چاپ کد خبر: 126126
26 آبان 1402

چگونه گیاه آپارتمانی پرسیاوشان با برگهای سبز زیبا را نگهداری کنیم؟

پرسیاوشان یکی از زیباترین انواع سرخس‌هاست که برگ هایی ریز، توری مانند و سبزرنگ دارد. این گیاه به عنوان یک سرخس مقاوم شناخته می‌شود اما در عین حال بهتر است که در مراقبت از این گیاه حساس باشید چون نگهداری از پرسیاوشان در داخل منزل کار زیاد آسانی نیست و باید به قدر کافی برای آن وقت و انرژی بگذارید.این گیاه زیبا در طبیعت در شکاف سنگها، نزدیکی رودخانه‌ها و چشمه‌های آب گرم پیدا می‌کنیم.

نکته ای در آغاز باید بدانید این است که گیاه پرسیاوشان هیچ خطری برای کودکان و حیوانات خانگی ندارد.

نگهداری از گیاه پرسیاوشان

اکنون با اول فارس همراه باشید تا روش نگهداری گیاه پرسیاوشان را به طور کامل توضیح دهیم.

ارتفاع سرخس پرسیاوشان چقدر است؟

سرخس پرسیاوشان ظریف و کوتاه از طریق ریزوم‌های کوچک رشد می‌کند و ساقه‌های انعطاف‌پذیر آن تاارتفاع ۴۳ تا ۴۸ سانتی‌متر می‌رسند. با این حال، این گیاه می‌تواند تا ۵۸ سانتی‌متر گسترش پیدا کند.یکی از دلایل اصلی محبوبیت سرخس پرسیاوشان این است که به راحتی گسترش پیدا می‌کند و سازگاری بالایی با محیط‌های مختلف دارد. برگ‌های سبز تیره آن شامل برگچه‌ای مثلثی شکل متعددی است. در ابتدا، شاخه‌های سبز این گیاه ظریف و نیمه قائم هستند، اما با بالغ شدن آن به زیبایی خمیده می‌شوند. بسته به شرایط رشد، ساقه‌های این سرخس می‌توانند تا طول ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر رشد کنند.

شرایط نگهداری
نور
پرسیاوشان به مکان‌های دارای سایه علاقه داشته به نور غیرمستقیم نیاز دارد. در نتیجه هرگز آن را در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار ندهید و مواظب باشید که در نقاط پرنور قرار نگیرد. البته این نکته نیز فراموش نشود که این گیاه می‌تواند یک یا دو ساعت آفتاب مستقیم را تحمل کند، اما اگر بیشتر از آن در معرض مستقیم خورشید باشد دچار سوختگی می‌شود و آسیب می‌بیند. همچنین توجه کنید که نور بیشتر به معنای سریع‌تر خشک شدن خاک است بنابراین هرچقدر نور بیشتری به گیاه می‌دهید، میزان آبیاری نیز باید بیشتر شود.
اگر در منزل خود نور زیادی ندارید پرسیاوشان برای شما بسیار مناسب است. بسیاری از پرورش دهندگان گیاهان راز موفقیت خود را در مورد نگهداری از پرسیاوشان، قرار دادن آن در سایه و یا گلخانه‌های شیشه‌ای می‌دانند.
البته سایه کامل نیز برای گیاه خوب نیست. منظور از سایه، سایه نسبی (ترکیب نور غیرمستقیم و سایه در ساعات مختلف روز) است.

آبیاری گیاه پرسیاوشان
گیاه پرسیاوشان به آبیاری زیاد نیاز دارد و خاکی همیشه مرطوب (خاک باتلاقی نباشد) هرگاه سطح خاک کمی خشک باشد باید گیاه را آبیاری کرد؛ همچنین گیاه اسپری کردن روی برگهایش را دوست دارد در ساعت اولیه صبح یا پایان روز گیاه را اسپری کنید، چون گیاه رطوبت دوستی است؛ می توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه از جزیره استفاده کنید

مراقبت از گیاه پرسیاوشان

سینی یا تشت یا زیر گلدانی بزرگی را انتخاب کرده داخلش را سنگ ریزه یا پوکه (لیکاپن) ریخته ظرف مورد نظر را از آب پر کرده و گلدان را وسط ظرف روی سنگ ریز ها قرار بدهید مراقب باشید که ته گلدان با آب تماس نداشته باشد که ریشه ها به مرور پوسیده و از بین خواهند رفت؛ حتی شما می توانید گلدان را با زیر گلدانی خودش روی جزیره قرار بدهید تا با تبخیر شدن آب ظرف رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم شود.اگر توانایی خرید بخور سرد داشته باشید بخور سرد تهیه کنید و با فاصله کنار گلدان قرار بدهید تا رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کند؛ اگر همه این کار را نکردید یا امکان این کارها وجود نداشت چند ظرف آب کنار گلدان قرار بدهید؛ و در نهایت می توانید گلدان را هر روز با آب ولرم حمام کنید.

دما
بهترین دما برای نگهداری پرسیاوشان، دمای بالاتر از ۲۱ درجه سانتی گراد است. اجازه ندهید او دمایی کمتر از ۱۵ درجه را تجربه کند و از قرار دادن او در کنار وسایل سرمایشی خودداری کنید.

خاک
پرسیاوشان به خاک مرطوب نیاز دارد، بنابراین مناسب بودن زه‌کشی خاک برای آن بسیار ضروری است. علاوه بر این، گلدان آن نیز باید دارای حفرات زه کشی متعددی باشد.

به عقیده ما بهترین حالت برای گلدان پرسیاوشان، این است که آن را ابتدا در یک گلدان پلاستیکی مناسب بکارید و سپس آن را با گلدان پلاستیکی، داخل گلدانی زیباتر قرار دهید. چک و کنترل کردن میزان رطوبت خاک در گلدان پلاستیکی راحت‌تر است. حفرات زه کشی نیز از خیس شدن خاک جلوگیری می‌کنند.

کود دهی
در طول بهار و تابستان، ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید. البته اگر گیاه تازه کاشته شده است، نیازی به این کار نیست. چون خاک آن هنوز می‌تواند مواد مغذی را برای گیاه فراهم کند.با آمدن پاییز، کوددهی را متوقف کنید، چون گیاه وارد دوره خفتگی می‌شود و دیگر نیازی به رشد فعال ندارد.حتما کود را در مقدار کافی آب حل کرده و آن را صورت رقیق شده به خاک اضافه کنید. اضافه کردن مقدار زیادی مواد مغذی در یک بار کوددهی، می‌تواند سبب قهوه‌ای شدن برگها شود.

گیاه پرسیاوشان

تکثیر گیاه
تکثیر گیاه پرسیاوشان از طریق تقسیم بوته ها انجام می شود؛ هنگام تعویض گلدان می توان بوته ها را به چند دسته تقسیم کرده و در گلدان مجزا بکارید. از طریق بذر هم تکثیر می شود که کاری سخت و زمان بر و تقریبا میشه گفت کار حرفه ای هاست.

مشکلات و بیماری ها

  • قهوه ای شدن برگ ها: سنگینی آب است از آب سبک برای آبیاری گیاه استفاده کنید.
  • زرد شدن برگ ها: به دلیل نبود زهکشی مناسب و آسیب دیدن ریشه ها و آبیاری زیاد گیاه است. حتما ته گلدان را بررسی کنید اگر سوراخ های ته گلدان بسته شده باشد باز کنید.

هرس کردن
در صورت ظاهر شدن برگهای زرد و قهوه‌ای، آنها را از گیاه جدا کنید. هرس کردن مرتب گیاه سبب بهبود رشد و زیباتر شدن ظاهر گیاه پرسیاوشان می‌شود.

سمی بودن
گیاه پرسیاوشان هیچ خطری برای کودکان و حیوانات خانگی ندارد. گربه‌ها بسیار دوست دارند با برگ‌های ریز آن بازی کنند.

مراقبت از گیاه پرسیاوشان

سوالات متداول شما درباره روش نگهداری گیاه پرسیاوشان

چطور از پرسیاوشان مراقبت کنیم؟

مهم‌ترین نیاز این گیاه آب است. پرسیاوشان گیاهی همیشه تشنه است و نیاز دارد خاکی همیشه مرطوب داشته باشد. به‌همین‌خاطر بهتر است روزانه یا یک روز در میان به این گیاه آب دهید. همچنین این گیاه نیاز به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارد که بتواند آب اضافی را به سرعت تخلیه کند. مانند هر سرخس دیگری، پر سیاوشان نیز به محیطی یا رطوبت تقریبا بالا نیاز دارد.

پرسیاوشان چقدر به نور نیاز دارد؟

این گیاه به نوری کامل ولی غیر مستقیم نیاز دارد. پرسیاوشان می‌تواند یک یا دو ساعت آفتاب مستقیم را تحمل کند، اما اگر بیشتر از آن در معرض مستقیم خورشید باشد دچار سوختگی می‌شود و آسیب می‌بیند. همچنین توجه کنید که نور بیشتر به معنای سریع‌تر خشک شدن خاک است بنابراین هرچقدر نور بیشتری به گیاه می‌دهید، میزان آبیاری نیز باید بیشتر شود.

چطور پرسیاوشان را پرپشت کنیم؟

برای داشتن یک رشد خوب باید مراقب آبیاری بیش‌ازحد یا خشک شدن خاک گیاه باشید. اگر گیاه را در گلدان نگهداری می‌کنید همیشه گلدانی را انتخاب کنید که دو برابر اندازه گیاه باشد و آن را با خاکی با کیفیت پر کنید. تامین نور کافی نیز می‌تواند به رشد این گیاه کمک کند.

چرا برگ‌های پرسیاوشان قهوه‌ای می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل قهوه‌ای شدن برگ‌های پرسیاوشان رطوبت کم است. کمبود رطوبت در محیط و خشک شدن هوای اطراف می‌تواند منجربه قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه شود. این مساله به‌خصوص در زمستان و به‌خاطر وجود وسایل گرمایشی رخ می‌دهد.

چطور به پرسیاوشان آب بدهیم؟

میزان آبیاری این گیاه کاملا بستگی به شرایط محیطی و دما و نوری دارد که گیاه دریافت می‌کند. در شرایط نرمال این گیاه به حدود هفته‌ای یک‌بار آبیاری نیاز دارد، اما بهتر است خودتان خاک گیاه را بررسی کنید و هر زمان سطح خاک رو به خشک شدن رفت مجددا به آن آب بدهید. آب را تا جایی بریزید که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود و حتما این آب خارج شده را از سینی زیر گلدان بیرون بریزید تا گیاه در آب نماند.

چرا برگ‌های پرسیاوشان زرد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های پر سیاوشان آبیاری کم و خشک شدن خاک است. این گیاه نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد و از خشک شدن خاک آسیب می‌بیند. البته این مرطوب بودن خاک نباید بیش‌ازحد باشد و گیاه غرقاب شود.

۱۰ عکس از مناظر جادویی برای اینکه روزتون خوب بشه

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار