چاپ کد خبر: 125756
22 آبان 1402

دو منظره از دروازه اصفهان در شیراز ۲۱۲ سال پیش

دو منظره از دروازه اصفهان در شیراز ۲۱۲ سال پیش را می بینید.

دروازه اصفهان شیراز 200 سال پیش 1

به گزارش اول فارس ، تصویر نقاشی «دروازه اصفهان» شیراز در سال ۱۱۹۰ خورشیدی اثرجوزف دارسی نظامی و نقاش انگلیسی که در راه بوشهر به تبریز سه ماه در شیراز و باغ تخت اقامت داشت و حاصل آن چند نقاشی است که به طور نسبی دقت خوبی دارند.

دروازه اصفهان شیراز 200 سال پیش 2

این تصاویر از بافت تاریخی شیراز ،دروازه اصفهان، محله درشاهزاده می باشد.این منظره شامل حصار و باروی شیراز عصر حسینعلی میرزا فرمانفرما و بقعه علی بن حمزه می‌باشد.

دارسی ، جوزف، افسر انگلیسیِ مأمور تربیت بخشی از سپاه ایران، فرمانده توپخانه سپاه و سرپرست دومین هیئت دانشجویان ایرانی در سفر به انگلستان در دوره عباس‌میرزا. ایرانیان او را به‌نامهای دارسی، قنسول‌خان ، و به سبب گرفتن درجه سرهنگی از عباس‌میرزا، قولونل (کلنل)/ قولیون خان و کرنل دارسی ( و به علت تندخویی و زودخشمی‌اش، مستر باروت می‌خواندند.

دارسی در ۱۴ مارس ۱۷۸۰ (ربیع‌الاول ۱۱۹۴) در پورتسموث انگلستان به دنیا آمد . پدرش نظامی بود . در هفده سالگی وارد خدمت نظام شد و وقتی به ایران آمد، افسر توپخانه سلطنتی در مَدْرس هند بود.دارسی همراه هیئتی به سرکردگی سفیر انگلستان، سر گور اوزلی ، در ربیع‌الاول ۱۲۲۶ وارد بوشهر شد . هنگام گذر از مناطق مرکزی ایران، همراه با اوزلی و افسر دیگری به نام سادرلند از گورْدخمه‌های شاهان هخامنشی در ارتفاعات فارس دیدن کرد.

در زمستان ۱۲۲۷، او و گروهی از افسران انگلیسی به تبریز رسیدند و دارسی به فرماندهی هیئت نظامی انگلیس مقیم در تبریز (شامل بیش از سی افسر انگلیسی و یک نظامی فرانسوی به نام گاسپار درویل ) رسید و سرکردگی توپخانه سپاه ایران را نیز عهده‌دار شد.

شما هم نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار