چاپ کد خبر: 102526
3 بهمن 1401

رانندگی با باک خالی چه بلایی سر خودرو می آورد ؟

همان‌قدرکه دیدن آمپر بنزین در نقطه فول لذت‌بخش است، روشن شدن چراغ بنزین می‌تواند استرس‌زا باشد؛ به‌خصوص اگر در میانه مسیری طولانی در جاده یا ترافیک در حال رانندگی باشید.

به گزارش اول فارس  ، روشن شدن چراغ بنزین هنگام رانندگی اصلاً موضوع کم‌اهمیتی نیست؛ چراغی که نشان از خالی شدن باک بنزین دارد و هشدار می‌دهد که  باید هرچه سریع‌تر خود را به نزدیک‌ترین پمپ ‌بنزین برسانید.

از آن‌جایی که چراغ بنزین زمانی روشن می‌شود که حجم بنزین در باک خودرو به حدود ده تا پانزده درصد ظرفیت آن رسیده است، این سوال پیش می‌آید که آیا رانندگی با باک خالی برای خودرو مضر است یا خیر؟

رانندگی با باک خالی 4

درست است که در این حالت هنوز مقداری بنزین داخل باک وجود دارد و با استفاده از سوخت باقی‌مانده در مخزن، می‌توان مسافتی را طی کرد، اما رانندگی بدون بنزین، قطعاً می‌تواند باعث ورود آسیب‌های جدی به خودرو شود. در این مطلب قصد داریم عواقب جبران‌ناپذیر رانندگی با باک خالی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چرا رانندگی با باک خالی اشتباه است

اگر شما نیز یکی از راننده‌هایی هستید که روی مسافتی که می‌توان با چراغ روشن بنزین طی کرد، شرط‌بندی می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. طبق تحقیقات متعدد بین‌المللی، بیش از نیمی از راننده‌ها زمانی به پمپ بنزین مراجعه می‌کنند که چراغ بنزین خودرو روشن شده باشد و البته که عده زیادی نیز همچنان به رانندگی بدون بنزین ادامه می‌دهند.

اینکه این رفتار نتیجه تنبلی در مراجعه به پمپ بنزین باشد یا خساست در پرداخت هزینه بنزین، تفاوتی در آسیب وارده به خودرو ایجاد نمی‌کند.

آسیب‌هایی که رانندگی با باک خالی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد:

  • فرسایش پمپ سوخت

سوخت موجود در مخزن بنزین ‌هنگام گردش، به‌ روان بودن و خنک شدن پمپ بنزین کمک زیادی می‌کند. نبود سوخت کافی در باک، به این معنی است که پمپ سوخت به میزان معمولی روان نمانده است؛ درنتیجه، رانندگی با باک خالی و ادامه رانندگی بدون بنزین، باعث فشار زیاد به پمپ و داغ شدن آن می‌شود که می‌تواند باعث خراب شدن پمپ سوخت شود.

  • رسوبات و لجن‌ مخزن

سوخت اغلب حاوی مقادیر زیادی از آلاینده‌ها است که معمولاً در کف مخزن خودرو جمع می‌شوند و به‌مرور زمان به لجن تبدیل می‌شوند. رانندگی بدون بنزین، باعث می‌شود که این لجن توسط پمپ سوخت مکیده و به موتور منتقل شود. در‌ نتیجه، انژکتورها و فیلتر سوخت خودرو مسدود می‌شوند و رفع این مشکل، بی‌هزینه نخواهد بود.

  • هوا

مخزن سوخت خالی، می‌تواند منجر‌ به پمپاژ هوا شود که همین امر باعث ایجاد مشکل برای پمپ سوخت یا سایر اجزای موتور می‌شود.

  • مبدل کاتالیزور

رانندگی با باک خالی 1

به‌دلیل فقدان سوخت‌رسانی صحیح و کافی به موتور هنگام رانندگی با باک خالی، عمل احتراق در خودرو به‌‌طور استاندارد انجام نمی‌شود؛ در‌نتیجه، مبدل کاتالیزوری موجود در اگزوز خودرو آسیب می‌بیند و این آسیب می‌تواند هزینه زیادی ایجاد کند.

  • توقف ناگهانی خودرو

اگر هیچ سوختی در باک نباشد، خودرو نمی‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. با قطع ناگهانی سوخت، موتور خودرو از کار خواهد افتاد. تصور کنید که این اتفاق در یک جاده شلوغ یا بزرگراه رخ دهد. طبیعتاً کنترل اوضاع در چنین شرایطی بسیار خطرناک خواهد بود.

اگر به رانندگی بدون بنزین ادامه دهید چه اتفاقی می‌افتد؟

رانندگی با باک خالی 3

به تعویق انداختن سوخت‌گیری و ادامه رانندگی بدون بنزین، در‌ نهایت می‌تواند منجر به ایجاد تجربه نا‌خوشایندی شود و هزینه‌های زیادی نیز از جمله خدمات بکسل، تعمیر یا تعویض قطعات  به شما تحمیل می‌کند.

با باک خالی چقدر می‌شود رانندگی کرد؟

میزان مسافتی که می‌توان با باک خالی رانندگی کرد، به نوع خودرو، میزان مصرف سوخت و همچنین نوع رانندگی بستگی دارد.

اگر مجبور شدیم به رانندگی با باک خالی ادامه دهیم، برای کاهش آسیب چه کنیم؟

رانندگی با باک خالی 2

اگر در شرایطی قرار داشتید که مجبور شدید تا رسیدن به نزدیک‌ترین پمپ بنزین و سوخت‌گیری به رانندگی با باک خالی ادامه دهید، با رعایت دستورالعمل‌های زیر می‌توانید بر اساس مسافت باقی‌مانده تا پمپ بنزین، شرایط را تحت کنترل درآورید و از متوقف شدن ناگهانی خودرو تا حدی جلوگیری کنید:

  • با سرعتی حدود ۶۵ تا ۸۰کیلومتر در ساعت برانید و سرعت خودرو را به ‌صورت ثابت حفظ کنید.
  • سرعت خودرو را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که دور موتور بین۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ چرخش در دقیقه باشد.
  • از ترمز‌های زیاد و شتاب‌های ناگهانی خود‌داری کنید.
  • شیشه های پنجره‌ها را بالا بکشید تا مقاومت در برابر باد کاهش یابد.
  • همه لوازم جانبی الکترونیکی را خاموش و شارژر تلفن همراه را جدا کنید.
  • فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. لاستیک‌های کم‌باد می‌توانند مصرف سوخت را افزایش دهند.
  • در‌صورتی که مجبور به توقف بیش از یک دقیقه هستید، خودرو را خاموش کنید.
  • در نهایت این‌که فراموش نکنید که اگر به بی‌تفاوتی نسبت به روشن شدن چراغ بنزین و رانندگی با باک خالی ادامه دهید، روزی خود را با خودرویی آسیب دیده در کنار جاده خواهید دید که در‌انتظار یدک‌کش ایستاده‌اید؛ پس قبل از اینکه به سمت مقصد بعدی خود حرکت کنید، آمپر بنزین خودرو را بررسی کنید. اگرآمپر پایین‌تر از حد متوسط را نمایش می‌دهد، وقت رفتن به سمت پمپ بنزین است.منبع: امداد خودرو

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار