چاپ کد خبر: 136009
13 اسفند 1402

روش‌ها و نکات مهم در مورد نگهداری ماهی در یخچال و فریزر

ماهی یک ماده غذایی بسیار مفید و مقوی است که می تواند خواص بسیاری برای سلامتی داشته باشد.شاید برایتان سوال باشد که چگونه از ماهی در یخچال و فریزر نگهداری کنیم که بو نگیرد و خراب نشود؟با ما همراه باشید تا به شما ترفندهی مفیدی برای نگهداری از ماهی را بیاموزیم.

نگهداری ماهی

روش نگهداری ماهی در یخچال

بهترین روش برای نگهداری ماهی از همان فروشگاه یا بازار ماهی آغاز می‌شود. اگر برای خرید ماهی به بازار می‌روید و فاصله بازار تا خانه‌تان زیاد است از  یک کیسه مواد غذایی عایق‌دار با مقداری یخ استفاده کنید تا در این زمان ماهی خراب نشود. البته این برای فصل گرم سال است و در فصل سرد سال مشکلی ایجاد نخواهد شد.

به محض اینکه به خانه رسیدید، ماهی تازه را در یخ در یخچال قرار دهید تا آن را سرد نگه دارد. برای این کار می‌توانید ماهی را با ظرف پر از یخ در یخچال قرار دهید. سپس در کوتاه ترین زمان می‌توانید ماهی را قطعه بندی کرده و به اندازه مصرف خود در یخچال بگذارید و بقیه را فریز کنید.

حتی تازه‌ترین ماهی‌ها نیز پس از یک شب در دمای ۳ درجه سانتی‌گراد یخچال، که تقریباً دمایی است که بیشتر یخچال‌های خانگی دارند، به‌طور محسوس تحلیل می‌روند. بنابراین بهتر است آن را در یخچال نگذارید و فریز کنید.

با اینحال اگر قصد دارید ماهی را در یخچال بگذارید و روز بعد مصرف کنید؛ با گذاشتن فیله های ماهی روی یخ، می‌توانید دما را به حدود صفر درجه سانتیگراد کاهش دهید، که به تازه نگه داشتن ماهی تا دو یا سه روز کمک می‌کند.

بهترین روشی که برای نگهداری ماهی در یخچال این است که فیله‌های ماهی را بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید، سپس آن‌ها را به صورت یک لایه در یک کیسه زیپی قرار دهید. تمام هوا را به بیرون فشار دهید، کیسه را روی یک بشقاب یا سینی که با کیسه های یخ پوشانده شده است قرار دهید و خیلی زود مصرفشان کنید.

فریز کردن ماهی تازه

در ابتدا بهتر است بدانید که فریز کردن ماهی می‌تواند بر طعم و بافت محصول نهایی پخته شده تأثیر منفی بگذارد، اگرچه از نظر فنی خوردن آن بی خطر است.

اگر قصد دارید ماهی تازه را فریز کنید، فریز به صورت خلاء پیشنهاد می‌شود. بهترین روش برای فریز کردن ماهی  نگهداری آن در کیسه‌های زیپ‌ کیپ و در فریزر است. برای اطمینان می‌توانید از دو زیپ کیپ تو در تو استفاده کنید. در این روش باید تا حد امکان هوا را خارج کنید. همچنین فریزر شما باید در پایین ترین (سردترین) درجه حرارت خود تنظیم شده باشد.

ماندگاری ماهی هایی که فریز می‌کنید به عوامل زیادی از جمله دمای فریزر، نوسانات دما، روش بسته بندی، مواد بسته بندی، رطوبت و محتوای چربی ماهی و شرایط ماهی در زمان انجماد بستگی دارد. با اینحال به طور کلی ماهی فریز شده باید ظرف سه تا هشت ماه پس از خرید و فریز کردن مصرف شود.

نکته مهم دیگر در نگهداری ماهی این است که گوشت ماهی خود را خشک نگه دارید. باکتری های مسئول فساد ماهی در رطوبت رشد می‌کنند، بنابراین هر چه گوشت مرطوب‌تر باشد، سریعتر تجزیه می‌شود.

شما باید فیله های ماهی را به صورت یک لایه ذخیره کنید. چیدن تکه های ماهی روی هم آن‌ها را در معرض رطوبت یکدیگر قرار می‌دهد و محیطی دوستدار باکتری ایجاد خواهد کرد.

مدت نگهداری ماهی در فریزر

بیشترین زمان لازم برای نگهداری گوشت ماهی کم چرب در یخچال یک تا دو روز و در فریزر ۴ تا ۶ ماه است ، ولی برای نگهداری گوشت ماهی پر چرب در یخچال یک تا دو روز و در فریزر دو تا سه ماه زمان نیاز است .

نگهداری ماهی

چگونه ماهی را از حالت انجماد خارج کنیم؟

برای اینکه به مواد غذایی فریزری صدمه ای نرسد و ارزش غذایی آنها از میان نرود، باید پس از خارج‌کردن از فریزر به طور صحیح یخ این مواد غذایی را آب کرد و سپس آنها را استفاده نمود.سه شیوه برای این کار وجود دارد، یخ‌زدایی در یخچال، یخ‌زدایی در آب سرد و یخ‌زدایی با مایکروویو.

در روش یخ‌زدایی در یخچال، ۲۴ ساعت قبل، اول باید بسته ی گوشت را از فریزر به یخچال انتقال داد. بسته را نباید باز کنید یا نباید روی آن نمک بپاشید تا زودتر یخ آن باز شود. این کارها به شدت به ماده غذایی صدمه می ‌زند.

در یخ‌زدایی با آب سرد باید بسته مواد غذایی یا گوشت بدون آنکه از بسته بیرون بیاورید، داخل آب سرد بگذارید. آب باید هر نیم ساعت یک بار تعویض گردد تا بسته غذایی ما تا هنگام بازشدن یخ آن در آب سرد باشد. در غیر این صورت عوامل بیماری‌زای احتمالی موجود در هر ماده غذایی آغاز به فعالیت کرده و ماده غذایی شما را آلوده خواهد نمود.

برای یخ‌زدایی با مایکروویو نیز باید طبق دستور آن عمل کنید. تنها لازم است دما را به دقت تنظیم کرده تا ماده غذایی به جای یخ زدایی، نیم پز نشود. درضمن باید موادی را که به وسیله مایکروویو یخ‌زدایی شده زود استفاده کنید.

از گرفتن آنها زیر آب جوش و قرار دادن آنها در محیط اتاق یا داخل آب گرم و به‌ طور کلی هر حرکتی که سبب تغییر ناگهانی دمای بسته می ‌شود، جداً خودداری کنید.

توجه کنید ماهی‌های منجمدی که به وسیله عرضه‌کنندگان متخلف انجمادزدایی و به صورت تازه عرضه می‌شوند، خیلی زود فاسد می شوند و اغلب دارای بافتی نرم و شل و دارای خونابه هستند.

پس حتما ماهی‌های جنوب را به صورت منجمد و از مراکز و فروشگاه های معتبر خریداری کنید و تلاش کنید ماهی (چه تازه و چه منجمد)‌ را به صورت بسته‌بندی شده تهیه کنید.

جلوگیری از بوی ماهی

اگر ماهی را برای وعده بعدی در یخچال نگهداری می‌کنید؛ آن را در یک ظرف پلاستیکی در بسته نگهداری کرد تا از پخش شدن بو به سایر مواد غذایی در یخچال جلوگیری شود.

جدا نگه داشتن ماهی خام از سایر غذاها، بسیار مهم است، زیرا ماهی خام ممکن است دارای پاتوژن های بیماری زا باشد که به غذاهای دیگر منتقل شده و آن‌ها را آلوده کند. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در صورتی که ماهی به درستی در یخچال نگهداری شود، باید ظرف یک یا دو روز استفاده شود.

روش نگهداری ماهی منجمد

به طور معمول، ماهی یخ زده از قبل با خلاء مهر و موم شده است، بنابراین بهتر است آن را با بسته بندی خود نگهداری کنید. به محض اینکه به خانه رسیدید، ماهی منجمد را در فریزر قرار دهید، دقت کنید که ماهی را در بخش عقب فریزر نگه دارید و بررسی کنید که درب فریزر کاملا بسته شود. این کار باعث ثبات دما شده و ماندگاری ماهی را بیشتر می‌کند.

از قرار دادن ماهی به طور مستقیم روی موادی غدایی منجمد شده دیگر خودداری کنید. طبق گفته USDA، ماهی یخ زده می‌تواند بین سه تا هشت ماه در فریزر بماند.نحوه یخ زدایی ماهی

هنگامی که قصد یخ زدایی ماهی های منجمد را دارید، باید مراقب روش خود باشید.

ماهی را صبح زود از فریزر به یخچال منتقل کنید و تا غروب، یخ آن آب شده و آماده مصرف است. شما می‌توانید ماهی خود را در زیپ کیپ نگه دارید. آب کردن تدریجی یخ ماهی در یخچال به مدت ۱۰-۱۲ ساعت بهترین روش برای یخ زدایی ماهی برای شام است.

چگونه بفهمیم ماهی فاسد شده یا نه

بعد از نگهداری ماهی در فریزر و بیرون آوردن آن برای پخت و استفاده توجه کنید که ماهی تغییرات زیر را نداشته باشد:

  • ماهی منجمد سالم، مردمک چشمش دارای یک نقطه سفید رنگ است، اما ماهی فاسد شده و بی کیفیت چشم شیری رنگ یا کاملا کدر است و چشمان آن تو رفته است.
  • بعد از یخ زدایی ماهی، گوشت ماهی همچنان باید نرم باشد و خشک نشده باشد.
  • بعد از یخ زدایی ماهی کامل، از آب شش‌های آن نباید خونابه بیرون آید.
  • بوی زننده ماهی نشانه فاسد شدن آن است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار