چاپ کد خبر: 124918
10 آبان 1402

روش هواگیری پکیج و رادیاتور که تعمیرکارها به کسی نمی گویند

احتمالاً تجربه روبه‌رو شدن با چنین موقعیتی را داشته‌اید که با روشن شدن پکیج و جریان آب در لوله، رادیاتور یا شوفاژ همچنان سرد مانده یا بخشی از آن سرد و نیمه‌ی دیگر گرم است….در این گزارش  قصد داریم صفر تا صد مراحل هواگیری پکیج را مورد بررسی قرار دهیم.
هواگیریپکیج
زومیت: هواگیری پکیج کاری بسیار ضروری است و باید پیش از شروع فصل سرما انجام شود. با هواگیری منظم، عملکرد پکیج و رادیاتورها بهتر و دقیق‌تر می‌شود. برای شروع هواگیری ابتدا باید پکیج را خاموش کنید و فشار دستگاه را از طریق شیر پرکن بین ۱ تا ۱٫۵ بار تنظیم کنید. عموماً همه پکیج‌های دیواری و رادیاتورها از یک اصول مشخص برای هواگیری پیروی می‌کنند.

در دستگاه‌هایی که آنالوگ هستند و صفحه ال‌سی‌دی ندارند، هنگام بارگیری دستگاه فرقی نمی‌کند که پکیج روشن باشد یا خاموش، چون در‌ هر‌ صورت آب وارد دستگاه می‌شود؛ اما در دستگاه‌های دیجیتال به علت اینکه عقربه دستگاه به‌صورت دیجیتالی است، پکیج باید روشن باشد تا مقدار فشار دستگاه را مشاهده کنید.

نکات کلیدی هواگیری پکیج

  • اول پکیج را خاموش کنید؛
  • پس از گذشت چند دقیقه از راه پیچ هواگیری که روی هر رادیاتور قرار دارد، هریک را هواگیری کنید؛
  • فشار پکیج را از طریق شیرپرکن بین ۱ تا ۱٫۵ بار تنظیم کنید؛
  • در نهایت پکیج را استارت کنید.

در ادامه به‌صورت دقیق‌تر این موارد را توضیح می‌دهیم.

دلایل زیر از جمله مهم‌ترین موارد هواگیری رادیاتور و پکیج است:

  • برای تأمین هوای یکنواخت در منزل
  • ایمنی بیشتر پکیج شوفاژ دیواری
  • جلوگیری از سرد شدن آب حمام در زمان استحمام
  • کنترل فشار یا بار آب در لوله‌ها در بهترین حالت

احتمالاً تجربه روبه‌رو شدن با چنین موقعیتی را داشته‌اید که با روشن شدن پکیج و جریان آب در لوله، رادیاتور یا شوفاژ همچنان سرد مانده یا بخشی از آن سرد و نیمه‌ی دیگر گرم است. زمانی‌ که با فشار پایین آب گرم مواجه می‌شوید، صدایی درون لوله‌های رادیاتور می‌پیچد که نشان‌دهنده نیاز به هواگیری دستگاه است.

توصیه می‌شود که اگر مدل دستگاهتان قدیمی و به‌مرور زمان فرسوده شده است، آن را به دست متخصصان ماهر بسپارید تا اقدامات لازم را برای هواگیری انجام دهند. هواگیری به معنی خروج هوای اضافه از دستگاه است اما این کار بستگی به طول عمر و مدل پکیج هم دارد.

اختلاف ارتفاع بنا با زمین

معمولاً این اتفاق در آپارتمان‌ها می‌افتد که به‌دلیل اختلاف سطح لوله‌کشی، مسیر آب از پایین به بالا است. وقتی فشار آب برای طبقات بالاتر کم باشد، قاعدتاً میزان آب موردنیاز رادیاتور هم پایین‌تر از حد استاندارد می‌شود.

افت فشار (bar)

ممکن است به‌دلیل کاهش فشار پکیج، دستگاه به تخلیه هوا نیاز داشته باشد. کافی است که شیرپرکن پکیج در زیر دستگاه را بچرخانید تا هوا خارج شود و عقربه بار را از صفر به ۱٫۵ تا ۲ برسانید و سپس شیرپرکن را ببندید. فراموش نکنید که وقتی فشار پکیج کم شود، دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود (این اتفاق برای محافظت از دستگاه و قطعات داخلی در زمان کمبود آب است).

روش هواگیری پکیج

روش هواگیری رادیاتور چگونه است؟

  • برای هواگیری رادیاتور اول با پیچ‌گوشتی یا انبردست، پیچ بالایی رادیاتور را باز کنید و اجازه دهید هوای آن بیرون بیاید؛
  • در مرحله دوم، ظرفی را را زیر پیچ بگیرید تا آب وارد آن شود و محیط اطراف را خیس نکند؛
  • در مرحله سوم دقت داشته باشید که پیچ را خیلی باز نکنید، زیرا آب با فشار زیادی از شوفاژ بیرون می‌آید؛
  • بعد از اینکه مقداری آب از رادیاتور بیرون آمد، پیچ را سفت کنید؛
  • این کار را برای تمامی رادیاتورهای منزل انجام دهید؛
  • بعد از هواگیری رادیاتورها باید فشار پکیج چک و در صورت نیاز مجدداً تنظیم شود.

با انجام هواگیری شوفاژ به موقع و به‌صورت اصولی می‌توانیم طول عمر پکیج را بالا ببریم و از هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی تا حد زیادی بکاهیم.

نکاتی برای هواگیری رادیاتورها

بعد از بررسی تنظیمات پکیج دیواری، پیشنهاد می‌کنیم از نزدیک‌ترین رادیاتور به پکیج، هواگیری را شروع کنید. البته این مورد ممکن است چندان ضروری نباشد اما عموماً و به‌صورت استاندارد توصیه می‌شود که به‌دلیل جریان سریع آب گرم، رادیاتور اول را هواگیری کنید و در مراحل بعدی روی شوفاژهای دیگر کار کنید.

ابتدای هواگیری با سروصدای بیشتری مواجهید که امری کاملاً طبیعی است، اما کمی که بگذرد هم صدا کمتر خواهد شد و هم فشار آب خروجی یننواخت می‌شود. پس استرس و نگرانی نداشته باشید.

نکته: هواگیری رادیاتور در بخش‌های دیگر خانه را فراموش نکنید. همچنین سعی کنید در فرایند راه‌اندازی پکیج و رادیاتورها، برای هواگیری بهتر و ساده‌تر، پیش از نصب رادیاتور کمی شیب برای آن در نظر بگیرید (حدوداً پنج سانتی‌متر مناسب است).

 هواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتور؛ راهی برای محافظت از دستگاه

هواگیری رادیاتور دقیقاً به‌دلیل خروج هوای باقی‌مانده در مدار و حفظ کارکرد دستگاه انجام می‌شود. رعایت این نکته ظریف کمک می‌کند تا پکیج، وارد مدار درست عملکرد خود شود و فشار مناسبی داشته باشد.

مهم: وقتی‌ که هواگیری رادیاتور را به‌موقع انجام دهید، می‌توانید از ماندگاری و عمر مفید پکیج هم مطمئن باشید و در هزینه‌های مصرف انرژی به میزان چشمگیری صرفه‌جویی کنید. لازم است بدانید هواگیری رادیاتور برای رهاسازی گاز موجود در لوله‌های فلزی‌اش انجام می‌شود. این گاز به‌دلیل هم‌نشینی با آب و هوا، اکسید شده و باید حتماً آزاد شود. درنظر داشته باشید سیستم‌های گرمایشی راه‌اندازی‌شده در بناهای قدیمی (مثل: شوفاژ و موتورخانه) عموماً از لوله‌های فلزی تشکیل شده‌اند و نیاز به هواگیری بیشتری دارند.

نکته: اگر ساکن طبقات بالایی آپارتمان هستید، باید در نظر داشته باشید که روش هواگیری پکیج در این طبقات با طبقات پایینی تفاوت دارد و به هواگیری بیشتری نیاز دارد و این به‌دلیل پایین بودن سطح آب در سیستم گردشی آب گرم رادیاتور است. همچنین در چنین ساختمان‌هایی باید تخلیه هوای موتورخانه مرکزی با شیر هواگیری خودکار شوفاز انجام شود که البته در مقایسه با شوفاژهای معمولی، هواگیری بیشتری می‌خواهد.

بعد از هواگیری رادیاتور باید چه کرد؟

بعد از هواگیری رادیاتور باید چه کرد؟

بعد از هواگیری رادیاتور نوبت به تنظیم دوباره فشار پکیج می‌رسد. ازآنجاکه فشار bar به صفر رسیده، لازم است تا دوباره با باز کردن شیر آبی رنگ زیر پکیج دیواری، آن را تنظیم کنید. سعی کنید که این کار را باید با آرامش و دقت زیادی انجام دهید.

با تخلیه هوای محبوس‌شده در لوله‌ها، فشار پکیج دیواری افت زیادی پیدا می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً بعد از هواگیری، فشار آب پکیج را دوباره تنظیم کنید. فشار استاندارد بین ۱٫۵ تا ۲ بار است.

افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری رادیاتور

افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری رادیاتور طبیعی است و شاید برای انواع پکیج‌ها اتفاق بیفتد. عموماً در کنار رادیاتور اصلی خانه، یک حوله خشک‌کن در حمام هم نصب می‌شود. با هواگیری حوله خشک‌کن، افزایش فشار پکیج هم برطرف می‌شود (روش هواگیری این وسیله هم همانند نحوه هواگیری رادیاتور است که بالاتر توضیح دادیم).

آیا افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری خطرناک است؟

پکیج به‌صورتی طراحی شده است که بتواند فشار مضاعف را روی خود خنثی کند و اگر فشار به دو بار هم برسد مشکلی برای آن پیش نمی‌آید (مشکل زمانی بروز می‌کند که فشار به بیشتر از سه بار برسد).


  • مطالب خانه داری جالب که بخوانید:

آسیب‌های ناشی از فشار بالا:

  • ایجاد رطوبت و نم در منزل به‌علت نشتی آب از شیر اطمینان پکیج
  • بروز زنگ‌زدگی و پوسیدگی در سیستم لوله‌کشی پکیج
  • وارد شدن آسیب به اجزای داخلی پکیج
  • پکیجدیواریهواگیری
  • جمع‌بندی

    در این گزارش تعمیر و نگهداری سعی داشتیم مراحل و اصول هواگیری پکیج را بررسی کنیم. هواگیری رادیاتورها بخشی از هواگیری پکیج محسوب می‌شود و به‌نوعی این اجزا سیستم گرمایشی خانه را تشکیل می‌دهند. فراموش نکنید که هواگیری حوله خشک‌کن هم باید مثل رادیاتورها انجام شود. با مطالعه این مقاله خودتان می‌توانید مراحل هواگیری را انجام دهید اما بهتر است برای هواگیری اصولی و منظم پکیج، از تکنسین‌ها و سرویس‌کاران ماهر کمک بگیرید.

شما هم نظرتان را بنویسید

کلیک کنید و عضو کانال اخبار فوری اول +فارس شوید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار