چاپ کد خبر: 120209
13 شهریور 1402

درآمد داستان نویسی در ایران چقدر است؟

شما هم به نویسندگی و داستان نویسی علاقمند هستید ولی از آینده شغلی آن مطمئن نیستید؟ حق دارید! در اقتصادی که حرف اولش را دلالی و واسطه گری می‌زند، کتاب و داستان سرایی چه جایگاهی دارد؟

درآمد داستان نویسی در ایران بسیار متغیر است. این درآمد تا حد زیادی به توافق میان نویسنده و کارفرما (ناشر) وابسته است. معمولا ۹ تا ۱۳ درصد از حق فروش آثار، به نویسنده تعلق دارد. البته به طور متوسط این عدد به صورت ده درصد از فروش کتاب محاسبه می‌شود.

درآمد داستان نویسی در ایران چقدر است؟

با کمی ‌جستجو در سایت‌های کاریابی و آماری ایرانی مربوط به استخدام داستان نویس ، به متوسط حقوق ماهیانه ۴ میلیونی در سال جاری می‌رسیم. البته این مبلغ برای نویسندگانی با تجربه متوسط است. یعنی تازه کارها ماهیانه یک تا سه میلیون و با تجربه‌ها بین هفت تا پانزده میلیون هم درآمد دارند.

حقایق کسب درآمد از نویسندگی و داستان نویسی

حقیقت این است که اکثر نویسندگان، هرگز ثروتمند نمی‌شوند. اما اگر خوره نوشتن و فردی قانع هستید، پس از عهده سیر کردن شکم و پرداخت قبوض خودتان بر می‌آیید. در واقع با نویسندگی داستان به درآمد کمکی خوبی می‌رسید.

نوشتن برای امرار معاش، مزایای زیادی دارد. می‌توانید زمان، مکان و کارفرما را خودتان انتخاب کنید. البته بدون داشتن استراتژی مشخص، رویای کسب درآمد از داستان نویسی به واقعیت تبدیل نمی‌شود. در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه از نوشتن پول درآورید.

پنج روش برای کسب درآمد از نویسندگی

۱.بابت نوشتن مقاله برای بلاگ‌ها، مجلات و روزنامه‌ها پول بگیرید.

۲.برای مشاغل نیازمند تولید محتوا، داستان نویسی تبلیغاتی انجام دهید.

۳. به نویسنده پرفروش در انتشاراتی‌ها تبدیل شوید.

۴.کسب درآمد از نوشتن به عنوان کپی رایتر

۵. بلاگ تخصصی داستانی بسازید و محصولات داستانی خودتان را منتشر و تبلیغ کنید.

۱.بابت نوشتن مقاله برای بلاگ‌ها، مجلات و روزنامه‌ها درآمد کسب کنید.

نشریات بزرگ – چه آنلاین و چه آفلاین – باید به انتشار محتوا ادامه دهند وگرنه می‌میرند. یعنی بلاگ‌ها، مجلات و روزنامه‌های محبوب وردپرس همچنان تشنه نوشتن محتوای با کیفیت هستند و بسیاری از آنها هم پول خوبی می‌پردازند. باید برای یافتن بهترین مشاغل نویسندگی تلاش کنید و بدانید که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید. همچنین فعالیت فریلنسینگ برای این نشریات هم یک راه هوشمندانه برای کسب درآمد آنلاین است.

درآمد داستان نویسی در ایران چقدر است؟

اکثر نویسندگان تازه کار، محتوای خودشان را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند تا کارفرما به آنها مراجعه کند.

نشر سنتی مسیر سختی را پشت سر گذاشته، اما بسیاری از مجلات چاپی هنوز هم قوی هستند و برای یک مقاله ویژه، هزینه خوبی می‌پردازند. البته، انتظار نداشته باشید که فوراً به یک فرصت سودآور برسید. باید کارتان را از نشریات محلی کوچک‌تر شروع کنید تا اعتبارتان را افزایش دهید.

۲.برای مشاغل نیازمند تولید محتوا، داستان نویسی تبلیغاتی انجام دهید.

در پنج سال گذشته، بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوای ارزشمند برای جذب مشتری و ایجاد اعتبار و اعتماد، به جریان اصلی تبلیغاتی تبدیل شده است. بنابراین کسب و کارهای بیشتری وارد بازی محتوا می‌شوند. برخی از آنها استراتژی روشنی دارند، در حالی که برخی دیگر فقط در حال پریدن از این شاخه به آن شاخه هستند و امیدوارند که به نتیجه برسند.

این شرایط، بازاری را برای نویسندگان باهوش ایجاد کرده تا برای مخاطب خاصی بنویسند. این مشاغل تشنه محتوا، به مقاله، وایت پیپر و مطالعات موردی نیاز دارند و برایش هزینه می‌کنند.

حتی کسب و کارهای تخصصی هم از داستان نویسی برای تبلیغات برندشان، استقبال می‌کنند. بنابراین اگر تخصص خاصی دارید و به نویسندگی هم علاقمند هستید، به تیم تولید محتوا و کمپین‌های تبلیغاتی ملحق شوید.

ورود به این بازار بدون داشتن معرف، دشوار است و باید در سایت‌های فریلنسینگ و کاریابی با سایر فریلنسرها رقابت کنید. در این مسیر به مجموعه‌ای از مهارت‌های مرتبط با محتوا از جمله اصول بازاریابی و سئو هم نیاز دارید.

۳.به نویسنده پرفروش در انتشاراتی‌ها تبدیل شوید.

اگر در داستان نویسی مهارت دارید و رمان یا داستان خودتان را نوشته‌اید، می‌توانید با ناشران قرار داد بسته و نسخه‌های کاغذی و الکترونیک کتابتان را منتشر کنید. در اینجا هم درآمد داستان نویسی شما به قرار داد با ناشر وابسته است.

درآمد داستان نویسی در ایران چقدر است؟

امروزه، به لطف فروش آنلاین کتاب‌های کاغذی، مشتریان و مخاطبان از هر جای کشور قادر به خرید کتاب مورد علاقه خودشان هستند. نویسندگان هم برای رسیدن به درآمد منطقی به سود فروش چند عنوان کتاب مختلف نیاز دارند. پس فقط به سود حاصل از انتشار یک کتاب دل نبندید.

۴.کسب درآمد از نوشتن به عنوان کپی رایتر

کپی رایتینگ، یعنی نوشتن به منظور وادار کردن خوانندگان برای انجام یک اقدام خاص است. حتی نوشتن متون فروش، اسکریپت‌های ویدئویی و توضیحات محصول هم با کمک داستان نویسی، جذاب تر می‌شوند.

مهارت کپی رایتینگ، به آموزش و کسب تجربه نیاز دارد. برای این منظور می‌توانید از شرکت‌های تولید محتوا و مربیان آنها کمک بگیرید. در حال حاضر بیشتر کسب و کارها به سمت نوشتن محتوای محاوره‌ای و همدلانه‌ گرایش دارند. به طور کلی باید با اصول متقاعدسازی مخاطبان آشنا شوید.

۵. بلاگ تخصصی داستانی بسازید و محصولات داستانی خودتان را منتشر و تبلیغ کنید.

طراحی بلاگ محبوب و داستانی، در واقعیت دشوار است. از همان ابتدای بلاگ نویسی به درآمدزایی نمی‌رسید، پس باید به دنبال سایر روش‌های درآمد زایی از بلاگ بروید.

همکاری در فروش(affiliate marketing) روشی بسیار هوشمندانه برای شروع کسب درآمد از بلاگ است. در این حالت، شخص دیگری قبلاً کار سخت اعتبارسنجی بازار، ساخت محصول و تقویت آن بر اساس بازخورد مشتری را انجام داده است. شخص دیگری هم باید به سوالات قبل از فروش، پرداخت‌ها، بازپرداخت و پشتیبانی محصول رسیدگی کند. بسیاری از صاحبان این محصولات هم کمیسیون‌های بالایی پرداخت می‌کنند.

درآمد داستان نویسی در ایران چقدر است؟

آینده داستان نویسی در ایران

شکی نیست که هوش مصنوعی تأثیر زیادی بر صنعت داستان نویسی دارد. نویسندگان هم مثل سایر شاغلان نگران این هستند که هوش مصنوعی جایگزینشان شود. البته این فناوری، نحوه کار نویسندگان را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، نرم‌افزار هوش مصنوعی برای تولید طرح کلی داستان یا اولین پیش‌نویس هم مناسب است. البته شخصی باید به نرم‌افزار دستور بدهد، خروجی را به دقت بررسی کند، لحن و سبک نوشتاری را ویرایش و آن را از نظر سئو بهینه کند.

در دنیای داستان نویسی و آینده آن هم یادگیری نحوه کار و زندگی با هوش مصنوعی مهم است. به گفته فوربس، با توقف تدریجی استخدام حضوری، شرکت‌های بیشتری به فریلنسرها متکی شده‌اند. همچنین ۳۳ درصد از شاغلان هم فریلنسری را در مقایسه با یک شغل سنتی، گزینه کم خطرتری می‌دانند.

فریلنسینگ را می‌توانید در هر زمانی به عنوان شغل اول یا دوم شروع کنید، رها کنید و هر تعداد مشتری که می‌خواهید (یا از عهده آنها برمی‌آیید) داشته باشید. پس همچنان گزینه خوبی است. به علاوه، بهبود مهارت‌های ارتباطی، نوشتاری و کاری، هرگز ایده بدی نیست!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جلال پنجشنبه , ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱

حس میکنم نود درصد کتاب ها خواندنیها خبرها موجود در اکثریت کشورها بازی با کلمات و سر گرم کردن ذهن مردم می باشد یعنی طوری که پس از ساعت ها وقت گذاشتن و مطالعه کردن چیزی برای فهمیدن و بالا بردن دانش آگاهی نیست جوری ذهن آدم ها پر مشغله شده که فقط عده کمی قدرت فهم درک خواندنی های با ارزش دارند

آخرین اخبار