چاپ کد خبر: 134300
25 بهمن 1402

علت قهوه ای شدن کاکتوس چیست و چگونه باید آن را برطرف کرد؟

کاکتوس از گیاهان بسیار مقاوم و گزینه ای عالی برای نگهداری در آپارتمان است.اما برخی اوقات شاید این گیاه نیز مانند گیاهان دیگر دچار برخی مشکلات شود.یکی از این مشکلات می تواند قوه ای شدن این گیاه باشد.شاید یش آمده باشد که به کاکتوس خود نگاه کرده باشید و دیده اید که قهوه ای شده است و علت آن را ندانسته باشید.در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل این مشکل را به شما بگوییم.

علت قهوه ای شدن کاکتوس ها

علت قهوه ای شدن کاکتوس چیست؟

تغییر رنگ  کاکتوس ها فقط مختص به رنگ قهوه ای نیست.

آن‌ها می‌توانند زرد یا بنفش کبود هم بشوند که در ادامه به بیان دلیل اینکه چرا کاکتوس از سبز به رنگ دیگری تغییر رنگ داده می‌پردازیم. همانظور که در بالا اشاره کردیم دلایل مختلفی برای قهوه ای شدن کاکتوس وجود دارد که مهم‌ترین آن ها این دلایل هستند:

  • پوسیدگی ریشه کاکتوس
  • خطرات و مشکلات نگهداری کاکتوس در منزل
  • حشرات و آفات کوچک
  • آسیب سرما
  • وجود کنه ها
  • چوب شدن ساقه گیاه در اثر پیری

پوسیدگی ریشه

اگر کاکتوس شما از پایین شروع به قهوه ای شدن کرده، احتمالا ریشه گیاه در معرض خطر پوسیدگی است.

در این حالت پایه گیاه قهوه ای شده و ساقه آن نرم و زرد می‌شود. در این شرایط بهترین کار این است که آبیاری گیاه را متوقف کنید و مجددا آن را در خاکی تازه با زهکشی مناسب قرار دهید. برای جلوگیری از قهوه ای شدن در اثر پوسیدگی ریشه، خاک سست و زهکشی شده برای گیاه تهیه کنید. آن را در معرض نور کافی قرار داده و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. بیش از ۹۰٪ موارد پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد.

این واقعیت را همیشه بخاطر بسپارید که آبیاری بیش از حد کاکتوس بسیار خطرناک‌تر از کم آبی آن است.

همچنین می‌توانید با از بین بردن تمام بافت‌هایی که نشانه‌ای از پوسیدگی دارند، (همراه با قسمت‌هایی از بافت‌های سالم اطراف آن)، گیاه خود را نجات دهید تا مطمئن شوید که پوسیدگی در بین تمام گیاه گسترش نمی‌یابد. برای این کار حتما از یک چاقوی تمیز و تیز استفاده کنید و آن را با الکل در بین هر بار برش، پاک کنید. پس از اتمام کار مقداری پودر گوگرد را روی زخم ها بمالید تا به بهبودی گیاه کمک کند.

آبیاری بیش از حد و خاک سنگین بدون زهکشی، از دلایل عمده پوسیدگی ریشه است.

علت قهوه ای شدن کاکتوس ها

سپرداران

سپرداران حشرات کوچک و معمولا قهوه‌ای رنگی هستند که به صورت نقاط تیره کوچک قهوه‌ای روی کاکتوس نمایان می‌شوند. این به خاطر سپر سخت و قهوه‌ای رنگشان است که این ظاهر را به آنها می‌هد. این آفات سپردار از شیره گیاهی تغذیه می‌کنند و باعث تضعیف گیاه می‌شوند و باعث می‌شوند ظاهر گیاه زرد شود. یکی از روش‌های ساده برای مبارزه با این حشرات آن است که آنها را به وسیله جریان آب از روی کاکتوس‌تان بردارید و یا گیاه تان را با محلول ضعیفی از آب و مواد شوینده بشویید. یکی دیگر از روش‌ها آن است که پنبه‌ای را به الکل آغشته کنید و بر روی حشرات بزنید. همچنینی می‌توانید پنبه‌ای را به روغن باغبانی آغشته کنید و روی این آفات بزنید. با این کار راه تنفس آفت را می‌بندید و آن را می‌کشید.

اما اگر آلودگی شیوع پیدا کرده و کاکتوس‌تان به شدت مورد حمله قرار گرفته، بد نیست از سموم آفت کش استفاده کنید. یکی از سموم مناسب برای دفع سپرداران مالاتیون است. البته استفاده از سم خیلی توصیه نمی شود. بهتر است سعی کنید آفات را به روش‌های دیگر از بین ببرید.

آفتاب سوختگی

در آفتاب سوختگی ملایم رنگ گیاه تغییر می‌کند و به رنگی مایل به سفید در می‌آید. این حالت معمولا در قسمت بالایی کاکتوس و سمتی از آن که رو به آفتاب است اتفاق می‌افتد. اگر آفتاب سوختگی شدید باشد زخم‌هایی سخت و قهوه‌ای روی بافت آفتاب سوخته پدیدار می‌شود. آسیبی که این کاکتوس‌ها دیده اند دائمی است و خوب نمی‌شود. اگر گیاه‌تان در مراحل ابتدایی آفتاب سوختگی قرار داشته باشد و تنها تغییر رنگ در آن اتفاق افتاده باشد با انتقال گیاه به محلی با نور کم‌تر می‌توان آن را درمان کرد. گیاهانی که دچار آفتاب سوختگی شدید شده اند را هم به مکانی با نور کمتر منتقل کنید اما قسمتی از آنها که آسیب دیده درمان نخواهد شد. کاکتوس‌هایی که به آفتاب زیاد عادت ندارند را باید به تدریج به نور زیاد عادت داد. باید آنها را ابتدا روزی چند ساعت در آفتاب قرار داد و به تدریج زمان را بیشتر کرد و بعد از چند هفته آنها را کاملا در آفتاب قرار داد. بعضی از کاکتوس‌ها اصلا نباید در تمام طول روز آفتاب مستقیم دریافت کنند

آسیب سرمازدگی کاکتوس ها

درست مثل آفتاب سوختگی، آسیب ناشی از یخ‌زدگی هم باعث قهوه ای شدن کاکتوس می‌شود.

این خسارت کاملا مشابه آفتاب سوختگی است و تنها راه تشخیص بین آن‌ها بررسی دما است. هنگامی که بافت‌های گیاه تحت دمای انجماد قرار بگیرند، سلول‌ها پاره شده و گیاه به رنگ قهوه ای متمایل می‌شود. اگرچه ممکن است فورا متوجه آسیب نشوید، اما گیاه با ایجاد پینه بر روی بافت‌های آسیب دیده سعی در بهبودی خود دارد. این رفتار کاکتوس نوعی مکانیسم خود ترمیمی است که در شرایط سرمای زیاد اتفاق می‌افند. صدمات ناشی از سرما برای گیاهان داخل منزل هم می‌تواند رخ دهد؛ زمانی که آن ها در تماس مستقیم با شیشه پنجره باشند.

هنگامیکه بافت‌های کاکتوس تحت دمای انجماد قرار بگیرند، سلول‌ها پاره شده و کاکتوس قهوه ای می‌شود.

آفت و بیماری عامل قهوه ای شدن کاکتوس

برای مبارزه با حشرات و افت‌ها باید اول گیاه کاکتوستون رو کاملا بررسی کنید و نوع افت رو مشخص کنید و بعدش با مشاوره گرفتن از فردی که تخصص داره سم مورد نظر رو مشخص کنید. اخرین کار هم گرفتن سم از فروشگاه گل من وتو هست. تازه میتونید توی قسمت سوالات عکس گیاه رو بزارید تا کارشناسای ما درشناخت نوع افت و همینطور انتخاب درست سم شما رو یاری کنن. پس برای مقابله با افت‌ها میتونید از حشره کش استفاده کنید – شستن حشره و افت با محلول ضعیف شویینده- روش دیگر برای از بین بردن حشرات استفاده از پنبه های آغشته به روغن هست. این کار یه لایه روغنی در بالای گیاه ایجاد می‌کند که اکسیژن رسانی به حشرات را قطع میکنه ، با گذشت زمان، حشره خفه میشه و گیاه شما از دستش راحت میشه. این نکته رو حتما یادتون باشه که اگه قهوه‌ای شدن کاکتوس به صورت لکه‌های ریز روی قسمت های جدید گیاه هست علتش میتونه افت‌هایی مثل کنه باشه و کنه کش‌های مخصوص راه حل این مشکل هستن.

علت قهوه ای شدن کاکتوس ها

چوب شدن و قهوه ای شدن کاکتوس در اثر رشد طبیعی

پیدایش ناگهانی ظاهر پوست پوست و قهوه ای کاکتوس که چند سانت بالاتر از خاک گلدان است، نشانه پیر شدن است.

خوشبختانه این بدنه چوب مانند قهوه ای کاکتوس، بخشی از روند پیری طبیعی آن‌ها است که نباید شما را خیلی نگران کند چون عملا مشکل به حساب نمی‌آید. در بیشتر موارد چوب شدن بدنه از پایین شروع شده و به تدریج به سمت بالا حرکت می‌کند. اگر گیاه شما به دلیل چوب شدن ناشی از پیری، در حال قهوه ای شدن است، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید چون این موضوع فقط روند طبیعی رشد گیاه است.

تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که در مراقبت خوب از آن تمرکز کنید تا روند پیری را کندتر کنید.

چگونه می توان از قهوه ای شدن کاکتوس جلوگیری کرد؟

آیا فکر می کنید قهوه ای شدن کاکتوس یک روند بدون برگشت است که نمی‌توان کاری برای آن کرد؟

خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید. بهترین راه برای جلوگیری از قهوه ای شدن گیاه اطمینان از رویش گیاه در محیط مساعد است. همچنین ، مطمئن شوید که گیاهان جدید را قرنطینه می‌کنید و قبل از قراردادن آن‌ها در معرض گیاهان دیگر، آن‌ها را از نظر آفات و بیماری ها مورد بررسی دقیق قرار می‌دهید.

مشکلات نگهداری از کاکتوس در منزل

کاکتوس هایی که در خانه نگهداری می‌شوند مثل کاکتوس های موجود در طبیعت در معرض خطر هستند.

این مشکلات و خطرات حتی ممکن است در بعضی شرایط نامطلوب بسیار بیشتر از خطرات محیط بیرون باشد. برای مثال یکی از این خطرات می‌تواند نزدیک بودن کاکتوس به منابع گرما باشد. وجود جریان داغ هوا می‌تواند باعث خشک شدن بافت‌های بدنه ضخیم و مومی کاکتوس شده و دلیل قهوه ای شدن آن شود. قرار گرفتن کاکتوس در محیطی با جریان هوای متناوب هم می‌تواند همینقدر آسیب زننده باشد. به این صورت که دائم دمای محیط اطراف گیاه تغییر می‌کند و گیاه نمی‌تواند خود را با شرایط محیط به خوبی وفق دهد.

پس در منزل اگر کاکتوس شما قهوه ای شد مطمئن شوید که نزدیک به منبع گرما قرار ندارد.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار