالم ایجاد شود. سپس قبل از این که مایع سرد و سفت شود آن را به آرامی و با دقت درون ظرف بالم قرار داده و در آن را ببندید تا سرد شود. این بالم لب برای خشکی لب‌ها و همچنین درمان خشکی دیگر نقاط بدن مانند زانوها، پشت بازوها و غیره می‌تواند موثر باشد.

طرز تهیه لوسیون با موم زنبور عسل

این لوسیون طبیعی فوق‌العاده در درمان مشکلات پوستی مانند انواع حساسیت‌های پوستی و اگزما، خشکی پوست و همچنین حفظ رطوبت پوست پس از استحمام می‌تواند بسیار مفید باشد. برای تهیه‌ی این لوسیون طبیعی به ۷ قاشق غذاخوری روغن زیتون، هفت قاشق گرانولای موم زرد، ۷ قاشق کره شی، مقداری روغن یا اسانس معطر و قالب‌های صابون سیلیکونی احتیاج دارید.

روغن زیتون و دانه‌های موم را درون یک ظرف پیرکس ریخته و آن را به مدت ۳۰ ثانیه درون ماکروویو قرار دهید. پس از این که دانه‌های موم درون روغن زیتون ذوب شدند ظرف را بیرون آورده و کره شی و روغن معطر را به آن اضافه کرده و هم بزنید. قبل از این که مایع سرد شود آن را درون قالب‌های سیلیکونی بریزید و بگذارید یک شب تا صبح سرد شوند. قالب‌های لوسیون را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید تا ذوب نشوند.

استفاده از موم زنبور عسل برای سلامت و درخشندگی موها

موم زنبور عسل می‌تواند ضمن حفظ رطوبت موها آن ها را نرم‌تر کرده و همچنین با مشکلاتی مانند حساسیت در کف سر و شوره‌ی سر مبارزه کرده و رشد موها را هم بهبود بدهد. برای استفاده از موم زنبور عسل برای موهای سرتان ابتدا آن را همراه با یک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن زیتون و یا روغن نارگیل ذوب کنید و بگذارید کمی سرد شود. سپس در حالی که موهایتان مرطوب است دست‌هایتان را به مخلوط موم و روغن آغشته کرده و موهایتان را به دقت ماساژ دهید. سپس یک روسری ابریشمی یا ساتن به موهایتان ببندید و بگذارید یک شب تا صبح و یا چند ساعت روی موهایتان باقی بماند.

برای پاک کردن موم هم از روی موهایتان می‌توانید ابتدا روغن زیتون گرم را به موهایتان بمالید و موها را ماساژ دهید تا موم از آن‌ها جدا شود سپس با استفاده از شامپو موهایتان را به خوبی بشویید و نرم کننده بزنید.

و در آخر ملاحظات در مصرف موم زنبور عسل

قبل از استفاده از موم زنبور عسل بر روی پوست خود، آن را از نظر آلرژی تست کنید. شما می‌توانید این کار را با انجام تست پچ انجام دهید، که شامل گذاشتن موم زنبور عسل روی مچ دست یا آرنج داخلی به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

برخی از عوارض جانبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم و قرمزی پوست
  • خارش یا بثورات پوستی
  • احساس سوزش

اگر هر یک از این واکنش‌ها را در آزمایش پچ تجربه کردید، استفاده از محصولات موم زنبور را قطع کنید چرا که ممکن است آلرژی داشته باشید.

اگر از موم زنبور عسل روی صورت خود استفاده می‌کنید، حتما آن را بشویید. حذف موم زنبور عسل یا هر محصولی که حاوی موم زنبور عسل است از پوست شما برای تنفس پوست بسیار مهم است. از آنجایی که موم زنبور عسل در آب حل نمی‌شود، ممکن است مجبور شوید از پاک کننده‌های روغنی استفاده کنید تا آن را به طور کامل از پوست خود پاک کنید.

منابع: healthlinehealthline

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار