چاپ کد خبر: 117085
4 مرداد 1402

طرز تهیه دو غذای خوشمزه با لوبیا عروس تا دیگر گوشت گران نخرید

لوبیا عروس چیست؟

لوبیا عروس که به نام لوبیای لیما یا لوبیا کریسمس هم شناخته می شود، یکی از انواع حبوبات و لوبیاهاست که به رنگ سفید با طرح هایی به رنگ های کرم، سبز، سفید، قرمز، بنفش، قهوه ای و سیاه یافت می شود.

لوبیا عروس از انواع دیگر لوبیا ها بزرگ تر است، بافتی نرم مانند سیب زمینی پخته شده و مزه ای مانند شاه بلوط دارد و بیشتر در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز عرضه می شود.

لوبیای عروس سرشار از تیامین، ویتامین B6، فولات، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، مس، مولیبدن، فیبر و پروتئین است.

خواص لوبیا عروس برای سلامتی و نحوه مصرف آن

در ادامه با اول فارس همراه باشید تا با تمامی فواید لوبیا عروس برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی لوبیا عروس برای بدن

۱. حساسیت به سولفیت ها

لوبیا عروس یکی از بهترین منابع حاوی مولیبدن است که با افزایش فعالیت آنزیم سولفیت اکسیداز به سم زدایی سولفیت ها از بدن کمک می کند؛ سولفیت ها نوعی نگهدارنده هستند که معمولا به غذا های آماده اضافه شده و در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت می شوند.

۲. کلسترول خون

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا عروس به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند؛

فیبر به اسید های صفراوی که برای تولید کلسترول استفاده می شوند، متصل شده و آن ها را از طریق مدفوع از بدن دفع می کند و به این ترتیب باعث کاهش کلسترول خون بالا می شود.

۳. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا عروس به بهبود هضم غذا کمک می کند، خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز را کاهش داده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

۴. یبوست

مقادیر قابل توجه فیبر موجود در لوبیا عروس با افزایش حرکات روده ها به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

۵. سلامت قلب

تحقیقات نشان می دهد که مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را تا ۸۲ درصد کاهش می دهد؛

حبوباتی مانند لوبیا عروس به دلیل مقادیر بالای فیبر، فولات و منیزیم که دارند به کاهش سطح هموسیستئین خون که باعث حمله ی قلبی می شود، کمک می کنند.

منیزیم موجود در لوبیا عروس به آرامش رگ های خونی کمک می کند و با بهبود جریان خون در رگ ها و افزایش اکسیژن رسانی به بدن احتمال حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

۶. قند خون و دیابت

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا عروس به کاهش قند خون کمک می کند، مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

۷. درمان کم خونی

مقادیر قابل توجه آهن موجود در لوبیا عروس به افزایش تولید گلبول های قرمز خون و هموگلوبین کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید است.

لوبیا عروس یکی از بهترین منابع گیاهی آهن برای کودکان، زنان باردار و شیرده و زنان جوان که دچار قاعدگی می شوند، محسوب می شود.

۸. افزایش انرژی بدن

لوبیا عروس یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن، بدنسازان و ورزشکاران محسوب می شود که به افزایش انرژی بدن کمک می کند.

عوارض و مضرات لوبیا عروس

نفخ شکم

زیاده روی در مصرف حبوبات از جمله لوبیا عروس به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن ها باعث نفخ شکم می شود.

لوبیا عروس محصول کجاست؟

گفته می شود که لوبیا عروس بومی لیما (پایتخت کشور پرو) می باشد به همین دلیل به آن لوبیا لیما گفته می شود.

نحوه پخت لوبیا عروس

لوبیا عروس خشک را پاک کنید تا هیچ گونه آلوگی و سنگ ریزه ای نداشته باشید.

لوبیا ها را خوب بشویید و به مدت ۸ ساعت در آب سرد خیس کنید تا هم هضم آن ها بهتر شده و هم زمان پخت کمتر شود. روز بعد لوبیا عروس را در قابلمه ای بریزید و به ازای هر فنجان لوبیا، ۳ فنجان آب به آن ها اضافه کنید و بگذارید ۴۵ دقیقه بپزند تا خوب له شوند..

طریقه مصرف لوبیا عروس

لوبیا عروس پخته شده را برای تهیه انواع غذا از جمله خوراک سبزیجات، سالاد، سوپ، خورش، کتلت و پلو استفاده می کنند.

ارزش غذایی لوبیا عروس (یک فنجان)

  • کالری : ۲۱۶
  • چربی : ۰.۷ گرم
  • کربوهیدرات : ۳۹.۲ گرم
  • پروتئین : ۱۴.۶ گرم

فیبر : ۱۳.۱ گرم


خوراک لوبیا یکی از غذاهای پرطرفدار و ساده ای است که در زمان کمی تهیه می شود. همچنین کنسرو آن نیز در فروشگاه ها موجود است. اغلب خوراک های لوبیا با لوبیا چیتی تهیه می شود. لوبیا عروس یک نوع لوبیا است که علاوه بر ظاهر خاصی که دارد، طعم و خواص فوق العاده ای نیز دارد. در این دستور؛ طرز تهیه خوراک لوبیا عروس بیان شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خوراک لوبیا عروس در ادامه با اول فارس همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا عروس ۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه یا پودر سیر به مقدار لازم
نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذا خوری
نعناع خشک ۲ قاشق غذا خوری
آب لیموی تازه یا سرکه به مقدار لازم

طرز تهیه دو غذای خوشمزه با لوبیا عروس تا دیگر گوشت گران نخرید

طرز تهیه خوراک لوبیا عروس

مرحله اول

برای تهیه خوراک لوبیا خوشمزه با لوبیا عروس در ابتدای کار، لوبیا ها را شسته و از شب قبل با کمی آب خیس می کنیم. در این مدت چند بار آب آن را عوض می کنیم. سپس لوبیا ها را با مقداری آب درون یک قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا به طور کامل بپزد. بعد از این که لوبیا ها پخت، آن را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را به روغن اضافه کرده و تفت می دهیم. وقتی که پیاز ها سبک و طلایی شد، به آن سیر تازه نگینی شده اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله چهارم

می توان به جای سیر از پودر سیر نیز استفاده کرد. بعد از این که سیر هم تفت خورد، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و با پیاز ها تفت می دهیم. سپس به آن پودر نعناع خشک اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

در آخر، لوبیا های پخته شده را اضافه کرده و می گذاریم تا بجوشد. در این مرحله نمک لوبیا را تنظیم می کنیم. می توان پودر فلفل قرمز را هم در این مرحله اضافه کرد. در آخر پخت، به آن آبلیمو تازه یا سرکه اضافه کرده و سرو می کنیم.

طرز تهیه یک غذای بدون گوشت؛ ساده و کم هزینه

دمپخت‌ یک غذای ساده و بدون دردسر است که این بار قرار است از لوبیا عروس برای تهیه این دمی استفاده کنید.

برترین‌ها: دمی و دمپخت‌ها جزء روش های بسیار خوشمزه و راحت برای داشتن یک غذای ساده و بدون دردسر است که این بار قرار است از لوبیا عروس برای تهیه این دمی استفاده کنید.

شاید اسم لوبیا عروس کمتر به گوش شما خورده باشد که ارزش غذایی بالایی دارد و برای سلامتی بدن گزینه بسیار خوبی می باشد زیرا حاوی آهن و فیبر می باشد و می تواند نقش مهمی در گوارش داشته باشد.
طرز تهیه دو غذای خوشمزه با لوبیا عروس تا دیگر گوشت گران نخرید
مواد لازم

برنج    ۱ و ۱/۲ پیمانه (پلوپز)

لوبیا عروس    ۱ پیمانه (پلوپز)

پیاز    ۱ عدد

زردچوبه    ۱ ق غذا خوری

نمک و روغن و کشمش    به مقدار لازم

طرز تهیه دمی لوبیا عروس

مرحله اول: آماده سازی لوبیا عروس

لوبیا عروس را برای ۱۵ دقیقه خیس کنید، سپس با مقداری آب داخل قابلمه ای بریزید و برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید لوبیاها بپزند و کمی نرم شوند (بیش از حد نپزید که له شوند)، حتما درب قابلمه را باز بگذارید که رنگ لوبیاها تیره نشود، سپس آبکش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

برنج را شسته و ۳ و ۱/۲ پیمانه آب و به میزان لازم نمک اضافه کنید و بگذارید تا خیس بخورد در این زمان پیاز را نگینی ریز خرد کنید، کمی روغن در قابلمه بریزید و اجازه دهید داغ شود سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و شفاف شود.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی دمی

زردچوبه اضافه کنید و ۳۰ ثانیه تفت دهید، بعد لوبیای عروس را در حد یک دقیقه با پیاز و زردچوبه تفت دهید تا شکل خود را حین پخت حفظ کند و حالت پوست کنده و وا رفته به خود نگیرد.

مرحله چهارم: افزودن برنج

برنج را اضافه کنید و اجازه دهید با شعله بالا بجوشد تا آب تبخیر شود سپس دم کنید. می توانید مقداری کشمش را بشویید و در کمی روغن تفت دهید و برای تزیین غذا استفاده کنید یا از گوشت قلقلی یا مرغ برای کنار غذا استفاده کنید. برنج دم کشیده را در دیس کشیده و با کشمش تزیین و سرو کنید و با سالاد شیرازی و انواع ترشی و ماست و دوغ نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت دمی لوبیا عروس

در صورت تمایل می توانید مقدار کمی زردچوبه استفاده کنید و یکی دو قاشق رب در آن تفت دهید و مانند استانبولی بپزید.

می توانید پیاز و زردچوبه را حذف کنید، برنج و لوبیای کمی پخته را با هم در قابلمه بریزید تا آب آن تبخیر شود، در اواخر پخت کمی شوید یا سبزی پلو اضافه کنید و برنج را مانند سبزی پلو یا شوید پلو دم کنید.

می توانید از گوشت قلقلی یا چرخ شده یا مرغ ریش ریش شده نیز در این دمی استفاده کنید.

اگر برنج بعد از دم کشیدن دان بود می توانید کمی آب سرد دور تا دور برنج بریزید و کمی صبر کنید تا نرم تر شود.

مقدار لوبیا را می توانید بنا به ذائقه خود کم و زیاد کنید.

طرز تهیه سیب زمینی پفکی رستورانی خوشمزه

وسایلی که براحتی با سیب زمینی تمیز می شوند!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هانیه جمعه , ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸

ما گوشت نمیخریم تا .. بخوره …..

شبکت جمعه , ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲

دستورش رو برای آقای علم خرما بفرستید دیگه کمتر اشگنه بخوره کبابمون کرد

آخرین اخبار