چاپ کد خبر: 133752
19 بهمن 1402

عوارض شکستن قولنج چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

شکستن قولنج (Cracking Joints)کاری است که در جهت رفع این گرفتگی انجام می‌شود. اما برای بسیاری از مردم، شکستن قولنج کاری تفننی است که صرفاً برای لذت انجام می‌دهند. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که این کار ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه داشته باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم به بررسی عوارض شکستن قولنج و روش‌های درمان قولنج بدن بپردازیم. با ما همراه باشید.

شکوندن قلنج

شکستن قولنج به چه معناست؟

شکستن قولنج به انگلیسی Colic break، به عملی گفته می‌شود که مفاصلمان با فشار، صدا می‌دهد. زیرا بعضی از غضروف‌های پوشاننده‌ی مفاصل، با گذشت زمان و به دلیل بخشی از روند طبیعی پیری، از بین می‌روند. با از بین رفتن این غضروف‌ها، سطوح مفصلی ناهموار می‌شوند. کشیده شدن این سطوح خشن و ناهموار روی یکدیگر، صدا ایجاد می‌کند.

چرا هنگام شکستن قولنج احساس خوشایندی داریم؟

ظاهرا آزادسازی فشار درون مفصل، باعث ترشح اندورفین در اطراف آن ناحیه‌ می‌شود. اندورفین ماده‌ی شیمیایی است که توسط غده‌ی هیپوفیز تولید می‌شود و هدف آن کنترل درد در بدن و ایجاد احساس شادی است. به همین دلیل شکستن قولنج مفاصل می‌تواند احساس فوق العاده رضایت بخشی ایجاد کند و شما را ترغیب کند باز هم آن را تکرار کنید.

دلایل ایجاد قولنج چیست؟

پزشکان برای قولنج در عضلات، دلایل مختلفی را ذکر می‌کنند.

  • کم‌آبی بدن: این موضوع بیشترین دلیل برای ایجاد قولنج در عضلات است. بدن به‌خصوص بعد از ورزش‌های سنگین یا قرارگرفتن در هوای گرم، دچار کم‌آبی می‌شود.
  • استفاده زیاد و طولانی‌مدت از عضلات نواحی مختلف بدن مانند گردن
  • آسیب‌های جسمی
  • کمبود کلسیم یا منیزیوم
  • نشانه‌ای از وجود یک بیماری مربوط به اعصاب

آیا شکستن قولنج باعث آرتروز مفصل می‌ شود؟ (شکستن قولنج و آرتروز)

در حالی که در مفاصلی که دچار علائم آرتروز شده‌اند، قولنج بیش‌تر دیده می‌شود. اما در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شکستن مکرر قولنج می‌تواند منجر به آرتروز شود.

مروری بر متون پزشکی فعلی نشان می‌دهد که شکستن قولنج، خطر ابتلا به آرتروز در آن مفاصل را افزایش نمی‌دهد. اگر پس از شکستن قولنج، علائمی مانند درد، ، سبکی سر، بی حسی، گزگز کردن یا سایر علائم نگران کننده‌ای را تجربه کردید، باید فورا با یک پزشک مشورت کند.

شکستن قولنج پا و مچ پا، شکستن قولنج دست و انگشتان دست و حتی شکستن قولنج در خواب ممکن است اگر برای بهبود خستگی باشد مشکلی ایجاپ نکند، اما باید دقت کنید تا به عادت تبدیل نشود.

شکوندن قلنج

صدای شکستن قولنج بر اثر چیست؟

قولنج را با صدای شکستن آن می‌شناسیم. اما دلیل ایجاد این صدا چیست؟ مفصل‌های بدن انسان، با یک بافت احاطه شده که به آن کپسول مفصلی گفته می‌شود. این کپسول حاوی مایعی است که در آن مواد معدنی و گازهای مختلف وجود دارد. این مایع باعث لغزیدن و حرکت آسان استخوان‌ها در کنار هم خواهد شد.

فعالیت‌های بدن باعث افزایش حجم مفصل‌ها و در نتیجه کم شدن فشار مایع بین مفصل‌هاست. کم شدن این فشار باعث می‌شود که حالتی شبیه به مکش در فضای مفصل‌ها به وجود بیاید و گاز موجود در مایع مفصلی به‌صورت حباب دربیاید. حباب‌های ایجاد شده، گیرنده‌های مفصلی داخل مفاصل را تحریک کرده و پیغامی به مغز می‌فرستند. در واقع، شکستن قولنج، برای شکستن این حباب‌هاست که مانع حرکت نرم استخوان‌ها می‌شود. با شکستن حباب، همان صدای شبیه شکستگی ایجاد می‌شود که از آن به شکستن قولنج نام می‌برند.

عوارض شکستن قولنج چیست؟

اگرچه ممکن است شکستن قولنج حس خوبی داشته باشد، اما عوارض خطرناکی به همراه دارد:

  • لرزش دست و پا در بزرگسالی
  • احتمال بروز آرتروز
  • پاره شدن مویرگ‌های خونی
  • آسیب به تاندون و رباط

عوارض شکستن قولنج گردن

شکستن قولنج با صدای بلند در گردن یکی از خطرناک‌ترین کارها برای شما است! گردن محل ارتباطی رگ‌های خونی به مغز است و آسیب ناگهانی به آن می‌تواند رگ‌های خونی را پاره کند.

عوارض شکستن قولنج ستون فقرات و قولنج کمر به تنهایی (آیا شکستن قولنج کمر ضرر دارد؟)

دیسک‌های کمر از حساس‌ترین غضروف‌های بدن محسوب می‌شوند. اگر قولنج کمر را بدون اطلاع از روش صحیح آن انجام دهید، به عنوان مثال خیلی سریع بچرخید یا به پایین خم شوید، ممکن است به ستون فقرات شما آسیب بزند.

شکستن قولنج در بارداری ضرر دارد؟

شکستن قولنج کمر در بارداری، مشکل کوتاه مدت یا بلند مدتی برای شما و کودکتان ایجاد نمی‌کند. اما بهتر است این کار را به تنهایی انجام ندهید و از روش‌های صحیح استفاده کنید.

عوارض شکستن قولنج انگشتان دست (آیا شکستن قولنج انگشتان ضرر دارد؟)

عوارض شکستن قولنج انگشتان دست می‌تواند در بزرگسالی ظاهر شود. لرزش دستان و درد هنگام تا کردن انگشتان از جمله عوارض آن هستند.

شکوندن قلنج

برای رفع قولنج در خانه چه باید کرد؟

بسیاری از افراد به جز شکستن قولنج خود و انجام حرکات خیلی شدید، گاهی از دیگران برای این کار کمک می‌گیرند. افراد بی‌تجربه‌ای که با فشارهای بیجا ممکن است آسیب را بدتر کنند. یا با راه‌رفتن روی کمر فرد، مشکلی جدید برای او به وجود بیاورند.گاهی افراد با جستجو در فضای مجازی به دنبال فیلم آموزش شکستن قولنج دست یا آموزش شکستن قولنج کمر با پا، و انجام راهکارهای موجود در این ویدئوها، باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری در بدن خود می‌شوند.

بهترین کار این است که اگر فرد به شکستن قولنج معتاد شده است، حتماً با یک دکتر مفصل برای رفع این مشکل مشورت کند. به جز این، راهکارهای مختلفی برای رفع قولنج، یا کم کردن آن وجود دارد:

۱-مشغول شدن به کار دیگر: وقتی احساس می‌کنید که نیاز به شکستن قولنج پشت، گردن یا کمر دارید، حواس خود را با کار دیگری پرت کنید. این کار باعث می‌شود که از نظر روانی نیاز به شکستن قولنج از بین برود و به‌مرور قولنج نیز رفع می‌شود.

۲-نوشیدن آب: یکی از دلایل اصلی ایجاد قولنج، کم شدن آب بدن است. نوشیدن آب در فواصل زمانی نزدیک، در کنار فواید دیگر برای بدن، مانع ایجاد قولنج در مفاصل خواهد شد.

۳-ورزش صحیح: قبل از ورزش‌های سنگین، حتماً فرد باید ابتدا بدنش را گرم کند. بعد از ورزش نیز، با حرکات کششی و نرم، بدن را سرد کند و در هنگام ورزش نیز آب کافی بنوشد.

۴- مصرف ویتامین: از وجود انواع ویتامین و مواد معدنی در بدن اطمینان حاصل کند. کمبود بعضی از این مواد باعث ایجاد مشکل در مفاصل خواهد شد.

۵-مشورت با افراد متخصص: مشورت با پزشک متخصص ارتوپد و راهنمایی گرفتن برای انجام حرکات صحیح، باعث می‌شود که مفاصل کمتر دچار قولنج شوند.

۶-داروهای ضدالتهاب: استفاده از داروها و پمادهای ضدالتهاب و شل‌کننده عضلات، با مشورت پزشک، یکی از راه‌هایی است که در منزل می‌توان از مشکلات قولنج رها شد.

شکوندن قلنج

چگونه باید قولنج را درمان کرد؟

حالا اگر با تمامی راهکارهای گفته شده، قولنج از بین نرفت، باید به دنبال درمان آن بود. این کار توسط پزشک متخصص انجام خواهد شد. پزشک ابتدا به دنبال دلیل این قولنج‌ها خواهد بود. ممکن است ایجاد قولنج به دلیل مصرف داروهای مختلفی مانند داروهای آلزایمر، فشار خون یا کنترل کلسترول باشد.

یا به دلیل مصرف دارویی خاص برای درمان بیماری به خصوصی، فرد مرتب دچار قولنج بشود. در این شرایط پزشک با قطع یا تغییر این داروها به رفع مشکل کمک خواهد کرد.گاهی پزشک برای بیمار داروهای ضدالتهابی یا شل‌کننده عضلات تجویز می‌کند تا از تکرار قولنج جلوگیری شود.

درمان‌های گیاهی برای رفع قولنج

در طب سنتی برای درمان قولنج، راهکارهای مختلفی توصیه شده است. طب سنتی معتقد است که قولنج فقط در عضلات کمر یا گردن و دست و پا نیست. بلکه در اندام‌های داخلی فرد هم این گرفتگی یا کشیدگی عضلات اتفاق می‌افتد. به همین دلیل برای درمان دردهای ناشی از قولنج عضلات داخلی، داروهای گیاهی را تجویز می‌کنند.

در اولین قدم فرد باید پیش از مصرف خودسرانه هرکدام از این گیاهان دارویی، با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کند. بسیاری از این داروهای گیاهی ممکن است عوارض دیگری برای بدن هر فرد داشته باشد.

در میان درمان‌های طب سنتی برای قولنج این موارد توصیه شده است:

  • زنجبیل: عصاره زنجبیل تازه، درمان قولنج معده است. ترکیب این عصاره با کمی آب‌لیموی تازه و نمک و آب، باعث آرام شدن این درد می‌شود.
  • کنجد: ترکیب پودر کنجد با سرکه و مغز بادام، برای درمان قولنج معده توصیه می‌شود.
  •  زنیان: مصرف زنیان به‌صورت پودر نیز برای قولنج معده توصیه می‌شود.
  • ماساژ روغن: برای تسکین دردهای قولنج کمر و گردن، بعد از دوش آب گرم، طب سنتی، ماساژ با روغن را توصیه می‌کند.
  • شن داغ: قراردادن کیسه شن داغ بر روی موضع درد نیز توصیه می‌شود.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار