چاپ کد خبر: 143996
2 خرداد 1403

طرز تهیه خورش چغاله بادام که با برنج زعفرانی میل کنید

خورش چغاله بادام یکی از خورش‌های فصلی خوشمزه‌ی فصل بهار  است که طرفداران زیادی هم در ایران دارد. با توجه به سردی هوا امسال کمی دیرتر از هر سال و این روزها به فصل چغاله بادام رسیده‌ایم.

طرز تهیه خورش چغاله بادام که با برنج زعفرانی میل کنید

عکس جالبی از سفره خورش چغاله بادام

چغاله بادام میوه نارس درخت بادام است که در فصل بهار با طعمی ترش و دلچسب و مغزی نرم و سفید به بازار عرضه می‌شود.

در این مطلب آموزش آشپزی اول فارس با طرز تهیه این خورش خوشمزه در کنار شما هستیم. خورش چغاله بادام غالبا با گوشت قرمز گوسفندی طبخ می‌شود اما می‌توان آن را با گوشت مرغ یا بوقلمون هم تهیه کرد و البته خبر خوب برای عزیزان گیاهخوار این است این خورش یکی از انواع خوراک‌هایی است که بدون گوشت هم خوشمزه و قابل طبخ است.

مواد مورد نیاز برای تهیه خورش چغاله بادام برای ۴ نفر

گوشت گوسفندی  ۳۰۰ گرم
چغاله بادام ۳۰۰ گرم
نعنا  ۵۰ گرم
جعفری ۲۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
آبغوره  به میزان مورد نیاز
روغن به میزان مورد نیاز
نمک، فلفل و زردچوبه  به میزان مورد نیاز

طرزتهیه خورش چغاله بادام

دو ساعت قبل از شروع کردن به طبخ خورش، چغاله بادام‌ها را در یک ظرف آب بخیسانید تا کمی نرم شوند.

ابتدا پیازها را به صورت ریز و نگینی خرد کنید. روغن را درون قابلمه روی شعله بریزید و پیازها را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید. اجازه بدهید پیازها سبک و نرم شوند حالا مقدار کمی زردچوبه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

گوشت گوسفندی که به اندازه مناسب برای خورش خرد کرده‌اید و از قبل شسته‌اید را به پیازها اضافه کنید. گوشت و پیاز را به خوبی تفت دهید تا گوشت‌ها هم سرخ شوند.

زمانی که گوشت‌ها تغییر رنگ داد، چغاله بادام‌ها را به مواد ترکیب شده اضافه کنید. همه مواد خورش چغاله بادام را با هم تفت دهید و چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید، مواد که به جوش آمد حالا درب قابلمه بگذارید. حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید و اجازه بدهید خورشتان بپزد.

تا گوشت و چغاله بادام‌ها در حال پخت با شعله ملایم هستند؛ شما نعنا و جعفری تازه، پاک و شسته شده که قبلا به صورت ساطوری خرد کرده‌اید را با کمی روغن در یک تابه تفت دهید و سرخ کنید تا رنگ سبزی‌ها برگردد و تیره شود.

مرحله آخر پخت خورش چغاله بادام

نعنا و جعفری سرخ شده را به گوشت خورشی نیم‌پز شده اضافه کنید. صبر کنید تا خورش با حرارت ملایم بپزد. در مرحله‌ی ششم زمانی که خورش جا افتاد و روغن انداخت در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، آبغوره را به همراه نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید. پس از ۱۵ دقیقه خورش چغاله بادام شما حاضر است. با برنج زعفرانی خورشتان را سرو کنید و از طعم ترش و بی‌نظیر آن بذت ببرید. نوش جان!

ترفند پخت خورش چغاله بادام

برای تهیه این خورش از چغاله‌های درشت‌تر که طعم ترشی آنها بیشتر است استفاده کنید. در چغاله‌های ریز معمولا طعم تلخی بر طعم ترشی غالب است.

خورش چغاله بادام با مرغ

پخت این خورش با مرغ دو مزیت دارد: زمان پخت کوتاه‌تر و مناسب افرادی که منع مصرف گوشت قرمز دارند. اگر وقت کمی دارید یا اینکه منع مصرف گوشت قرمز به دلایل پزشکی دارید شما می‌توانید با خیال راحت از اینکه خورشتان خوشمزه خواهد شد از گوشت سفید مرغ استفاده کنید. هم لذت میل کردن این خورش فصلی را تجربه می‌کنید و هم در زمان کوتاه‌تری خورش‌تان آماده می‌شود.

نکته: اگر اعضای خانواده شما طرفدار خورش‌های خیلی ترش هستند در مرحله‌ای که چغاله را اضافه می‌کنید می‌توانید کمی گوجه سبز هم به خورش چغاله بادام اضافه کنید. ترشی لذتبخشی را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

املت لوبیا شاپوری یک صبحانه لذیذ و پر طرفدار+طرز تهیه

خورش خرفه با لوبیا چشم بلبلی ۱ غذای سنتی بوشهری+طرز تهیه 

ارزش غذایی چغاله بادام

ترفند پخت خورش چغاله بادام
چغاله بادام میوه نارس درخت بادام است که در فصل بهار با طعمی ترش و دلچسب و مغزی نرم و سفید به بازار عرضه می‌شود. این میوه کال سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های C و E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئین و فیبر است.

ارزش غذایی بالای چغاله بادام آن را به یک خوراکی مفید برای سلامتی تبدیل کرده است. از جمله خواص این میوه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم فشار خون، سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سرطان، تقویت مو و ناخن، و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

نکته آخر تهیه خورش چغاله بادام

طبع خورش چغاله بادام سرد است برای اصلاح آن می‌توانید از برنج زعفرانی کامل استفاده کنید و بدون نگرانی برای خانواده عزیز و میهمانان خود این خورش خوشمزه را سرو کنید و لذت ببرید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار