چاپ کد خبر: 129629
3 دی 1402

علت جوییدن ناخن در بزرگسالان و کودکان + راه های جلوگیری

برخی از افراد عادت دارند که در مواقع استرس و نگرانی ناخن های خود را می جوند. این امر در کودکان نیز قابل مشاهده است.جوییدن ناخن ضررهای بسیاری دارد و می تواند باعث انتقال میکروب و باکتری شود.همچنین این کار به بافت ناخن آسیب بسیاری وارد می کند.بنابراین اگه شما به این مشکل دچار هستید باید تاجایی که میتوانید از جوییدن ناخن خودداری کنید.در ادامه این مطلب به شما علت جوییدن ناخن در بزرگسالان و کودکان و راه های جلوگیری از انجام آن را توضیح می دهیم.

علت و جلوگیری از جوییدن ناخن

علت و دلایل اصلی جویدن ناخن چیست؟

استرس :
گاهی اوقات جویدن ناخن می تواند نشانه ای از استرس عاطفی و ذهنی باشد و در افرادی که عصبی ،مضطرب یا حساس هستند، بیشتر دیده می شود چرا که راهی برای مقابله با این احساسات شان می باشد.

ژنتیک :
دانشمندان مطمئن نیستند که جویدن ناخن ها ژنتیکی است، اما بچه هایی که والدین آنها هم ناخن هایشان را می جویدند، بیشتر احتمال دارد که این کار را انجام دهندمطالعات نشان می دهد که حتی اگر والدین قبل از تولد فرزندانشان این کار را می کردند، احتمال بروز آن در کودکانشان هم بیشتر است.

گرسنگی :
شما ممکن است وقتی که خسته و گرسنه می شوید، خودتان را در حال ناخن جویدن بیابید ، ناخن جویدن ها فاتوماتیک و بدون کنترل هستند.شما این عمل را بدون فکر کردن انجام می دهید.

مشکلات عاطفی یا روان‌شناسی:
جویدن ناخن‌ها را می‌توان به یکی از مشکلات سلامت روان از جمله موارد زیر ارتباط داد:

  • اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)
  • اختلال افسردگی عمده (MDD)
  • اختلال وسواس فکری – عملی (OCD)
  • اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه
  • اختلال اضطراب جدایی
  • سندروم تورت یا بیماری تیک

البته باید گفت تمام افراد مبتلا به این اختلال‌ها ناخن‌های خود را نمی‌جوند. به همین شکل جویدن ناخن به این معنا نیست که فرد حتماً یک اختلال روان‌شناسی دارد.

علل رواج ناخن جویدن در کودکان
همان‌طور که گفته شد جویدن ناخن در میان کودکان بیش از سایر گروه‌های سنی رواج دارد. به‌عنوان‌مثال ناخن جویدن کودک ۲ ساله بیش از ناخن جویدن در افراد بالای ۱۰ سال است.
در کودکان به‌ویژه آن‌هایی که هنوز به‌طور روان و کامل از توانایی صحبت‌کردن برخوردار نیستند، شرح و بازگو کردن حالات درونی مانند ترس و استرس بسیار مشکل است. این موضوع باعث می‌شود مشکلات روحی کودک سربسته باقی بمانند و به دلیل فشار زیادی که به کودک وارد می‌شود، جویدن ناخن به‌عنوان یک عامل کاهنده استرس عمل کند.

کودکان مشکلات و استرس‌ها را به‌خوبی درک می‌کنند اما از بیان درست آن‌ها برای دیگران عاجز هستند و نمی‌توانند با بیان فشار روحی خود از دیگران درخواست کمک کنند.

همچنین در مواردی نیز کودک اقدام به شرح علت ناراحتی و استرس خود در نزد یکی از اطرافیان می‌کند اما ممکن است طرف مقابل، مشکل کودک را به‌درستی درک نکند و به بهبود شرایط او کمکی نکند.

در این شرایط کودک تحت‌فشار مجبور است فشار روحی خود را به‌تنهایی تحمل کند و مقداری از اضطراب خود را از طریق جویدن ناخن کاهش دهد.

علت و جلوگیری از جوییدن ناخن

آسیب‌های ناشی از جویدن ناخن
ناخن جویدن کودک ۳ ساله یا هر گروه سنی از افراد می‌تواند آسیب‌ها و خطرات زیر را در پی داشته باشد:

  • ورود مقدار بسیار زیادی باکتری و میکروب به داخل بدن فرد
  • ایجاد عفونت در ناحیه اطراف ناخن
  • ایجاد خراش در لثه و در نتیجه عفونت لثه
  • سست شدن ریشه و عصب دندان با گازگرفتن و جویدن بافت محکم ناخن
  • ایجاد بوی بد دهان با ورود حجم بسیار زیادی از باکتری‌ها به آن
  • شکستن و لب‌پر شدن دندان
  • سست شدن مینای دندان
  • تبدیل ساییدن دندان‌ها روی همدیگر به یک عادت همیشگی و در نتیجه بروز دندان‌قروچه در افراد
  • جلوزدگی فک
  • عفونت معده و دستگاه گوارش
  • فاصله افتادن بین دندان‌ها
  • آسیب‌دیدن براکت‌های ارتودنسی و شل شدن آن‌ها
  • ایجاد تبخال و آفت دهانی
  • التهاب پوست اطراف ناخن
  • خوردن مواد سمی لاک ناخن و راه یافتن مواد شیمیایی به داخل بدن

چگونه جلوی ناخن خوردن را بگیریم؟

ممکن است که در یک شب تغییری را مشاهده نکنید اما با کمی وقت گذاشتن و تلاش کردن می توانید این عادت را از بین ببرید این نکات را امتحان کنید.

از مانیکور استفاده کنید:
با خرج کردن پول و گذراندن زمان در سالن های زیبایی، باعث می شود که ناخن هایتان زیباتر به نظر برسد و از جویدن آن اجتناب کنید.

آنها را با یک لاک بدمزه و تلخ بپوشانید:
طعم وحشتناک آن باعث می شود که قبل از جویدن ناخنتان، به آن کار، فکر کنید.

از وسایل سرگرم‌کننده استفاده کنید:
استفاده از وسایل جایگزین و سرگرم‌کننده، جزو روش‌های مؤثر برای ترک ناخن جویدن محسوب می‌شود. بهتر است بزرگسالان همواره یک وسیله مانند توپ‌های ژله‌ای کوچک (توپ استرس) در اختیار داشته باشند تا در صورت قرارگرفتن در شرایط ترس و استرس، به‌جای جویدن ناخن شروع به فشار دادن این وسایل کنند.

همچنین اسباب‌بازی‌های فراوانی وجود دارند که برای کنترل خشم و حالات نامناسب درونی کودک ساخته شده‌اند. به‌عنوان مثل با قراردادن خمیربازی در دسترس کودکی که به جویدن ناخن عادت دارد، به‌طور غیر مستقیم، اما کنترل شده او را از این عادت دور کنید.

ناخن هایتان را کوتاه کنید :
اگر به اندازه کافی بلند نباشند که با دندان های تان جویده شوند به ترک این عادت بسیار کمک خواهد کرد.

علت و جلوگیری از جوییدن ناخن

برای کودکانتان پاداش در نظر بگیرید:
تعیین جوایز و پاداش‌های مختلف هرچند که ساده و کوچک نیز باشند، در تشویق کودک به ترک عادت ناخن جویدن مؤثر است.

در دادن به‌موقع و درست پاداش‌ها بسیار دقت کنید؛ زیرا وعده‌های توخالی و به تعویق انداختن جوایز خود عاملی برای وارد شدن استرس بیشتر به کودک و ادامه جویدن ناخن محسوب می‌شوند.

دستکش بپوشید:
استفاده از دستکش می‌تواند در سنین مختلف، مانع از انجام عادت ناپسند ناخن جویدن شود. با پوشیدن دستکش، ناخن‌ها از دسترس فرد دور می‌مانند به همین علت به‌مرورزمان در ترک این رفتار مؤثر هستند.

آدامس بجوید:
جویدن آدامس در شرایط بحرانی دهان فرد را به خود مشغول می‌کند، به همین علت عادت جویدن ناخن به‌مرورزمان ترک خواهد شد.
البته توجه داشته باشید استفاده طولانی‌مدت از آدامس برای دندان‌های کودک مضر است و ضمن کمک به یک مشکل، موجب بروز مشکل دیگری برای او خواهد شد. ازاین‌رو باید احتیاط لازم را در هنگام استفاده از این روش برای ترک عادت ناخن جویدن در کودکان ۴ ساله، به خرج دهید.

همچنین مصرف فراوان آدامس در بزرگسالان نیز علاوه بر ایجاد مشکلات مختلفی برای دهان و دندان، زمینه ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.به همین خاطر به بزرگسالانی که می‌خواهند عادت جویدن ناخن را با جویدن آدامس کنار بگذارند، توصیه می‌شود از آدامس‌های بدون قند استفاده کنند.

عوامل محرک خودتان را پیدا کنید:
توجه داشته باشید که در چه زمانها و چه احساساتی شروع به جویدن ناخن می کنید و راه حل هایی برای مقابله با این احساسات پیدا کنید.

دست ها و دهانت را مشغول نگه دارید:
برای این کار، از یک توپ استرس ،سنگ نگرانی یا حتی یک قلم برای کلیک کردن استفاده کنید و اینکه دهان خود را با جویدن آدامس مشغول نگهدارید ، به جای جویدن ناخن هایتان، وقت خود را صرف این عوامل کنید.

چگونه از پیشرفت عادت جویدن ناخن جلوگیری کنیم

  • ناخن ها را باید صاف کوتاه کرد.
  • تنها اندکی از گوشه های آن گرفته شود تا حداکثر استحکام را داشته باشند.
  • استفاده از سوهان ناخن نرم موجب می شود ناخن ظاهری زیبا و یکنواخت داشته باشد.
  • در مواردی که ناخن به علت فرورفتن در گوشت دچار عفونت می شود حتما باید با مراجعه به پزشک متخصص پوست اقدامات درمانی انجام شود.
  • از بکار بردن انواع مواد شیمیایی، لاک ناخن و ناخن مصنوعی باید حتی الامکان اجتناب ورزید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار