چاپ کد خبر: 125601
20 آبان 1402

هنگام مسواک زدن هرگز این کارها را نکنید

شاید با خود فکر کنید که چون روزانه مسواک می زنید پس نکات آن را میدانید.اما این گونه نیست.بعضی مواقع نوع مسواک زدن شما به دهان و دندان آسیب می زند. برای سلامتی دهان و دندان های خود باید اطلاعاتی داشته باشید برای مثال باید بدانید چه نوع مسواک وحتی خمیر دندانی مصرف کنید.

در ادامه با اول فارس همراه باشید تا علائم بد مسواک زدن و همچنین نکاتی درمورد مسواک زدن را در این مقاله بیان کنیم.

مسواک زدن

چه زمانی باید دندان‌ها را مسواک بزنیم؟
تقریباً واضح است که صبح پس از بیدار شدن باید دندان ‌های خود را مسواک بزنید. اصلی‌ترین مزایای مسواک زدن دندان ‌ها در صبح عبارتند از:

  • رهایی از بوی بد دهان در صبح
  • کاهش مقدار باکتری در دهان

غذاهایی که در دهان و بین دندان‌های شما گیر کرده و در طول شب در دهان شما باقی‌مانده است موجب تشکیل باکتری‌هایی می‌شود که به مینای دندان آسیب می‌زند ، خصوصاً اگر این غذاها شیرین و اسیدی بوده باشند. از آنجایی که تقریباً تمامی چیزهایی که می‌خورید حاوی شکر هستند و شکر نیز موجب رشد باکتری ‌ها می‌ گردد ، لازم است شب‌ ها قبل از خواب نیز دندان‌های خود را مسواک بزنید. اصلی‌ترین مزایای مسواک زدن دندان‌ها در شب عبارتند از:

  • خارج کردن غذاهای مانده در بین دندان ‌ها
  • کاهش میزان رشد باکتری‌ ها
  • کاهش ایجاد بوی بد دهان

این علائم یعنی بد و خشن مسواک می زنید
بعضی از افراد تصور می کنند که برای از بین بردن پلاک های دندانی باید خیلی سفت و محکم مسواک بزنند اما این پلاک ها بسیار نرم هستند و به راحتی حتی با یک دستمال نرم هم از بین می روند اما خب دستمال نمی تواند لابلای دندان حرکت کند بنابراین باید از مسواک استفاده کرد.

۱-عقب رفتن لثه ها 
همه دندان ها با لثه پوشش داده می شوند. اگر خیلی سفت و سخت مسواک بزنید، به آن ها آسیب وارد شده و باعث می شود که لثه ها به عقب برود و ریشه دندان در معرض خطر قرار بگیرد که در چنین شرایطی احتمالاً نیاز به پر کردن دندان پیدا خواهید کرد.

۲-حساس شدن دندان ها 
ممکن است دندان ها هنگام مسواک زدن حساس شوند. علت آن هم این است که لثه از ریشه ها محافظت کافی ندارد و عصب آن ها سفت می شود و در نتیجه نوشیدنی های داغ یا سرد و یا غذاهای سفت اذیت تان می کند. پس حتما باید به پزشک مراجعه کنید. شاید دندان هایتان بیش از حد حساس شده است.

۳-خراب شدن موهای روی مسواک 
زمانی که مسواک شما زود به زود خراب شود، احتمالاً با آن خشن رفتار می کنید و دندانه های مسواک را خیلی محکم روی دندان تان می کشید. اگر بعد از چند هفته دندانه های مسواک پراکنده شد، یعنی  بیش از حد به آن فشار وارد می کنید  زیرا مسواک ها بعد از سه ماه باید تعویض شود و چند هفته زمان خیلی کمی برای تعویض آن ها است.

۴-شفاف نبودن دندان در نزدیکی لثه 
دندان در نزدیکی لثه به دلیل این که پوشش مناسبی ندارد، شروع به عقب رفتن می کند و در نزدیکی لثه زرد یا تیره تر می شود. کرم ها و باکتری ها در این ناحیه بیشتر هستند و مسواک زدن شدید می تواند به آن ها اسیب وارد کند.

نکات مسواک زدن

نکاتی برای پیشگیری 

اگر میخواهید دچار چنین مشکلی نشوید و یا از پیشروی آن جلوگیری کنید به نکات ارائه شده توجه کنید.

۱-مسواک مناسب انتخاب کنید

انتخاب یک مسواک از بین انبوهی از مسواک ‌های مختلف موجود می‌ تواند کار گیج‌ کننده‌ای باشد. از کجا باید بدانیم که مسواکی که انتخاب کرده‌ایم برای دندان ما مناسب می باشد ؟ یا اینکه این مسواک بیش ‌از حد بزرگ یا کوچک نیست ؟ بیش‌ازحد نرم یا سخت نباشد ؟ سؤال ‌های زیادی در این مورد وجود دارد و از سوی دیگر هیچ راهنمایی برای خرید مسواک مناسب در بازار نیست. در ادامه نکاتی را در مورد انتخاب مسواک مناسب (برقی یا دستی) بیان می‌کنیم.

  • مسواکی انتخاب کنید که فکر می‌کنید به نحو بهتری به تمامی نواحی دندان‌های شما دسترسی پیدا می‌کند.
  • سر مسواک باید به ‌اندازه‌ای کوچک باشد که سر آن بر روی دندان‌ های شما به خوبی قرار گیرد. اگر سر مسواک بیش ‌از حد بزرگ باشد ، به تمامی نواحی سطوح دندان‌های خود دسترسی نخواهید داشت.
  • موهای سر مسواک باید نرم باشند به طوری که با برخورد به لثه‌ شما کاملاً خم شوند. اگر سر مسواک سخت باشد می‌تواند لثه‌ های شما را زخم کند و به آن‌ ها آسیب بزند.

۲-استفاده از مسواک برقی 
یکی از ویژگی های خوب این مسواک ها  این است که اگر فشار زیادی را به دندان وارد کنید، چراغ می زند. چراغ سبز به قرمز  تبدیل می شود و صدای آن نیز متفاوت خواهد شد و شبیه به آلارم می گردد. پس باید حواس تان را جمع کنید که چراغ سبز باقی بماند و میزان فشار کاملاً صحیح باشد. البته همه مسواک های برقی این سنسور را ندارند و باید روی جعبه را چک کنید.

۳-مسواک زدن لثه‌ها و زبان

بسیاری از افراد موقع مسواک کردن، لثه ‌های خود را فراموش می‌کنند به طوری که انگار لثه‌ها در دهان نیستند . روی لثه‌ها و خصوصاً در محل تلاقی لثه و دندان باکتری‌های زیادی ممکن است جمع شود. بهترین راه برای دسترسی و فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها این است که مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در برابر لثه قرار دهید. مسواک زدن زبان نیز به اندازه مسواک زدن لثه‌ها اهمیت دارد چرا که باکتری‌های بسیار زیادی می‌توانند روی پرز های زبان تجمع پیدا کنند و موجب بوی بد دهان شوند. سقف دهان و کناره‌های داخلی لثه‌ها که با زبان در تماس هستند نیز ممکن است باکتری داشته باشند و باید مسواک زده شوند.

نکات درست مسواک زدن

۴-نگه داشتن مسواک با سه انگشت
نگه داشتن مسواک مانند خودکار به شما کمک می کند که فشار صحیح را به دندان های تان وارد کنید  زیرا به راحتی می توانید نیرویی که از دست به دندان وارد می کنید را کنترل کنید. پس سعی کنید که مسواک را با مچ حرکت دهید. با انجام این کار نیروی کمتری به مسواک وارد می شود و دندانه ها راحت بین دندان جابجا شده و پلاک ها و باکتری ها را تمیز می کند.

۵-مدت زمان کافی مسواک زدن
حوصله داشته باشید و هر حرکات مسواک را به فقط چند دندان محدود کنید ، از نقطه شروع در یک دایره حرکت کنید تا تمام دندان‌ ها تمیز شود. روی هر نقطه ۱۵ ـ ۱۲ ثانیه بمانید.

۶-استفاده از خمیر دندان غیر ساینده
خمیردندان باید به اندازه کافی سایندگی داشته باشد تا بتواند آن طور که باید، دندان های ما را تمیز کند. خمیردندان هایی که سایندگی بالایی دارند، بیش از حد نیاز دندان های ما را تمیز می کنند و سطح رویی دندان را از بین می برند. حال برای این که بفهمید این خمیر دندان ساینده است یا خیر، از این راه حل استفاده کنید:

یک تکه فویل بردارید. مقدار کمی خمیر دندان را به آن بزنید و سپس آن را با مقدار کافی آب بشویید و ببینید که آیا خراش های آن روی فویل باقی می ماند یا خیر. تعداد خراش ها میزان سایندگی خمیر دندان را نشان می دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار