چاپ کد خبر: 72832
6 بهمن 1400

فارس بحرانی‌ترین استان از نظر آتش سوزی در کشور+ اسامی استانهای بحرانی

معاون کنترل و هماهنگی پاسخ در نشست مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور ،ضمن خوشامدگویی به مدیران کل بحران استان‌ها و تشکر از پژوهشکده سوانح طبیعی، به تشریح وضعیت مخاطرات در سطح کشور در زمینه‌های سیلاب، آتش‌سوزی و زمین‌لرزه پرداخت.

معاون بحران e1643190367982

به گزارش اول فارس،  پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور؛ رضا کریمی معاون کنترل و هماهنگی پاسخ در ادامه گزارش وضعیت مانور و ارزیابی هشدار سریع استان‌ها را ارائه نمود و به توضیح انتظارات معاونت پاسخ از مدیران کل استان‌ها پرداخت. کریمی در ابتدای ارائه خود به توصیف وضعیت بارش در سطح کشور از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا سوم بهمن‌ماه پرداخت.

وی تأکید کرد: در حال حاضر با افزایش دو برابری جمعیت تحت تأثیر تنش‌های آبی و نیز گسترش فرونشست و افزایش ریسک در این حوزه مواجه هستیم که ناشی از عدم تعادل بین مصرف آب و منابع در دسترس است. معاون کنترل و هماهنگی پاسخ گفت: ما سه برابر میانگین جهانی تبخیر داریم، در حالی که میانگین بارش در کشور ما در سال‌های گذشته ۳۲۰ میلی‌متر بوده و بارش باران در بیابان‌ها کمتر از ۵۰ میلی‌متر بوده است.

معاون کنترل و هماهنگی پاسخ افزود: همچنین، بیشترین افزایش دما در استان ایلام را با ۵.۵ درجه شاهد بودیم و با موضوع تغییرات اقلیمی به شدت مواجه هستیم. ایشان تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های خشکسالی بیش از ۵۳.۸ درصد از کشورمان دارای خشکسالی شدید است که بیشترین میزان آن در کرمانشاه و ایلام و همدان بوده است.

کریمی در ادامه به گزارش زلزله‌های ده ماه اخیر کشور پرداخت و گفت: در ده ماه گذشته ۷۲۱۶ زمین لرزه داشتیم که ۱۴۱ زمین‌لرزه با شدت بالای ۴ ریشتر بوده است. وی در ادامه به تشریح وضعیت سیلاب‌ در کشور پرداخت.

بر اساس اعلام کریمی، استان هرمزگان بیشترین سیلاب را در ۷ سال گذشته داشته و در ده ماه گذشته ۱۱۰ مورد سیلاب و آبگرفتگی داشتیم در کشور داشتیم.

معاون کنترل و هماهنگی سازمان مدیریت بحران اشاره کرد: آتش‌سوزی یکی از فجایع زیست‌محیطی است که سالانه به کرات در استان‌ها مختلف کشور بخصوص بخش‌های زاگرس‌نشین و استان‌های شمالی شاهد آن هستیم.

رضا کریمی گفت: استان فارس بحرانی‌ترین استان کشور از نظر حریق هم به لحاظ سطح و هم تعداد بوده است. به همین علت، با توصیه شورای امنیت کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، کمیته اطفای حریق تشکیل شده و اقداماتی از قبیل استقرار بالگرد در استان‌های شمالی و زاگرس‌نشین صورت گرفته و تلاش کردیم زمان عملیات پاسخ را کاهش داده و به حریق پاسخ مؤثر بدهیم. در نتیجه تعداد و سطح سوختن آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار