چاپ کد خبر: 142831
19 اردیبهشت 1403

علت خواب آلودگی و کسلی در بهار چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

اکثر افراد در جهان با شروع شدن فصل بهار بیشتر اوقات احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند.این می تواند بخاطر تغییرات آب و هوایی و زود طلوع کرده خورشید و دلایل بسیار دیگری باشد.در ادامه این مطلب این دلایل را بررسی می کنیم و برای رفع این خواب آلودگی ها راه هایی را به شما ارائه می دهیم.پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت خوابیدن زیاد در فصل بهار و راه حل آن

علت کسلی در بهار چیست؟

با آغاز فصل بهار، خستگی و کسالت هم شروع می‌شود. اما چرا فصل بهار خواب آور است؟ اگر به گوشه و کنار نگاهی بیاندازید بیشتر افراد را در حال چرت زدن یا خمیازه کشیدن می‌بینید.

حتی دانش آموزان هم تمرکز کافی برای درس خواندن و یادگیری ندارند و انگار قرص خواب‌آور به آنها داده شده است. مانند دیگر فرآیندهای فیزیولوژیکی در بدن، خواب‌مان نیز تحت تاثیر محیط خارجی و فصل‌ها قرار می‌گیرد.

این یعنی تغییر در ساعت‌ها برابر است با تغییر در میزان خواب. با تغییر سطح نور و آغاز فصل بهار و تابستان چرخه خوابمان نیز تغییر می‌کند. چون سطح ملاتونین (هورمونی که باعث می‌شود خواب آلود شویم) زودتر بالا می‌رود و صبح‌ها نیز سریع‌تر پایین می‌آید.

علت کسلی در بهار تغییرات فیزیولوژی بدن همزمان با تغییرات فصلی است که تحرک و میزان انرژی بیشتری را می‌طلبد.
این بازتابی از این واقعیت است که ما بخشی از چرخه طبیعت هستیم. کمبود نور در طول زمستان همراه با تغییرات هورمونی هر دو اثر خود را بر جای می‌گذارد وعمدتاً زنان تحت تاثیر آب و هوای این فصل قرار می‌گیرند.

کمبود آهن نیز می‌تواند دلیلی برای خستگی باشد. به ویژه زنان اغلب به دلیل قاعدگی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اگر خستگی ادامه یابد، مبتلایان باید برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کنند.

علت دیگر آنکه هر فصل با خود آلرژن‌های‌ (عامل حساسیت) جدیدی می‌آورد. از گرده علف‌ها و درختان در فصل بهار و تابستان گرفته تا غبار در فصل زمستان.

آنتی هیستامین‌ها می‌توانند به صورت موقت علائم آلرژی را کاهش دهند، اما ممکن است کیفیت خواب را کاهش دهند و حتی موجب خواب‌های آشفته یا کابوس شوند. شاید بهتر باشد از روش های شستشوی بینی استفاده کنید تا مسیر بینی خود را از آلرژن‌ها تمیز نگه دارید.

علت خواب آلودگی و کسلی زیاد در فصل بهار و راه حل آن

راه های رفع خواب آلودگی و رفع کسلی 

۱-از نور خورسید استفاده کنید

از ساعات صبح برای یک دور پیاده‌روی یا دویدن با قدرت استفاده کنید و به جای سوار شدن با ماشین با دوچرخه به محل کار خود بروید.بیرون از خانه بودن به طور منظم به این معنی است که شما به طور خودکار انرژی نور خورشید را در بدن خود شارژ می‌کنید و این شما را برای یک روز با روحیه خوب، با انگیزه و پر انرژی آماده می‌کند.

برای درمان خواب آلودگی بهار بیشتر در معرض نور خورشید بمانید تا هورمون سروتونین یا شادی بیشتری در بدن تولید شود.
بدن تحت تأثیر نور، هورمون افزایش‌دهنده خلق و خوی سروتونین – که به عنوان هورمون شادی هم شناخته می‌شود – را سنتز می‌کند و از تولید ملاتونین (هورمون خواب) جلوگیری می‌کند.

بنابراین دست و پاهای خسته خود را تا جایی که ممکن است به سمت خورشید دراز کنید، حتی اگر در چند ماه اول سال هنوز هوا سرد است.

۲-نوشیدن قهوه

هنگامی که به راه هایی برای بیدار ماندن فکر می کنید، بیشتر افراد نوشیدن قهوه را پیشنهاد می کنند. در واقع قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیا است. کافئین سطح هوشیاری را با عمل به عنوان یک محرک در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد و باعث آزاد کردن آدرنالین در سیستم عصبی مرکزی می شود. آدرنالین هورمون “دعوا یا گریز” است و تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد و در موارد اورژانسی بسیار مفید است زیرا با کم شدن آدرنالین با خستگی مواجه می شوید.
زیاده روی در مصرف قهوه به عنوان یک عامل محرک توصیه نمی شود. نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه صبح ها و در طول روز به شما کمک می کند لذت ببرید. اما این اقدامی مناسب برای مبارزه با خستگی بهار نیست.

۳-گرفتن دوش آب سرد

روز را با یک دوش آب سرد شروع کنید زیرا یک راه عالی برای بیدار شدن و هوشیاری است. این کار به سیستم عروقی با چالش های مورد نیاز در تطبیق با درجه حرارت تغییر یافته کمک می کند و در نتیجه خستگی بهار را رفع می کند. علاوه بر این، دوش گرفتن بر گردش خون بهتر تاثیر می گذارد.

۴-غذای تازه و سالم بخورید

روی خوردن غذاهای تازه و سالم تمرکز کنید. بدن برای بسیاری از فرآیندهای متابولیکی که در بهار با شدت بیشتری فعال می‌شوند، به این مواد مغذی نیاز دارد. علاوه بر این پیروی از یک رژیم غذایی سبک که به چندین بخش کوچک در روز تقسیم می‌شود، هضم را برای بدن آسان‌تر می‌کند و به ارگانیسم بدن کمک می‌کند تا دوباره سریع‌تر به حداکثر سرعت برسد.

می‌توانید رژیم غذایی خود را با سالاد، میوه و سبزیجات غنی کنید که حاوی ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی مهمی هستند که بدن به‌خصوص در تغییر فصل زمستان به بهار به آنها نیاز دارد. نکته مهم دیگر این است که آب فراوان بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

۵-گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تمام چیزی است که برای رقصیدن به آن نیاز دارید. حرکت برای گردش خون خوب است، بنابراین این یک راه نسبتا ساده برای درمان علائم خستگی بهار است.

علت خواب آلودگی و کسلی زیاد در فصل بهار و راه حل آن

۶-انجام فعالیت های فیزیکی

در تمام فصول ورزش، نور روز و هوای تازه به تنظیم بدن شما کمک می کند. اگر ورزش کردن کار ساده ای نیست، اتومبیل را کمی دورتر پارک کنید، یا با قطار ، اتوبوس جایی بروید تا مجبور شوید کمی از مسافت را پیاده روی کنید. بهتر است از هوای گرم لذت ببرید و رانندگی را با دوچرخه سواری عوض کنید. به جای پله برقی از پله ها پایین بروید.

۷-پرهیز از مصرف غذاهای سنگین

مصرف غذاهای سنگین(تند و چرب ) موجب سوء هاضمه و بی خوابی می شود بنابراین برای داشتن خواب راحت غذاهای سبک را مصرف کنید.

۸-اجتناب از تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر

اگر می خواهید صبح ها بدون ساعت زنگ دار از خواب بیدار شوید بهتر است حدود یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون ، گوشی و کامپیوتر اجتناب کنید تا با آرامش بیشتری بخوابید. بدن با روش های خاصی از جمله پایین آمدن درجه حرارت بدن، ترشح هورمون ملاتونین در خون ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب ،کاهش ضربان قلب ساعت بدن را تنظیم می کند.یکی از بهترین کارها برای رفع کسلی داشتن۷تا۸ ساعت خواب در طول شبانه روز است.

۹-خواب کافی داشته باشید

حفظ ساعات خواب منظم می‌تواند در مدیریت تغییرات هورمونی مفید باشد: با افزایش نور خورشید، بدن دوباره سروتونین بیشتری تولید می‌کند و به نوبه خود، تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد.

همچنین یک چرت با کیفیت در میانه‌ی روز برای از بین بردن خستگی بسیار عالی است، اما سعی کنید بیشتر از ۲۰ دقیقه نشود. جایی آرام را انتخاب کرده و بدون اینکه ذهن‌تان را درگیر چیزی کنید ۲۰ دقیقه به خود آرامش دهید. بهتر است در اتاقی خنک با پنجره‌هایی باز و پنکه بخوابید.

۱۰-درمان خواب آلودگی بهاری در طب سنتی

بر اساس طب سنتی در فصل بهار باید آن دسته از مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید که بدن را از حالت سردی بیرون بیاورد و موجب نشاط آن شود:

  • بوییدن گل‌های خوشبو مانند شمعدانی، یاس، میخک، بابونه و گل محمدی
  • مصرف دمنوش بهار نارنج، زنجبیل، نعناع، چای کوهی یا چای سبز
  • کاهش مصرف نمک
  • تنفس عمیق
  • مصرف غذاهایی با طبع گرم
  • نوشیدن ترکیب آب گرم، لیمو و عسل
  • مصرف جنسینگ
  • برای درمان بی‌حالی و خواب‌آلودگی بهاری از انواع دمنوش مانند زنجبیل یا چای کوهی استفاده کنید.
  • همچنین از مصرف غذاهای آماده، فست فود و دارای نگه‌دارنده خودداری کنید و تا جایی که می‌توانید از نور خورشید بهره ببرید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار