چاپ کد خبر: 121322
28 شهریور 1402

نگرانی مردم فارس و شیراز از حضور هردمبیل هزاران افغانی

در حالی که مردم مناطق مختلف استان فارس و شهر شیراز از دردسرهای زندگی در کناز هزاران افغانی بدون شناسنامه نگران هستند مسئولین فارس از سهمیه ۴۰ درصدی ثبت نام فرزندان آنها در مدارس خبر می دهند.

نگرانی مردم فارس و شیراز از حضور هردمبیل هزاران افغانی

به گزارش اول فارس از شیراز،  در حالی که مردم شهرک ها و رو ستاهای حاشیه ای شیراز مرکز استان فارس از حضور ناخوانده هزاران افغانی نگران هستند ، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در جمع خبرنگاران گفت: به کارگیری و استفاده از اتباع بیگانه و افغانی ها در برخی مشاغل ممنوع است و با کارفرمایانی که به این مهم بی توجهی کنند برخورد خواهد شد.
بهرنگ قربانی افزود: به ویژه در آن دسته از مشاغلی که نیروی کار داخل می تواند در آن فعالیت کند و امکان به کارگیری جوانان خودمان در آن شغل وجود دارد تاکید شده که به هیچ وجه از نیروی کار اتباع بیگانه استفاده نشود.مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس گفت: یکی از موارد شغلی که به کارگیری اتباع بیگانه در آن مطلقا ممنوع اعلام شده شغل فروشندگی است و چنانچه واحدهای صنفی در این زمینه تخلف کنند برخوردهای جدی قانونی خواهد شد.قربانی افزود: در این زمینه تاکنون چند واحد صنفی متخلف در شیراز و سایر شهرستانها پلمب شده است.

صحبتهای بهرنگ قربانی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در حالی است که روزانه صدهای افغانی دیگر بصورت غیر مجاز وارد مناطق مختلف استان فارس خصوصا شهر شیراز شده و بسیاری از مردم نگران تهدیدات جدی هستند که  حضور توده ای و با تعداد بالای این اتباع ناخوانده  بیگانه زندگی آنها را نشانه گرفته است.

حضور افغانی های فاقد مجوز که اکثر بقول معروف بصورت هردمبیل و بدور از کوچکترین تشریفات قانونی در مناطق مختلف شهری استان فارس و شهر شیراز  گستره شده اند به گونه ای است که از ۱۰ نفر افراد حاضر در صفوف نانوایی های شیراز ۶ تا ۷ نفر از آنها افغانی های فاقد مجوزی است که دولت به آنها اتباع بیگانه می گوید.

نگرانی مردم فارس و شیراز از حضور هردمبیل هزاران افغانی

این در حالی است که قربانی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس نیز معتقد است : در کنار اشغال برخی فرصت های شغلی، مسائلی از جمله تشکیل صف های طولانی برای تهیه مواد غذایی مانند نان در برخی شهرک‌های اطراف شیراز مانند گویم، دوکوهک و قصر قمشه نیز موجب نارضایتی مردم شده است.

بر خلاف آنچه مدیرکل اتباع بیگانه گفته است حضور افغانی غیر قانونی  در سرتاسر استان فارس  شایع بوده و از کرونی گرفته تا سیاخ ، دارنگون ، خان زنیان ، قلات ، سلطان آباد ، کرونی  ، میانرود و…عملا ترکیب غالب جمعیتی با این افراد فاقد هر گونه هویت است که فقط از  فیزیک صورتشان می شود حدس زد کجایی هستند یا بقول  استانداری چی های فارس همان اتباع بیگانه اند ! به گونه ای که برخی مناطق استان فارس دیگر شبیه شهرها ، دهات و دهکوره های افغانستان شده اند.

یکی از ابعاد حضور هزاران افغانی در شهر شیراز کمبود شدید مسکن در نقاط مختلف شهر شیراز برای رهن و اجاره است به گونه ای که این افراد فاقد مجوز با پرداخت حق اجاره و رهن بسیار بالا یک واحد مسکونی را در اختیار گرفته و با اسکان تعداد زیادی در آن براحتی هزینه ها را سرشکن نموده و جوانان و زوجین کم توان اقتصادی ایرانی در فارس و شیراز عملا قادر به اجاره خانه و مسکن نمی باشند.

اکنون دامنه حضور افغانی از حاشیه های شیراز به مجتمع های آپارتمانی و واحدهای مسکونی چند طبقه نیز کشیده است. برخی گزارشات حاکی از اسکان چندین جوان افغانی فاقد مجوز در برخی واحدهای مسکونی آپارتمانی در مناطق حتی برخوردار شیراز هست به گونه ای ساکنین بشدت نگران امنیت خود ، خانواده و فرزندانشان هستند.

در حالی که تلاش می شود در ظاهر این افراد فاقد تهدیدات امنیتی نشان داده شوند وقوع دو حمله تروریستی به شاهچراغ با عاملیت افرادی از ملیت های دیگر اما با همدستی افغانی های غیر قانونی ساکن در شیراز ، همچنان ضریب خطر و ریسک حضور مثلا اتباع بیگانه در شهری چون شیراز بالاست.

بسیاری از مردم معتقدند حضور گسترده افغانی ها فاقد هر گونه هویت سجلی و بیومتری در کشور که بصورت توده ای و ملخ وار وارد شهرها و مناطق کشور شده اند می تواند ضمن تهدید فرصتهای ا اشتغال  که بدلیل عدم نیاز به بیمه شدن برای کارفرمایان نیز ارزان در می آید در آینده می تواند باعث تهدیدات جدی امنیتی – سرزمینی نیز گردد امری که مسئولین تاکنون پاسخ قانع کننده ای به نداده اند.

در سمت دیگر این فاجعه جمعیتی،  زاد و ولد بالا و هزاران کودک و نوجوان افغانی با حضور در مدارس باعث دغدغه آموزشی ، فرهنگی و تربیتی برای خانواده های ایرانی در سطح استان فارس و شهر شیراز شده اند به گونه ای که مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس، با اشاره به نرخ بالای زاد و ولد اتباع بیگانه گفت: سال گذشته در یکی از شهرستان های استان آمار تولد میان اتباع بیگانه سه برابر ایرانی ها بود، یعنی از ۶۰۰ نوزاد متولد شده در این شهرستان ۴۵۰ نوزاد متعلق به اتباع بیگانه بود.

حضور بدون برنامه وکنترل نشده مهاجرین افغانی همچنین فشار زیادی بر حوزه حمل و نقل شهری ، اتوبوس ها ، تاکسی ها و همچنین متروی شیراز نیز وارد کرده است.

بر اساس این گزارش به دنبال وقوع  ادثه خونین تروریسیتی دوم شاهچراغ در شیراز مقرر گردید که اجازه سکونت به اتباع خارجی با هر نوع مدرکی چه مجاز چه غیر مجاز در اطراف این حرم مطهر داده نشود و  اتباع بیگانه ای نیز که هم اینک در این محدوده سکونت دارند با هماهنگی صنف املاک باید این محل را ترک کرده و محل دیگری اسکان یابند.

این تصمیم در حالی توسط ایمانیه استاندار فارس اعلام شد که  این جابجایی و کوچ اجباری حضرات افغانی ها ، باعث هجوم این افراد به دیگر مناطق شهر شیراز شده و هزاران مهاجر قانونی ساکن بافت فرسوده  تاریخی و قدیم شیراز روانه دیگر مناطق پیرامونی می شوند و بنظر میرسد مسئولین استان فارس در حال پاک کردن صورت مساله بوده وعزمی برای شناسایی و اخراج هزاران نفر مهاجر فاقد هویت و غیرقانونی ” با اطلاق” اتباع بیگانه ” ندارند.

نگرانی مردم فارس و شیراز از حضور هردمبیل هزاران افغانی

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس، شهرستان نی ریز را یکی از گلوگاه‌های ورود اتباع غیرمجاز به این استان دانست و گفت: البته نیروی انتظامی تاکنون تلاش زیادی در زمینه دستگیری این افراد انجام داده است، سوال اینجاست که چگونه مسئولین استان فارس نمی توانند با کنترل و انسداد گلوگاه ها  و مبادی ورودی استان بصورت جدی از ورود هزاران نفری این افراد به فارس جلوگیری نمایند؟

این گزارش در حالی است که بهرنگ قربانی مدیرکل اتباع بیکانه استانداری فارس جمعیت فعلی اتباع بیگانه در فارس را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، هم اینک ۳۵۸ هزار اتباع افغانی در فارس حضور دارند که از این تعداد حدود ۱۲۰ هزار نفر طی دو سال گذشته وارد این استان شده‌اند .

به نظر میرسد در حالی که آمار حضور مهاجرین فاقد هویت در استان فارس بسیار بالاتر از چیزی است که رسما اعلام شده است چرا که مبنای این آمار افراد ثبت نام شده است و در بسیاری از مناطق رستایی ، بخش ها و شهرهای استان فارس عملا  ثبت نام این افراد ممکن نبوده و بنظر میرسد دغده شهروندان استان فارس  تا حدود زیادی بجا و نیازمند بررسی جدی تری از سوی وزارت کشور می باشد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس گفت: در واقع برای این افراد به طور موقت مجوز اسکان در استان صادر شده و هنوز تصمیم خاصی در مورد آنها گرفته نشده است و هدف ما این است که فرصت های شغلی که حضور در آنها در توان هم استانی‌ها و هم وطنان مان هست توسط اتباع بیگانه اشغال نشود و در این خصوص به طور جدی برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته تلاش ما این است که مانع از نگاه صرفا منفی نسبت به حضور اتباع بیگانه شویم و به ظرفیت های اقتصادی هم که آنها می توانند ایجاد کنند توجه داشته باشیم اما کارفرمایان در مشاغلی که متقاضی نیروی کار داخل برای آنها وجود دارد به هیچ وجه حق به کار گیری اتباع بیگانه را ندارند.

اهل هرکجای ایران که هستید نظربدهید؟ توی شهر شما هم افغانی هست؟

بلایی که مهاجرت گُتره ای اتباع افغانستان سر ایران می آورد

عکس تاکسی ماس خیاری شیراز سال ۱۳۵۵ ، کسی یادش میاد؟ [+عکس]

درینکویو شهر زیرزمینی شگفت انگیز ۳۰۰۰ ساله ایرانیان در ترکیه که خبر ندارید

بهترین نسبت گوشت و دنبه برای تهیه کباب کوبیده خوشمزه و پدر بیامرزی

تیپ دیده نشده جوان شیرازی ۱۲۵ سال پیش در دروازه قرآن

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امید شیراز جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

دیروز. رفتم ده پیاله خانه بگیرم یک افغانی ساکن آنجا بود گفت ایرانیم تعجب نمودم این افغانی چطور ایرانی شده است واقعا دولت برای کسانی که کمک حالش بوده آند شناسنامه ایرانی داده است

امید شیراز جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

در وزیر آباد و بلوار اتحاد آنقدر اتباع زیاد هستند که انگار بجای فارس وارد کابل شده ایم ضمنا شرکتها و حتی بازرگانی ها در شیراز نصف قیمت آنها را استخدام می کنند و ….

ناشناس چهارشنبه , ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

مگر خود مردم همت کنند افقانی را بیرون کنند وگرنه دولت برایش ضرر ندارد هیچ کارشون نداره حتی میخواد شناسنامه بهشون بده

ایرانی سه شنبه , ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

… توی بوشهر و شیراز وجود نداره اگه وجود داشت اینقدر بوشهر و شیراز پره افغانی نبود
الان
مملکت رو که تصاحب کردن

ایرانی سه شنبه , ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

خودشون افغانی و پاکستانی ان که هیچ کاری برای اخراج افغانی ها از ایران نمیکنن ماها خییلی بدبختیم یه زمانی ترک و کورد و لر غیرت داشت یه کشور

امیدسام یکشنبه , ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۳۵

آخی یه مدت دیگه مامیشیم فلسطین اشغالی افغانی هاهم میشن اسراییل
میزنن توسرمون دولتی که این همه دشمن داره مثل آمریکا اروپا….
زورشون به ایران نمیرسه ولی به دست همین افغانی ها نابود میشه

ناشناس شنبه , ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

صندلی های مترو
بلیطهای قطار
صف نونوایی
پارکها
فروشنده های مغازه ها
اجاره خونه های خالی
همه و همه رو تصاحب کردن
ایرانی باید دست زن و بچه ش بگیره از پارک ببره بترسه مبادا بچش بدزدن ببرن افغانستان یا پاکستان

امین سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

مگه افغانی به جزع نون خشک وپلاستیک کهنه جمع کردن چیزدیگه ای هم بلداین
خودایرانی هاهم میتونن باریدرشون کنیدبرن تاکارازکارنگذشت

امین سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

اگردولت اقدامی نکنه ماترک های قشقایی مجبوریم خودمون اقدام کنیم

علیرضا سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۹

شمام همه مهاجرانتان رابیارید ایران
بعدهمه افغانه هاروبیرون کنیدبی جنبه ها
یامرزرابازکنید هممون بریم اروپا

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۵۵

افغانها‌غیرت‌دارن‌کار‌میکند‌‌
نون‌آبله‌دستاشو‌میخورن‌شما‌برایشان‌خیرات‌نمیدهید‌
مرد هستین‌برین‌کار‌کنید‌‌افغانها‌را‌بیرون‌کنید‌
افغانها‌نباشد‌تا‌دستشویی‌نمی‌توند‌برید

حمید سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۸

اون افغانی که میاداینجانظرمیده خیلی دوس دارم ببینم یه ایرانی امدتومملکت شماباهاش چه رفتاری میکنید

اکبر سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۵۷

ایرانی تنبله
خودش بخودش کار نمیکنه میگه علافن
من وقتی کار کردم دیگه تا تموم نشه کار میکنم.
ایران را ما افغان ها آباد کردیم نه تن لش ها سوسول

مسعود سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۴

افغانی برای ایرانی منبع کار تولید و سازندگی هستن.
عده ای جوان خوب ، مومن و با صداقت
شما ایرانی چو بخواهید چو نخواهید ما هستیم.
اصلا تو چکاره ای حرف میزنی
من با دولت اسلامی ایران طرفم
تو خودت ضد انقلابی
ایرانی ایرانی
نداریم ایرانی
کشور اسلامیه و منم مسلمان…

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۳۴

فقط مردم بایدبلندشن واعتراض کنن تافکری بکنن اگرتامردم بلندنشن مسولین کاری نمیکنن

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۴۴

مردم ایران با افغانها هیچ همکاری نداشته باشید به افغانها کار ندید خانه اجاره ندید و هیچ همکاری نداشته باشید اجازه ندید بچه های افغانی در یک کلاس با فرزند شما درس بخوانند چون موجب رفتار و تربیت بد اونها روی فرزندان شما تاثیر بگذارد

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۴۱

والا جوونای ایرانی دیگه زن هم نمیگرن…حالا ۴ تا جوون مومن اغان آمدند قدمشون سرچشم
من حاضرم همه دامادهام افغان باشند
هم کار کن هستند
هم خانواده دوست
هم مومن

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۳۹

مردم به شماره گویای … مجلس زنگ بزنن از نمایندگان بخوان برای خروج افعانها بدنامه ریزی کنند همچنین به شماره.. ارتباط با دولت زنگ بزنن ومخالفت خودشون اعلام کنند

مل سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۴۲

همه ی شهرهای ایران شده پر افغانی تازه طلب کار هم شدند حق و حقوق هم از مردم می خوان میگن ما شهر وند ایرانی هستیم
اگر دولت این همه امکانات به این ها نده می رن کشور خودشون به بهانه جنگ در کشورشون فوج فوج وارد ایران میشن بعدشم از مروم ایران می خوان بهتر زندگی کنند که همین طور هم هست

قاسم سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۳:۴۵

مردم در این مورد کوتاهی کنیم اینده بچه هامون به خطر میفته بدید دست بکار شویم اینها به مردوم خودشون رحن نمیکنن باید بیرونشون کنیم

ناشناس سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۳:۴۲

باید این افغانیهای… بیرون کنیم افغانیهای .. که .. خودشون واز ترس جون بی ارزششون رها کردن
وتو خیابونهای ایران به.. ایرانی تیکه میندازن بدانند اگه مسولین کاری نکنن سه تا ابر قوم بزرگ کردو لرو ترکها هستند که این افغانیهای بیوجود که هیچ سر ناموسو خاک با دنیا میجنگند افغانی که یه موشت حیوانی بیش نیستند
همین سه قوم عزیز این .. بیرون میکنند و…میگیرن نگران نباشید.

سعیدی سه شنبه , ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۳:۴۰

افغانی ها کار میکنند چون مجبورند….
ولی کارهایی دیگه هم میکننند
چون برخی ها مجبورند
به افغانی ها کار و خانه ندهید
ایران را ازمون می گیرند

آخرین اخبار