چاپ کد خبر: 117436
9 مرداد 1402

غُوره تُرش و بَش سپیدان اُومد بازار / آبغوره گیری یادتون نره !

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از پیش بینی تولید نزدیک به ۵۰۰۰ تن غوره در این شهرستان خبر داد و گفت: برداشت این محصول از اول مرداد ماه آغاز شده است و تا پایان ماه، ادامه خواهد داشت.

به گزارش اول فارس از شهرستان سپیدان، شهاب الدین صالحی در این باره اظهار کرد: هر ساله نزدیک به ۳۰ درصد از محصول تاکستان های دیم این شهرستان به صورت غوره برداشت و مابقی انگور تولیدی، به صورت تازه خوری، کشمش، مویز و فرآوری در صنایع تبدیلی، روانه بازارهای مصرف می شود.

آبغوره +غوره

وی با بیان اینکه ارقام غرس شده در این تاکستان ها، عسکری، ریش بابا، شیرازی و سیاه سمرقندی را شامل می شوند، افزود: این ارقام علاوه بر تطابق و سازش پذیری با شرایط دیم، از مقاومت بالایی نسبت به آفات و بیماری ها، طعم، مزه و بازارپسندی رضایت بخشی نیز برخوردارند.

صالحی تأکید کرد: صد درصد باغ های انگور در این شهرستان به صورت دیم کار می باشند که غالباً در اراضی شیبدار احداث شده اند.


به گزارش اول فارس ، آبغوره یا آب غوره عصارهٔ غوره است که برای طعم دادن و ترش کردن غذا به کار می‌رود.

ویژگی‌های آبغوره برای سلامتی
آبغوره دارای ویتامین C است ومی‌تواند در التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها مؤثر باشد. همچنین به دلیل ترکیبات ضدعفونی‌کننده، می‌تواند در پاک کردن معده و روده و دردفع کرم روده مفید باشد.

صفرابری، دفع زردی، تقویت کبد، کمک به درمان پا درد و کمردرد، درد سیاتیک و روماتیسم، دفع سموم از طریق کلیه‌ها، کاهش حرارت بدن و رفع عطش، محرک اشتها، افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن و بازشدن قاعدگی در زنان از جمله خواص آبغوره است.

آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج، افرادی که دچار ضعف اعصاب هستند، زنان باردار، مبتلایان به زخم معده و التهاب روده، مبتلایان به فشار خون بالا و بیماران کلیوی (در مواردی که آبغوره همراه با نمک است) توصیه نشده‌است.

همچنین گفته شده: با نوشیدن یک استکان آبغوره می‌توان بیماری‌های بدن را از جمله «قند خون»، «مشکلات کبدی»، «چربی خون» و «فشار خون» تشخیص داد. به‌طور آبغوره با خواص اعجاب‌انگیز خود در انواع غذاها، دسرها، خورشت‌ها در سطح وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکثر خانواده ها ترجیح میدهند که خود آبغوره خانگی تهیه کنند چون تهیه ی آبغوره خانگی نه تنها سخت نیست بلکه مورد اطمینان است. اگر شما نیز می خواهید بجای خرید آبغوره ناخالص و غیر مطمئن از بازار ، خود آبغوره خالص و تمیز را تهیه نمایید باید روش تولید ان را نیز یاد بگیرید .طرز تهیه آبغوره مراحل مختلفی دارد که ان را به ترتیب توضیح می دهیم .

مواد لازم برای تهیه ی آبغوره خانگی
غوره ی نارس و ترش
کمی نمک
بطری شیشه ای
طرز تهیه
غوره های نارس را دانه دانه کنید .
غوره های سالم را جدا کرده و دم ان را بگیرید .
غوره ها را در ظرفی مناسب و پر از اب ریخته و خوب بشویید .
بعد از شستن غوره هارا در صافی بریزید و اب کشی نماید .
بعد از اینکه غوره ها را ابکشی کردید و اب ان گرفته شد غوره ها را روی پارچه ای نخی پهن کنید تا کاملا اب ان خشک شود .
بعد از خشک شدن غوره ها را در ابمیوه گیری بریزید و اب انها را بگیرید .
حال برای نگهداری طولانی مدت آبغوره و خوشرنگ‌تر شدن آن، آبغوره را با کمی نمک بجوشانید و در طی جوشیدن، کف‌های جمع شده روی آن را بردارید. حرارت را ملایم کرده و پس از حدود ۱۵ دقیقه، از روی حرارت برداشته، اجازه دهید تا خنک شده و املاح آن ته‌نشین شوند.
آبغوره را به آرامی از روی املاح ته‌نشین شده برداشته، پس از صاف کردن در بطری شیشه‌ای بریزید .
بطری شیشه ای را استریل کرد و کاملا خشک کنید تا از کپک زدن آبغوره جلوگیری شود .
آبغوره را در بطری شیشه‌ای ریخته و در آن را محکم ببندید.
اگر شما در خانه ابمیوه گیری ندارید می توانید از دستگاه مخلوط کن نیز استفاده کنید به این صورت که بعد از اینکه غوره ها کاملا در مخلوط کن له و اب دار شدند میتوانید غوره ی له شده را از صافی ریز و یا پارچه توری رد کنید و اب غوره را از تفاله ی ان جدا کنید .
اگر آبغوره ی شما در حد مورد نظر شما ترش نبود با جوشاندن آن به مدت چند دقیقه کمی غلیظ‌ تر و ترش‌تر خواهد شد و مدت نگهداری آن نیز بیشتر می‌شود.
دم غوره‌ها و حتی چوب‌های ریز آن را به خوبی جدا کنید تا آبغوره طعم گس پیدا نکند . طعم گس باعث جمع شدن دهان، بی‌حسی زبان و انقباض گلو می‌شود .
بهتر است غوره باکیفیت تهیه کنید ، غوره عسکری برای این کار کاملا مناسب است چون هسته ندارد و دانه های ان درشت و آبدار است.
تفاله‌های غوره را دور نریزد و آنها را در سینی پهن کنید و جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند . می توانید از این تفاله ها به عنوان چاشنی در غذاهایتان استفاده کنید.

ablimo abghore

برای نگهداری آبغوره و جلوگیری از ورود هوا به داخل بطری می‌توانید از چند روش استفاده کنید
آبغوره را در شیشه‌های دهانه باریک نگهداری کنید تا هوا وارد شیشه نشود و به آسانی کپک نزند .
با استفاده از آب و آرد، خمیری درست کنید و در بطری را با خمیر بپوشانید.
با نوار چسب، درب بطری را محکم کنید.
یک قاشق روغن زیتون در بطری بریزید تا روی آبغوره را بپوشاند و مانع نفوذ هوا به داخل آبغوره شود، سپس یک تکه کیسه فریزر روی در بطری قرار داده و محکم ببندید.
به‌ آرامی آبغوره را داخل شیشه بریزید و تا لبه شیشه را پر نکنید تا با ایجاد خلاء ، اکسیژن به داخل آبغوره راه نیابد و امکان رشد کپک‌ها وجود نداشته باشد .

نکات مهم برای نگهداری آبغوره خانگی

هرچه شیشه ی آبغوره کوچکتر باشد آبغوره زودتر مصرف میشود چون بعد از باز کردن هر بار شیشه امکان کپک زدن آبغوره زیاد است .
آبغوره را به هیچ وجه در ظروف و بطری های پلاستیکی نگهداری نکنید زیرا اسید موجود در آبغوره باعث تجزیه پلاستیک و ایجاد مواد مضر می شود که بسیار خطرناک است بهترین گزینه استفاده از بطرهای شیشه ای است .
به هیچ وجه آبغوره را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید .  قرار دادن آبغوره در معرض نور خورشید باعث ایجاد تغییرات شیمیایی میشود و زیان بار است .

چند نکته طلایی برای خوش طعم شدن سمبوسه

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

 ورود به کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

غورره اول تا۲۰ مرداد دشمن زیاری از شیراز تا تبریز

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

غوره اصل مربوط به دشمن زیاری است که از اول مرداد تا ۲۰ مرداد به سراسر کشور ارسال میشود

ناشناس یکشنبه , ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

کجای سپیدان آبغوره داره بعد هم این همه مقدار،اقای مدیر کشاورزی سپیدان؟ من خودم بجه سپیدان هستم،این غوره مربوط به دشمن زیاری است،تبلیغ کذب درست نیست.. چند روستای معدود اطراف سپیدان غوره دارد که به اندازه مصرف خودشان هم نیست، ،که تازه انها هم بیشتر دشمن زیاری هستند،نه سپیدانی.

گلی جمعه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳

غوره بش خوب نیست طعم آبغوره گس و تلخ می‌شود

آخرین اخبار