چاپ کد خبر: 99033
11 آذر 1401

قدردانی متفاوت از معلم عشایری قشقایی در سیاخ دارنگون شیراز

حیدر نصیری قرقانی اولین معلم تعلیمات عشایر از طایفه قرقانی ایل قشقایی در آیینی در سیاخ دارنگون شیراز در فضایی به رنگ مهر و مهرورزی تجلیل شد.

قدردانی از حیدر نصیری 1

به گزارش اول فارس ، این آیین با حضور شمار زیادی از معلمان نسل های مختلف تعلیمات عشایری ایران و دانش آموختگان مکتب مرحوم استاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری برگزار شد.

سکینه کیانی همسر استاد بهمن بیگی در این جلسه ابتدا از بزرگان طایفه قرقانی به نیکی یاد کرد.

وی ضمن تمجید و ستایش فعالیتهای ارزشمند حیدر نصیری، وی را شایسته دریافت جایزه استاد محمد بهمن بیگی که از سوی سازمان ترویج علم ایران که به صورت سالانه برگزار می‌شود، دانست. وی اضافه کرد: شایسته است خدمات و کارهای ارزشمند حیدر نصیری که اولین معلم عشایری در طایفه قرقانی است به شکل مطلوبی مکتوب و تدوین یابد تا در اختیار هیات داوران جایزه بهمن بیگی قرار گیرد.
او در این خصوص چند تن از نویسندگان و محققان طایفه قرقانی را مأمور نگارش و تدوین فعالیت های نصیری کرد. کیانی همچنین یک مجموعه نفیس از تالیفات استاد محمد بهمن بیگی را به عنوان هدیه به حیدر نصیری تقدیم نمود.
جانعلی رنجبر شاعر و از برگزار کنندگان این برنامه با قرائت شعری در وصف حیدر نصیری در خصوص علت تقدیر از حیدر نصیری گفت: او اولین معلم طایفه ما بوده و تمام معلمان و فرهنگیان و افراد باسواد صاحب منصب به صورت مستقیم و غیر مستقیم همگی دانش آموز استاد حیدر نصیری هستند، هرآنچه ما داریم مدیون امثال وی هستیم و از آنجا که شخصا نیز انسانی درستکار و الگو بوده شایسته تجلیل بود که با همکاران عزیزان مراسم امروز ترتیب یافته است.
رضا چراغپور نویسنده و شاعر نیز گفت: حاصل یک عمر خدمات شایسته حیدر نصیری؛ افزایش میزان افراد باسواد و معلمان در طایفه قرقانی بوده و نتیجه آن ظهور صدها معلم، مهندس، قاضی، وکیل، نظامی، معمار، نقاش، خوشنویس، نویسنده، شاعر و… است.

وی افزود: نصیری انسانی پاک و بی ریا بود و هرچه داشت برای فرزندان طایفه قره قانی در طبق اخلاص نهاد تا آنها از جهالت به علم و دانش و رهایی برسند.
در ادامه این مراسم، فتانه مرادی نویسنده و فیلمساز اظهار داشت: اکنون وجود نسل سوم که امروزه با آمار بالای قبولی در آزمون های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی در زمینه های مختلف مایه افتخار نه تنها برای طایفه قرقانی و ایل قشقایی که برای استان فارس و کشور هستند که با کمترین امکانات بالاترین افتخارات را کسب نموده اند به صورت غیرمستقیم دانش آموخته مکتب استاد محمد بهمن بیگی و به گونه ای با واسطه دانش آموز حیدر نصیری بوده اند.
مهران نامداری مسئول کانون فرهنگی هنری استاد محمد بهمن بیگی هم گفت: حیدر نصیری خدمتگزار صادقی است که بدون حب و بغض تمام توان خود را برای علم آموزی فرزندان جامعه اقوام و عشایر بکار گرفت.
نامداری اضافه داشت؛ بدون شک فعالیت‌های جناب حیدر نصیری منشأ برکات فراوانی بوده و هست.
این فعال فرهنگی و اجتماعی جامعه عشایری گفت: طایفه قره قانی از جمله طوایفی است که با تلاش امثال حیدر نصیری بالاترین تعداد معلمان و افراد باسواد عالیه را در بین کل ایلات و عشایر ایران داراست، وجود چهره های سرشناس در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، مذهبی، ورزشی، اقتصادی و ادبی خود گویای این ادعاست.
نامداری اضافه کرد: حیدر نصیری انسان مصلح و نیک اندیش است و در سالهایی که بنده افتخار همکاری با ایشان در شورای حل اختلاف را داشتم شاهد خدمات بی نظیر وی برای حل درگیری های محلی و اختلافات قضایی و برقراری صلح بودم.
در این مراسم تعدادی دیگر از فعالین فرهنگی و اجتماعی طایفه قرقانی از جمله عبدالله نامداری نویسنده، زلفعلی نامداری فرهنگی بازنشسته، قاسم نامداری معلم بازنشسته، بیژن چراغپور مربی ارتشی، عبدالله شمشیری پیشکسوت، دکتر سارویی استاد دانشگاه، سیمین سلطانی معلم نسل سوم هم به ایراد سخن پرداختند. همچنین در این شد، موسیقی سنتی قشقایی به صورت زنده اجرا گردید.

قدردانی از حیدر نصیری 2

حیدر نصیری نیز در سخنان کوتاهی از برگزارکنندگان و حاضران در این آیین قدردانی کرد.

در پایان این مراسم، لوح تقدیر و هدایایی از طرف معلمان طایفه قرقانی به سکینه کیانی همسر استاد محمد بهمن بیگی اهدا شد.
همچنین لوح سپاس و هدیه ای از طرف فرهنگیان طایفه قرقانی و برگزار کنندگان به پاس یک عمر فعالیت علمی و آموزشی حیدر نصیری به وی اهدا شد.
بنا بر این گزارش، حیدر نصیری متولد سال ۱۳۲۱ از دانش‌آموختگان دوره پنجم دانشسرای تعلیمات عشایری ایران است. وی از سال ۱۳۴۱ معلمی را شروع کرد و در سال ۱۳۵۰ مدیر دبیرستان آموزش عشایر شد و طی سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۰ به عنوان راهنما و ناظر مدارس عشایر سیار خدمت کرد و در سال ۱۳۷۱ به افتخار بازنشستگی نائل شد.
وی مدیر مدرسه راهنمایی روستای قلعه چوبی بود. نصیری همچنین پس از بازنشستگی نیز به مدت پنج سال عضو شورای حل اختلاف سیاخ دارنگون بود.”ایرنا”

 


%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87 %D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE %D8%A7%D9%88%D9%84 %D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3


%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84 %D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85 %D8%A7%D9%88%D9%84 %D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3


%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84 %D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

احمدسلطانی شنبه , ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷

معلمان عشایری افرادی بی ادعا و کم توقع بودنذ که با یک چادر دوتخته زیلو یک جعبه ازمایشگاهی کوچک و یک تخته سییاه ومقداری گچ باعزمی قوی به جنگ ظلمت بی سوادی رفتند درجاهایی درس دادند که راه نبود بر پشت چهارپا وسایل اندک آموزشی خود را به میان طوایف در سردسیر وگرمسیر و در کوه و دشت بردند بابرپایی یک چادر و گاه در زیر درختان و کپرها شروع به تدریس کردند واین گفته بنیانگذار تعلیمات عشایر را مدنظر خویش قرار داددند ( تمام مشکلات ما در لابلای الفبا خفته است) و (شمارا به یک قیام مقدس فرا میخوانم درس بدهید و درس بخوانید) و شب و روز درس دادند با چراغ نفتی و در روشنای آتش در تعلیمات عشایر ایران رسم بود مدرسه ها در پایان سال تحصیلی در اردوی آزمایشی با همدیگر در حقیقتت مسابقه میدادند و معلمان موفق ترفیع مقام می یافتند وتشویق میشدند همه معلمان و دانش اموزان با هم در رقابت سالم بودند اطن یکی از راهکارهای توفیق آموزش عشایرط بود و حیدر نصیری هم اولین معلم طایفه قره قانی ویکی از معلمان موفق این اداره کل بود توفیق شانو روز افزون وسلامت شان پایدار

آخرین اخبار