چاپ کد خبر: 125262
15 آبان 1402

علت بوی بد پشت گوش چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

حتما برایتان پیش آمده که به پشت گوش خود دست بزنید و یا بخارانید و بوی بدی را احساس کنید اما علت ان را نمی دانید. این بو دلیل های متنوعی می تواند داشته باشد از جمله بهداشت ضعیف و عفونت و قارچ و… در ادامه این مطلب شما را با علت و درمان بوی بد پشت گوش آشنا می کنیم.

علت بوی بد پشت گوش

چه عواملی سبب ایجاد بوی پوست گوش می شود؟
دلیل اصلی ایجاد بوی بد پشت گوش به ترشحات بیش از حد، بهداشت، عفونت یا ترکیبی از هر سه مرتبط می شود.

بهداشت ضعیف
ناحیه پوست مستقیماً پشت گوش می تواند به راحتی عرق و چربی را به دام بیندازد. پشت گوش می تواند بقایای محصولات مراقبت از پوست و مو را به دام بیندازد. داشتن موهای بلند همچنین ممکن است به دام انداختن روغن و باقی مانده های دیگر آسان تر شود.

ناحیه پشت گوش نیز بدون آینه قابل مشاهده نیست، بنابراین بیشتر افراد توجه زیادی به آن نمی کنند. ممکن است آن ناحیه را خیلی زیاد نشویید یا در هنگام شستشو به اندازه کافی توجه نکنند.

بنابراین، اگر ناحیه آسیب نمی بیند و فقط بوی بد می دهد، ساده ترین راه حل این است که به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید.

آلودگی و موانع جسمی
ممکن است موادی در امتداد مو و پشت گوش جمع شوند و به بوی نامطبوعی منجر شوند. این مواد می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • انواع دود ها
  • محصولات مرتبط با مو
  • دود اتومبیل
  • مشکل دیگر آلودگی و ضایعات پوستی

موارد زیر نیز می توانند منافذ پشت گوش را مسدود و یا ترشحات بدنی را بیشتر کنند:

  • روسری یا مقنعه
  • موی بلند
  • گوش بند ها
  • کلاه
  • مواد آرایشی و بهداشتی
  • بقایای موی پشت گوش

عفونت

برخی از این عفونت ها در بروز بوی به مانند نیر تاثیر گذار است این در  حالی است که بسیاری از باکتری ها، مخمرها، قارچ ها در بروز بوی بد پشت گوش تاثیر دارند و این به دلیل محیطی گرم و مرطوب است که برای رشد و تکثیر آن ها بسیار ایده آل می باد.

سوراخ کردن گوش عفونی
رعایت بهداشت خوب با سوراخ کردن گوش می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.سوراخ کردن گوش یک زخم باز است تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد.به همین دلیل به راحتی باکتری ها وارد زخم می شوند. باکتری‌ها همچنین می‌توانند سوراخ‌های بهبود یافته گوش را آلوده کنند، به‌خصوص اگر سوراخ ناپاک باشد.

سوراخ کردن گوش عفونی گاهی اوقات بوی بد می دهد. چرک، پوست مرده و سایر زه‌کشی‌های ناشی از عفونت می‌تواند به ستون‌ها و پشت گوشواره بچسبد. این می تواند باعث ماندگاری بوی بد شود.تمیز کردن گوش ها و پایه های گوشواره با الکل یا محلول مخصوص سوراخ کردن گوش ممکن است کمک کننده باشد.

اگر عفونت دردناک است، اگر تب یا تورم غدد لنفاوی وجود دارد، یا اگر درمان خانگی موثر نبود، به پزشک مراجعه کنید. مانند سایر عفونت‌ها، سوراخ‌های گوش می‌توانند به نواحی دیگر بدن بروند و به طور بالقوه بسیار جدی شوند.

اگر عفونت در غضروف گوش باشد افراد باید به پزشک مراجعه کنند. درمان این عفونت ها می تواند دشوارتر باشد و ممکن است به آنتی بیوتیک های قوی تری نیاز داشته باشد.

موم گوش
غدد عرق زیادی در گوش وجود دارد که به تولید موم کمک می کند. قسمت های کوچکی از این موم ممکن است از داخل گوش خارج شده و به سمت پشت گوش راه یابند.

موم گوش ماده ای چسبنده است که بوی ملایمی داشته به طوری که به سختی می توان آن را استشمام کرد.

سایر شرایط پوست و پوست سر
شوره سر، اگزما، درماتیت سبورئیک و بثورات مکرر حساس همگی می توانند باعث خشکی و تحریک پوست شده که به تنهایی پوست را تضعیف و باعث خراشیدن آن می شوند. این امر باعث می شود پوست حتی با وارد شدن باکتری و آلودگی به این قسمت آسیب پذیر شود.

استرس عاطفی یا جسمی نیز می تواند پوست را تحریک پذیر کرده که مسلما سبب خارش آن شده و شرایط را تشدید می کند.

درمان بوی بد پشت گوش

درمان بوی بد پوست پشت گوش:

با انجام یکسری درمان های ساده می توانید از بوی بد پشت گوش خلاص شوید.

۱-آب و صابون
برای از بین بردن بوی بد پشت گوش می توانید در طی روز چندین مرتبه نواحی را با آب و صابون بشویید. این روش می تواند در طی مدت زمان کوتاه تری نتیجه دلخواه را برای شما به وجود بیاورد.اجازه ندهید که پشت گوش با لباس و یا مو در طی مدت زمان طولانی احاطه شود، چرا که این کار سبب تعریق می شود و همچنین در هوای گرم و مرطوب این شرایط تشدید می یابد.

۲-کرم های موضعی پوست 
اگر پاکسازی و ضد عفونی کردن ناحیه پشت گوش به تنهایی در کاهش بو موثر واقع نشد ممکن است نیاز به درمان های پزشکی داشته باشید.

برای تعیین علت بو با پزشک خود صحبت کنید، آن ها می توانند با تشخیص علت بو، کرم های ضد باکتری، ضد قارچ یا ضد التهاب از جمله هیدروکورتیزون را برای درمان تجویز کنند و همچنین می توانید از داروساز نیز درمورد پمادهای تجویز نشدنی سوال کنید.

۳-ضد عفونی کردن
به وسیله الکل و یا محلول هیدروکسید پراکسید می توانید نواحی پشت گوش را که به عفونت منجر شده است را تمیز کنید و این نکته در زمانی که بر روی گوش پیرسینگ ایجاد می کنید از اهمیت به ویژه ای برخوردار است. همچنین از این محلول های ضد عفونی کننده برای تمیز کردن گوشواره نیز می توانید استفاده کنید.

۴-کاهش میزان عرق
اگر عرق اضافی باعث ایجاد بوی پشت گوش می شود، پس از انجام ورزش یا بیرون آمدن از منزل در گرما، ناحیه گوش را با پارچه ای مرطوب پاک کنید و در نظر داشته باشید که ناحیه گوش را نیز خشک نگه دارید. برای این کار می توانید یکی از موارد زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از پودر بچه
  • ضد تعریق
  • دئودورانتی با رایحه چوب

علت و درمان بوی بد پشت گوش

۵-روغن های گیاهی
در برخی از تحقیقات چنین شخص شده است که استفاده از برخی روغن های گیاهی نیز در رابطه با درمان بوی پشت گوش تاثیر گذار است. این نوع روغن ها به مراتب می توانند التهاب را کاهش داده و در بهبودی پوست تاثیر گذار واقع شوند. از این رو برای از بین بردن هرگونه بود نامطبوع در این نواحی با استفاده گزینه های گیاهی می تواند از روغن درخت چای، روغن نعناع فلفلی و روغن دانه گریپ فروت استفاده کنید.

همچنین برای جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی حتما این روغن ها را کمی رقیق کنید.

۶-داروهای آکنه
هنگامی که غدد سبوم، چربی اضافی ترشح می کنند باعث ایجاد آکنه می شوند. با استفاده از موارد زیر می توانید منافذ را مسدود کرده و سبوم اضافی را در پشت گوش خود از بین ببرید:

  • رتینوئیدها و رتینوئیدهای موضعی
  • اسید سالیسیلیک
  • آزلائیک اسید

۷-به حداقل رساندن آلودگی ها و موانع جسمی
موهایتان را از ناحیه گوش جدا کنید و کلاه، گوشواره، روسری، ملحفه و روبالشتی خود را مرتب بشویید.

از استفاده کلاه گیس و محصولات پوستی نزدیک گوش خودداری کنید تا علت بو را کشف کنید بدین منظور هر بار استفاده از یک محصول را متوقف کنید زیرا اگر همه آن ها را به یکباره متوقف کنید، لزوماً نمی دانید کدام یک سبب ایجاد بو شده است.

۸-استفاده از قطره گوش
چنان چه شک دارید بقایای عفونت گوش خود که قبلاً درمان شده است از بین رفته اند یا خیر و یا این که ترشح اضافی گوش مسبب بو است، در مورد تجویز قطره گوش با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

توصیه های مهم
گفتنی می باشد که در نظر داشتن برخی نکات در این رابطه ممکن است تاثیر گذار باشد.

  • در صورتی که از پشت گوش خود بوهای نامطبوعی احساس کردید به مراتب ممکن است علت بروز آن متفاوت باشد که هر چه سریع تر بایستی نسبت به تشخیص آن اقدام نمایید.
  • در برخی از مواقع منشا این نوع بوها به دلیل ترشح بیش از حد سبوم و  چربی است که این غده با فعالیت بیش از حد و عواملی به مانند عدم بهداشت شخصی و گردش هوا در این نواحی تشدید می یابد.
  • همچنین بروز عفونت و ضایعات پوستی نیز در این رابطه بی تاثیر نیستند و از این رو کمک گرفتن از داروهای موضعی می تواند گزینه خوبی برای درمان به شمار آید.
  • در صورتی که روش های متفاوت را برای درمان انجام داده اید اما همچنان بوی بد پشت گوش را استشمام می کنید بایستی با پزشک معالج در این رابطه مشورت کرده و هر چه سریع تر روش های درمان را پیش بگیرید.منبع:نمناک

هزینه صیغه موقت چقدر است؟ موارد الزام به ثبت صیغه/ برای ازدواج موقت کجا برویم ؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار