چاپ کد خبر: 125228
14 آبان 1402

عوارض بسیار خطرناک دیر خوابیدن که باید آنها را جدی بگیرید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند، یکسان‌دانستن خواب روز و شب است. به همین دلیل افراد شب‌زنده‌دار ترجیح می‌دهند خواب روز را جایگزین خواب شب کنند.عوارض بی خوابی و دیر خوابیدن بیشتر از آنچه فکر می کنید جدی است؛ پس اگر شما نیز از آن دسته آدم ها هستید که دیر می خوابید در ادامه با ما همراه باشید تا آسیب های دیر خوابیدن را بررسی کنیم.

عوارض دیر خوابیدن
ساعت مغز ما از نور استفاده می کند تا بتواند سیکل روزانه بدن را تنظیم کنند. این سیکل از لحاظ علمی به ریتم شبانه روزی معروف است و به ما در مورد زمان بیدار شدن، استراحت کردن، غذا خوردن و نوشیدن اطلاع رسانی می کند.درست است که همه ما این سیکل و چرخه را داریم اما  برای همه این سیکل یکسان نیست. به این معنا که آن ها زمان بدن مختلفی دارند. این تنظیمات متفاوت کرونوتایپ نامیده می شوند و به ترجیح ما ربطی ندارند. به عبارت دیگر افرادی که ترجیح می دهند شب ها دیرتر بخوابند و صبح ها دیرتر دیرتر بیدار شوند، همین اتفاق برایشان می افتد زیرا ساعت بدنشان این گونه تنظیم می شود.

آیا خواب روز با خواب شب تفاوتی دارد؟
شاید خواب روز یا خواب شب برای شما مهم نباشد، اما برای بدنتان بسیار مهم است. فعل و انفعالاتی که درون بدن رخ می‌دهند در خواب روز و شب بسیار متفاوتند و به همین دلیل است که دچار عوارض دیر خوابیدن می‌شوید.بدن ما در طول میلیون‌ها سال تکامل، بهینه‌ترین الگوی خواب یعنی خواب در شب را انتخاب کرده است. تحقیقات انجام‌شده در آکادمی ملی علوم آمریکا نشان می‌دهد تغییر الگوی خواب، باعث تغییر میزان ۳۰ پروتئین مختلف در خون می‌شود. همین تغییرات است که عوارض شب بیداری برای بدن را افزایش می‌دهند. برای مثال می‌توان به کاهش سطح هورمون گلوکاگون در اثر عوارض دیر خوابیدن اشاره کرد که منجر به افزایش سطح قند خون و دیابت می‌شود.

عوارض جدی دیر خوابیدن

عوارض دیر خوابیدن شب :

تاثیرات مخرب بر پوست و زیبایی
فرقی ندارد که زیاد به پوستتان اهمیت می‌دهید یا خیر. هیچ‌کس دوست ندارد که پوستی رنگ‌پریده، چشمانی تار و صورتی خالی از شور و شوق و انرژی داشته باشد. اما متاسفانه باید بگوییم که عوارض دیر خوابیدن حتی می‌تواند بر زیبایی ظاهری شما هم تاثیر بگذارد.

اگر از دست لکه‌های تیره، چشمانی پف‌آلود، خطوط تیره زیر چشم و پوست تیره‌ای که دارید شاکی هستید، بهتر است امشب را زودتر بخوابید!

کاهش ایمنی بدن
اگر در هر موقع از سال دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید، نوع خوابیدنتان می تواند بسیار در بهبود شما اثرگذار باشد. کمبود خواب قطعاً سیستم ایمنی را به هم می ریزد و علاوه بر این، توانایی مبارزه با ویروس در آن کاهش پیدا می کند.

چاقی و اضافه وزن با دیر خوابیدن
کم خوابیدن مساوی با اضافه وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که کم تر از ۷ ساعت در طول شب می خوابند، اضافه وزن بیشتری نسبت به افرادی دارند که خواب متناسب دارند زیرا آشفتگی در خواب باعث کاهش سطح لپتین می شود که یک ماده شیمیایی است که به شما احساس سیری می دهد. همچنین سطح گرلین را افزایش داده که یک هورمون تحریک کننده گرسنگی است.

دیابت، سکته، سرطان و درنهایت خطر مرگ
هنوز قانع نشده‌اید که عوارض دیر خوابیدن می‌‌تواند برای شما مانند یک بمب ساعتی عمل کند؟ پس اجازه دهید برگ آخر را برایتان رو کنیم. عوارض شب زنده داری می‌تواند شما را درگیر بیماری‌هایی کند که هرکدام برای یک عمر زندگی با رنج و سختی کافی‌ست.

طبق مطالعات معتبر علمی، افزایش ریسک خطراتی مانند: مشکلات و حمله قلبی، ضربان نامنظم، افزایش فشار خون، سکته، انواع سرطان و دیابت از خطرناک‌ترین عوارض دیر خوابیدن به‌شمار می‌روند. برای مثال محققان دریافته‌اند افرادی که بیشتر از ۷ ساعت خواب کافی و منظم دارند در معرض ریسک مرگ‌ومیر کم‌تری از سرطان قرار دارند. مخلص کلام این‌که کم‌خوابی خطر مرگ را به یک‌وجبی شما می‌رساند.

دیر خوابیدن

کاهش سلامت ذهنی
کم خوابی در شب باعث کلافگی و بد خلقی افراد می شود که ممکن است اثرات بلند مدت آن افسردگی و اضطراب باشد. زمانی که افراد دچار مشکلات روحی می شوند، باید عادات خواب خود را بررسی کنند. احتمالا خیلی از آن ها شب ها کمتر از ۶ ساعت می خوابند.

ابتلا به دیابت به دلیل کم خوابی
مطالعات نشان می دهد افرادی که معمولاً کم تر از ۵ ساعت در شب می خوابند، احتمال ابتلا به دیابت دارند و در نتیجه کم خوابی می تواند عاملی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد زیرا بدن شما در استفاده از گلوکز و تبدیل آن به انرژی ناتوان می شود.

کاهش میل جنسی با دیر خوابیدن
خانم ها و آقایانی که به اندازه کافی در شب نمی خوابند، میل جنسی کم تری دارند. مردانی که از آپنه خواب رنج می برند، یعنی اختلالی که مشکلات تنفسی را در خواب ایجاد می کند، باعث می شود که فرد از خواب بپرد. این افراد معمولا سطح تستوسترون کم تری دارند که میل جنسی آن ها را می کاهد.

خطر ابتلا به سندرم متابولیک
بیدار ماندن شبانه موجب بروز مشکلاتی مانند کم خوابی، بدخوابی و حتی غذا خوردن در ساعات نامناسب می شود که این مشکلات در نهایت منجر به تغییرات متابولیک و سوخت و سازی در بدن می شوند. عادت به یک الگوی خواب صحیح و به موقع از فاکتورهای مهم در کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، چربی شکمی و در نتیجه کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت است.

ناباروری از عوارض کم خوابی
نیاز به تلاش زیاد برای بچه دار شدن یکی از عوارض کم خوابی هم در مردان و هم در زنان است. ظاهراً خواب منظم می تواند این مشکل را بهبود ببخشد.

عوارض دیر خوابیدن

افزایش مشکلات اجتماعی و سانحه‌های خطرناک

می‌دانیم که در سال، تعداد زیادی از افراد در اثر تصادفات جاده‌ای جان و سلامت خود را از دست می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی تصادفات، خواب‌آلودگی رانندگان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به‌طور میانگین از هر سه نفر، یک نفر از مشکلات کمبود خواب و دیرخوابیدن رنج می‌برد. بنابراین هرزمانی که در خیابان هستید، احتمال دارد با یک راننده خواب‌آلود برخورد کنید! عوارض دیر خوابیدن حتی می‌‌تواند برای دیگران هم حادثه ایجاد کند.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که عوارض دیر خوابیدن گریبان روابط اجتماعی ما را هم می‌گیرد. اشتباه در قضاوت، یکی از عوارض شب بیداری برای بدن است. دفعه بعدی که با همکار خود بر سر موضوعی ساده بحث و جدل می‌کنید، احتمال دهید که شاید شب قبل دیر خوابیده است!

سر درد و کمر درد با دیر خوابیدن شب
ممکن است بدن با بی نظمی خوابیدن شبانه خودشان را تطبیق دهند و ممکن است این کار را هیچ وقت انجام ندهند. دیر خوابیدن در شب عاملی برای ایجاد سر درد و گاهی اوقات کمر درد هایی است که بیش از نیمی از روز شما را درگیر می کند. همین سردرد ها ممکن است عاملی برای سرفه و تب های خفیف در بعضی از افراد هم بشود.

اختلال در فرایندهای یادگیری و حل مسئله
خواب، نقشی اساسی در فرایندهای یادگیری و تفکر ایفا می‌کند. بنابراین کمبود خواب باعث اختلال در این روندها و عدم تمرکز، عدم توانایی حل مسئله و عدم تفکر خلاق می‌شود. اگر برای ادامه زندگی‌تان نیاز به یک مغز سرحال و پرانرژی دارید، خطر دیر خوابیدن را جدی بگیرید!

زمانی که به خواب می‌رویم، مغز داده‌های ورودی روز را پردازش می‌کند و آن‌ها را در حافظه قرار می‌دهد. در صورت دیرخوابیدن، این فرایند به‌طور کامل و موثر رخ نمی‌دهد؛ بنابراین توانایی به‌خاطرآوردن آن‌چه را که در روز آموخته‌ایم، از دست می‌دهیم. ازدست‌رفتن و کندشدن حافظه، یکی از دردناک‌ترین عوارض دیر خوابیدن است.

کمبود شادی به علت دیر خوابیدن
انسان ها برای شاد شدن نیاز به ترشح دوپامین دارند. زمانی که شب ها دیر می خوابید، این ماده شیمیایی دیگر تولید نمی شود و در نتیجه بدن با کمبود آن مواجه شده و ناخودآگاه احساس غمگینی و نارضایتی دارد که می توان آن را یکی از عوارض جانبی اصلی شب زنده داری دانست.

منبع : نمناک

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ارش سه شنبه , ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

اولا که آخر و عاقبت همه می‌میرند این که هیچی. دوما براساس این تحقیقات باید پلیس و بیمارستان و اورژانس و آتش نشانی و اتفاقات آب و برق و گاز و تلفن و پلیس ۱۱۰ و نگهبانان شیفت شب هم کلا تعطیل شوند. جنگی هم اگر در گرفت شب باید خوابید و صبح جنگید.

آخرین اخبار