چاپ کد خبر: 123219
16 مهر 1402

ببینید|درختان بنه زاگرس در معرض نابودی و هیچ فریادرسی نیست!

ببینید|درختان بنه زاگرس در معرض نابودی و هیچ فریادرسی نیست! کت زنی

جنگل‌های بنه که به آن «پسته وحشی» نیز می گویند در ارتفاعات جنوب غربی زاگرس، در شرایط مناسب آب و هوایی تا ۳۰۰ سال عمر می کنند؛بنه درختی مقاوم است که در بین گونه های گیاهی زاگرس دارای اهمیت بسیار است.

به گزارش اول فارس ، این جنگل ها پس از پشت سر گذاشتن خشکسالی، آتش سوزی، آفت های گوناگون و چرای بی رویه دام، این بار با تهدید دیگری مواجه شده اند.

این گزارش را ببینید تا بیشتر بدانید.

با تبر به جان تنه درخت بنه می افتند. زخم‌های زیادی روی تن درخت ایجاد می‌کنند. بعدکاسه های رسی را زیر زخم‌ها می‌چسبانند تا خون درخت را بمکند.  اسمش کت‌زنی یا تیغه‌زنی است.

درخت بنه یا پسته وحشی با میوه‌های پر از خاصیت. ولی چیزی که باعث شده عده‌ای به جان این درخت بیفتند و تن آن را سوراخ سوراخ کنند، صمغی است که در درخت مثل خون عمل می‌کند و امروزه در صنعت کاربرد زیادی دارد.  اهمیت این صمغ اینقدر هست که عده‌ای را پنهانی به بالای کوه‌های زاگرس بکشاند.

همیشه مقداری صمغ به طور طبیعی از درخت بنه خارج می‌شود. قدیم‌ترها مردم محلی از همان استفاده می‌کردند اما بعدها، می‌گویند سی سالی می‌شود، که غیربومی‌ها و بومی‌هایی که به فکر جیبشان هستند، به جان درخت می‌افتند تا همه صمغ درخت را بکشند و آن را به ایرانی‌ها و خارجی‌ها بفروشند، به خصوص که زاگرس نزدیک مرز است و کار آنها را راحت کرده. اما این کارشان به قیمت جان درخت تمام می‌شود.

این شیوه کت زنی کم کم درخت را خشک می‌کند. بین شش ماه تا  یک‌سال بعد وقتی دیگر مواد مغذی از طریق صمغ به تن درخت نرسید، خشک می‌شود.

وقتی بنه خشک شود، تنوع درختان در زاگرس از بین می‌رود. نمی‌شود نگران جنگل‌های زاگرس نبود. نزدیک به ۶ تا ۷ درصد از درخت‌های زاگرس بنه هستند، یعنی هزاران هکتار. هیچ مجوزی در هیچ جای زاگرس برای کت‌زنی وجود ندارد.  قبلا کت‌زنی انبوه بیشتر در شمال زاگرس بود، یعنی در جنوب آذربایجان غربی و کردستان. حالا به فارس و چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد و لرستان هم رسیده. در چنین وسعتی درختان بنه در حال از بین رفتن هستند و چه بلایی سر جنگل می‌آید؟

ببینید|درختان بنه زاگرس در معرض نابودی و هیچ فریادرسی نیست! کت زنی

بهره برداران برای بهره گیری از این ماده، بر تنه درختان به وسیله تبر، شیاری ایجاد می‌کنند و زیر آن را محفظه ای از خاک رس و گل می سازند و به تنه درخت متصل می‌کنند تا شیره درخت در این کاسه‌ها جمع شود.

این خراشیدگی و شیارهای ایجاد شده بر تنه درختان، سبب مرگ تدریجی این گونه ارزشمند زاگرس می شود.

بر اساس ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، هرکس مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی کند، علاوه بر جریمه نقدی به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید، عاملان از بین بردن رستنی ها ازجمله خارزنی، قطع درختان، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به جریمه نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.

نظر بدهید

جریمه نصب پمپ آب خانگی که عامل افت فشار آب و غیرقانونی است

تست شخصیت انتخاب یک پالت رنگی که ویژگی های شخصیتی خود را بشناسید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۹

دیروز شنبه یک اصله درخت بنه چند صد ساله توسط افراد سودجو برای تهیه زغال در دشت موک فیروزآباد به آتش کشیده شد که البته بلافاصله توسط تیم آتش نشانی کارخانه سیمان فیروزآباد خاموش شد . ولی این رویه مدتی است شروع شده و درختان یکی یکی برای این کار به آتش کشیده می شوند . شیوه کار هم به این صورت است که تمام درزها و شکاف های درخت را با گل و خاک مسدود می کنند و سپس از یک شکاف آت وارد درخت می کنند و درخت از درون می سوزد و دود کمی می کند و بعد از بیست و چهار ساعت به زغال تبدیل می شود

آخرین اخبار