چاپ کد خبر: 127079
10 آذر 1402

سفید و درخشان کردن قابلمه روحی تنها با ۹ روش آسان و طبیعی

سفید کردن قابلمه روحی یکی از مشکلات خانم های ایرانی است.محبوبیت قابلمه روحی در یران آنقدر زیاد است که در هر آشپزخانه ای وجود دارد.پخت غذاهای لذیذ ایرانی در ظروف روحی یکی از پرکاربردترین استفاده از ظروف روحی است. اما عیبی که این ظروف دارند سیاه شدن آنها است.برای این مشکل چه باید کرد؟

سفید کردن قابلمه روحی

چرا قابلمه روحی سیاه می شود؟
درون ظروف روحی در اثر جوشاندن آب، پختن حبوبات و یا برنج و بیرون این ظروف به علت قرار گرفتن روی آتش و یا حرارت نامناسب، بخار روغن و… سیاه می شود.

سفید کردن قابلمه روحی با روش های مختلف
ما در این مقاله برای سفید کردن ظروف روحی و جلوگیری از سیاه شدن آن‌ها نکات کاربردی و آموزش مرحله به مرحله قرار دادیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید با چه موادی می‌تواند قابلمه روحی را سفید کرد.

۱-سفید کردن قابلمه روحی با مواد شوینده
اگر قابلمه رویی شما زیاد سیاه نشده است، شما می توانید با مقداری آب و مایع ظرفشویی آن را مثل روز اول سفید کنید. برای سفید کردن قابلمه روحی، کمی آب گرم ومواد شوینده را مخلوط کرده و بگذارید به مدت ۵ دقیقه در قابلمه بماند و سپس با سیم ظرفشویی قابلمه را تمیز کنید.

۲-سفید کردن قابلمه روحی با سرکه
برای سفید کردن قابلمه رویی مقداری جوش شیرین در ظرف سیاه شده بریزید و بعد از افزودن مقداری سرکه بگذارید کمی بماند سپس به کمک اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید.

۳-سفید کردن قابلمه روحی با جوش شیرین
۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف لیوان آب را ترکیب نمایید و درون قابلمه بریزید و قابلمه سیاه شده را روی شعله قرار دهید، پس از آن که مقداری مایع درون قابلمه جوشید شعله را خاموش کرده و به کمک یک برس یا سیم قابلمه را تمیز کنید.

۴-سفید کردن قابلمه روحی سوخته با لیمو
سفید کردن قابلمه روحی سوخته، بعد از جدا کردن مواد غذایی و خرده ذرات باقیمانده از قابلمه کف آن را به مقدار زیاد با جوش شیرین بپوشانید، یک لیمو را از وسط نصف کنید و با قسمت گوشتی آن با خمیر جوش شیرین ظرف را کاملا برق بیاندازید.

سفید کردن قالمه روحی با لیمو

۵-سفید کردن قابلمه رویی با آب اکسیژنه
برای سفید کردن قابلمه روحی، مقداری جوش شیرین در ظرف سیاه شده بریزید و سپس کمی آب اکسیژنه به آن بیافزایید،اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه ای درون ظرف بماند و سپس به کمک اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید.

۶-سفید کردن قابلمه روحی با سس کچاپ
استفاده از سس کچاپ برای احیای قابلمه‌ها و ظروف روحی  کدر بسیار رایج است. ناحیه آسیب دیده را با یک لایه نازک از سس کچاب بپوشانید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه قابلمه را با آب ولرم بشویید.

۷-سفید کردن قابلمه رویی با گاز پاک کن
برای از بین بردن سیاهی قابلمه روحی می توانید از گاز پاک کن استفاده نمایید، مقداری گاز پاک کن را نیز بر محل سیاهی قابلمه بریزید و پس از نیم ساعت بشویید.

۸-سفید کردن قابلمه روحی با صابون
برای سفید کردن ظروف روحی صابون را روی سیم ظرفشویی بکشید و با همان قسمت سیم قابلمه روحی را بسابید و براق کنید. سپس با اسکاج و مایع ظرفشویی قابلمه ها را خوب بشویید و آبکشی کنید تا دیگر بوی صابون ندهد.

۹-سفید کردن قابلمه روحی با خمیر دندان 
از یک خمیر دندان سفید کننده برای این کار استفاده کنید. خمیر دندان را بروی سطح داخلی قابلمه به صورت دایره‌وار فشار دهید. با استفاده از یک اسفنج آن را به طور یکنواخت پخش کنید. سپس داخل قابلمه آب گرم بریزید و پس از چند دقیقه با استفاده از یک اسفنج یا اسکاچ قابلمه را بشورید.

سفید کردن قابلمه روحی با خمیردندان

نکاتی برای جلوگیری از سیاه شدن قابلمه روحی
در ادامه نکاتی را برای جلوگیری و به حداقل رساندن سیاهی قابلمه روحی را در اختیارتان قرار دادیم

۱. هنگام پختن سوپ، آش و یا خورشت در ظروف روحی، چند قطره آبلیمو یا سرکه به محتویات داخل آن اضافه کنید. این کار در هنگام جوشیدن غذا موجب می‌شود تا داخل ظروف روحی شما سیاه نشود.

۲. از قرار دادن ظروف روحی بر روی شعله و حرارت مستقیم خودداری کنید. در صورت لزوم، بهتر است قبل از این کار کف و بدنه اطراف قابلمه را به مایع ظرف‌شویی آغشته کنید تا از سیاه شدن بدنه قابلمه جلوگیری کند.

۳. گاهی اوقات ممکن است سیاهی کف قابلمه به دلیل کثیف و چرب بودن شعله اجاق باشد؛ بنابراین بهتر است شعله اجاق گاز را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

سخن پایانی
امیدواریم که توانسته باشیم با این مقاله به تمامی سؤالات شما درباره سفید کردن قابلمه روحی پاسخ داده باشیم. در حد امکان سعی کنید از استفاده از مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌های قوی در سفید کردن قابلمه روحی بپرهیزید چرا که وارد شدن این مواد به درزهای بدنه قابلمه، سلامت شما را تهدید خواهد کرد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار