چاپ کد خبر: 142120
13 اردیبهشت 1403

درمان گرفتگی گوش با ۱۲ روش خانگی موثر

کیپ شدن گوش  حالت آزار دهنده‌ای که فرد را کلافه می‌کند. به همین دلیل سوال اغلب افراد این است که   برای کیپ بودن گوش چه باید کرد؟ راه‌های مختلفی با توجه به علت کیپ شدن گوش برای درمان و رفع این عارضه وجود دارد.که در ادامه به این راه حل ها می پردازیم.

درمان گرفتگی گوش

کیپ بودن گوش نشانه چیست ؟

کیپ شدن گوش به‌دلیل کاهش فشار هوای گوش میانی و کشیده شدن پرده صماخ به سمت داخل گوش ایجاد می‌شود. پرواز در ارتفاع، بیماری‌های گوش می‌تواند باعث این عارضه شود.

درمان کیپ شدن گوش به روش خانگی چگونه است؟

گرفتگی و کیپ شدن گوش‌ها عارضه‌ای بی‌خطر است و در مواردی که علت آن ابتلا به بیماری خاصی نباشد خیلی سریع از بین می‌رود. برای رفع کیپ بودن گوش باید روش‌های مراقبتی و درمانی انجام دهیم. این روش‌ها متناسب با علت ایجاد کننده‌ی کیپ شدن گوش اعمال می‌شود.

۱-درمان کیپ شدن گوش با خشک شدن

داخل مجرای گوش خارجی به‌طور طبیعی ماده‌ای به نام جرم گوش یا سرومن ترشح می‌شود. این ماده برای محافظت گوش در برابر عفونت و ورود اجسام ریز و حشرات به گوش ترشح می‌شود و گوش را در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. تجمع این ماده در گوش و شستشوی نامناسب گوش یک علت شایع برای کیپ شدن گوش است.

همچنین خیلی از افراد بعد از استحمام یا شستشوی گوش دچار عارضه‌ی کیپ شدن گوش می‌شوند. علت کیپ شدن گوش بعد از شستشو این است که مواد شوینده وکف با جرم‌های قبلی ترکیب می‌شود و مسیر گوش میانی را مسدود می‌کند و فرد با کیپ شدن گوش و سوت کشیدن آن مواجه می‌شود.برای این‌که  کیپ شدن گوش بعد از شستشو و استحمام ایجاد نشود باید گوش را بلافاصله با گوش پاک کن تمیز کرد یا با یک دستمال فضای گوش را خشک کرد.

۲-خنثی کردن کمبود فشار هوا با باد کردن لپ ها و بینی

شما می‌توانید بوسیله این کار از شر گرفتگی گوش خلاص شوید زیرا درد را تسکین می‌دهد. دهانتان را ببندید و با انگشتتان سوراخ دماغتان را بگیرید و نفس عمیق بکشید اگر بتوانید این کار را درست انجام دهید آن را تکرار کنید.

۳-خمیازه کشیدن

درمان خانگی صدای باد در گوش با خمیازه کشیدن امکان پذیر است. خمیازه کشیدن باعث می‌شود فشار هوا از گوش خارج شود و احساس کیپ بودن گوش و وزوز کردن یا صدای داخل گوش از بین برود.

۴-روغن زیتون

اگر جرم درون گوش جمع شده است، از روغن زیتون استفاده کنید که به نرمی جرم گوش و رفع آن کمک می‌کند.

توصیه‌ها:به آرامی مقداری روغن زیتون را گرم کنید. از یک قطره چکان برای ریختن روغن درون گوش استفاده کنید برای نرم شدن جرم گوش بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس سر خود را به طرفین خم کرده تا روغن به همراه جرم از گوشتان خارج شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا به اندام بدن آسیب نزند.

درمان گرفتگی گوش

۵-کمپرس گرم

درمان کیپ شدن گوش سرماخوردگی  با کمپرس گرم در خانه امکان پذیر است. اگر حوله‌ی گرم یا کیسه‌ی آب داغ روی گوش کیپ شده بگذارید ، جریان خون در این ناحیه بیشتر می‌شود و عارضه رفع می‌شود.

در مواردی که ابتلا به عفونت باعث کیپ شدن گوش شود احتمالا گوش درد هم همراه آن است. استفاده از کمپرس گرم درد را هم تسکین می‌دهد.

۶-بخار 

آسان ترین روش برای خلاصی از گرفتگی گوش ناشی از سرماست. بخار باعث باز شدن گوش می شود. آب داغ را درون کاسه ای بزرگ بریزید و چند قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید، سر خود را با حوله ای بپوشانید و بخار آن را وارد گوش خود کنید، تا باز شود.به مدت ۱۰ دقیقه دوش آب گرم بگیرید.

۷-گرفتن گوش‌ها

برای درمان کیپ شدن گوش در هواپیما می‌توانید قبل از این‌که فشار هوا تغییر کند گوش‌های خود را با دست بپوشانید و مانع از ورود هوا به گوش شوید. یک کار ساده‌ی دیگر هم می‌توانید انجام دهید؛ انگشت اشاره خود را چند بار داخل گوش فرو کنید.

۸-آدامس جویدن

وقتی تغییر فشار جو باعث کیپ شدن گوش شود، باید کاری انجام دهیم که این فشار متعادل شود. جویدن آدامس یکی از کارهایی است که باعث رفع کیپ شدن گوش می‌شود.

۹-جوش شیرین

التهاب آلرژیک و عفونت سینوسی باعث کیپ شدن گوش  و بینی می‌شود و جوش شیرین با خاصیت قلیایی می‌تواند این احتقان را برطرف کند. با جوش شیرین باید یک اسپری تهبه کنید. به همین خاطر یک فنجان آب را بجوشانید و به آن یک قاشق مربا خوری جوش شیرین و نمک بدون ید اضافه کنید. بعد از سرد شدن آن را با قطره چکان داخل بینی بریزید. رفع گرفتگی بینی باعث تنظیم فشار هوا می‌شود و کیپ شدن گوش را از بین می‌برد.

درمان گرفتگی گوش

۱۰-قطره

یک علت بروز کیپ شدن گوش ابتلا به عفونت‌های ویروسی است. افرادی که مبتلا به عفونت تنفسی می‌شوند علائم سرگیجه، گرفتی بینی و گوش دارند. درمان کیپ شدن گوش و سرگیجه این افراد با قطره‌های برطرف کننده‌ی عفونت به سادگی انجام می‌شود.

نکات مهم در استفاده از قطره گوش

  • برای استفاده از قطره باید به یک سمت دراز بکشید و لاله‌ی گوش را با یک دست بکشید، تا قطره کاملا داخل مجرای گوش ریخته شود.
  • اگر قطره گوش را بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌کنید حتما توجه کنید که حاوی الکل باشد چون الکل خاصیت خشک کنندگی دارد.
  • همچنین باقی ماندن آب داخل گوش بعد از استخر رفتن و شنا یا استحمام ممکن است باعث بروز عفونت‌های باکتریایی شود. در این موارد از قطره برای درمان کیپ شدن گوش و درد گوش استفاده می‌شود.

۱۱-غرغره کردن

با آب گرم و نمک غرغره کنید. یک قاشق نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و ۱۵تا ۳۰ ثانیه غرغره کنید. این کار را تکرار کنید تا از شر گرفتگی گوش خلاص شوید.

۱۲-آنتی‌هیستامین

کیپ شدن گوش در بعضی افراد به علت آلرژی است. این افراد وقتی در تماس با آلرژن‌هایی مانند گرده‌ی گل قرار می‌گیرند، دچار آبریزش بینی و چشم و گرفتگی گوش و بینی می‌شوند.  داروهای آنتی‌هیستامین این علائم را از بین می‌برد. البته بهتر است این دارو را با نسخه‌ی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مصرف کنید.

برای کیپ شدن گوش چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کیپ شدن گوش معمولا بعد از چند دقیقه از بین می‌رود. اما اگر موارد زیر همراه با کیپ شدن گوش بروز کند حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • سرگیجه
  • گیجی و عدم تعادل
  • بی‌حسی یا فلج شدن صورت
  • صدای زنگ و وزوز در گوش
  • خروج چرک و عفونت از گوش

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار