چاپ کد خبر: 62177
4 مرداد 1400

دادگستری و‌ پلیس فتا در جستجوی جادوگران روباه کش در فارس

روباه 2

با انتشار فیلم کوتاهی از سلاخی بی رحمانه دو قلاده روباه شناسایی عاملان در دستور کار قرار گرفت و موضوع از طریق دادگستری و‌ پلیس فتا در حال پیگیری است.
 به گزارش گروه محیط زیست اول فارس از شیراز، حیات وحش این روز‌ها نه تنها در معرض تهدید عواملی مانند خشکسالی، نابودی زیستگاه‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی و شکار غیرمجاز و بسیاری از چالش‌های دیگر است بلکه خرافات و خرافه‌گرایی نیز مزید بر این عوامل، منجر به کشتار بی‌رحمانه و نابودی برخی گونه‌ها شده است.

در این میان دردآورترین موضوع خسارت به طبیعت و حیات وحش تنها به بهانه خرافات و باورهای اشتباه در عصر موسوم به دوران تکنولوژی و پیشرفت علوم در حوزه‌های مختلف است، هر چند که بحث خرافه‌گرایی و روی آوردن به خرافات مسئله‌ای است که نه فقط مردم عادی بلکه گاهی افراد تحصیل کرده جامعه را هم به این موضوع موهوم و خیالی که اسلام به شدت آن را نفی کرده، مبتلا می‌کند.

معمولا خرافات ریشه در گذشته‌های دور دارند که به اعتقادات غلط افراد نسبت به یک ماجرای خاص بر می‌گردد ولی این مسئله چندی است که در محیط زیست حیات وحش شدت گرفته و حتی به جان حیوانات نیز افتاده و گونه‌های زیادی را قربانی این باورهای اشتباه کرده است.

نصرت الله دهقان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی که نشان می‌دهد فرد یا افرادی به طور بی رحمانه ۲ قلاده روباه را سلاخی کرده و اجزای آن را به دلایل نا معلوم جدا کرده و برده‌اند، گفت: برخی از افراد سود جو با فریب افکار عمومی به ویژه انسان‌های ساده لوح، به خرافات دامن زده و از طریق شکار حیوانات وحشی اعضای بدن آنان را در رمالی و دعانویسی استفاده می‌کنند و با انجام این اقدام غیر اخلاقی درآمد غیر مشروع کسب می‌کنند.

او اظهار تاسف بیان کرد: در حالی که در تمام دنیا رفتار مسالمت آمیز با حیات وحش به عنوان یک فرهنگ از کودکی نهادینه شده است، شوربختانه در کشور ما مجموعه‌ای از رفتار‌های خرافی به حیات وحش و به ویژه حیوانات بی گناهی، چون خرس، جغد، گرگ، روباه و… آسیب زده و دوستداران طبیعت را نگران می‌کنند.

دهقان ضمن هشدار به گروه‌های نادری که با عقاید خرافاتی و به دور از عقل و منطق حیات وحش را قربانی تفکرات پوچ خود می‌کنند تصریح کرد شناسایی عاملین در دستور کار قرارگرفته و موضوع از طریق دادگستری و‌پلیس فتا در حال پیگیری است و به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد: که با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیش از این شاهد جهل و نادانی نباشیم و این حیوانات ارزشمند را که در معرض خطر انقراض نیز هستند برای نسل آینده حفظ کنیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار