چاپ کد خبر: 110201
8 اردیبهشت 1402

نکاتی جالب درباره زبان های مختلف دنیا که حتما باید بدانیم

قصد یادگیری زبانی جدید را دارید و در انتخاب میان این تعداد زبان شیرین شرقی و غربی مانده‌اید؟ امروز در مجله آموزش زندگی اول فارس با ویژگی های هفت زبان اصلی دنیا آشنا می شویم و مزایا و معایب هرکدام از این زبان های پرکاربرد و محبوب را با یکدیگر بررسی می کنیم.

به گزارش اول فارس ، تعداد گویشوران هر زبان، کشورهای پوشش دهنده آن‌ها و میزان سختی و آسانی هفت زبان اصلی جهان، مواردی است که با مطالعه این متن از آن ها مطلع خواهید شد تا راحتتر و آسانتر زبان مورد نظر خود را برای یادگیری انتخاب نمایید. همچنین در انتهای این مقاله به این نتیجه خواهید رسید که چه زبانی برای شما مناسب‌تر است.

هفت زبان اصلی دنیا1 1

انگلیسی؛ پر کاربرد ترین زبان اصلی دنیا

انگلیسی؛ پر کاربرد ترین زبان اصلی دنیا1
بدون شک زبان انگلیسی را می توانیم پرکاربردترین زبان دنیا بنامیم. از آنجا که زبان انگلیسی، زبان مادری حدود ۵۹ کشور از این کره خاکی است، می توانیم این زبان را مهم ترین زبان دنیا به شمار آوریم. وجود کشورهای انگلیسی زبان مدرن و مختلف در دنیا باعث شده است تا زبان آموزان این زبان، بیشترین جامعه آماری را در بین دیگر زبان های دنیا تشکیل داده باشند. زبان انگلیسی بیش از یک میلیارد نفر در جهان گویشور دارد و جالب است بدانید که ایالات متحده آمریکا با حدود ۴۰۰ میلیون نفر، بیشترین گویشور زبان انگلیسی را در خود جای داده است. راحتی یادگیری این زبان بین المللی در کنار کاربرد و محبوبیت فراوانی که در میان مردم جهان دارد، باعث شده است تا این زبان مهم ترین زبان در کل جهان نامیده شود.

زبان چینی؛ پر جمعیت ترین زبان جهان

زبان چینی
اگر از افراد مختلف جامعه در مورد زبان چینی بپرسید، احتمالا اولین کلماتی که به گوشتان می خورد، سخت، زیاد، پیچیده، در و پنجره و … خواهد بود؛ اما جالب است بدانید که این زبان علاقه‌مندان بسیاری در سراسر جهان دارد! از آنجایی که کشور چین روابط بسیار گسترده ای در دنیای امروز دارد و لقب اقتصاد دوم جهان را به خود اختصاص داده است، چینی از جمله زبان هایی است که خواهان بسیاری در میان ملل مختلف پیدا کرده است. زبان چینی که امروزه در جهان تدریس می شود، نسخه ساده شده این زبان شیرین شرقی است. نکته جالب دیگری که در مورد این زبان باید بدانید این است که زبان چینی نه تنها مختص به کشور چین نیست، بلکه در ماندارین و تایوان نیز زبان اصلی محسوب می شود و در کشور زیبا و توریستی سنگاپور نیز یکی از زبان های رسمی این کشور به شمار می آید.

زبان اسپانیایی؛ دومین زبان زنده دنیا

زبان اسپانیایی
با وجود زبان هایی مانند آلمانی و فرانسوی شاید باورش سخت باشد که زبان اسپانیایی را بعد از زبان چینی به عنوان دومین زبان زنده دنیا (به لحاظ تعداد افراد گویشور) به شمار آوریم. زبان اسپانیایی در حدود ۲۱ کشور جهان به طور رسمی قابل گفتگوست و همین نکته مهم کافی است تا اهمیت یادگیری این زبان را دریابیم. طبق گفته ها زبان اسپانیایی، بعد از زبان ایتالیایی آهنگین ترین زبان دنیا است و این موضوع باعث شده تا یادگیری این زبان اروپایی بسیار شیرین و لذت بخش باشد و از سختی های هنگام یادگیری آن بکاهد. اگر به دنبال مهاجرت و یا بورسیه تحصیلی به یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکای جنوبی هستید، زبان اسپانیایی می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما عزیزان باشد.

زبان فرانسوی؛ زبان عاشقان جهان

زبان فرانسوی
امروزه دیگر همه می دانند که کلاس کاری زبان فرانسوی از دیگر زبان های دنیا متفاوت است. این زبان شیرین اروپایی سال هاست که در کشورهای مختلف جهان در حال یادگیری توسط عاشقان این زبان است. جالب است بدانید که ۸۵ درصد کلمات این زبان را کلمات لاتین تشکیل می دهند و تعدادی از کلمات آلمانی، انگلیسی، اسکاندیناوی و… نیز در آن بکار رفته که به جذابیت های زبان فرانسوی بیش از پیش اضافه می کند. طبق آمار ارائه شده، این زبان در ۲۹ کشور جهان، زبان رسمی بوده و از این حیث جزو پر استفاده‌ترین زبان ها به حساب می‌آید. زمانی قرار بر این بود که زبان فرانسوی، زبان رسمی جهان شود که به دلایلی زبان انگلیسی گوی سبقت را از این زبان شیرین و جذاب ربود و به مهم ترین زبان بین المللی در جهان تبدیل شد. اما هیچ یک از این مسائل نمی تواند از اهمیت یادگیری و کاربرد این زبان برای علاقه‌مندانش بکاهد!

زبان عربی؛ کاملترین در دنیا!

زبان عربی
باورتان بشود یا نشود، طبق تحلیل متخصصان زبان، زبان عربی کاملترین زبان دنیاست؛ که احتمالا اگر به عنوان یک فارسی زبان در مدارس ایران عزیزمان درس خوانده باشید، می دانید که صرف فعل در زبان عربی با زبان های دیگر دنیا متفاوت است! نام صرف فعل‌های عربی، بیشتر ما را به یاد داستان های خنده داری از کلاس های زبان عربی دوران راهنمایی و دبیرستانمان می‌اندازد که در آن کلمات و ترجمه متون عربی و توضیح آن به معلم نقش اصلی را بازی می کنند و خاطرات گذشته مان را زنده می کند. استفهام، بلاغت و فصاحت گفتار، ویژگی های اصلی زبان عربی است که باعث شده آن را کاملترین زبان دنیا بدانند.

زبان روسی؛ گسترده‌ترین زبان اوراسیا

زبان روسی
شاید برخی افراد در نگاه اول زبان روسی را جزو زبان های مهم دنیا به شمار نیاورند؛ اما جالب است بدانید که زبان روسی، گسترده ترین زبان حوزه اوراسیا از نظر جغرافیایی است و از طرفی پرگویشورترین زبان مادری در اروپا محسوب می شود. روسی یکی از زبان های رسمی در سارمان ملل متحد است و اگر به دنبال زبانی شیرین، کاربردی و جذاب هستید، می توانید نیم نگاهی نیز به زبان روسی داشته باشید. یادگیری این زبان اروپایی فرصت مناسبی است برای کسانی که می خواهند بیزینس شخصی خود را فراتر از مرزهای کشورمان گسترش دهند و از این پس می توانند  با تجار بیشتری در کشور روسیه ارتباط بگیرید.

زبان آلمانی؛ دشوار ولی کاربردی!

زبان آلمانی
زبان آلمانی را به جرات می توانیم یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین زبان های بین المللی در کشورمان ایران بدانیم. یکی از زبان های سخت قاره اروپا که سالانه زبان آموزان فارسی زبان بسیاری به دلیل کاربرد و تعداد گویشوران بسیارش، به یادگیری آن می پردازند. به غیر از آلمان، کشورهای اتریش، لوکزامبورگ، لیختن اشتاین و بلژیک نیز از جمله کشورهایی هستند که زبان آلمانی جزو زبان های رسمی آن هاست. اگر از جمله افرادی هستید که قصد بورسیه شغلی و تحصیلی دارید، کشورهای آلمانی زبان یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید بر روی آن حسابی ویژه باز کنید و از این جهت می توانید یادگیری زبان آلمانی را در اولویت برنامه های خود جای دهید.

سخت ترین زبان دنیا

زمانی که صحبت از سخت‌ترین زبان دنیا می‌شود، ذهن بسیاری از ما به سمت زبان ژاپنی و چینی می‌رود. اما تنها یک زبان سخت در دنیا وجود ندارد. زبان هر کشوری برگرفته از فرهنگ و تاریخچه آن منطقه است و یادگیری زبان جدید علاوه بر مزایا و امکانات جدیدی که به شما می‌دهد، کمک می‌کند تا با ناشناخته‌های جهان بیشتر آشنا بشوید.

سخت ترین زبان دنیا

زبان‌هایی در دنیا وجود دارد که یادگیری آن‌ها کار ساده‌ای نیست و انرژی و زمان بیشتری می‌طلبد. در ادامه قصد داریم راجب سخت ترین زبان‌های دنیا صحبت کنیم و فاکتورهایی که سبب شده نسبت به زبان‌های دیگر سخت‌تر باشد را بررسی کنیم.

زبان چینی | Chinese
زبان چینی بیشترین تعداد صحبت کننده را در سطح جهان دارد و برای فارسی زبانان به عنوان سخت ‌ترین زبان برای یادگیری می‌باشد. این زبان را غیر عادی ترین زبان جهان می‌شناسند زیرا ۳۰ زبان دیگر را در دل خود جای داده است.  تمامی این ۳۰ زبان به دلیل شباهتی که در نوشتار و ادبیات دارند، بسیار به زبان چینی نزدیک هستند.

اگر قصد سفر به کشورهای آسیایی را دارید، چینی به عنوان یکی از بهترین زبان‌ها برای یادگیری است.

زبان هلندی | Dutch
زبان هلندی یا داچ که یکی از زبان‌های ژرمنی غربی است. در هلند، بلژیک و سورینام به این زبان صحبت می‌کنند. در حال حاضر این زبان دارای مقامی رسمی در آروبا، سینت مارتن و کوراسائو می‌باشد. زبان هلندی بسیار نزدیک به زبان آلمانی و انگلیسی بوده و در قسمت‌های از اروپا و ایالات متحده آمریکا به این زبان صحبت می‌کنند. تمامی این ویژگی‌ و شباهت ها باعث شده این زبان به عنوان یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا شناخته شود.

زبان اسلوونی | Slovenian
سومین زبانی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، زبان اسلوونی است که در بخشی از گروه‌ زبان‌های اسلاویک جنوبی است. ۲.۵ میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند و بیشتر آن‌ها ساکنین کشور اسلوونی هستند.

زبان اردو | Urdu
این زبان به «اردو استاندارد مدرن» شهرت دارد و با مسلمانان هندوستان رابطه نزدیکی دارد. اردو زبان رسمی کشور پاکستان است و به لحاظ ساختار و گرامر هندی می‌باشد. همچنین به عنوان یکی از ۲۲ زبان برنامه ریزی شده در قانون اساسی هند، برای هندی زبانان قابل درک و فهم است.

زبان آفریکانس یا آفریقایی | Afrikaans
زبان آفریکانس، یکی از زبان‌های ژرمنی غربی است و مردم آفریقا جنوبی، بومیان نامیبیا، زیمباوه و بوتساوانا به این زبان صحبت می‌شود. این زبان را دختر زبان هلندی می‌نامند و یکی از زیر مجموعه‌های زبان هلندی است.

زبان ولزی | Welsh
ولزی بخشی از زبان بریتونی از زیر شاخه‌های زبان سلتی بوده و در ولز به این زبان صحبت می‌کنند. این زبان را با نام‌های گوناگونی از قبیل کیمریک، کاملرین و کامبریک می‌نامند.

زبان کره ای | Korean
زبان کره‌ای به عنوان زبان رسمی در کره جنوبی و کره شمالی شناخته شده و بالغ بر ۸۰ میلیون نفر در سراسر جان به این زبان صحبت می‌کنند. دلیل سخت بودن این زبان، گرامر و ساختار آن است که صحبت کردن را برای مردم پیچیده کرده است. مردم ژاپن با یادگیری زبان کره‌ای مشکلی ندارند و نسبت به بقیه راحت تر یاد می‌گیرند.

زبان دانمارکی | Danish
در دنیا بیش از ۶ میلیون نفر به زبان دانمارکی صحبت می‌کنند؛ دانمارکی در واقع یک زبان ژرمنی شمالی است و امروزه آن را یک زبان اقلیت می‌شناسند. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم گرینلند به این زبان صحبت می‌کنند. زبان دانمارکی با زبان‌های نروژی و سوئدی قابل درک است. این زبان زیر مجموعه زبان نورس باستان محسوب می‌باشد.

زبان باسک | Basque
شاید این نام کمتر به گوشتان خورده باشد. زبان باسک، در واقع زبان باستانی کشور باسک می‌باشد. این کشور تاریخی از شمال شرقی اسپانیا تا جنوب غربی فرانسه کشیده شده است. به طوری تقریبی ۲۷% از کل جمعیت به این زبان صحبت می‌کنند.

زبان عبری | Hebrew
یکی دیگر از سخت‌ترین زبان های دنیا متعلق به خانواده آفروآسیایی است. زبان عبری جزو سخت‌ترین زبان‌های دنیا است. عبری یک زبان سامی غربی می‌باشد و در قرن ۱۰ قبل از میلاد، عبریان باستان به این زبان صحبت می‌کردند.

زبان سانسکریت | Sanskrit
یک گویش هندی-آریایی به نام سانسکریت، که برگرفته از زبان نیاهندوایرانی و نیا-هندواروپایی است. این زبان در میان ۲۲ زبان برنامه ریزی شده هند جای گرفته است و می‌توان از آن به عنوان یکی سخت‌ترین زبان‎‌های دنیا نام برد. این زبان پایه‌ای برای زبان‌های دیگر از جمله بوسنیایی و صربستانی است.

زبان گلیه | Gaelic
یک زبان به نام گلیه-اسکاتلندی وجود دارد که به آن زبان گلیه می‌گویند و مردم بومی اسکاتلند به این زبان صحبت می‌کنند. گلیه همانند زبان‌های منکس ایرلندی مدرن از زبان ایرلندی میانه پدیدار شده و یکی از از شاخه‌های زبان گیلیک‌تبار (Goidelic) می‌باشد.

زبان مجاری | Hungarian
مردم مجارستان به زبان مجاری صحبت می‌کنند و آن را به عنوان یکی از زبان‌های اتحادیه اروپا و زبان اصلی کشور مجارستان می‌شناسند. علاوه بر مردم مجارستان، در میان کشورهایی نظیر اوکراین، رومانی، صربستان و اسلواکی بسیار کاربرد دارد. این زبان متعلق به خانواده زبان اورالی است و کسانی که به این دو زبان صحبت می‌کنند تا حد زیادی متوجه صحبت‌های یکدیگر می‌شوند.

زبان ویتنامی | Vietnamese
زبان رسمی کشور ویتنام، ویتنامی است و همچنین زبان دوم یا اول تعداد زیادی از اقلیت‌های قومی است. جالب است بدانید واژه‌های ویتنامی برگرفته از زبان چینی است. الفبایی که امروزه در زبان ویتنامی به چشم می‌خورد الفبایی لاتین است که با تشریح اضافی برای تن و حروف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان تایلندی | Thai
زبان تایلندی، زبان رسمی مردم تایلند بوده و اکثر مردم به زبان سیامی یا تایلندی مرکزی می‌شناسند. این زبان زیر مجموعه زبان تای-کادای است و نیمی از واژگان آن برگرفته از زبان‌هایی مانند سانسکریت، پالی، خمر می‌باشد. دلیل پیچیدگی این زبان به دلیل ملودیک و تحلیلی بودن آن است و همچنین الفبا و نشانه‌گذاری‌ها، این زبان را سخت و پیچیده کرده است.

زبان ایسلندی | Icelandic
یکی دیگر از زبان‌های ژرمنی شمالی، ایسلندی است. این زبان تحت تاثیر زبان‌های دانمارکی و سوئدی قرار گرفته و از دلایل سخت بودن این زبان می‌توان به ساختار، دستور زبان و واژگان اشاره کرد.

زبان آلبانی | Albanian
زبان آلبانی یک زبان هندو-اروپایی است و مردم کشورهای بلغارستان، آلبانی، جمهوری کوزوو و جمهوری مقدونیه به این زبان صحبت می‌کند. این زبان قدمتی بالایی در حد چند قرن دارد و به عنوان اولین زبان، توسط مردم مونته نگرو، یونان و ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت.

آلبانی واژگان مشترکی با زبان‌هایی مانند یونانی و آلمانی دارد. اما به دلیل تفاوت واژگان این زبان، آن را بسیار منحصر به فرد و سخت کرده است.

زبان ژاپنی | Japanese
قطعا همگان یکی از سخت‌ترین زبان‌های جهان را، زبان ژاپنی می‌دانند. در شرق آسیا زبان ملی مردم ژاپن بوده و بالغ بر ۱۲۵ میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند. این زبان عضوی از خانواده زبان ژاپنیک است. زبان ژاپنی ارتباط نزدیکی با زبان چینی دارد و هر دوی آن‌ها در لیست سخت‌ترین زبان دنیا قرار گرفته‌اند.

آسانترین زبان دنیا کدام است؟

اگر به دنبال یادگیری آسانترین زبان دنیا هستید باید بدانید که آسانترینی وجود ندارد! تمامی زبان های دنیا سختی ها و شیرینی های مختص خود را دارند و این که شما عزیزان به دنبال چه هدفی هستید نیز می تواند مسیر شما را برای انتخاب یک زبان هموار کند. بعضی از زبان ها حروف بیشتری دارند و برخی دیگر صرف فعلشان پیچیده‌تر است. بعضی دیگر حروف ترکیبیشان زیاد است و برخی دیگر تلفظشان سختتر! اما به طور کلی اگر به دنبال چند نام به عنوان آسانترین زبان ها هستید، می توانیم به زبان های هلندی، اسپانیایی و انگلیسی اشاره کنیم.

 قدیمی‌ترین زبان دنیا را هم بشناسید

همانگونه که بشریت از دوران انسان‌های اولیه تا کنون دارای تغییرات زیادی در فرهنگ، سبک زندگی و … را تجربه کرده است؛ بر روی زبان و ارتباط گرفتن با دیگران هم این تغییر حس می‌شود که امروزه انسان‌ها با استفاده از زبان‌هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارد، با یکدیگر صحبت می‌کنند. اما برخی از زبان‌ها قدمت دیرینه دارند که در این این مطلب قصد داریم تا درباره قدیمی‌ترین زبان دنیا اطلاعاتی را شرح دهیم.

سانسکریت Sanskrit

سانسکریت1
زبان سانسکریت به عنوان قدیمی‌ترین زبان در طول تاریخ و قرن محسوب می‌شود که زبان کلاسیک هند است. همچنین این زبان در کتاب “جهان ریگودا” به صورت کامل گردآوری شده. براساس اطالاعات و تحقیقاتی که زبان‌شناسان انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که زبان سانسکریت به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد اشاره دارد و ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد، این زبان تکمیل شده است. همچنین تحقیقات انجام شده از این نوید می‌دهد که وداها هرکدام با گویش‌های مختلفی از سانسکریت با یکدیگر صحبت می‌کردند. نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد، این است که دیگر زبان سانکریت وجود ندارد و هندی‌ها از این زبان استفاده نمی‌کنند.

زبان عبری Hebrew

عبری Hebrew1
زبان عبری اولین زبان در این لیست است که حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد اختراع شد، همچنین امروزه یهودیان از این زبان برای عبادت استفاده می‌کنند. هنگامی که صهیونیسم یا اسرائیل به وجود آمد، سعی نمودند تا زبان عبری را به گونه‌ای اصلاح کنند تا بتوانند به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته شود. افرادی که زبان عبری به عنوان زبان مادریشان محسوب می‌شوند، می‌توانند به راحتی تمامی متون و خطوط این زبان باستانی را متوجه شوند؛ همچنین اغلب این افراد، بیدیش Yiddish بودند.

زبان تامیل Tamil

تامیل Tamil2
تامیل به عنوان اولین زبان باستانی محسوب می‌شود که توانسته از پیشرفت بشریت، فرهنگ و … جان سالم به در ببرد و توانسته باشد اصالت خود را حفظ کند یا به گونه‌ای هیچگونه اصلاحی و تغییری بر روی آن انجام نشده است. همچنین این زبان باستانی به عنوان زبان رسمی سری‌لانکا و سنگاپور محسوب می‌شود که حدود ۵۰ میلیون انسان بر روی این زبان تسلط دارند و به عنوان زبان رسمی ایالت تامیل نادو هم نیز است. محققان و باستان‌شناسان توانسته‌اند تا کتیبه‌هایی را به زبان تامیل پیدا کنند که قدمت آن‌ها به قرن سوم پیش از میلاد اشاره دارد؛ همچنین این زبان که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته به عنوان بیستمین زبان پراستفاده در دنیا هم محسوب می‌شود.

زبان لیتوانیایی Lithuanian

لیتوانیایی Lithuanian1
از دیگر زبان‌های باستانی که در این لیست قرار دارد لیتوانیایی است که قدمت این زبان ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌باشد. زبان‌هایی نظیر آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی و … که امروزه در قاره اروپا و دیگر کشورها درحال گسرش هستند، از دل زبان باستانی لیتوانیایی به وجود آمده‌اند؛ اما امروزه تفکیک‌هایی بر روی زبان‌های اروپایی رخ داده است. همچنین زبان لیتوانیایی نسبت به دیگر زبان‌های اروپایی و هندی (PIE – Proto-Indo-European) بیشترین شباهت به قواعد و اصول گرامری را دارد که همین امر باعث شده از این زبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا یاد شود.

زبان فارسی Farsi

فارسی Farsi1
جای تعجبی وجود ندارد که زبان فارسی هم در این لیست قرار داشته باشد، این زبان در کشورهایی نظیر ایران، افغانستان، تاجیکستان رواج دارد . نام زبان پارسی یا فارسی هردو از یک زبان نشات می‌‌گیرند که نام پارسی در زمان هخامنشان و دیگر حکومت‌ها باستانی استفاده می‌شد؛ نام و کلمه فارسی برای نوادگان امروزی مورد استفاده است. زبان ۶۰۰ ساله پیش از میلاد پارسی باعث شده تا از این زبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان جهان یاد شود و همچنین این زبان تغییرات اندکی را در طول تاریخ مشاهده کرده است.

زبان ایسلندی Icelandic

زبان ایسلندی1
زبان ایسلندی، یک زبان اروپایی و هندی (PIE) است که از شاخه ژرمن شمالی محسوب می‌شود. بسیاری از زبان‌های ژرمن شمالی یا ژرمانیک ساده شده‌اند که همین امر باعث شده این زبان‌های بسیاری از ویژگی‌های زبان اروپایی و هندی را ازدست بدهند. اما این موضوع بر روی زبان ایسلندی صدق نمی‌کند و این زبان همچنان دارای ویژگی‌هایی است. همچنین این زبان در طول تاریخ و سده‌ها دارای تغییرات اندکی بوده که باعث شده بسیاری از انسان‌هایی که ایسلندی زبان مادریشان است، به راحتی بتوانند متون باستانی را بخوانند.

زبان مقدونیه Macedonian

مقدونیه Macedonian1
نام دیگر زبان مقدونیه، زبان اسلاوی می‌باشد که از ۴ زبان روسی، لهستانی، چک و کرواسیایی تشکیل شده است. این زبان که یکی از زبان‌های جوان محسوب می‌شود و زمانی زبان رایج و اصلی اسلاوی از یکدیگر جدا شدند که سیریل و متودی مقدس این زبان استاندرد کردند. استاندارد کردن این زبان به گونه‌ای بود که بر روی آن قواعد و الفا قرار دادند که امروزه به عنوان زبان اسلاوی قدیم هم شناخته می‌شود که در کلیساها رایج است. در قرن نهم، سیریل و متودی مقدس زبان استاندارد شده اسلاوی را به شمال بردند که همین امر باعث شد این زبان به مسیحیت تبدیل شود.

زبان باسک Basque

باسک1
از دیگر زبان قدیمی که در دنیا قرار دارد، زبان باسک است که راز نهایی زبان‌شناسی محسوب می‌شود. زبان باسک توسط برخی از انسان‌هایی که در کشور فرانسه و اسپانیا زندگی می‌کنند، مورد استفاده است؛ اما با هر زبان رومی دیگری نامرتبط هست. در طی چندین دهه زبان‌شناسان زیادی بر روی باسک اطالاعاتی جمع آوری کردند و نظریه‌هایی را ارائه دادند؛ اما هیچ یک از این نظریه‌ها و اطالاعات، نتوانست زبان‌شناسان را به یک نظر واحد برساند. تنها نکته‌ای که محققین توانستند به آن دست پیدا کنند، این است که زبان باسک پیش از زبان رومیان بر روی این مناطق وجود داشته و همین امر باعث شده تا از این زبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان جهان یاد شود.

زبان فنلاندی Finnish

فنلاندی1
زبان فنلاندی تا قرن شانزدهم میلادی  هنوز مکتوب نشده بود، اما این امر نمی‌تواند جلوی قدمت این زبان باستانی را بگیرد. این زبان باستانی از خانواده Finno-Ugric تشکیل شده است، همچنین چندین زبان دیگر نظیر استونیایی، مجارستانی و … که در سیبری صحبت می‌کنند از این خانواده هستند. لازم به ذکر است بدانید، کلماتی که در زبان فنلاندی امروزه استفاده می‌شود؛ متشکل از چندین خانواده در طول قرن‌ها است. به عنوان مثال:

کلمه aiti که به معنای مادر است، از زبان گوتیک الهام گرفته شده که امروزه از این کلمه دیگر استفاده نمی‌شود.
Kuningas که به معنای پادشاه است که از کلمه ژرمن kuningaz نشات گرفته؛ اما امروزه این کلمه را در هیچ یک از زبان‌های ژرمی مشاهده نمی‌کنید.

زبان گرجستانی Georgian

گرجستانی1
منطقه قفقاز بهشتی برای زبان‌شناسان است. زبان‌های اصلی سه کشور جنوبی قفقاز یعنی گرجستان، آذربایجان و ارمنستان از سه خانواده Kartvelian، Turkic و هند و اروپایی الهام گرفته شده است. همچنین زبان گرجستانی به عنوان بزرگترین زبان Kartvelian و تنها زبان قفقازی با سنت ادبی کهن شناخته می‌شود. حروف الفبایی که این زبان گرجستانی دارد، تفریبا قدیمی هستند و اطلاعات دقیقی در این باره که زبان گرجستانی برای چه قرنی است، وجود ندارد.

زبان اسکاتلندی ایرلندی Irish Gaelic

زبان اسکاتلندی1
اگرچه زبان اسکاتلندی ایرلندی یکی از زبان‌هایی است که توسط تعداد اندکی از انسان‌های ایرلندی مورد استفاده قرار می‎گیرد و همین امر نشان می‌دهد که این زبان تاریخ باستانی را پشت سرگذاشته. با استفاده از اطلاعاتی که زبان‌شناسان بدست آورده‌اند، نشان می‌دهد که زبان اسکاتلندی ایرلندی پیش از ژرمن در جزایری وجود داشته است؛ امروزه این جزایر را بریتانیای بزرگ و ایرلند می‌خوانند. اما ویژگی که باعث شده این زبان ارزشمند و قدیمی محسوب شود، ادبیات آن است که به عنوان باستانی‌ترین و قدیمی‌ترین ادبیات بومی در اروپای غربی است.

مهم ترین عوامل در رتبه بندی زبان های اصلی جهان
عوامل و فاکتورهای مختلفی بر رتبه بندی زبان های اصلی دنیا تاثیر گذار هستند. عواملی همچون تعداد گویشوران آن زبان، تعداد کشورهایی که به آن زبان صحبت می کنند، راحتی و سختی زبان و… همه از جمله دلایلی هستند که زبان آموزان مختلف در سراسر دنیا برای یادگیری این زبان ها اقدام به یادگیری آن ها می کنند. البته باید این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که معیار شما برای انتخاب یک زبان برای یادگیری و آموختن آن چیست؟ چرا که عده ای زبانی را به دلیلی مساحت بیشتری که از دنیا در برگرفته است انتخاب می کنند و عده ای دیگر به این دلیل که کشور مورد نظرشان برای سفر و یا مهاجرت چنین زبانی است. پس معیار واحدی برای رتبه بندی زبان های جهان وجود ندارد و همه چیز به خود شما عزیزان بر می‌گردد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی هفت تا از کاربردی ترین و در عین حال زیباترین زبان های دنیا پرداختیم تا به شما علاقه مندان به یادگیری زبان های مختلف دنیا کمک کرده باشیم تا بتوانید زبان مورد نظر خود را با دید بازتر و بهتری انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تمامی زبان های دنیا از فارسی گرفته تا عبری، از کره‌ای گرفته تا ژاپنی همگی سختی ها، زیبایی ها و ویژگی های خاص خود را دارا هستند و هر کدام می توانند با توجه به هدفی که در زندگی دنبال می کنید به شما در رسیدن به آن ها کمک نمایند.

در انتها از شما عزیزان می خواهیم که نظر خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. به نظر شما محبوبترین زبان کدام است؟ چه زبان های دیگری می توانست در لیست زبان های اصلی دنیا جای گیرد؟

کشتی زیبای “ بهشت جزیره استوایی ” با خانه های سنتی و درختان خرما+عکس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آتیلا چهارشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۴۳

آیا زبان ترکی وجود دارد؟ بنده ترکمن هستم زبانم زیرشاخه زبان ترکی هست زبان ترکی با بیش از ۲۰۰ملیون نفر رو چرا شما اشاره نکردین کشور عزیزمون ایران ۴۰ درصد زبان ترکی گویشور دارد تهران بزرگترین شهر ترک نشین جهان حالا شما استاد نگین نمیدونستم جهت اطلاع

جلیل چهارشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۴۳

آیا زبان ترکی وجود دارد؟ بنده ترکمن هستم زبانم زیرشاخه زبان ترکی هست زبان ترکی با بیش از ۲۰۰ملیون نفر رو چرا شما اشاره نکردین کشور عزیزمون ایران ۴۰ درصد زبان ترکی گویشور دارد تهران بزرگترین شهر ترک نشین جهان حالا شما استاد نگین نمیدونستم جهت اطلاع

علی دوشنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

اینکه به زبان ترکی اشاره نکردین نشان از نژادپرستی و ترک هراسی نویسنده است، ترکی استانبولی یا ۱۰۰ میلیون ، آذربایجانی با ۵۰ میلیون گویشور اشاره ای نشده است.

ناشناس یکشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

اینکه به زبان تورکی اشاره نکردین از بی اهمیتی زبان تورکی نیست،این نشونه بیسوادی و نژادپرستی شماست یعنی شماها اینقدر نمیتونین جایگاه زبان تورکی رو تحمل کنین؟

علی خمسه شنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶

متاسفانه به یکی از زبان های باقاعده دنیا که زبان رسمی ترکیه،آذربایجان،قزاقستان،قرقیزستان،ازبکستان،ترکمنستان و قبرس شمالی و همچنین زبان حدود ۵۰میلیون ترکستان چین و زبان بیش از ۳۰میلیون ایرانی ،و زبان ترکان روسیه و افغانستان و و ترکمن های سوریه و عراق هست متاسفانه اشاره ای نکردید.

ناشناس شنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۰۷

خیلی جالب بود ولی متاسفانه به زبان تورکی (یا خانواده های این زبان ) اشاره نشده بود .

ناشناس جمعه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

سلام متاسفانه نامی اززبان ترکی به عنوان یکی از با قاعده ترین زبانهای زنده دنیا کا اتفاقا زبان بیش از نیمی از مردم کشورمان صحبت نکردید انشاالله که تعمدی ویا غرض وکینه ای در این کارتان نباشد

جواد جمعه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

سلام
اطلاعات خوبی بود ممنون

آخرین اخبار