چاپ کد خبر: 134678
29 بهمن 1402

خواص مفید باورنکردنی نگهداری گل و گیاه در خانه

گیاهان از همان ابتدا نقش بسیاری مهمی در زندگی انسان ها ایفا کرده اند.گیاهان می توانند از تمام لحاظ برای در زندگی مفید واقع شوند از جمله در سلامتی و تصویه هوا و تقویت عملکرد مغز و … . در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص گیاهان آشنا شوید.

فواید نگهداری گیاه در خانه

فواید نگهداری گل و گیاه در منزل

گیاهانی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند یا همان گیاهان آپارتمانی انواع مختلفی دارند و مردم دوست دارند آن‌ها را در یک ظرف مانند یک گلدان بگذارند و بعد آن را داخل اتاق‌شان قرار دهند.

۱-با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کنند.

بیش‌تر سرماخوردگی‌ها در اثر ذرات و ویروس‌هایی هستند که از طریق هوا وارد بدن می‌شوند. بر اساس یک مطالعه، وجود گیاه در محیط داخلی خانه می‌تواند بیماری سرماخوردگی و ناخوشی‌های مرتبط با آن را تا ۳۰٪ کاهش دهد. چنین تاثیر مثبتی به این دلیل است که گیاهان در محیط، دارای اثر تمیزکننده هستند و می‌توانند ذراتی را که ممکن است باعث سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوند از بین ببرند.

۲-افزایش اکسیژن محیط

نتایج یک مطالعه نشان داده که گیاهان و ریشه آن ها می توانند تا ۱۰ درصد از دی اکسید کربن موجود در هوا را حذف کنند و به جای آن اکسیژن منتشر کنند پس فضا هایی که گیاهان بیشتری دارند، هوای سالم تر و پاک تری هم دارند

۳-سردرد را درمان می‌کنند

سردرد یک مشکل آزاردهنده است و ممکن است بهره‌وری ما را کاهش دهد و فعالیت‌های‌مان را مختل کند. این مشکل معمولا به علت کمبود اکسیژن در مغز رخ می‌دهد. گیاهان در داخل محیط خانه از طریق فتوسنتز اکسیژن تولید می‌کنند و این منبع اکسیژن می‌تواند برای درمان سردرد شما مفید باشد.

۴-از بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، جلوگیری می‌کنند

گیاهان آپارتمانی می‌توانند به حذف آلودگی‌ها از هوا کمک کنند. این آلودگی‌ها مانند VOCs (ترکیبات آلی فرار) می‌توانند چندین و چند مشکل بهداشتی ایجاد کنند از جمله تهوع، سردرد و سایر مشکلات سلامتی.

۵-تقویت حافظه و تمرکز

نگهداری از گیاهان در خانه باعث می شود که ما به طبیعت نزدیک تر شویم و همین باعث تقویت حافظه و تمرکز و بهتر فکر کردن افراد می شود.

مطالعات در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که حتی تصاویر طبیعت هم می توانند باعث تقویت حافظه در افراد شوند. یک مطالعه نشان داده که افراد پس از دیدن فضاهای سبز، ضربان قلب کمتری داشتند و این نشان می دهد که تصاویر طبیعت هم می تواند به بهبود استرس کمک کند.

فواید نگهداری گیاه در خانه

۶-خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد.

برگ‌های سبز و رنگ‌های مختلف گیاهان داخل خانه چشم‌های ما را نوازش می‌دهند و باعث آرامش ما می‌شوند. دیدن این گیاهان نیز احساس شادی ما را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ی اولریش در سال ۱۹۸۴ نشان داد که بیمار در بیمارستانی که منظره‌ی مقابل‌ آن باغ و گل و گیاه است سریع‌تر بهبود می‌یابد، در مقایسه با بیماری که فقط دیوار را مشاهده می‌کند.

۷-درمان بی خوابی

برخی گیاهان مانند اسطوخودوس و گل یاس دارای خواص آرام بخش طبیعی هستند و به درمان بی خواب کمک می کنند؛ مطالعات نشان داده، افرادی که در اتاق خواب از این گل ها نگهداری می کنند، استرس و اضطراب کم تری دارند و راحت تر می خوابند.

۸-سلامت روانی فرد را بهبود می‌دهد 

از فواید نگهداری گل و گیاه در منزل این است که مراقبت از گل و گیاه نیز مانند مراقبت از حیوانات با از بین بردن احساس تنهایی و افسردگی می‌تواند سلامت روانی ما را بهبود بدهد. این فعالیت ممکن سبب شادی شما شود و همچنین به شما در زندگی هدف بدهد.

۹-هوا را تمیز می‌کنند

گیاهان می‌توانند مواد شیمیایی موجود در هوا را فیلتر کنند. این فایده‌ی گیاهان می‌تواند به شما کمک کند که هوای تمیز را استنشاق کنید به خصوص در صورتی که در ناحیه‌ای که هوایی آلوده دارد زندگی‌ می‌کنید مانند محیط‌های نزدیک به کارخانه‌جات یا کنار خیابان. همچنین اگر فضایی برای داشتن یک باغچه در خارج از خانه‌تان ندارید و اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، این ویژگی‌ گیاهان بسیار برای‌تان پرفایده خواهد بود.

۱۰-فشار خون را کاهش می‌دهند

گیاه آپارتمانی می‌تواند استرس را کاهش دهد و همین ممکن است بر فشار خون شما هم تاثیر بگذارد. استرس یکی از علل بالا رفتن فشار خون است. با مراقبت از گیاهان و لذت بردن از زیبایی آن‌ها در محیط داخل خانه و محل کار، فشار روی قلب کاهش پیدا می‌کند و این برای جلوگیری از برخی بیماری‌های قلبی مفید است.

۱۱-احتقان را از بین می‌برد

احتقان یک اختلال است که در اثر آن بیش از اندازه مایع در بینی جمع می‌شود. این اختلال معمولا به عنوان آبریزش بینی شناخته می‌شود. برخی از گیاهان آپارتمانی مانند اکالیپتوس با عطر و بویی که دارند می‌توانند به عنوان ضد التهاب طبیعی به درمان این مشکل در شما کمک کنند. این گیاه دارویی همچنین حاوی برخی از فیتوکمیکال‌هایی است که به از بین رفتن خلط کمک می‌کنند.

فواید نگهداری گیاه در خانه

۱۲-از آلرژی جلوگیری می‌کند.

آلرژی معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما در معرض آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) قرار می‌گیرد. بعضی از آدم‌ها ممکن است به گرده‌های خاصی آلرژی داشته باشند. اگر شما بکوشید فرزندان‌تان را از سنین پایین در معرض آلرژن‌ها قرار دهید، سیستم ایمنی آن‌ها توان بیش‌تری برای مقابله در برابر مواد آلرژی‌زا خواهد داشت و همین امر کمک می‌کند که در آینده از آلرژی رنج نبرند.

۱۳-به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کنند

اگر شما در یک منطقه‌ی خشک زندگی می‌کنید، به جای خرید یک دستگاه مرطوب‌کننده‌ی الکتریکی، بهتر است یک یا دو گیاه خانگی خریداری کنید. این گیاهان می‌توانند به افزایش رطوبت هوا کمک کنند، زیرا نه تنها اکسیژن آزاد می‌کنند، بلکه به میزان رطوبت هوا نیز اضافه می‌کنند.

۱۴-دود سیگار را خنثی می‌کنند

سیگار حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی است که هنگام روشن بودن به هوا پخش می‌شود. ما می‌دانیم که سیگاری‌های دست دوم (کسانی که سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند) بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند اختلال تنفسی و سرطان قرار دارند. اگر سیگاری هستید و اغلب در داخل اتاق سیگار می‌کشید، بعضی از گیاهان آپارتمانی را برای جذب مواد شیمیایی و خنثی کردن سموم در هوا قرار دهید. این کار باعث می‌شود که خانواده‌ای سالم‌تر داشته باشید.

۱۵-خلاقیت را افزایش می‌دهند.

از فواید نگهداری گل و گیاه در منزل این است که طبق یک مطالعه، وجود گیاهان در محیط‌های بسته می‌تواند عملکرد مغز را در ارائه‌ی ایده‌ها و بهبود خلاقیت افزایش دهد. رنگ‌های مختلف گیاهان داخل محیط کار سبب می‌شود که کارگران احساس خوشبینی داشته باشند و این امر برای افزایش بهره‌وری آن‌ها عالی است.

۱۶-دمای اتاق را پایین می‌آوردند.

گیاهان دارای توانایی پایین آوردن درجه حرارت محیط هستند. آن‌ها این کار را با آزاد کردن بخار و افزایش رطوبت انجام می‌دهند. این ویژگی می‌تواند به ساخت یک ساختمان سبز که با طبیعت مهربان‌تر است، کمک کند. با استفاده از گیاهان در داخل خانه می‌توانید مصرف انرژی را نیز کاهش بدهید.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار