چاپ کد خبر: 115828
13 تیر 1402

« روگوز »دردسر جدید برای کشاورزان استان فارس که باید بدانند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برای نخستین بار در این استان علائم بیماری ویروسی چروکیدگی روگوز قهوه‌ای میوه گوجه‌ فرنگی در مزارع گوجه‌ فرنگی و فلفل دلمه شهرستان داراب مشاهده و شناسایی شده است.

علائم بیماری ویروسی چروکیدگی روگوز قهوه‌ای میوه گوجه‌ فرنگی در مزارع گوجه‌ فرنگی و فلفل

به گزارش سرویس کشاورزی ، محیط زیست و هواشناسی اول فارس ، جاوید عباسی دوشنبه در این باره گفت: علائم بیماری مذکور در اوایل تیر ماه در ۲مزرعه گوجه فرنگی و یک مزرعه فلفل دلمه ای در وسعتی به مساحت حدود ۳۵ هزار متر مربع مشاهده و شناسایی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش از این، ویروس مذکور در فهرست ویروس های قرنطینه داخلی بوده است و تا به حال از استان فارس گزارش نشده بود، اظهار کرد: مکاتبات و اقدامات لازم به منظور اتخاذ تمهیدات کافی برای کنترل شیوع این بیماری در سطح استان فارس در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه‌فرنگی یکی از خطرناک‌ترین بیماری های نو ظهور ویروسی است که به تمام اندام های گیاه خسارت وارد می‌کند و قدرت ایجاد خسارت ۱۰۰ درصدی را دارد.

عباسی با اشاره به اینکه ویروس مذکور برای اولین بار در کشور در سال ۱۴۰۰ از طریق بذر آلوده و قاچاق به برخی از استان های کشور وارد شد، اظهار کرد: این بیماری در داخل کشور از طریق نشاء آلوده منتشر شده است.

وی افزود: انتشار این ویروس به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود، نشاءهای حاصله نیز آلوده بوده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار را نیز آلوده کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ویروس طیف وسیعی از علائم را روی گیاه گوجه فرنگی بسته به زمان آلودگی، واریته میزبان، مرحله رشدی میزبان و شرایط محیطی ایجاد می کند، گفت: بر روی برگ موزائیک های همراه با تاول‌های سبز تیره ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: در این بیماری برگ‌های جوان نزدیک به رأس گیاه علائم لکه های زرد رنگ، بدشکلی برگی و اغلب برخی برگها بدشکلی های شدیدتر با سطوح بین رگ‌برگی کاهش یافته را نشان می دهند.

روگوز

عباسی بیان کرد: پژمردگی و خشک شدن گل ها و قهوه‌ای شدن ساقه، قهوه‌ای شدن کاسبرگ ها و دم گل، لکه دار شدن میوه (لکه های سبز و زرد) قهوه ای شدن کاسبرگ ها و دم گل از علائم ایجاد شده توسط این ویروس بر روی گل است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: این ویروس باعث تاولی شدن سطح میوه و لکه های نکروز (قهوه ای) روی میوه می شود. این ویروس بسیار پایدار و تا ۲۰ سال می تواند در خاک و روی سطح بقایای آلوده زنده بماند.

وی اظهار کرد: ویروس مذکور به روش انتقال مکانیکی همراه با تماس دست و لباس کارگران با بوته‌ها، همچنین همراه با وسایل هرس از جمله قیچی، زنبورهای گرده افشان، سینی نشاء و بستر آلوده، توسط بذر و نشاءآلوده و تماس ریشه به ریشه و آب آبیاری منتقل می‌شود.

همه ناراضی از بازار مرغ ، ۱۰۰‌هزار تومان شد ! مدیریت ضعیف دولت

مُچ تعمیرگاهی که قطعات خودرو شیرازی ها را می دزدید گرفته شد

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس پنجشنبه , ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

همه ی گوجه فرنگی هابرخلاف ظاهرشیکشان؛پس ازبرش گوشت گوجه سفیداست وگویندگلخانه ای وسرطان زاست?هرچندهمه محصولات کشاورزی درایران عامل بیماری های خانمانسوزاست!!؟؟چرا؟علتش؛سمومات یاآب های آلوده؛وعدم بازرس های بهداشت واهمیت ندادن به جان مردم ومافیای پزشکان وسودسرشارازهمین بیماری ها?

ناشناس سه شنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

احتمالا کشاورزا همش نخود میخورن

آخرین اخبار