چاپ کد خبر: 105825
15 اسفند 1401

فروش باتری نو در ازای دریافت نمونه فرسوده ممنوع شد

فروش باتری خودرو

سازمان حمایت طی نامه‌ای به‌انجمن تولیدکنندگان باتری ابلاغ کرده که هیچ‌یک از تولیدکنندگان حق ندارند واگذاری باتری نو را در قبال عرضه باتری فرسوده قرار بدهند.

دنیای خودرو: بازار باتری از ابتدای سال تاکنون با چالش‌هایی همراه بوده است. افزایش قیمت دلار سبب افزایش هزینه تمام‌شده و درنهایت رشد بهای باتری شده است. بحث قیمت باتری فرسوده و ضرورت عرضه این‌گونه باتری‌ها به‌برخی شرکت‌های تولیدکننده یکی از چالش‌های مهم فروشندگان باتری بوده است. درحال حاضر برخی تولیدکنندگان درصورتی باتری را به‌واحدهای صنفی عرضه می‌کنند که در مقابل آن باتری فرسوده دریافت کنند. این درحالی است که نرخی که روی باتری درج شده، بهای تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده است و نباید بابت عرضه آن درخواست باتری فرسوده شود. موردی که سبب سوءاستفاده و فساد و درنهایت زیرفروشی برخی فروشندگان عمده باتری خواهد شد. براساس درخواستی که اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران از سازمان حمایت از مصرف کننده داشته، قرار است باتری بدون الزام به‌ارائه باتری فرسوده عرضه شود. درهمین زمینه با حسین علی‌اکبری، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران به‌گفت‌وگو پرداختیم.

تمرکز اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران در سال ۱۴۰۱ بر کدام بخش بوده است؟
بیشتر فعالیتمان را روی ساماندهی اتحادیه قرار دادیم. پرونده‌ها را بررسی کردیم و بحث حق عضویت‌ها را که بسیاری پرداخت نکرده بودند، در دستور کار قرار دادیم. همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات ما بحث ساماندهی واحدهای بدون پروانه بود. حدود ۴۰۰ واحد شناسایی و برای ۳۵۰ واحد پرونده تشکیل شد. به‌مرور شرایط این ۳۵۰ واحد بررسی و برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود. برای حدود ۱۸۰ واحد پروانه صادر شده است. همچنین پیگیری اتحادیه درمورد مشکلات حوزه باتری نیز یکی از اقداماتی بود که انجام دادیم. هفته گذشته جلسه‌ای در این خصوص با سازمان حمایت از مصرف‌کننده داشتیم. دنبال برخی موضوعات بودیم که البته به‌نتیجه خوبی رسیدیم و در انتظار ابلاغیه آن هستیم.
این موضوعات شامل چه‌مواردی است؟
یکی درمورد بحث باتری فرسوده بود. درخواست ما این بود که واحدهای صنفی به‌هیچ‌عنوان ملزم به‌ارائه باتری فرسوده هنگام خرید باتری نو از کارخانه نباشند. یعنی کارخانه بابت قیمت تمام‌شده باتری پول دریافت کند و این نباشد که واحد صنفی را ملزم به‌ارائه باتری فرسوده کند. متاسفانه برخی کارخانه‌ها با قیمت باتری فرسوده بازی می‌کردند و منافع خود را دنبال می‌کردند. سازمان حمایت طی نامه‌ای به‌انجمن تولیدکنندگان باتری ابلاغ کرده که هیچ‌یک از تولیدکنندگان حق ندارند واگذاری باتری نو را در قبال عرضه باتری فرسوده قرار بدهند. چراکه نرخی که روی باتری درج شده، قیمت تمام‌شده باتری است. یعنی قیمت درج‌شده با در نظر گرفتن تمام شرایط است.

بحث حمل‌ونقل هم در قیمت تمام‌شده در نظر گرفته می‌شود؟
بله. مورد دیگری که ما مطرح کردیم، بحث حمل‌ونقل بود. حمل به‌شهرستان در قیمت تولیدکننده لحاظ شده است. یعنی اگر یک تریلی باتری به‌شیراز می‌رود، هزینه حمل در قیمت تمام‌شده لحاظ شده است. اما متاسفانه تولیدکننده هزینه حمل را به‌صورت جداگانه به‌عمده‌فروش تحمیل می‌کرد. درصورتی که تمام این مبالغ در قیمت تولیدکننده لحاظ شده بود.

در بحث باتری فرسوده چگونه قیمت‌ها محاسبه می‌شد؟
به‌عنوان مثال اگر قیمت هر آمپر باتری فرسوده ۱۴ هزار تومان است، تولیدکننده بابت هر آمپر ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کرده و خریدار را ملزم به‌ارائه باتری فرسوده می‌کند. در این روش فساد بسیاری نهفته است.

بحث زیرفروشی در بازار چگونه شکل می‌گیرد؟
زیرفروشی هم اگر در بازار دیده می‌شود، به‌دلیل اقدامی است که روی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط عمده‌فروش‌ها اعمال می‌شود. یعنی این مالیات را در حلقه مفقوده‌ای قرار می‌دهند و به‌این صورت هم به‌سازمان مالیاتی خسارت وارد می‌کنند و هم به‌دلیل این‌که باتری با قیمت پایین‌تری دراختیارشان قرار می‌گیرد سبب زیرفروشی می‌شوند. با حذف دریافت باتری فرسوده این مشکلات نیز حل خواهد شد. این بازی ناعادلانه‌ای توسط برخی تولیدکنندگان باتری است.
ما در جلسه با سازمان حمایت اعلام کردیم که اصولا ارتباطی بین خرید باتری و الزام به‌دریافت باتری فرسوده وجود ندارد. باتری‌ساز باید بر اساس قیمت تمام‌شده باتری را عرضه کند و مواداولیه را از طریق واردات یا خرید از ضایعاتی‌ها تامین کند و نباید به‌واحدهای صنفی خسارت وارد شود.

وضعیت بازار باتری بعد از این ابلاغیه چه‌تغییری خواهد کرد؟
بازار بسیار شفاف‌تر خواهد شد. هزینه‌ها مشخص می‌شود و مصرف‌کننده و خرده فروش، عمده‌فروش و کارخانه همه در جایگاه خود قرار می‌گیرند و سود خود را به‌دست می‌آورند. گاهی تولیدکننده می‌خواهد از وضعیت غیرشفاف سوءاستفاده کند. همه‌چیز باید شفاف باشد. ما هم دنبال شفافیت هستیم. یعنی قیمت تمام‌شده باتری براساس نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کننده مشخص می‌شود. عمده‌فروش با ۳ درصد سود باید باتری را به‌فروش برساند و خرده‌فروش نیز با ۱۲ درصد سود باید محصول را عرضه کند. تمام این موارد در قیمت تمام‌شده لحاظ شده است. قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده مشخص است.

درطول سال فروشندگان باتری از عرضه گلایه داشتند و معتقد بودند که کارخانه باتری ارائه نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد بازار باتری در سال جاری به‌نوعی به‌هم ریخته است. شرایط بازار باتری طی سال ۱۴۰۱ چگونه بود؟
بازار باتری به‌هم نریخت و هرساله به‌نوعی این اتفاق رخ می‌دهد. یک زمانی پیک مصرف است و تولیدکنندگان هم شرایط را به‌نفع خود تغییر می‌دهند. درحال حاضر نوسان بازار به‌دلیل قیمت دلار است. بخش بزرگی از نیاز تولیدکننده از طریق واردات تامین می‌شود. از دیگر مباحثی که در جلسه با سازمان حمایت مطرح کردیم، این بود که اگر کارخانه‌ها می‌خواهند قیمت باتری را تغییر بدهند، باید به‌سازمان حمایت مراجعه کنند. این سازمان است که باید مجوز افزایش قیمت باتری را صادر کند. شرکت‌ها نباید از سرِ خود قیمت باتری را افزایش دهند.
مرجع قیمت‌گذاری باتری این سازمان است. قرار است اعلام کنیم که از ابتدای سال تاکنون نرخ باتری چند درصد رشد داشته و چقدر از این افزایش نرخ با تایید سازمان حمایت انجام شده است.
در قیمت باتری ما به‌عنوان توزیع‌کننده نقشی نداریم و این تولیدکننده است که باید درخواست افزایش نرخ باتری را مطرح و سازمان حمایت بر اساس آنالیز موافق یا مخالف افزایش قیمت باشد. اما برخی کارخانه‌ها بدون دریافت مجوز قیمت باتری را افزایش داده‌اند.

در بحث فعالیت اتحادیه آیا شکایتی هم از سوی مردم و مشتریان مطرح شده‌ است؟ رسیدگی به‌این شکایات چگونه انجام می‌شود؟
یکی از مشکلاتی که وجود دارد بحث شکایات است. هر دو هفته یک‌بار بین ۵ تا ۱۰ پرونده شکایت تشکیل می‌شود که به‌تمام آن‌ها رسیدگی می‌کنیم. ۹۵ درصد این شکایت‌ها هم در اتحادیه جمع می‌شود و ۵ درصد مابقی هم به‌تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود. از کمیسیون‌های پنج‌گانه ما سه‌کمیسیون فعال شده و کمیسیون بازرسی ما واحدهای فاقد پروانه را شناسایی می‌کند.
همچنین از بازرس‌های افتخاری بهره می‌بریم که بدون هیچ چشم‌داشتی به‌ما کمک می‌کنند. ما با حداقل شرایط درحال صدور پروانه هستیم.

دریافت هزینه پیامک تخلفات رانندگی از فرد متخلف

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد زاهدی چهارشنبه , ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۵۴

باز بک نقشه شوم اینبار در باطری و توسط دولت .
برادر من تو اگه میخواستی درست کنی قیمت رو تعدیل کن
قبلا بابت هر آمپری تحویل می‌دادیم از وجه جدید کم میشد اگر هم آمپر کهنه نداشتیم قیمت خدا تومن بود
الان با این حساب کارخانه که قیمت رو قطعا کم نمیکنه اونوقت ما باطری کهنه رو دستمون بگیریم کجا بندازیم
دست سارقین باطری با این طرح بیشتر برای فروش باطری های دزدی باز میشه
خسته نباشید
کاری نمی‌کنید حداقل بدبختی درست نکنید

محمد زاهدی چهارشنبه , ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۵۳

باز بک نقشه شوم اینبار در باطری و توسط دولت .
برادر من تو اگه میخواستی درست کنی قیمت رو تعدیل کن
قبلا بابت هر آمپری تحویل می‌دادیم از وجه جدید کم میشد اگر هم آمپر کهنه نداشتیم قیمت خدا تومن بود
الان با این حساب کارخانه که قیمت رو قطعا کم نمیکنه اونوقت ما باطری کهنه رو دستمون بگیریم کجا بندازیم
دست سارقین باطری با این طرح بیشتر برای فروش باطری های دزدی باز میشه
خسته نباشید

علی سه شنبه , ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۴:۰۹

سلام من بچه تبریزم شغلم خرید و فروش ماشین هستش من هر دو ماه یک باتی میخرم هم باطر رو گرون میدن که هیچ باید عوضشو هم بدیم فک نکنم که این مشگل حل بشه خوب عوضشو میگیرین نصف پول رو بگیرین این بهتره

آخرین اخبار