چاپ کد خبر: 140645
30 فروردین 1403

روش‌های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

علل و موارد زیادی وجود دارد که می‌توانند باعث گرفتگی موقت فاضلاب سینک ظرفشویی شوند. اما نگران نباشید چرا که این مدل از انسدادها معمولا دائمی نیستند و می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر آنها را رفع کنید.شما هر روز به دفعات زیاد از سینک ظرفشویی برای شستشو استفاده می‌کنید. بنابراین طبیعی است که به مرور بر اثر تجمع چربی، پرز و مو و حتی بقایای مواد شوینده، خروجی لوله منتهی به آن مسدود شود.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

این انسداد معمولا موقتی است و به یکی از روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم به راحتی قابل حل شدن است. بنابراین اگر استفاده غیرعادی از سینک ظرفشویی آشپزخانه نمی‌کنید؛ علت گرفتگی آن می‌تواند تجمع ضایعات مختلف از جمله مو، چربی، باقی‌مانده غذا و حتی ته‌مانده مواد شوینده باشد.

روش‌های برطرف کردن گرفتگی سینک ظرفشویی

وقتی صحبت از گرفتگی سینک آشپزخانه می‎شود؛ فکر نکنید چاه بازکن‌هایی مانند چنته و سایر شوینده‌های مخصوص رفع گرفتگی فاضلاب که اکثرا مبتنی بر مواد شیمیایی هستند آسان‌ترین راه برای رفع این مشکل‌اند. گاهی اوقات مواد شیمیایی موجود در این محصولات می‌توانند آسیب بیشتری به سیستم لوله‌کشی و لوله و اتصالات فاضلاب وارد کنند؛ حتی اگر به ظاهر گرفتگی را رفع کرده باشند. بعلاوه پاشیده شدن این مواد قوی به اطراف و پخش گاز متساعد شده از آنها می‎تواند به پوست و چشم آسیب جدی وارد کند. شما می‌توانید با روش‌های دیگر این گرفتگی را رفع کرده و از این فجایع جلوگیری کنید. برخی از روش‌های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با استفاده از وسایل و مواد معمولی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود انجام شده و شما را از دردسر تماس با لوله‌کش نجات می‌دهد. در اکثر مواقع شانس اینکه بتوانید خودتان با یکی از این ۵ روش گرفتگی فاضلاب سینک ظرفشویی را حل کنید وجود دارد.

۱-آب جوش
وقتی مو، چربی، بقایای مایع ظرفشویی و سایر مواد زائد در فاضلاب گیر کرده و موجب ایجاد گرفتگی شده است؛ ممکن است آب جوش تنها راهی باشد که برای از بین بردن انسداد به آن نیاز دارید. این ماده دم دستی ساده‌ترین راه حل است و به عنوان اولین روش رفع گرفتگی سینک ظرفشویی باید روی آن حساب کنید. برای استفاده از این روش طبق دستور زیر عمل کنید:

  • نیم گالن آب را روی اجاق گاز به جوش بیاورید یا یک کتری را پر از آب کرده و بگذارید بجوشد.
  • آب جوش را مستقیما درون لوله فاضلاب ظرفشویی بریزید.
  • بعد از تخلیه کامل آب جوش، شیر آب را باز کنید تا ببینید گرفتگی برطرف شده است یا خیر؟ اگر هنوز آب به آرامی تخلیه می‌شود یا در سینک ثابت می‌ماند این روند را تکرار کنید.

نکته مهم: اگر سیستم لوله‌کشی فاضلاب ساختمان با استفاده از لوله‌های PVC اجرا شده، این روش را امتحان نکنید. زیرا آب جوش می‎تواند این نوع پلاستیک را ذوب کرده یا به آن آسیب برساند. اما اگر لوله‌کشی از جنس لوله و اتصالات UPVC است می‌توانید با کمی کاهش درجه آب این روش را حداکثر دو بار پشت سر هم برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی امتحان کنید.

اگر آب جوش نتواند گرفتگی فاضلاب ظرفشویی را پس از دو بار تکرار رفع کند؛ وقت آن رسیده که به سراغ روش دیگری بروید. در این شرایط احتمالا گرفتگی سینک به دلیلی ایجاد شده که با روش ساده آب جوش رفع آن بسیار سخت است.

۲- استفاده از تلمبه دستی

یکی از موثرترین روش ها برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب، استفاده از تلمبه دستی است. این ابزار ساده برای سینک ظرفشویی نیز کاربرد دارد. کافیست دهانه پلاستیکی تلمبه را روی چاه سینک قرار دهید. سپس مقدار کمی آب داخل سینک بریزید و دسته تلمبه را چند مرتبه به بالا و پایین حرکت دهید. چند مرتبه این کار را انجام دهید و تلمبه را از دهانه سینک جدا کنید.

بعد از اینکه لوله فاضلاب سینک باز شد، مقدار زیاد آب را با فشار وارد لوله کنید تا تمام گرفتگی ها را تمیز کند.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

۳-تمیز کردن سیفون

گیر کردن آشغال، چربی و رسوب در سیفون تخلیه زیر سینک گاهی مهم‌ترین دلیل ایجاد انسداد در خروجی فاضلاب ظرفشویی است. در این شرایط بهتر است لوله و اتصالات زیر سینک را باز کرده و تمام قسمت‌ها به خصوص سیفون را تمیز بشویید و مجددا نصب‌شان کنید. به دلیل پیچیدگی لوله و اتصالات زیر سینک و ارتباطات بین آنها باید هنگام باز کردن سیفون به دقت جای قطعات را به خاطر بسپارید. اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید و با نحوه باز و بسته کردن سیفون ظرفشویی و اتصلات آن آشنا نیستید؛ پیشنهاد می‌کنید که هنگام باز کردن این لوله‌ها حتما فیلمبرداری کنید تا برای بستن قطعات سر جای اصلی‌شان با مشکل مواجه نشوید.

۴- ترکیب جوش شیرین، سرکه

یکی از ترکیب های معجزه آسا برای باز کردن گرفتگی های لوله فاضلاب سینک ظرفشویی، جوش شیرین و سرکه است. جوش شیرین بعد از تماس با نم و رطوبت به دلیل واکنش هایی که ایجاد می کند، گرما تولید میشود. این گرما می تواند لایه های جرم روی جداره های لوله ها را تمیز کند. ابتدا نصف فنجان جوش شیرین را داخل لوله سینک بریزید و حدود نیم ساعت صبر کنید. سپس یک فنجان سرکه را داخل لوله بریزید و بعد از نیم ساعت با آب گرم زیاد لوله را شستشو دهید.

۵- از فنر دستی استفاده کنید

فنر دستی فلزی یکی از انتخاب های عالی برای باز کردن اغلب گرفتگی های لوله فاضلاب سینک ظرفشویی است. فنر را آهسته وارد لوله فاضلاب کنید و سپس به صورت دورانی آن را حرکت دهید. با حرکت دادن فنر سر آن به گرفتگی های داخل لوله متصل شده و می توانید آنها را به بیرون بکشید. این فنرها را می توانید از ابزازفروشی ها تهیه کنید.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

۶- از محلول لوله بازکنی استفاده کنید

یکی دیگر از روش های مناسب، استفاده از محلول های لوله بازکنی است. این محلول ها قدرت بالایی در جرم گیری و رسوب گیری هستند و توسط برندهای مختلف ارائه میشوند. با توجه به دستورالعمل ارائه شده برای محلول مقدار مناسب را داخل لوله بریزید. بعد از گذشت زمان، آب را با فشار وارد لوله کنید تا گرفتگی ها را کاملا تمیز کند.

البته دقت داشته باشید که محلول های اسیدی را بیش از اندازه و بدون رعایت اصول ایمنی به هیچ عنوان استفاده نکنید. این محلول ها می توانند باعث خوردگی لوله های پلاستیکی فاضلاب شوند.

چگونه از گرفتگی چاه فاضلاب ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

حالا که با استفاده از یکی از روش‌های بالا کاری کرده‌اید که سینک دوباره به درستی تخلیه می‌شود؛ باید از این به بعد به فکر اقداماتی باشید که از گرفتگی مجدد چاه آشپزخانه جلوگیری می‌کنند. مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه، خودداری از ریختن مواد مضر زیر در راه‌آب ظرفشویی است.

  • چربی و روغن غذا
  • خرده گوشت
  • تفاله قهوه
  • پوست تخم مرغ
  • باقی‌مانده غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج یا نان
  • پوست و هسته میوه
  • آدامس
  • رنگ
  • محصولات کاغذی، مانند دستمال کاغذی یا برچسب بسته‌بندی مواد غذایی

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار